krijg mijn brommer niet meer gestart met de vario

Home Forums Techniek Vario krijg mijn brommer niet meer gestart met de vario

Dit onderwerp bevat 10 reacties, heeft 5 stemmen, en is het laatst gewijzigd door ritze 5 maanden geleden.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Gebruiker
  • #775265

    Ben
    Topic starter
    Berichten: 6

    ik heb een vespa ciao helemaal orgineel met een gianelli uitlaatje
    nu heb ik een malossi multivar vario voren gemonteerd
    mijn varioklok heeft 1:9 vertanding en heb ook een malossi achter vario (koppeling)
    gele malossi drukweer en 5,5 grams rolletjes
    na alles gemonteerd te hebben heb ik hem achterom aangeduwd en die paar meter dat ik daar rijden kon trok die supergoed op
    toen wilde ik er een langer stukje mee rijden maar heb hem niet meer aangekregen sindsdien
    het buitenhuis van de koppeling draait wel maar de snaar draait niet mee
    het vliegwiel draait zowiezo niet mee dan
    ben er achtergekomen dat er geen veertjes aan de startsigmentjes zaten
    heb ik de veertjes van de gewone startsigmenten van de normale koppeling eerst erop gezet
    nog niks
    ik heb geen flauw idee waaraan het kan liggen dat die niet meer pakt
    wie zou mij advies kunnen geven?

    #775267

    Herr Flick
    Sleutelbeheerder
    Berichten: 6249

    Waar het dus op lijkt (zoals je zelf aangeeft) slipt je snaar over je vario bus heen. Malossi multivar heeft hier wel vaker problemen mee.

    Je kan even kijken door je blok wat verder naar voren te zetten, zodat de snaar meer achterin de snaren komt – en hij de snaar voor mee neemt.

    Tweede oplossing zou het vijlen van de bus zijn. De inkepingen moeten dieper gemaakt worden. Zodat zowel de halfpoelie als gradenplaat dichter naar elkaar toe komen.

    46 Pinasco, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
    Gele Racefrikandel
    #775278

    Ben
    Topic starter
    Berichten: 6

    nee dat is niet het probleem
    de start sigmentjes zijn slecht
    krijgen geen grip genoeg
    heb ze gelijkmatig bijgevijlt(wel een heel stuk eraf) maar toen pakte die wel
    maar wel zonder veertjes tussen de sigmentjes
    met veertjes ertussen loopt die gewoon vrij en pakt dus helemaal niet
    als ik er nu nieuwe sigmentjes indoe met veertjes …..zou die dan wel pakken en…hoezo dan wel??

    #775279

    Wilk1985
    Moderator
    Berichten: 3429

    Bekend probleem, mijn ervaring met verschillende variosets is dat starten nooit zo soepel zal gaan als bij poelie.

    Je zou eens moeten proberen om wat meer gewicht op je Ciao te zetten als je hem aanloopt, bijvoorbeeld door er op te gaan zitten en te zorgen dat het achterwiel flink belast wordt dan gaat het vaak makkelijker.

    De veertjes eruit halen scheelt ook wel wat idd maar perfect wordt het nooit.

    #775282

    Ben
    Topic starter
    Berichten: 6

    oke
    maar als ik de veertjes van de startsigmentjes weglaat
    is het dan niet zo dat die onder het rijden ook aanlopen en dus snel verslijten?

    #775294

    ritze
    Bijdrager
    Berichten: 3363

    Nee, ze zullen juist minder slijten, zorg dat het goed ontvet is allemaal dan moet het goed komen

    De budget beun tjoener: geen geld is te duur of het werkt nog niet
    Link naar Mijn collectie / Projecten.
    #775295

    Ben
    Topic starter
    Berichten: 6

    dan ga ik het zonder veertjes met nieuwe startsimentjes en 8,5grams rolletjes erin doen
    nu heb ik 7,5 grams en rijd z on dikke 50km/u
    maar draait nog te veel toeren maar trekt wel op het achterwiel op het gas haha

    #775369

    Ben
    Topic starter
    Berichten: 6

    ik heb nu 9 grams rolletjes erin en nu rijd die echt goed  het start probleem is ook verholpen
    maar ik heb de veertjes weggelaten van de startsigmentjes want met de veertjes erin pakte de koppeling niet
    maar heb nieuwe sigmentjes besteltt(deze zit n.l niet veel profiel meer op)
    kan het zo zijn dat met de nieuwe sigmentjes erin en de veertjes erin dat dan de koppeling wel pakt met aanduwen?
    want nu loopt het wiel niet vrij meer als je hem wilt duwen met de motor uit?
    wie kan me hier advies in geven?

    #775398

    AA-T
    Sleutelbeheerder
    Berichten: 2129

    Bij vario laat ik ze er altijd lekker inzitten. Met de lichte vertanding draait de boel snel genoeg rond om de startsegmenten al snel aan te laten grijpen.

    #775408

    Ben
    Topic starter
    Berichten: 6

    ik heb de vertanding van 1: 9
    is dat lichte of zware vertanding?
    denk zware?

    #775409

    ritze
    Bijdrager
    Berichten: 3363

    1 op 9 is relatief zwaar, meestal zijn ze 1 op 11 ongveer

    De budget beun tjoener: geen geld is te duur of het werkt nog niet
    Link naar Mijn collectie / Projecten.
11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.