Acculader how to maken, kennis gevraagd

Home Forums Techniek Elektrisch Acculader how to maken, kennis gevraagd

Dit onderwerp bevat 25 reacties, heeft 6 stemmen, en is het laatst gewijzigd door ritze 1 jaar, 1 maand geleden.

11 berichten aan het bekijken - 16 tot 26 (van in totaal 26)
  • Gebruiker
  • #779911

    AA-T
    Topic starter
    Berichten: 2442

    Klopt wat je zegt @ritze, die 1,5A heb je zo bereikt met een paar verbruikers, vandaar dat ik de PB137 ook parallel zou willen schakelen zodat er een laadstroom van 3A gerealiseerd kan worden.

    De warmte is inderdaad een punt van aandacht. Met het juiste koellichaam (van 53ºK/W) zou dit geen problemen moeten opleveren maar ideaal is het niet.
    In plaats van een voltage regulator (die het overschot omzet in warmte) zou een switching regulator een mooiere oplossing zijn. Aangezien deze alleen pakt wat hij nodig heeft en de rest gewoon niet doorlaat. Daardoor produceert de switching regulator nagenoeg geen warmte.
    Naar de switching regulator heb ik verder nog weinig research gedaan. Vroeger scheen het schema vele malen moeilijker te worden, maar het schijnt dat dit tegenwoordig veel simpeler is geworden.

    @niek1992, hoe het precies allemaal werkt bij scooters weet ik zo niet, maar het basisprincipe zal hetzelfde zijn. Net zoals voor de kokusan geldt die ik heb geprobeerd. Ik lees vaker dat het mogelijk moet zijn, maar resultaten blijven meestal uit. Daarnaast is het natuurlijk veel leuker om zelf iets te maken toch 😉

    Ik ben zojuist een tijdje aan het meten geweest hoeveel Volt onze spoelen leveren. Ik had dit liever uitgezet tegen het toerental, maar aangezien ik geen toerenteller voor handen had, heb ik het uitgezet tegen de snelheid. De resultaten zijn in onderstaande grafiek te vinden.
    Hieruit kan ik ophalen dat de blauwe en bruine spoel eigenlijk ongeschikt zijn omdat het voltage boven de 40V komt (althans voor de PB137). Daarbij is de spanning op de gele spoel veel constanter.

    Informatie spoelen
    Elektrische blokjes zijn geleverd met 2, 3 of 4 spoelen. Daarvan is 1 spoel altijd voor de ontsteking bestemd en de overgebleven spoel(en) kunnen gebruikt worden voor overige doeleinden.

    Meetresultaten, voltage uitgezet tegen snelheid
    snelheid-volt

    spoelen-min-max-volt
    Het ampèrage heb ik ook gemeten, deze is constant door het hele toerengebied (m.u.v. stationair). Zodoende kan men eventueel ook berekenen hoeveel vermogen er wordt geleverd met P = U * I = Watt = Volt * Ampère

    Geel: 3.16A
    Bruin:  2.21A
    Blauw: 1.25A

    Deze metingen zijn verricht op een elektronisch blok met 4 spoelen. Setup: 46,5 Malossi, SpeedEngine, 16mm SHA, Krukas aangepast, Gianelli Citypower, Vario 1:10,5. Deze gemeten waardes zijn geen feit en zullen verschillen van andere blokjes!!

    #781088

    AA-T
    Topic starter
    Berichten: 2442

    Afgelopen weken heb ik m’n aandacht moeten verleggen naar meer urgente zaken. Ik heb wel flink zitten brainstormen dus ook weer het één en ander te delen. Zoals ook in de startpost is vermeldt is het de bedoeling dat iedereen dit printplaatje kan gaan gebruiken. Daardoor wordt het wat lastiger om vast te stellen waar de printplaat precies aan moet voldoen. Ter verduidelijking hier een voorbeeld:

    • Persoon A wil alleen gelijkstroom hebben om 6 volt ledjes aan te sturen.
    • Persoon B wil een loodaccu opladen. Hiervoor is een spanning nodig tussen 13.6 en 14.8 volt en een constante stroom.
    • Persoon C wil een 4 cell Li-ion battery pack opladen. Hij moet beginnen met laden als een individuele cell onder de 3.5 volt valt, stoppen met laden als deze 4 volt heeft bereikt en hij moet de cellen balanceren. Er is een spanning nodig van 16 volt en een constante stroom.

