This topic contains 2,720 reacties, has 190 deelnemers, and was last updated by ArvidW 1 year, 5 months geleden.
-
Gebruiker
-
2 juni 2019 om 16:50 #787266
Het frame, riem aandrijving en schrijfrem zijn klaar. Het blok hangt maar aan één zijde vast om het demonteren te vereenvoudigen. Ook is de carburateur goed toegankelijk.
Door de grote pully en het brede vliegwiel zullen een aantal uitlaten niet passen. Maar misschien kunnen die onder een andere hoek eronder.
Het frame bestaat uit 2 delen om het uitlijnen van de pullies mogelijk te maken, en zo kan ik het vliegwiel nog voor andere type blokjes gebruiken.
AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
Home made engine dyno2 juni 2019 om 20:05 #787273Heel sjiek 😎
Doordat het blok aan één kant vast zit, krijg je wel meer trillingen toch? Gaat hierdoor niet vermogen verloren of doet dit wat met de data?46 Pinasco, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
Gele Racefrikandel4 juni 2019 om 09:33 #787311Ik hoop dat het frame stijf genoeg is om trillingen tegen te gaan. Mocht dat niet zo zijn dan las ik er nog wat kruizen in ter versteviging. Een originele citta-brug stelt ook niet zoveel voor dus ik heb vertrouwen dat het wel te fixen is 🙂
Vanochtend via http://www.cittashop.nl een carburateur, gianelly uitlaat en nog wat ontsteking benodigdheden besteld om het ciao-blokje compleet te maken.
Er zit ook een benzinekraan en dop bij zodat ik een tankje kan maken voor de setup.
AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
Home made engine dyno4 juni 2019 om 17:23 #787327Het lijkt me gaaf als, je de run op afstand zou kunnen bedienen met een servo op de gashendel. en dan via wifi verbonden met toets op het toetsenbord van je laptop.
zo,n servo kan dan ook op de rem.
Wel zo veilig.
7 juni 2019 om 15:57 #787437Dat is een vet idee! Dan kun je de test helemaal automatiseren. Vanzelf 5 runs achter elkaar maken om de spreiding op de meting te kunnen bepalen.
Met van die RC servo’s krijg je de gaskabel wel aangetrokken denk ik. De remhendel heeft ook niet veel kracht nodig.
AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
Home made engine dyno8 juni 2019 om 18:10 #787473De eerste dyno-run is achter de rug. Helaas niet met een citta blokje. Hieronder de koppel en vermogenscurve van een 18v Makita accuboor
Binnenkort hopelijk dyno plots van citta blokje
AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
Home made engine dyno8 juni 2019 om 18:20 #787474Nice!
Dit lijkt me ook een heel leuk platform om bijvoorbeeld het verschil in prestaties te meten van een si, ciao, citta versie van een uitlaat, en soortgelijke dingen. Zonder koppakking en met koppakking, verschillende dempers en ga maar door 😀
11 juni 2019 om 13:54 #787558Wauw, echt heel gaaf!
Ook het automatiseren lijkt me een supervet project, dan kun je heel precieze vergelijkingen gaan doen.
En zoals Dustin zegt, alles mooi bijhouden zodat alles met elkaar te vergelijken isNo replacement for displacement11 juni 2019 om 20:49 #787563Kikke topic,…..
Dit is een echte vermogens grafiek, 😛 Begrijp ik dat je 3 runs hebt gedaan met de accutol de rode, gele en de blauwe? En waarom zit daar verschil tussen?
Ik kan bijna niet wachten op het citta blokje. Komen daar filmpjes van?
Ik ben heel nieuwsgierig, naar welke software je gebruikt.12 juni 2019 om 10:24 #787567Begrijp ik dat je 3 runs hebt gedaan met de accutol de rode, gele en de blauwe? En waarom zit daar verschil tussen?
Misschien wel vanwege het leger worden van de accu na de runs? Wel echt interessant om verschil te meten/zien in ieder geval!
No replacement for displacement12 juni 2019 om 21:47 #787592Ben inderdaad ook benieuwd naar de software of je code erachter, plotjes lijken op MATLAB fotmat als je het mij vraagt. Waarmee verzamel je data die je doorstuurt naar de software?
12 juni 2019 om 23:51 #78759313 juni 2019 om 07:50 #787596Hahaaaa Arvid is weer Top bezig
Hallo jongens, Arvid kan alles hier wel gaan uitleggen maar het lijkt me verstandig om jezelf ook eerst eens goed in te lezen, zodat het ook duidelijk word voor jezelf.
