ArvidW’s Projecten

Home Forums Perso’s Projecten ArvidW’s Projecten

Dit onderwerp bevat 2,679 reacties, heeft 187 stemmen, en is het laatst gewijzigd door zevenenergie 1 uur, 18 minuten geleden.

15 berichten aan het bekijken - 2,641 tot 2,655 (van in totaal 2,680)
  • Gebruiker

zevenenergie
    Forum Goeroe

Dat ziet er goed uit.:thumb
    MCB ja, poepie dure jongens zijn dat.:(

Maar met wat extra werk kom je er ook, zeg ik altijd.

Als je als laatste gaat tiggen, heb je dan kans op vervorming?
    Is je staal weg goed lasbaar?
    Bij sommige staal soorten word de las knetter hard en zeker als de las snel afkoelt op zo,n masief stuk.
    Ik zou het zonde vinden van je werk als het op het eind mis gaat.

Als ik naar de verhouding kijk op de tekening en naar je stuk staal dan heb je nog aardig wat werk voor de boeg.
    Wat jij nu doet gaat vast werken, maar vraagt inderdaad veel tijd. 😉

Draaiwerk, freeswerk, carters kotteren? Reparatie of tuning?
    Klik hier.

ArvidW
    Topic starter

@lightlord, op de foto lijkt het inderdaad groot genoeg, helaas is hij maar 150diameter x 132mm lang. Een goede 50-60mm tekort voor het oorspronkelijke ontwerp.

@zevenenergie, de vervorming ben ik niet zo bang voor, ik ben toch van plan om hem na het lassen naar de uiteindelijke diameter te draaien. Het lassen heb je inderdaad wel een sterk punt, ik had geen rekening gehouden met die enorme massa die eraan zit. 🙁

Misschien toch maar een ruimer kopen en een 30mm dikke as er dwars doorheen persen ?

zevenenergie
    Forum Goeroe

Ja dat is een goede mogelijkheid,
    Je hebt gelijk het voordeel, dat je er nog eens een langere as op kan zetten ter behoeven van een schijfrem.

Of een dikke as er doorheen en het stuk metaal bijna opmaat zagen.
    Dan verlijmen met loctide dat zit enorm vast en dan het geheel opmaat draaien.
    Dat is het minst bewerkelijk en een alternatief voor een ruimer die toch wel relatief duur is.

Een gaatje boren op de naad en daar schroefdaad in tappen kan als spie dienst doen.

Even een lasrupsje maken dan weet je ook meer. en als het goed is staat op je stuk metaal omdat je het wals uiteinde hebt een werkstofnummer, maar ik ben bang dat je dat er al afgedraaid heb.

Ik denk maar een beetje hoor, misschien kan je er iets mee.

Klik hier.

ArvidW
    Topic starter

Die loctite met een borgschroef op de overgang vind ik een goed idee ! Dan kan ik gewoon met een binnendraaibeitel werken, ik heb er wel een liggen waarmee ik 100 diep kan werken.

Het nummer op de voorzijde was 255993. Ik denk dat het een batchnummer is want ik kan er niets over vinden. Helaas zijn de kleurcodes op de voorzijde ook leverancier specifiek dus dan weet je alsnog niets.

ArvidW
    Topic starter

Bij gebrek aan een betaalbare 28mm ruimer heb ik besloten het gat in het vliegwiel te boren. De binnendraaibeitel werkte ook niet zo geweldig met een uitgestoken lengte van meer dan 10cm :con . Met een proefstuk heb ik uitgeprobeerd hoe strak de perspassing zou worden bij verschillende diameters:

Uit het proefstuk bleek dat het gat iets conisch is geworden tijdens het boren, er zit ongeveer 0.05mm verloop in over de gehele lengte. Om dat te compenseren heeft de as twee passings vlakken van 2cm breed waarvan de ene 0.05 groter in diameter is dan de andere. Het stuk ertussen heb ik 0.1mm kleiner gelaten zodat de loctite er goed tussen kan:

De as lijkt er nu in ieder geval strak in te zitten, of dat echt zo is zullen we binnenkort zien als ik het vliegwiel afdraai naar de juiste breedte en diameter :lol . Hij is nu nog 1cm te breed (al lijkt het op de foto veel meer vanwege het perspectief..) Verder moeten de lagerpassingen nog op de as-vliegwiel combinatie gedraaid worden.

Van een vriend heb ik een remklauw van een kart gekregen, compleet met voetpomp en leiding. Daarmee moet ik het zooitje wel stil kunnen zetten :thumb

Crullie
    Donateur

Knap werk tot nu toe Arvid, alleen ben ik niet zeker van die locktide verbinding, had dat liever uit één stuk gezien of een vertande as die wat dikker was.

Maar wat ik graag zou willen weten is hoe je het ijken van deze Dyno gaat doen ?, zodat je precies weet hoeveel Kracht er straks gemeten kan worden. Dat is namelijk een behoorlijk reken sommetje.
    Neem aan dat je er een computer op aan gaat sluiten ? of ga je gewoon eerst testen om de resultaten te berekenen om zo tot een goed ijkpunt te komen om dat te vertalen naar het te gebruiken programma van de PC ?