    Het moge duidelijk zijn dat deze eisen nogal verschillen per persoon. Nou kan ik eigenwijs alleen iets voor mezelf ontwikkelen, maar ik vind het belangrijk dat iedereen er wat aan kan hebben. Daarom lijkt het me verstandig om een ‘basis’ printplaat te maken die voor iedereen hetzelfde is. Met de mogelijkheid om deze naar wens uit te breiden met modules. Het lijkt me makkelijker en overzichtelijker om deze modules één voor één te ontwikkelen.


    Basis Module
    Logischerwijs beginnen we met de basis module dus laten we op een rijtje zetten wat de vereisten zijn. Jullie mogen deze eisen uiteraard aanvullen, ik twijfel bijvoorbeeld nog over een display om het ingestelde voltage te kunnen lezen.

    • Wisselstroom (AC) omzetten naar gelijkstroom (DC)
    • Uitgangsvoltage traploos instelbaar
    • Minimaal 3 ampère kunnen leveren
    • Beveiliging tegen te hoge spanning / kortsluiting
    • Zo min mogelijk warmte produceren
    • Makkelijk aansluiten

    De beschikbare spanning / stroom zou hiervoor toereikend moeten zijn. Gekeken naar mijn vorige post is het in mijn geval (altijd voor jezelf meten) het meest gunstige om de gele aansluiting te gebruiken. We weten dat het gele draad 5 – 30 volt levert en 3.16 ampère. Dat komt neer op 15.8 – 94.8 Watt (gek hé dat onze lampjes doorbranden 😉 ).
    Als ik met mijn brommer gewoon met het (stads)verkeer mee rij is mijn gemiddelde snelheid 35 km/u. Gemiddeld reken ik dus op 20 volt, 3.16 ampère en 63.2 watt. De printplaat moet de spanning dus verlagen. De spanning verhogen (bijvoorbeeld bij stationair draaien) beschouw ik als overbodig.

    Om de ontwikkeling van warmte tegen te gaan ben ik afgestapt van het idee de LM317 te gebruiken. De LM317 is een linear voltage regulator die het overschot omzet in warmte.
    Na wat zoekwerk ben ik van mening dat een switching regulator vele malen beter is. Een switching regulator opent en sluit het contact op een zeer hoge frequentie om de spanning te regelen. Ze zijn ook nog eens heel efficiënt en produceren dus véél minder warmte. Als het je interesseert wordt op DimensionEngineering.com de werking van switching regulators heel mooi uitgelegd.

    Er zijn genoeg switching regulators om uit te kiezen, maar welke? Met de gegevens die we al hebben verzameld kunnen we makkelijker een selectie maken. Daaruit heb ik weer een kleine selectie gemaakt om nader te onderzoeken. Het staat jullie vrij de zoektocht naar de ideale switching regulator voort te zetten 😉

    LM2596-ADJ Output 1.2 – 37 volt, 3 ampère.
    Met zijn maximale stroom van 3 ampère voldoet hij aan de vereisten. Echt een basismodel zonder fancy mogelijkheden. Wel voorzien van Thermal Shutdown, Current-Limit Protection en ON/OFF functie.

    LM2678-ADJ Output 1.2 – 37 volt, 5 ampère.
    In alle opzichte iets beter als de LM2596, neem bijvoorbeeld zijn lekstroom van 50μA in OFF mode. De LM2678 is mijn favoriet uit het lijstje met oog op betrouwbaarheid.

