ArvidW’s Projecten

Home Forums Perso’s Projecten ArvidW’s Projecten

Dit onderwerp bevat 2,714 reacties, heeft 188 stemmen, en is het laatst gewijzigd door Martino 5 dagen, 2 uur geleden.

15 berichten aan het bekijken - 2,701 tot 2,715 (van in totaal 2,715)
  • Gebruiker

Dustin
    Bijdrager

Heel interessant om te zien!

"Een hetero rijdt niet op een retro."
    Mijn fox-vario citta

sx3-swe
    Bijdrager

Interesting findings Arvid! Perhaps most of my vibrations come from the 12,5 compression I have. πŸ™‚

IJskonijn
    Bijdrager

Gaaf om te lezen en te zien zeg!

No replacement for displacement

Tiesman1986
    Moderator

Zeer gaaf ! πŸ˜€

ArvidW
    Topic starter

Het volume van de kleinste kop heb ik gemeten op 3.8cc. Dit geeft een compressie ratio van 1:14.1 (swept)Β en een gecorrigeerde compressie ratio van 8.7 (trapped).

Ik wil een originele kop voorzien van een binnenkop. Afgaande van zevenenergie zijn ervaring zal dit wel problematisch worden kwa warmteoverdracht. Alsnog leuk om ff te proberen:

IMG_3167

Met behulp van de formule van Blair heb ik de squish snelheid (squish velocity) uit kunnen rekenen. Hiermee kun je uiteindelijk kiezen wat voor een squish clearance en squish oppervlak je wilt hebben.

In de onderstaande grafieken staan de squish snelheid (target van 15-20m/s op hoogste toerental), squish pressure ratio (geen target) en de compressie verhouding. Ik heb 2 voorbeelden:
    – Rood, squish van 1.2mm, daardoor moet squish oppervlak groot zijn (63%)
    – Blauw, squish van 0.6mm, daardoor moet squish oppervlak vrij klein zijn (41%).

2019_07_23_squish_vergelijk

Binnenkort eens een kopje maken met de veel gebruikte “50%” squish oppervlak met een 0.7-0.8mm clearance en een compressie ratio van 1:13.

AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
    Home made engine dyno

Martino
    Bijdrager

Toch al zeer de moeite waard die verschillen in powerband tegenover de compressie. Tevens neem ik aan dat je met een cetraal bougiegat gaat rijden met deze bovenstaande originele cilinderkop? Althans het makkelijkste op de draaibank. En tevens praat je dan ook makkelijker over termens zoals squish en afgeleiden. Ik ben benieuwd welke verschillen we gaan zien tussen de verschillende binnenkopjes.

ArvidW
    Topic starter

ik aan dat je met een cetraal bougiegat gaat rijden met deze bovenstaande originele cilinderkop?

Dat is inderdaad het idee, precies om de redenen die je noemt πŸ˜‰

Home made engine dyno

speedbuxy
    Bijdrager

Zegt mij qua waardes allemaal niet veel, ben ik eerlijk in :mrgreen:Β  Maar wel lekker bezig:thumb
    Mocht je ooit m,n tiff blokje willen lenen dan is dit geen probleem.

ArvidW
    Topic starter

@speedbuxy, thanks, ik zal je PM’en zodra ik hem wil lenen!

De omgebouwde standaard kop is klaar:
    IMG_3197
    IMG_3198
    IMG_3201
    IMG_3205

Compressie is iets lager dan de extra-gevlakte kop, squish ongeveer 0.67mm. Ondanks de lagere compressie presteert de kop net iets beter:
    2019_08_11_CR_3x_insert

Met dezelfde kop heb ik de invloed van de contact punten afstelling gemeten. 0.35, 0.45 en 0.55mm. Verschillen zijn nihil, de invloed van een warme of koude uitlaat is bijna groter. Na het top vermogen lijkt er wel iets verschil in te zitten.

2019_08_13_CP_3x

Al deze kleine verbeteringen komen toch neer op bijna 1.5pk winst ten opzichte van de eerste meting. Waarbij de juiste sproeier en een goeie bobine het meeste uitmaakte.

Home made engine dyno

Martino
    Bijdrager

Toch 1,5pk door vooral af te stellen vind ik best veel voor onze motortjes. En lijkt het idd zo dat de compressieverhouding meer doet dan de vorm van de verbrandingsruimte. Toch, ga je hier nog verder mee experimenteren nu je een buiten/binnencilinderkopje hebt gemaakt? Andere squishband bijvoorbeeld?

ArvidW
    Topic starter

Het verschil tussen de originele en centrale kop is inderdaad vrij klein. Waarschijnlijk is het verschil nog kleiner als je squish band breedtes etc gaat veranderen.

De herhaalbaarheid van mijn metingen is nu te slecht om zulke kleine verschillen te kunnen zien. Dit wil ik verbeteren door een aantal sensoren toe te voegen (van aliexpress πŸ˜† ).
    – Uitlaatgas temperatuur (uitlaat bocht)
    – Uitlaatgas temperatuur (demper)
    – Cilinderkop temperatuur
    – Inlaatlucht temperatuur
    – Barometrische druk

Met deze sensoren kan ik proberen elke meting in ongeveer dezelfde condities te starten. Misschien moet ik daarvoor de uitlaat en cilinderkop actief gaan koelen met ventilatoren.

Home made engine dyno

Herr Flick
    Sleutelbeheerder

Dat is wel heftig haha. Ik had echter wel verwacht dat zo’n kop veel meer invloed zou hebben.

41.8 Polini LC, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
    Gele Racefrikandel

IJskonijn
    Bijdrager

Grappig dat de kop niet zoveel invloed heeft, je hoort juist vaak van mensen dat het meer trekkracht oplevert.
    Zo te zien moet ik ook bij al mn blokjes de cp op 0,55 zetten voor dat extra beetje power πŸ˜›

No replacement for displacement

zevenenergie
    Forum Goeroe

Ik denk dat je de uitkomsten van de plots anders moet lezen.
    Kijk eens wat wat er rond de 5000 toeren gebeurd exact het zelfde vermogen en koppel. Waarom maakt de kop hier geen verschil?
    en kijk hoeveel het verschilt bij 7500.

En bij het top vermogen scheelt het een halve pk ten opzichte van een standaard kop. dat is 16% meer vermogen.
    laten we nu eens een setup nemen die rond de 8pk zit en kijken of je dan ook 16% verschil ziet, dan spreekje over 1,28pk
    Dat is een behoorlijke vermogens winst.
    16%: is veel.

Draaiwerk, freeswerk, carters kotteren? Reparatie of tuning?
    Klik hier.

Martino
    Bijdrager

Ik doelde op het verschil tussen een standaard gevlakte kop en de omgebouwde kop met centraal bougiegat. Deze verschillen zijn niet zo heel groot, maar zie je wel dat bij een hoger toerental de omgebouwde cilinderkop over het algemeen meer pk afgeeft. Ik gok dat icm een betere uitlaat dit verschil nog wel eens wat groter kan worden.

15 berichten aan het bekijken - 2,701 tot 2,715 (van in totaal 2,715)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.