ArvidW’s Projecten

Home Forums Perso’s Projecten ArvidW’s Projecten

Dit onderwerp bevat 2,716 reacties, heeft 189 stemmen, en is het laatst gewijzigd door Erik J 1 maand, 2 weken geleden.

15 berichten aan het bekijken - 2,686 tot 2,700 (van in totaal 2,717)
  • Gebruiker

zevenenergie
    Forum Goeroe

Hoe zit dat dan Arvidw, is de blauwe lijn de echte lijn met storing en heb je daar een gemiddelde van gemaakt in rood?
    Kan die storing veroorzaakt worden door dat de gaatjes van de pulsgever niet exact even ver van elkaar verwijderd zitten? Op de foto,s meen ik dat te zien, of is dat gezichts bedrog?
    Is het wat dat betreft niet beter om 1 impuls per omwenteling te gebruiken?.

Draaiwerk, freeswerk, carters kotteren? Reparatie of tuning?
    Klik hier.

ArvidW
    Topic starter

Correct, blauwe is met storing. Rode lijn is een gemiddelde per secties van 250tpm (dus geen gemiddelde in de tijd). Storing op de blauwe moet ik nog uitzoeken, de 3 pulsen per omwenteling zal er iets aan bijdragen.

Uit de ruwe data zie ik dat het toerental 1000 1001 1005 1000 1001 etc etc is. Het grootste verschil is 0.5%, per 120gr hoek is dat 0.6graad. Onwaarschijnlijk dat je dat gezien hebt :mrgreen:

1 puls per omwenteling zou ook werken, al heb je erg weinig meetpunten op lage toerentallen. Voor een citta-blok niet zo erg, maar de Makita accuboormachine accelereert het vliegwiel zo snel dat je van 0 naar 300tpm gaat in een paar omwentelingen.

AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
    Home made engine dyno

zevenenergie
    Forum Goeroe

. Het grootste verschil is 0.5%, per 120gr hoek is dat 0.6graad. Onwaarschijnlijk dat je dat gezien hebt :mrgreen:

Dat zeg je ArvidW, maar Ik ben natuurlijk wel de forum goeroe  😉 😛
    Het lijkt mij lastig voor de hele data verwerking als daar verschil in zit en dat kan mogelijk storingen geven .Maar goed, ik heb er natuurlijk geen verstand van. 😉

Klik hier.

ArvidW
    Topic starter

@zevenenergie, Ik heb je voorstel geprobeert en het afplakken van 2 gaatjes maakt het signaal inderdaad een stukje schoner. Verder heb ik het script aangepast zodat onrealistische tijden tussen de pulsen genegeerd worden. Data is nu stuk mooier maar nog niet perfect. De lichtsluis die ik gebruik werkt blijkbaar niet in de volle zon, koste maar een uur om dat te ontdekken..

Blijkbaar ben ik verleerd hoe je een vespa blokje afstelt.  😆 Heb net 3 uur staan klooien met sproeiers, condensator en contactpunten. De ontsteking lijkt nu redelijk, al vind ik het wel verdacht dat hij alleen fraai loopt met electrode afstand <0.5mm?

Ik was begonnen met een sproeier 62, omdat ik herinnerde voorheen altijd met 58-59 te rijden met dit blokje. Met 62 liep die helemaal kut, dus maar kleiner gegaan. Na veel gekloot bleek dat de sproeier 62 verstopt zat  😕 Blokje heeft dus een aantal dyno-runs achter de rug waarbij die veel te arm liep, de plot hieronder geeft wel mooi weer hoeveel koppel je dan verliest. Binnenkort sproeier 64 en 65 eens proberen, kijken of de lijn zich doorzet.

2019_06_22_Jet59_61_63
    Edit: Als je het vergelijkt met de uitlatentest is het resultaat nog wat mager. Een origineel snor carter met 10/12 (die volgens Speedbuxy erg net liep) doet op die bank 2.2pk @4500rpm, terwijl mijn blokje op mijn niet gecalibreerde dyno met moeite 2.4pk @ 6200rpm haalt met dezelfde uitlaat :mrgreen:

Home made engine dyno

Dustin
    Bijdrager

Dat verschil in vermogen met de sproeiers is echt interessant om te zien! Mooi project om te volgen.

"Een hetero rijdt niet op een retro." ㉦
    Mijn citta

Martino
    Bijdrager

Ik kan eigenlijk niet voor speedbuxy spreken, maar is het niet een idee om dat specifieke blokje op jou testbank eens te proberen. Ik durf te wedden dat deze na de uitlaattest weer zo in de schuur is gezet. Dan kan je de beide testbanken beter vergelijken.

Herr Flick
    Sleutelbeheerder

Vette resultaten. En kunnen de verschillen (met de sproeiers) ook nog komen doordat het blok warm is? Of zat er redelijk wat tijd tussen de sproeier wissels in?

