Home › Forums › Perso’s › Collecties › Daan's Citta/Ciao restauratieprojectje
This topic contains 346 reacties, has 36 deelnemers, and was last updated by Daniello 5 months, 3 weeks geleden.
-
Gebruiker
-
16 december 2019 om 20:04 #792146
Een grafietdoppie voor de originele vario achterkoppeling is gevonden. Ook heb ik wat meteriaal van de jmpb brug weggefreesd op de freesbank.
Eens kijken of ik ergens deze week aan de Pinasco cilinder begin…. Ik ga toch eens een poging wagen om de boosters door te prikken en de uitlaatpoort op te hogen en te verbreden.
Als er nog tips zijn, zijn deze van harte welkom. Wellicht wilt een ervaren iemand het ook voor mij doen?
23 december 2019 om 11:28 #792207Wordt net door een kennis op de hoogte gebracht dat mijn Cittaatje brommer van de maand geworden is 😎 wat een eer!
23 december 2019 om 12:17 #792208Zeer verdient!
23 december 2019 om 15:05 #792210Bam! Zeker verdiend 😎
46 Pinasco, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
Gele Racefrikandel23 december 2019 om 20:29 #792213Strak ding , gefeliciteerd 🙂
9 januari 2020 om 20:25 #792420Ik vond het deze avond tijd om weer eens verder te gaan met het Cittaatje.
De jmpb brug heb ik thv de variokoppeling reeds vrijgefreesd, zodat deze past zonder aanlopen.
Cilinder losgehaald tbv onderstaande lapje tekst. Hmm, 1:40 icm de 80er sproeier is toch wat te rijk geweest, maar niet slecht voor het inlopen. Straks 1:50 mixen icm een 78er sproeier.
Aangezien de animo voor mijn vraag naar het tunen van mijn Pinasco niet echt loopt, ben ik toch maar begonnen met het opmeten van de uitlaatpoort en ga er zelf aan beginnen. Tevens ga ik de boostertjes doorprikken.
Wat zou ik qua maten aanhouden?
9 januari 2020 om 22:27 #792426Ik had het bewerken wel willen doen, maar heb mijn schouder gebroken en kan dus niet vijlen.
Hier het volgende:De uitlaatpoort kan je redelijk veilig verbreden tot 30mm = 65% van de boring bij een 46mm cilinder.
Met de waarde,s van de uitlaatpoort in de Ho to ben ik het niet helemaal eens.
Ik vind ze aan de conservatieve kant, maar voor wat jij wilt zijn ze prima.
Tip:
Met een dikke voetpakking kan je de spoelpoort timing verlengen en ook de uitlaat timing. Dat is een mooie manier om van poelie naar vario te chiftten. 😉En ook een goede manier om met hogere uitlaatwaarde,s te experimenteren, omdat je altijd weer terug kan.
De beste methode is een aluminium plaat met aan beide kanten een papieren pakking.Als je cilinder na de aanpassing van de voetpakking lekker loopt, kan je daarna je squihs afstand aanpassen (0,7mm)
- Deze reactie is gewijzigd 4 years, 2 months geleden door zevenenergie.
10 januari 2020 om 02:33 #792433Goede tip van de plaat, die ben ik al eens ergens hier op het forum tegengekomen meen ik.
Ik ga eerst eens een poging wagen de poort 30mm breed te maken en te verhogen tot 26mm vanaf deck. Poorthoogte komt dan op 17.5mm uit. Op zich veilige waardes begrijp ik uit de how to. Mijn squish zit momenteel op 1.0mm met de afgedraaide kop.
Ben er alleen achter gekomen dat ik niet echt lekker met de standaard tools van de Dremel in de uitlaatpoort kom vanaf de buitenzijde…allen te kort. Voor alsnog enkel een begin gemaakt aan de boosters door te frezen.
- Deze reactie is gewijzigd 4 years, 2 months geleden door Daniello.
10 januari 2020 om 08:40 #792436Je mag hem inderdaad daarna zeker minder rijk laten lopen. 1:40 is tegenwoordig echt onzin met de huidige oliekwaliteit. Je kan prima 1:50 of hooguit 1:45 laten lopen. Maar gezien de bougiekleur & verkoling mag het zeker minder.
Heb je wel een goeie benchmark voordat je begint met tunen? Hoe weet je waar hij nu beter is geworden, en de topsnelheid?
46 Pinasco, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
Gele Racefrikandel10 januari 2020 om 10:15 #792439Volg het , wil mijn pins black ook tunen , heb een filmpje gezien van een haakse dremel, dan kun in de cilinder je poorten bewerken.
10 januari 2020 om 12:36 #792443Ik zou me het meest richten op de uitlaatpoort hoogte. Persoonlijk heb ik met breedtes nooit echt heel veel verschil gemerkt behalve rinkelde veren en het opeten ervan
Zou de breedte op een 25mm houden.
Wat voor olie gebruik je? Want ik smeer ook 1:40. Maar mijn zuiger(s) en kop zijn altijd goud schoon. Zelfs naar 1000den km,s.10 januari 2020 om 13:07 #792444Ik gebruik gebogen vijlen voor de uitlaatpoort:
Dan kan je mooi vloeiende lijnen maken en je komt op elk plekje.De haakse dremel pas niet in de cilinder. Helaas…
Ik gebruik voor de spoelpoorten en moeilijk bereikbare plekken dit:
Het werkt beter dan de peperdure professionele apparatuur die op de markt is, omdat het absolute controle geeft.Ik ben het speedbuxy redelijk eens, wat betreft de breedte, omdat de uitlaat mond klein is.
Maar eigenlijk wil je de uitlaatpoort grooot… hebben, voor veel vermogen, maar dat gaat nu eenmaal niet bij deze cilinders.
Wel kun je de randen van de poort een beetje rond maken, voor een beter flow, en dus is 30mm zo gek nog niet.Ook zou ik eerst het chroom op de cilinderwand weghalen met een diamant freesje,voor dat je de vijl of frees er inzet. Zo voor kom je dat het chroom afbrokkelt en de poort ongewenst breder word dan je gepland hebt.
Ik zou me ook weer niet blind staren op afwerking. Dat van Max was weleens waar, heel erg mooi gedaan,en dat scheelt. Maar met minder loopt het ook prima.
Het zit hem meer in dat buiten de timing, de vormen, hoeken en symmetrie goed zijn.- Deze reactie is gewijzigd 4 years, 2 months geleden door zevenenergie.
10 januari 2020 om 20:55 #792464Ik moet eens kijken hoe ik het nu ga doen met die uitlaatpoort. Gisteren een begin aan de boosters gemaakt en vdw als ik tijd en zin heb weer verder eraan.
Qua olie gebruik ik sinds jaar en dag Castrol Power RS 2takt, de vroegere TTS.
Heel mooie oplossing heb je daar Zeven, zo kun je erg mooi en secuur werken….
14 januari 2020 om 18:01 #792604Pssst, morgen post ik hier een verassing 😆Â
14 januari 2020 om 18:45 #792609We zijn benieuwd, heeft het iets te maken met een cilinder en nieuw aangeboorde gaten?
-
Gebruiker
Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.