Tuurlijk, vragen staat vrij maar dit onderwerp is te moeilijk om even te snappen, dus ga lekker internet surfen en zoek uit waarom Arvid zo vernuftig bezig is 😎Op naar te 10pk zou ik zeggen 😛
TICKLING BARN13 juni 2019 om 10:25 #787598Duik er zelf maar eens in @crullie, dan snap jij waar over het hier gaat. 😉
De materie is niet moeilijk, maar het allemaal zelf doen vereist dat je een crack moet zijn in programmeren en code,s schrijven.
Ik denk dat Arvid dat ook niet allemaal zelf gedaan heeft. Er is immers op internet voldoende te vinden, om voor onder de 50 euro en binnen een dag een dyno plot te voorschijn te toveren op je beeldscherm, zonder dat je gehoord hoeft te hebben van; koppel = traagheidsmoment x hoekversnelling.
Maar, het is wel leuk om te zien hoe, hij het gedaan heeft, want zijn grafiek is zoals van een professionele dynosoftware leverancier.
Dus of hij heeft een bestaand programma gevonden, of hij komt op een heel gebruikersonvriendelijke manier tot z,on mooie dynoplot. Iets wat overigens heel achtenswaardige prestatie is.14 juni 2019 om 11:02 #787620@ Dustin, Ik hoop echt dat dit testbankje een goede herhaalbaarheid heeft. De testen die jij beschijft kun je alleen maar doen als je zeer nauwkeurig kunt meten. Mijn eerste vergelijkingstest zullen sproeiers zijn. Hoeveel vermogen mis je als je 1 of 2 maten verkeerd zit? Contact punten lijken mij ook leuk. Wat win je als je van 0.45 naar 0.3 gaat, of 0.6 ?
@ IJskonijn, ik zal mijn best doen 🙂
@ Zevenenergie, Deze test was idd 3x met dezelfde accutol. De meetnauwkeurigheid is laag als je dicht bij 0tpm zit, je hebt maar weinig pulsen voor je berekening. Vanaf 500tpm zijn het er ongeveer genoeg. De testen zijn in volgorde (18, 19, 20 gedaan) waarbij de laatste test het hoogste koppel gaf. Misschien heeft dit te maken met opwarming van de accu. In een Tesla warmen ze het accupakket ook op in de Ludicrous mode zodat de accus een grotere stroomsterke kunnen leveren.
@ Rick, goed gespot! De plotjes zijn gemaakt met Matlab.
@ Crullie, Rik & Zevenenergie,
Datalogging: Arduino Uno met een “SD shield”. Ofwel een opzetstukje zodat je de data op een SD kaart kunt schrijven. Het script om de SD kaart te kunnen aansturen komt 1:1 van Arduino website. Het script voor de logger heb ik zelf geschreven, uiteraard met wat inspiratie van het net. In grote lijnen:
– Lichtsluis zit vast aan pin 1 van Arduino. Elke keer dat er een puls is loopt er een “interrupt” die de tijd vastlegt.
– Elke 20ms berekent de Arduino aan de hand van de opgeslagen tijdstippen wat het toerental is geweest, en slaat dat op.
– Elke 20ms worden de analoge ingangen uitgelezen, al zit daar momenteel niets aan aangesloten.
– Elke 5000ms schrijft de arduino de data op de SD kaart.Dataprocessing: Ik heb simpledyno overwogen, maar vond de software te beperkt. Ik heb zelf een matlab script geschreven om de plots te maken. Mijn dagelijks werk bestaat deels uit dataverwerking met Matlab dus heb al wat voorkennis 😎
In grote lijnen:
– Bereken de acceleratie, het verschil tussen toerental op tijdstip 1 en tijdstip 2. Dit moet omgerekend worden naar rad/sec^2.
– Vermenigvuldig rad/sec^2 met rotatietraagheid van de opstelling (komt uit 3D tekening).
– Compensatie voor lucht / lager wrijving die ik eerder in een “rundown” meting heb gedaan.Arduino scrip en Matlab script kan ik beide delen zodra ze af en goed getest zijn. In tegenstelling tot SimpleDyno zie je de meting niet direct op je scherm. Dat wil ik in de toekomst nog wel veranderen, maar ik ben niet goed in Arduino’s programmeren, en haat het daarom ook enigzins 😉
AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
Home made engine dyno -
Gebruiker
Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.