Succes gewenst :!

TICKLING BARN

ArvidW
    Topic starter

Ik had het ook liever uit een stuk gezien :lol Het verkrijgen van zo’n groot stuk is alleen erg lastig.

Het zou overigens meer dan sterk genoeg moeten zijn, mijn fox-ciao vario as bestond ook uit twee delen met een perspassing van d10 en een lengte van 15mm. Die heeft het een paar duizend kilometer volgehouden dus ik ga ervan uit dat twee perspassingen van d28 van 20mm lengte + 100mm aan loctite het ook wel zal volhouden.

Het ijken zal inderdaad gebaseerd worden op een aantal berekeningen. Verder zal ik ook een meting doen waarbij het vliegwiel zelf af zal toeren waarbij je de lager en luchtwrijving verliezen kan bepalen voor het complete toerental spectrum.

Om eerlijk te zijn vind ik reproduceerbaarheid van de meting veel belangrijker dan de nauwkeurigheid. Of het blokje 5 of 5.5pk heeft boeit mij niet zo veel. Zolang ik maar betrouwbare verschil metingen (≈0.1Nm) kan doen 🙂 (sproeier bezetting, andere uitlaat, andere cilinderkop etc)

Crullie
    Donateur

Ah oke, duidelijk, wat ik al jaren met ballen gevoel doe om verschillen tijdens het rijden waar te nemen ga jij via de Dyno doen.
    Interessant, want kleine aanpassingen zijn niet altijd zo maar waarneembaar maar met behulp van de Dyno kom je veel nauwkeuriger tot een beter resultaat en zal de zoektocht naar een optimaal presteren versnellen.

Maak er wat moois van 8)

TICKLING BARN

ArvidW
    Topic starter

Dit project heeft “ff” stilgelegen ivm wat werkzaamheden aan mijn motor (turbo). Afgelopen week ben ik maar weer eens verder gegaan aan de dyno. Het vliegwiel is nu klaar:

IMG_2867

Het frame voor het vliegwiel begint al vorm te krijgen, het frame voor de het ciao blokje ben ik nog aan het bouwen. Het is de bedoeling dat het blokje “hangt” en er dus eenvoudig verschillende uitlaten onder gehangen kunnen worden. Ik wil er ook voor zorgen dat je eenvoudig bij de contactpunten / carburateur kunt om afstellen eenvoudig te maken.
    IMG_2898

Aandrijving gebeurt via een getande riem om verliezen te beperken. Een V-snaar is minder efficient en hangt behoorlijk af van hoe strak die gespannen is. Deze getande riem (distributieriem van een VW) zou dat probleem moeten oplossen. Deze is inmiddels bevestigd aan de simonini koppeling:
    IMG_2877

Om het vliegwiel na de test af te remmen heb ik een schijfrem voor een fiets gekocht. Deze zou sterk genoeg moeten zijn. Een scooter remklauw wil nog wel eens aanlopen wat de meting zou beinvloeden:
    IMG_2919
    IMG_2917

Als het frame klaar is zal ik nog wat meer foto’s online gooien!

Jelle
    Moderator

He Arvid, goed te zien dat je nog steeds een beetje met onze hobby bezig bent. Volgend weekend hebben we de VCT in het zuiden van het land, kom je ook even buurten? Zaterdagavond of nog beter as je een nog een brommer hebt gezellig meerijden op zaterdag?

zevenenergie
    Forum Goeroe

Gaaf dat dit project weer veder gaat. Wie heeft dat nu, een desktop dyno. :thumb

• Deze reactie is gewijzigd 3 weken, 6 dagen geleden door zevenenergie.
    Klik hier.

Herr Flick
    Sleutelbeheerder

Ik moest even weer teruglezen wat dit precies gaat worden. Het vermogen van blokjes testen is dit natuurlijk  😆 . Waarom is het voorste tandwiel zo groot?

Keep us posted  😎

41.8 Polini LC, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
    Gele Racefrikandel

AA-T
    Sleutelbeheerder

Waarom is het voorste tandwiel zo groot?

1:1 overbrenging denk ik?
    Mooi project om weer op te pakken 👍

ArvidW
    Topic starter

@jelle, Zaterdagavond moet wel lukken. Is Tonni er ook bij ? Ik PM je zo even.

@Herr Flick & @aa-t, Klopt, ik had een overbrenging van ongeveer 1:1 nodig om een 8seconden run te kunnen doen van 2500-9000tpm. Deze poellies & riem had ik nog liggen dus de keuze was snel gemaakt.

• Deze reactie is gewijzigd 3 weken, 2 dagen geleden door ArvidW.

Tiesman1986
    Moderator

Zeer gaaf gedaan ! , eindelijk iemand die het slappe klok werk van onze brommers wil verbeteren.

15 berichten aan het bekijken - 2,641 tot 2,655 (van in totaal 2,680)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.