    XL4005 Output 0.8 – 30 volt, 5 ampère / XL4015 Output 1.25 – 32 volt, 5 ampère.
    Beiden van een voor mij onbekend (Chinees?) merk, ik wou ze toch een kans geven aangezien er met de specificaties niks mis is.

    Met deze switching regulators in gedachte heb ik een heleboel componenten, maar ook complete printplaatjes besteld op AliExpress. De hierboven genoemde switching regulators ga ik testen op verschillende punten. Daarbij denk ik bijvoorbeeld aan de output, temperatuur en betrouwbaarheid.
    De switching regulator die het beste bevalt zal doorgaan voor de volgende ronde, het maken van proef printplaatjes.


    Voor nu is het wachten tot alles binnen is gekomen. In de tussentijd kunnen we hier nog wel brainstormen over het één en ander, graag zelfs! Ik doe dit voor iedereen dus jullie mening telt net zo hard mee 😎
    Wat zouden voor jullie de vereisten zijn waar de basis module aan moet voldoen? En aan wat voor aanvullende modules denken jullie? Weten jullie een betere switching regulator? Enzovoort..?

    #781093

    zevenenergie
    Forum Goeroe
    Berichten: 2659

    Fijn dat iemand dit eens goed oppakt.
    Ik moet het nog even allemaal goed door lezen, maar weet nu al dat ik graag een USB oplaadpoort er op zou willen hebben, die net zo veilig is als een USB poort op de computer.

    #781104

    ritze
    Bijdrager
    Berichten: 3418

    Switch module is sowiso beter, ik kon er toendertijd geen vinden van 12 volt dus ben maar voor de lmt317 gegaan maar heeft wel behoorlijke nadelen, als je liion gaat pakken dan zit je weer met je 16 volt. Te hoog voor meeste leds, ga je naar 3 dan zou het wel kunnen, wellicht een een 18650 lader slopen om dan de cellen gewoon via de lader te laden, dan is het ook meteen gebalanceerd, zo wilde ik het gaan doen ooit

    De budget beun tjoener: geen geld is te duur of het werkt nog niet
    Link naar Mijn collectie / Projecten.
    #781870

    AA-T
    Topic starter
    Berichten: 2442

    Om alleen maar even te laten weten dat dit idee nog steeds leeft.. De onderdelen druppelen langzaam binnen, maar uiteraard, hetgeen wat ik echt nodig heb om te beginnen laat nog op zich wachten 😒
    IMG_20181213_134133
    Het onderste plaatje heb ik al zelf in elkaar gesoldeerd 😎

    #781875

    zevenenergie
    Forum Goeroe
    Berichten: 2659

    Dat ziet er profi uit :thumb
    Dit hele topic heeft een zweer van innovatie.
    Je zou kunnen zeggen dat dit de kraamkamer van Vespa-Ciao.nl is en dat we allemaal een beetje zenuwachtig in de wachtkamer zitten.
    Ik hoop dat de verlostang snel binnenkomt zodat je kunt beginnen AA-T. 😉

    #781900

    ritze
    Bijdrager
    Berichten: 3418

    Die onderste zal de buck controller zijn, wat is dat andere spul?
    Nou ben ik toch benieuwd of je naar 18650 accu’s gaat of niet.
    En als je een bestel nummer kan achterlaten zou helemaal mooi zijn, in iedergeval voor de buck controller.
    Alleen de vraag is natuurlijk wat de co troller afgeeft, ik neem aan gewoon 12 volt. Zou ideaal zijn voor de 18650, alhoewel je maar tot 75% kan laden gezien de cell spanning van 4.2 bij volle accu.  Ik wacht in spanning (14kv) af 🙂

    De budget beun tjoener: geen geld is te duur of het werkt nog niet
    Link naar Mijn collectie / Projecten.
    #781904

