ArvidW’s Projecten

Home Forums Perso’s Projecten ArvidW’s Projecten

Dit onderwerp bevat 2,716 reacties, heeft 189 stemmen, en is het laatst gewijzigd door Erik J 1 week, 4 dagen geleden.

15 berichten aan het bekijken - 2,656 tot 2,670 (van in totaal 2,717)
  • Gebruiker
  • #787266

    ArvidW
    Topic starter
    Berichten: 6252

    Het frame, riem aandrijving en schrijfrem zijn klaar. Het blok hangt maar aan één zijde vast om het demonteren te vereenvoudigen. Ook is de carburateur goed toegankelijk.

    Door de grote pully en het brede vliegwiel zullen een aantal uitlaten niet passen. Maar misschien kunnen die onder een andere hoek eronder.

    Het frame bestaat uit 2 delen om het uitlijnen van de pullies mogelijk te maken, en zo kan ik het vliegwiel nog voor andere type blokjes gebruiken.

    ABC8EF83-0508-4C0F-B73D-4B855318BA67BDEEFA70-D421-461C-9B79-253B28FFFBFF

    AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
    Home made engine dyno
    #787273

    Herr Flick
    Sleutelbeheerder
    Berichten: 6538

    Heel sjiek  😎
    Doordat het blok aan één kant vast zit, krijg je wel meer trillingen toch? Gaat hierdoor niet vermogen verloren of doet dit wat met de data?

    41.8 Polini LC, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
    Gele Racefrikandel
    #787311

    ArvidW
    Topic starter
    Berichten: 6252

    Ik hoop dat het frame stijf genoeg is om trillingen tegen te gaan. Mocht dat niet zo zijn dan las ik er nog wat kruizen in ter versteviging. Een originele citta-brug stelt ook niet zoveel voor dus ik heb vertrouwen dat het wel te fixen is 🙂

    Vanochtend via http://www.cittashop.nl een carburateur, gianelly uitlaat en nog wat ontsteking benodigdheden besteld om het ciao-blokje compleet te maken.

    Er zit ook een benzinekraan en dop bij zodat ik een tankje kan maken voor de setup.

    AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
    Home made engine dyno
    #787327

    zevenenergie
    Forum Goeroe
    Berichten: 2545

    Het lijkt me gaaf als, je de run op afstand zou kunnen bedienen met een servo op de gashendel. en dan via wifi verbonden met toets op het toetsenbord van je laptop.
    zo,n servo kan dan ook op de rem.
    Wel zo veilig.

    Draaiwerk, freeswerk, carters kotteren? Reparatie of tuning?
    Klik hier.
    #787437

    ArvidW
    Topic starter
    Berichten: 6252

    Dat is een vet idee! Dan kun je de test helemaal automatiseren. Vanzelf 5 runs achter elkaar maken om de spreiding op de meting te kunnen bepalen.

    Met van die RC servo’s krijg je de gaskabel wel aangetrokken denk ik. De remhendel heeft ook niet veel kracht nodig.

    AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
    Home made engine dyno
    #787473

    ArvidW
    Topic starter
    Berichten: 6252

    De eerste dyno-run is achter de rug. Helaas niet met een citta blokje. Hieronder de koppel en vermogenscurve van een 18v Makita accuboor  :mrgreen:

    Binnenkort hopelijk dyno plots van citta blokje
    2019_06_08_Makita_Dyno

    AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
    Home made engine dyno
    #787474

    Dustin
    Bijdrager
    Berichten: 313

    Nice!

    Dit lijkt me ook een heel leuk platform om bijvoorbeeld het verschil in prestaties te meten van een si, ciao, citta versie van een uitlaat, en soortgelijke dingen. Zonder koppakking en met koppakking, verschillende dempers en  ga maar door  😀

    "Een hetero rijdt niet op een retro."
    Mijn citta
    #787558

    IJskonijn
    Bijdrager
    Berichten: 247

    Wauw, echt heel gaaf!

    Ook het automatiseren lijkt me een supervet project, dan kun je heel precieze vergelijkingen gaan doen.
    En zoals Dustin zegt, alles mooi bijhouden zodat alles met elkaar te vergelijken is

    No replacement for displacement
    #787563

    zevenenergie
    Forum Goeroe
    Berichten: 2545

    Kikke topic,…..
    Dit is een echte vermogens grafiek, 😛 Begrijp ik dat je 3 runs hebt gedaan met de accutol de rode, gele en de blauwe? En waarom zit daar verschil tussen?
    Ik kan bijna niet wachten op het citta blokje. Komen daar filmpjes van?
    Ik ben heel nieuwsgierig, naar welke software je gebruikt.

    Draaiwerk, freeswerk, carters kotteren? Reparatie of tuning?
    Klik hier.
    #787567

    IJskonijn
    Bijdrager
    Berichten: 247

    Begrijp ik dat je 3 runs hebt gedaan met de accutol de rode, gele en de blauwe? En waarom zit daar verschil tussen?

    Misschien wel vanwege het leger worden van de accu na de runs? Wel echt interessant om verschil te meten/zien in ieder geval!

    No replacement for displacement
    #787592

    Rick.
    Bijdrager
    Berichten: 16

    Ben inderdaad ook benieuwd naar de software of je code erachter, plotjes lijken op MATLAB fotmat als je het mij vraagt. Waarmee verzamel je data die je doorstuurt naar de software?