Keep up the good work!

41.8 Polini LC, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
    Gele Racefrikandel

zevenenergie
    Forum Goeroe

Nou Arvidw, ik vind eigenlijk wel dat jouw grafiek, mooier is dan die van de “echte” dyno 🙂
    Ik vind ook het verschil tussen de vermogens niet zo veel, even wat meer luchtvochtigheid of hogere lucht druk en je zit daar zo aan.

Hier de omstandigheden in Den haag en Limburg.

Luchtvochtigheid:  Den Haag 60%     Limburg 66%
    luchtdruk                             1023                    1019
    Temp                                     21                       26

Het is leuk eens te kijken hoeveel verschil dat geeft.

http://www.weer.nl/verwachting/nederland/provincie-limburg/1612491/

Klik hier.

Martino
    Bijdrager

Ligt het aan mij of lees ik over de setup van jou blokje heen? Ik zal nog even hier de grafiek plus data plaatsen zoals deze destijds bij de uitlatentest is geweest.

Vermogen ten opzichte van rpm.
    GiannelliOriginalPower50cc
    Run Notes: cilinder: 38mm origineel met gevlakte kop
    filter: snor
    Carb: 12/10
    Sproeier:45
    uitlaat: Giannelli Original Power
    Db meter: 95
    Run Date: 06/05/2018 01:28:09

RunFile_008 Giannelli Original Power.drf: 75,54 °F 30,41 in-Hg Humidity: 19 % SAE: 0,96 Average Gear Ratio: 192,52

ArvidW
    Topic starter

@martino, ik zal zodra de bank een beetje behoorlijk werkt contact met Andre opnemen.

Setup:
    – AW50-4t (Aangepaste piaggio cil, 173gr uitlaat, 122gr spoel, TAuitlaat 0.0135, TAspoel 0.008, boost poorten erbij gemaakt, TA max power 8pk @ 8000-9150tpm, 26mm flens)
    Ophoogplaat 2.2mm
    – Piaggio kop (gevlakt)
    – Piaggio snor carter (Uitgevijld, 13mm)
    – Piaggio snor kruk (181gr openingduur)
    – Contact punten, 0.45mm, 760gr vliegwiel
    – Bougie NKG hittegraad 6
    – Dellorto 13.13
    -“Malossi” filter doosje, zonder schuim
    – Gianelly Cittypower met verloopbus van 26 naar 22mm

Deze setup met een ingekorte Leo Krul liep ooit net boven de 80km/h, al was cruise snelheid eerder 70+. Met Cittypower zo’n 65km/uur plat liggend op de citta. De Gianelly is ongetwijfeld de beperkende factor in deze setup. Leuk om te zien dat maximale vermogen circa 2000tpm is opgeschroven t.o.v Speedbuxy zijn blok.

@Herr Flick, Voor elke sproeier heb ik 5 testen uitgevoerd en de meest gemiddelde laten zien. Tot nu toe lijkt het erop dat de eerste meting (koud blok / uitlaat) vaak het meeste koppel geeft, maar bovenin snel inkakt. Dit zou met de uitlaatgastemperatuur te maken kunnen hebben. Hoe warmer de uitlaat hoe hoger de geluidssnelheid en hoe “hoogtoeriger” dat dit word. Ik ga nog uitzoeken of dit de echte rede is. Voorbeeld, 3 metingen met zelfde sproeier net achter elkaar:
    2019_06_22_Jet63_3lines
    @zevenenergie, heeft de luchtvochtigheid / druk zo veel invloed dan? Ik meen mij te herinneren dat het in nederland om een paar procent maximaal gaat. Wat bij 2pk op minder dan 1/10de pk neerkomt.

Home made engine dyno

zevenenergie
    Forum Goeroe

Dat hij bij een koude  motor meer koppel heeft komt volgens mij, omdat de koude carburateur, carter, krukas en cilinder, werkt als een interkoeler.
    Als dat niet zo is en het ligt aan de uitlaatgas temperatuur dan zou een lengte aanpassing aan je uitlaat voor meer vermogen zorgen. 😉

Jij zegt een tiende procent maar als er 20 graden temperatuur verschil is, de lucht vochtigheid  80% in plaats van 60 %vochtigheid  en ook de lucht druk veel verschilt.  En dan bij die twee verschillende omstandigheden de motor optimaal afstelt.
    Mijn brommer rijd s,nachts bij mistig of regen aanzienlijk beter.
    Dan kan daar afhankelijk van de mate waar in hij opgevoerd is wel een pk verschil in zitten of meer. Ook maakt het verschil of je test in een bos rijke omgeving, of in een stedelijk gebied vanwege het zuurstof gehalte in de lucht.
    Ik bedoel alleen maar te zeggen dat je best op je eigen testbank resultaten kunt vertrouwen en vergelijken met andere testbanken niet altijd zin heeft als het gaat om kleine vermogens verschillen. Ook pakken tuners meestal de run met de meeste pk,s.