    AA-T
    Topic starter
    Berichten: 2442

    Ik hoop dat de verlostang snel binnenkomt zodat je kunt beginnen AA-T. 😉

    Kan je wat meer van deze positieve energie kanaliseren @zevenenergie? Kreeg gisteren gelijk een hele bult onderdelen in de brievenbus :mrgreen: Nog maar een paar dingen nodig om te beginnen….
    IMG_20181219_105702

    @ritze, het zijn allemaal regelbare buck controllers. Ik wil best een linkje doorgeven maar kan er gelijk bij vertellen dat ze allemaal voor een veel lagere spanning & stroom zijn gemaakt dan onze blokjes leveren. Ik heb ze juist besteld om de werking van switching regulators duidelijk in beeld te krijgen. Plus dat ik van plan ben om ze op te blazen, “zwaardere” componenten te monteren en weer op te blazen 😆
    Klinkt misschien gek, maar ik wil juist deze grens overschrijden om ervoor te zorgen dat er, in de nog te ontwerpen schakeling geen problemen optreden. Ik doe dit omdat ik wil dat iedereen hier er gebruik van kan gaan maken en de betrouwbaarheid dus zeer hoog in het vaandel staat.

    Persoonlijk ga ik inderdaad nog steeds voor een 18650 batterypack. Echter, omdat ik wil dat iedereen van de schakeling gebruik kan maken, en iedereen weer andere wensen heeft heb ik dit in stappen opgedeeld.
    De eerste stap is om een instelbare voeding (6 tot 24 volt, minimaal 3 ampère) te maken. Zo kan iedereen deze op zijn/haar gewenste waardes afstellen. Daarna komen er verschillende vervolg stappen waarvoor iedereen ideeën/wensen mag inbrengen. Momenteel zijn dit:

    • Laad/ontlaad, balanceer, over/under voltage/current & temperatuur-protectie schakeling 3S/4S 18650 battery pack (voor mezelf (& ritze?))
    • USB oplaadpoort, die net zo veilig is als een USB poort op de computer (zevenenergie)
    • Snelheid-begrenzer, als we toch al een interessante printplaat achter de kappen hebben zitten zal deze niet zo snel opvallen (Herr Flick)
    #781909

    ritze
    Bijdrager
    Berichten: 3418

    Ja ik zou zeker gaan voor polariteit beveiliging. En zeker een laad beveiliging voor de 18650 maar dat is meestal inbegrepen bij de laad regelaar,  Uhm ja 3 Amp is voor mij meer dan genoeg ik haal nu met moeite 1.2 amp maar meer is zeker welkom

    De budget beun tjoener: geen geld is te duur of het werkt nog niet
    Link naar Mijn collectie / Projecten.
    #781910

    AA-T
    Topic starter
    Berichten: 2442

    Die lithium dingen zijn veeleisende (of zelfs gevaarlijke) krengen inderdaad 😆 maar het voordeel van het formaat is mij alle moeite waard om daar een veilig product van te maken.

    3 ampère moet gaan lukken en vind ik persoonlijk toch ook wel echt nodig. 3 ampère bij 12 volt is immers maar 36 watt en met een paar simpele lampjes ga je al snel die richting op. Helemaal als het daarnaast ook nog eens de bedoeling is om een accu te kunnen opladen.

    Tot zo ver voorzie ik in ieder geval nog geen problemen :thumb

    #781965

    ritze
    Bijdrager
    Berichten: 3418

    Ja oké, je hebt een punt, het hangt er maar vanaf wie wat voor een lampen gaat gebruiken, beetje redelijke led zit op minimaal 60 lumen per watt. Dus met 10 watt heb je al een mooie licht bundel, dan heb je nog altijd genoeg over voor accu’s,, mja ik zou ook het liefste een dikke xhp70 led erin willen hebben die 4500lm genereerd en dan heb je wel dik 5 Amp nodig op 12 volt 🙂 kan niet wachten op jouw resultaten

    De budget beun tjoener: geen geld is te duur of het werkt nog niet
    Link naar Mijn collectie / Projecten.
11 berichten aan het bekijken - 16 tot 26 (van in totaal 26)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.