    #787593

    zevenenergie
    Forum Goeroe
    Berichten: 2545

    hoe

    Draaiwerk, freeswerk, carters kotteren? Reparatie of tuning?
    Klik hier.
    #787596

    Crullie
    Donateur
    Berichten: 1720

    Hahaaaa Arvid is weer Top bezig :thumb
    Hallo jongens, Arvid kan alles hier wel gaan uitleggen maar het lijkt me verstandig om jezelf ook eerst eens goed in te lezen, zodat het ook duidelijk word voor jezelf.
    Tuurlijk, vragen staat vrij maar dit onderwerp is te moeilijk om even te snappen, dus ga lekker internet surfen en zoek uit waarom Arvid zo vernuftig bezig is  😎

    Op naar te 10pk zou ik zeggen  😛

    TICKLING BARN
    #787598

    zevenenergie
    Forum Goeroe
    Berichten: 2545

    Duik er zelf maar eens in @crullie, dan snap jij waar over het hier gaat. 😉
    De materie is niet moeilijk, maar het allemaal zelf doen vereist dat je een crack moet zijn in programmeren en code,s schrijven.
    Ik denk dat Arvid dat ook niet allemaal zelf gedaan heeft. Er is immers op internet voldoende te vinden, om voor onder de 50 euro en binnen een dag een dyno plot te voorschijn te toveren op je beeldscherm, zonder dat je gehoord hoeft te hebben van; koppel = traagheidsmoment x hoekversnelling.
    Maar, het is wel leuk om te zien hoe, hij het gedaan heeft, want zijn grafiek is zoals van een professionele dynosoftware leverancier.
    Dus of hij heeft een bestaand programma gevonden, of hij komt op een heel gebruikersonvriendelijke manier tot z,on mooie dynoplot. Iets wat overigens heel achtenswaardige prestatie is.

    Draaiwerk, freeswerk, carters kotteren? Reparatie of tuning?
    Klik hier.
    #787620

    ArvidW
    Topic starter
    Berichten: 6252

    @ Dustin, Ik hoop echt dat dit testbankje een goede herhaalbaarheid heeft. De testen die jij beschijft kun je alleen maar doen als je zeer nauwkeurig kunt meten. Mijn eerste vergelijkingstest zullen sproeiers zijn. Hoeveel vermogen mis je als je 1 of 2 maten verkeerd zit? Contact punten lijken mij ook leuk. Wat win je als je van 0.45 naar 0.3 gaat, of 0.6 ?

    @ IJskonijn, ik zal mijn best doen 🙂

    @ Zevenenergie, Deze test was idd 3x met dezelfde accutol. De meetnauwkeurigheid is laag als je dicht bij 0tpm zit, je hebt maar weinig pulsen voor je berekening. Vanaf 500tpm zijn het er ongeveer genoeg. De testen zijn in volgorde (18, 19, 20 gedaan) waarbij de laatste test het hoogste koppel gaf. Misschien heeft dit te maken met opwarming van de accu. In een Tesla warmen ze het accupakket ook op in de Ludicrous mode zodat de accus een grotere stroomsterke kunnen leveren.

    @ Rick, goed gespot! De plotjes zijn gemaakt met Matlab.

    @ Crullie, Rik & Zevenenergie,

    Datalogging: Arduino Uno met een “SD shield”. Ofwel een opzetstukje zodat je de data op een SD kaart kunt schrijven. Het script om de SD kaart te kunnen aansturen komt 1:1 van Arduino website. Het script voor de logger heb ik zelf geschreven, uiteraard met wat inspiratie van het net. In grote lijnen:
    – Lichtsluis zit vast aan pin 1 van Arduino. Elke keer dat er een puls is loopt er een “interrupt” die de tijd vastlegt.
    – Elke 20ms berekent de Arduino aan de hand van de opgeslagen tijdstippen wat het toerental is geweest, en slaat dat op.
    – Elke 20ms worden de analoge ingangen uitgelezen, al zit daar momenteel niets aan aangesloten.
    – Elke 5000ms schrijft de arduino de data op de SD kaart.

    Dataprocessing: Ik heb simpledyno overwogen, maar vond de software te beperkt. Ik heb zelf een matlab script geschreven om de plots te maken. Mijn dagelijks werk bestaat deels uit dataverwerking met Matlab dus heb al wat voorkennis 😎

    In grote lijnen:
    – Bereken de acceleratie, het verschil tussen toerental op tijdstip 1 en tijdstip 2. Dit moet omgerekend worden naar rad/sec^2.
    – Vermenigvuldig rad/sec^2 met rotatietraagheid van de opstelling (komt uit 3D tekening).
    – Compensatie voor lucht / lager wrijving die ik eerder in een “rundown” meting heb gedaan.

    Arduino scrip en Matlab script kan ik beide delen zodra ze af en goed getest zijn. In tegenstelling tot SimpleDyno zie je de meting niet direct op je scherm. Dat wil ik in de toekomst nog wel veranderen, maar ik ben niet goed in Arduino’s programmeren, en haat het daarom ook enigzins 😉

    AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
    Home made engine dyno
15 berichten aan het bekijken - 2,656 tot 2,670 (van in totaal 2,717)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.