Vespa Si Café Racer

Home Forums Perso’s Projecten Vespa Si Café Racer

Dit onderwerp bevat 93 reacties, heeft 35 stemmen, en is het laatst gewijzigd door Herr Flick 2 maanden geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 94)
  • Gebruiker

Rick
    Topic starter

Hallo,
    Ik ben Rick, ik ben 17 jaar oud(of jong) en woon in Uden, Noord-Brabant.

Ik heb op mijn dertiende mijn eerste brommer gekocht, op 21 juni 2011.
    Dat was een Vespa Si sovrano.

Zo was hij na wat schilderwerkzaamheden geworden

Dashboardje:)

Daarna kocht ik een puchje

Booskijker gemaakt met reflecterende halogeen spotjes

Dit was toen mijn wagenpark

Daarna heb ik nog wat puchjes gehad, een citta, twee oldtimer-ciao’s, nog een ciao en een avanti(superbravo).

[center]——————————————————————————————-[/center]

[center]Vespa Si Café Racer[/center]

Ik heb dus weer een vespa si gekocht. Weer een sovrano, die vrijwel identiek was aan de eerste.

Mooi hè?

Het voorwiel zat los in de vork. Er misten kogels. Dus even nieuwe kogels erbij gedaan en het wiel gesteld. Draait perfect.
    Het achterwiel was ook een probleem. Het driehoekslager was gewoon kapot.

Dit was alles wat er aan driehoekslager op zat. Ik kon het zo met de hand loshalen.:o

Omdat hij niet liep ben ik maar begonnen met de carburateur schoonmaken. Ik heb de sproeier even opengemaakt en zag dat de boudie er maar losjes in zat. Ik had deze er even uitgehaald toen ik tot de ontdekking kwam dat er een tapeind miste en dat er op de andere twee geen moertjes zaten.
    Afijn, het blokje er even onderuitgehaald.

Ik zag dat de koppeling nagenoeg versleten was.

Tja, met de uitlaat was het ook gauw gedaan…

De cilinderkop.
    Zoals je kan zien zit hij vast aan het onderste tapeind. Ik heb tussen de cilinder met een schroevendraaier zitten wrikken, maar ik kreeg hem er maar niet af.
    Uiteindelijk maar met de schroevendraaier begonnen met als resultaat:

Dit heb ik echt nog nooit meegemaakt:|
    Het lijkt wel of het tapeind aan de cilinderkop is gesmolten of geroest, want zelf zo komt hij nog niet los.
    (Ik weel wel dat dit de cilinder en kop beschadigd, maar ik heb geen andere keuze. Trouwens ik heb al wat onderdelen op het oog, zoals een blokje en een driehoekslager)

Motorisch wil ik hem eerst werkend hebben, daarna zie ik wel wat ik qua setup ga doen.

Optische plannen heb ik wel maar ik wil het voor jullie spannend houden. :lol

Dit was het tot nu toe wel, de groente

DarkMagician6
    Bijdrager

Mooie brommertjes die je hebt/hebt gehad! :thumb
    En waar heb je deze Si vandaan? Uit een kanaal gevist ofzo? 😀 Ik heb hier op het forum al genoeg voorbij zien komen maar deze slaat echt gewoon op alles. 😮
    Veel succes ermee! :thumb

Rick.

Nee hij kwam nog net niet uit een kanaal, maar hij stond wel al even buiten. Dat was wel te zien bij het voorspatbord:con

niek1992
    Bijdrager

ik heb ook wel eens een vastgerot tapeind gehad op een Si van een maat van me.
    Wat ik uiteindelijk heb gedaan, is het tapeind dat niet vast zit los gedraaid (dmv 2 moeren erop en losdraaien).
    en het tapeind wat vast zit in je kop, kon ik er zo uitdraaien door de kop zelf te draaien.

Uiteindelijk vermoed ik vuil/zand & heel veel jaar de boosdoener tot het vastrotten van de kop. ook zal aluminium + staal en de oxidatie hiervan ook niet veel goeds hebben gedaan.

Rick.

Aha, fijn om te horen dat ik niet de enige ben. Ik heb de kop nu zover gebogen dat ik de cilinderwand zie en ik kan met de ijzerzaag bij het tapeind. Dus dan moet ik even nieuwe kopen. Er zijn ergere dingen.

bram0vitz
    Bijdrager

succes met je project!
    gezien de hoeveelheid roest heb je hier nog wel wat werk aan:|

Wilk1985
    Moderator

Hallo Rick. Nette perso met veel fotos!, jammer dat veel van de foto’s het nog niet doen. Ik zou bij voorkeur Mijnalbum sowieso niet gebruiken want na een jaar gooien ze al je foto’s weg en dan heb je een onleesbare perso dat is gewoon zonde.

Zoals ik al in het aanwinsten topic zei is je Si gewoon een echt kansenbrommer, ik kijk uit naar wat je ervan gaat maken!

Ik heb ook dit exact zelfde probleem gehad met dat tapeind, toevallig ook bij een Si. Heb het opgelost op dezelfde manier als niek1992 en de cilinder en kop waren nog gewoon te redden, heb er wel een flink stuk af moeten vlakken.

DarkMagician6
    Bijdrager

@Wilk1985
    Voor mij doen alle plaatjes het gewoon hoor. 8)
    Maar ik geef je wel groot gelijk over mijnalbum. Ik gebruik altijd het programmatje van Puu.sh of ik upload het naar imgur.

Rick.

Ik wilde in eerste instantie ook de vespa ciao bestandenruimte gebruiken, maar dat werkte niet.
    Uploaden naar imgur? Hoe moet dat:bloos

Lollol3r
    Bijdrager

Dat blok doet echt pijn aan m’n ogen, die is echt heftig verwaarloosd. :/

DarkMagician6
    Bijdrager

@Rick.
    Ik zal morgen wel even een kleine how-to maken ofzo als ik eraan denk. Het is eigenlijk best makkelijk maar ik val nu bijna in slaap. :lol

Flippo
    Donateur

Nice, die Si doet me denken aan de mijne toen ik ‘m ging ophalen! Die was er in net zo’n staat aan toe.
    Succes met ’t opknappen, hij heeft de liefde nodig. :lol

Rick.

Voorproefje van de volgende update

hansieb
    Moderator

Zo die Si is wel een wrak zeg. Hoe zit het met de tank? Is deze lekvrij en zit er geen roest in?

Wilk1985
    Moderator

Nu doen alle foto’s bij mij het ook, wat een drama zeg dat blok. Maar zeker niet iets wat niet te redden is, dit hoeft zelfs niet veel geld te kosten. Heb je de cilinder er al af? Als je die schroevedraaier er zo tussen kan zetten als op de foto kun je de tapeinde doorzagen en ze er daarvan via de andere kant uit de cilinderkop tikken.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 94)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.