Dustin's Citta

Home Forums Mijn brommers Projecten Dustin's Citta

Dit onderwerp bevat 22 reacties, heeft 9 stemmen, en is het laatst gewijzigd door Dustin 1 dag, 23 uur geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 23)
  • Gebruiker

Dustin
    Topic starter

Ik ben al een tijdje op het forum nu, en dacht ook maar een simpele perso aan te maken  🙂

Ik woon in Harderwijk, ben 17 en heb (nog) geen rijbewijs omdat de auto rijopleiding nogal vertraagd was, dus genoeg tijd om aan de citta(‘s) te werken :thumb .

Mijn citta:
    IMG_4307
    Het was ooit een roze dizzy, maar daar is vrij weinig van over gebleven, in de voorvelg staat 10|88, en de achtervelg 92 😉 . Dit is tevens ook mijn eerste brommer. Ik heb hem van mijn oom gekregen omdat hij er niet meer mee mocht rijden in amsterdam, en zo bleef ‘ie toch in de familie. Zo kreeg ik ‘m:
    IMG_2292

Ik heb geprobeerd hem qua looks een beetje hetzelfde te houden, maar wel weer netjes natuurlijk. Vrijwel alles wat er nu op zit is nieuw of opgeknapt.  Met alle hulp van dit forum natuurlijk, toen ik de citta kreeg wist ik er echt niets van en kreeg ik hem zelfs amper aan :lol. De bedoeling van deze citta is hem als dagelijks vervoer te gebruiken, daarom lijkt hij redelijk standaard en loopt hij niet zo hard (ga nog een begrenzer maken).

Hij loopt nu met de wind mee, plat liggend, 43 op de GPS. De huidige setup is:
    Een brom mix blok met elektronische ontsteking die van een Si af komt
    50cc DR “snel” cilinder, std kop
    13/13 met malossi imitatie filter
    Proma Citypower uitlaat
    Poelie 95 / oude koppeling die stationair al aangrijpt

to-do:
    goede koppeling erop
    achterklok reviseren
    velgen polijsten
    led verlichting erop ✔
    fatsoenlijke plek voor de cdi maken
    en vast nog een bom kleine dingen die ik nu over het hoofd zie

Binnenkort ga ik een ander projectje beginnen, met eindelijk een fatsoenlijk snel blokje, dat zal ik hier een beetje bijhouden :thumb

38.4 DR, 13/13, brom mix carters
    Mijn citta('s)

Herr Flick
    Sleutelbeheerder

Die heb je flink opgeknapt zeg. Ziet er mooi uit zo – ook met die rode GILERA letters.
    Hoe ga je de LED verlichting realiseren? Ben ik wel benieuwd naar.

Velgen polijsten, blijft dat lang goed? Op het forum is ook een jongen die heeft chromen Citta spaakvelgen. Dat staat ook erg stoer  😎

46 Pinasco, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
    Gele Racefrikandel

Dustin
    Topic starter

Bedankt! Ik ben er best trots op voor mijn eerste brommer 🙂

De LED wil ik eerst proberen door voorin een hele koplamp unit ipv de spiegel te plaatsen, achter het glaasje. Dit is een 6x5watt led unit van aliexpress, iemand die ik via facebook spreek(Jeffrey) heeft mij dit aangeraden. Ik ga het eerst proberen zoals hij het heeft zonder gelijkrichter / spanningsregelaar, dat het wat knippert maak ik mij niet druk om het geeft echt al bakken licht met zijn cp blok, en ik heb zelf een elektronische ontsteking dus het zal wel wat lekkerder branden nog. De unit zou 30watt trekken en 12-85v aan moeten kunnen, ik betwijfel het maar voor dat geld valt het te proberen toch 😛 .
    lamp1
    lamp2

Die citta met spaakvelgen heb ik idd langs zien komen, maar die velgjes zijn me wat te duur hahaha. Ik ga wel deze proberen te polijsten voor zo ver het kan, een keer met de tijd, denk na de winter. Vooral de achtervelg is niet meer mooi, alles is een verbetering :thumb

Het idee was om het achter geel koplampglas te plaatsen voor een nog stuk mooiere look. Die heb ik ook gevonden, samen met treeplank beugels, maar ik ben 99% zeker dat ik ben opgelicht. Meneer zegt al 2 weken lang en meerdere keren dat hij het verstuurd heeft zonder enig bewijs, en geld teruggeven doet hij niet aan…

Mijn citta('s)

Wilk1985
    Moderator

Hallo Dustin, leuke Citta hoor :thumb Het rood bij het zadel etc steekt leuk af tegen het zwart 🙂

Dustin
    Topic starter

Thanks!! Ik had zelf eerst twijfels bij het rood, maar ben er zo best wel tevreden over, alleen jammer dat de letters op mijn zadel wat vervaagd zijn  😀

Mijn citta('s)
    1

AA-T
    Sleutelbeheerder

Leuk om te zien dat je zo actief bent, en deftig lampje heb je besteld :thumb

Om het werk van een normale diode niet over te laten nemen door L(ight)E(mitting)D(iodes) zou ik je aanraden om minstens de spanning linear gelijk te richten. Het parallel aansluiten van een fatsoenlijke condensator zal vervolgens helpen om de gelijkstroom nog een beetje af te vlakken (minder knipperen).

