krijg mijn brommer niet meer gestart met de vario

Home Forums Techniek Vario krijg mijn brommer niet meer gestart met de vario

This topic contains 25 reacties, has 9 deelnemers, and was last updated by Daniello 7 months, 1 week geleden.

11 berichten aan het bekijken - 16 tot 26 (van in totaal 26)
  • Gebruiker

Daniello
    Bijdrager

Helaas heb ik geen beschikking over een andere vario. Enkel de oude en nieuwe variant Multivar….

Voor de Ciao heb ik de PTI riem van 8.95 genomen van jmpb. Voor de Citta had ik de Malossi riem. Beide zijn qua breedte hetzelfde. Er komt voor de Citta sowieso de Gates XPB Quad Power riem binnen ivm de 108mm schijven, dus heb dan 3 verschillende uitvoeringen. Moet toch wel gaan werken uiteindelijk!?

speedbuxy
    Bijdrager

Het is ook een beetje aanvoelen en trainen om vario makkelijk te starten.
    Hem rustig lopend aanduwen zoals pouli resulteert in een zeer zware met bij geen toeren ploppende brom en dan is het een bitch om hem te starten.

Toen ik een paar jaar terug vario ging rijden stoeide ik hier ook wat mee.
    Voor mij werkte het het best om een goede hard aanloop(je) te nemen en dan net voor het aangrijp moment op het zadel te springen. Zodat mijn volle gewicht hem een goeie duw geeft zodat ie genoeg toeren en aangrijp moment maakt om meteen te starten.
    Er naast lopen in de hand ala pouli style werkt niet tot erg slecht.

Daniello
    Bijdrager

Ook dat heb ik al geprobeerd πŸ˜‰

De manier waarop ik hem uiteindelijk gestart kreeg, was door met de decompressie in met de hand op het zadel te rennen om druk uit te oefenen en dan de decompressie los te laten. Maar 9 van de 10 keren slipte de snaar gewoon over de vario….

En is er trouwens een compromis tussen hoe strak de snaar moet staan icm de positie van de snaar tussen de achterpoelie? Als ik hem mooi bovenin de schijven laat liggen, heb ik het idee dat er te weinig spanning op staat en de snaar nog sneller slipt. Als ik weer meer spanning creΓ«er trekt hij hem weer iets tussen de achterpoelies…

IMG_20200207_181721IMG_20200207_181736

• Deze reactie is gewijzigd 7 months, 3 weeks geleden door Daniello.

speedbuxy
    Bijdrager

De snaar zit op beide foto,s te strak. De snaar moet/zit ongeveer net zoals strak als bij pouli overbrenging, dan zit je goed.
    Hoeft echt niet heel strak te zitten. Maar rennend en op het zadel duwen is geen goeie manier.
    Of de manier zoals ik zei, maar dit vereist timing. Anders minstens erop zittend en duwen met de voeten/benen wagen.
    Je achterwiel heeft goeie druk nodig en wat snelheid. Thats it.

Daniello
    Bijdrager

Er begint licht aan het eind van de tunnel te schijnen….afgelopen avond al 2x met vrij weinig moeite aangekregen.

1x thuis richting de Chinees en 1x van de Chinees terug naar huis :mrgreen:

Crullie
    Donateur

Het is even oefenen maar dan is het geen kunst πŸ˜‰

TICKLING BARN

Martino
    Bijdrager

Kijk aan, je hebt het licht gezien! En wat is nou een beter doel dan een lekker hapje te gaan halen.

speedbuxy
    Bijdrager

Oefening baart kunst:thumb

Daniello
    Bijdrager

😎 :mrgreen: πŸ˜€

Daniello
    Bijdrager

Trouwens, ik had de snaarspanning nog even nagekeken.

Wat bleek nu…hij stond eigenlijk prima, maar de reden dat de riem niet verder naar boven tussen de schijven lag,Β  was dat de bronzen geleidebus van de poelie zich had verschoven. Hierdoor konden de schijven niet verder naar elkaar toe.

Ik heb de bus uit de poelie geperst, de boel ontvet en er icm Loctite 648 weer terug ingeperst.

De boel even goed terug gemonteerd en afgesteld en starten gaat eigenlijk ook erg goed nu…..

Daniello
    Bijdrager

Dit aanduwen verschilt natuurlijk per Ciao, maar kan echt heel makkelijk gaan. Ik weet niet of je de mogelijkheid hebt om eens een andere vario te proberen voordat je aan je bus gaat vijlen? Tevens lees ik deze problemen vaak over de Malossi vario. Ook het type en merk v-snaar je icm gebruikt kan wat verschil maken. Zelf ben ik wel tevreden met de versterkte Gates avx (groene type aanduiding) Pirelli en de nu nieuwe Polini snaren. Deze laatste heb ik overigens alleen nog maar voor de Ciao gezien. Heb je dus een originele vario of ander merk vario, probeer deze eens om te zoeken naar verschil met starten?

Die nieuwe snaren, waar haal je die ergens uit? Die PTI snaar van JMPB is niet zo heel goed moet ik zeggen. De kantjes bovenin beginnen reeds een beetje te lossen….

EDIT:

Al gevonden bij Winparts. Gates Avx 13×975 voor 100mm poelies.

• Deze reactie is gewijzigd 7 months, 1 week geleden door Daniello.
11 berichten aan het bekijken - 16 tot 26 (van in totaal 26)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.