Klik hier.

ArvidW
    Topic starter

Recent wat kleine verbeteringen doorgevoerd:
    – Stuk stuur + gashandel geplaatst
    – Afdekkap voor toerental pickup (werkte niet in de volle zon)
    – Benzinedop voor tank
    – Nieuwe uitlaatflens, 1gr conisch gemaakt zodat hij beter afsluit op de cilinder
    – Stevigere bevestiging van de tegel

2019_07_09_Dyno_01

Dus maar ff meting gedaan, dit keer het verschil tussen een open luchtfilter (alleen het malossi doosje) en een keer met het rode filterfoam erin. Het verschil is nogal dramatisch:
    – Blok stottert tot 3800tpm
    – Blok trekt ineens door tot 8000tpm

De ontsteking van het blokje is echt ruk, enige manier om hem te laten lopen is met een bougie electrodeafstand van 0.3mm. Met een grotere afstand vonkt bougie buiten de cilinder wel, maar zodra hij gemonteerd is doet hij niet meer. CP, condensator, bobine, kabel, bougiedop en bougie zijn nieuw..

Na lang zoeken blijkt de nieuwe bobine dus stuk 🙄 Een andere erop en hij vonkt perfect met CP op 0.45 en bougie op 0.6. Ik denk dat alle voorgaande metingen dus incorrect zijn vanwege die bobine. Later deze week zal ik wat metingen herhalen om het te controleren. Hopelijk is de herhaalbaarheid van de meting dan ook beter.
    2019_07_09_Jet63+filter

Home made engine dyno

Herr Flick
    Sleutelbeheerder

Ha, ja dat is nog eens anders testen.
    Ik heb nog wel genoeg CP spul liggen thuis, kan dat binnenkort wel even langsbrengen?

Long time no see  😎

41.8 Polini LC, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
    Gele Racefrikandel

ArvidW
    Topic starter

@Herr Flick, je bent welcome, ook zonder CP spul  😉

Na aanleiding van SX3’s en Zevenenergie’s topics de compressie gemeten. Komt niet verder dan 1:8 met een met de hand gevlakt origineel kopje. Die gaat binnenkort op de draaibank.

IMG_3128

Aangezien het blokje langer doorloopt mèt filter ben ik wat sproeiers gaan testen. Tussen de slechtste (63) en beste (61) zit 0.2Nm en 0.2pk. Dit klinkt niet veel, maar is toch 7% verschil met 2 sproeier maten.

Ten opzichte van de beste run zonder filter (63) is er ook 0.2pk winst mèt filter (61)
    2019_07_09_Jet57_59_60_63

Nu de sproeier “goed” is heb ik gekeken hoe herhaalbaar de meting is. Dit keer mèt ventilator op de cilinderkop gericht om deze koel te houden. 5 metingen liggen binnen 0.15pk, waarbij meting 2,3,4 binnen 0.05pk liggen. Ik kan dus het beste meting #2 of #3 plotten.

Ook hier is weer te zien dat elke test de powerband 65tpm opschuift.
    2019_07_09_Jet61_5repeats

Home made engine dyno

ArvidW
    Topic starter

Vandaag een werkstuk gemaakt om originele cilinderkopjes af te kunnen draaien. De drie gaten voor cilindertapeindes worden gebruikt om hem uit te lijnen, de grote schijf ervoor om de boel aan te trekken. Werkt best aardig.

IMG_3141

Op de laatste VC toer heb ik van Jelle wat kopjes gehad die ik vandaag gelijk aangepast en getest heb. Compressie 1:7, 1:8, 1:10.2 en 1:11.2 gemeten met een discutabele compressie meter. Bij het kopkje van 1:11.2 is er bijna geen verbrandings kamer meer over (het blok heeft deckheight van ongeveer 1-1.5mm, dus daar zit een groot deel van het volume)

IMG_3146

IMG_3147

Uiteraard ff het vermogen gemeten, zie hieronder.
    – Koppel neemt echt fors toe voor 4500tpm, leuk voor de pully rijders.
    – Maximale vermogen scheelt uiteindelijk maar 0.2pk, maar over het hele gebied heb je wel gemiddeld meer vermogen.
    – Blok houd zijn koppel (en vermogen) veel beter vast boven de 7000tpm, ook niet slecht voor pully rijders.
    – Trillingen zijn wel echt fors toegenomen met 1:11.2 kop vergeleken met 1:7 die ik voorheen had.
    – Uitlaat lijkt ook minder te roken
    2019_07_13_CR_3x

Home made engine dyno
15 berichten aan het bekijken - 2,686 tot 2,700 (van in totaal 2,717)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.