Als je linear gelijkricht zal de spanning ongeveer 0.7 x de ingangsspanning zijn (even geen rekening gehouden met het verbruik van de diode zelf geeft dat een aardige inschatting).
    Mocht dat te weinig zijn kan je gaan kijken naar een bruggelijkrichter, in dit geval zal de ingangsspanning x 1.4 toenemen.

Het zijn hele simpele schema’s met slechts een paar goedkope componenten (hou rekening met de spanning & stroom die ze aankunnen, zie bijvoorbeeld mijn metingen op een elektrisch blok). Ik heb even 2 simpele schema’s voor je gemaakt, de eerste is voor linear gelijkrichten, de 2e maakt gebruik van een bruggelijkrichter (d.m.v. 4 diodes, deze zijn ook in 1 component verkrijgbaar).
    Naamloos
    Een paar veilige waardes waarmee je altijd uit de voeten kan zonder de componenten op te blazen zijn

• Diode 5A 1000v
    • Condensator 470uF 100v

Dustin
    Topic starter

@aa-t Dankje, hier heb ik wat aan :thumb . Ik heb gistermiddag de lamp binnengekregen en hem maar direct ingebouwd, dus had je bericht niet kunnen zien, oeps. Dat is overigens wel prima gelukt, ik heb ook de originele schakelaar kunnen gebruiken, en er zit klein en groot licht op ( 3 LEDs / 6 LEDs). Het knippert bij stationair behoorlijk, maar als ie een klein beetje op toeren komt zie je er niets van in ’t echt, ik denk dat ik het eerst zo probeer! Daarbij valt het knipperen wel lekker op, kunnen ze niet zeuren dat ze me niet zien :lol

Ik heb btw wel een paar mm van de zijkanten van de unit af moeten vijlen om hem goed passend te maken, maar nu zit hij perfect stevig in de koplamp. Helaas vergeten fotos te maken tijdens het bewerken. 😕

IMG_4647

Mijn citta('s)

Dustin
    Topic starter

En nieuw speelgoed binnengehaald, binnenkort maar iets leuks mee maken  😉
    IMG_4594
    electronische 4spoels ontsteking
    brom-mix carters
    bromkruk
    zelfbouw zij inlaat
    polini membraan+huis
    17,5mm PHBG imitatie carburateur
    43mm malossi “brevettato” cilinder

Mijn citta('s)

zevenenergie
    Bijdrager

Dat is een mooie bak licht.  Wel jammer dat je geen foto,s van het proces gemaakt hebt want dit schijnt erg goed te werken. Paste het gewoon in je koplamp?

Dat blokje zit er ook lekker uit, daar haal je de 85 wel mee denk ik. Goed bezig Dustin :thumb

Draaiwerk, freeswerk, carters kotteren? Reparatie of tuning?
    Klik hier.

Dustin
    Topic starter

Dankje! Het is vrij plug & play, als ik er een tijd mee rond rijd (lees: rondjes van 120 meter rijd tot ik een rijbewijs heb 😎 ) en het nog goed werkt is dit een hele mooie goedkope oplossing voor mensen die altijd met licht lopen te kloten, al is het misschien aan te raden iets te doen aan het knipperen. Past zo in de koplamp (ik heb zo’n iets platter model koplamp, past ook) alleen moet je ~2mm aan de zijkanten wegvijlen zodat de unit mooi tussen te steuntjes valt die het glaasje vasthouden.

Het idee is een beetje om een citta te maken (waarschijnlijk “kaal”, zonder kappen en dergelijke, laag crossstuurtje etc) en die te gebruiken voor lekkere trekkracht, boven de 60-70 hoef ik echt niet uit te komen haha.

Dussss als iemand toevallig een leuke stevige achterbrug heeft met het liefst al ruimte voor de zij inlaat zou ik dat zeer op prijs stellen  😉

Mijn citta('s)
    1

Tiesman1986
    Moderator

Ziet allemaal leuk uit ! Ga zo door , benieuwd naar de filmpjes met de zelfbouw.

Michel
    Bijdrager

Altijd goed als er weer iemand een Citta opknapt.

Ik zie ze nog maar veel te weinig rijden

Dustin
    Topic starter

@michel2019 Helemaal mee eens! Ik zie hier maar eentje in de buurt rondrijden, best jammer  🙄  ik haal er waarschijnlijk nog wel wat deze kant op :thumb

Mijn citta('s)

lightlord
    Donateur

Dustin heb je misschien een linkje voor die koplamp leds ?

Je ware pubertijd duurt je leven lang
    Lightlord's Dizzy/Gypsi

Dustin
    Topic starter

@lightlord jahoor! Van deze verkoper is prima en hebben anderen ook al gekocht, maar ik heb het zelf bij deze verkoper gehaald omdat de snelle 7-15 dagen verzending daar goedkoper is, en ik heb een goede ervaring met de verkoper 😉 .

Mijn citta('s)
15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 23)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.