Wilk1985 perso

Home Forums Perso’s Collecties Wilk1985 perso

This topic contains 354 reacties, has 56 deelnemers, and was last updated by Bas23 3 years, 11 months geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 355)
  • Gebruiker
  • #284511

    Wilk1985
    Topic starter
    Berichten: 3787

    Goedenavond allemaal, welkom op mijn nieuwe perso :). Ik had vroeger een aparte perso voor de Citta, Ciao en Si maar aangezien ik soms niet weet wat ik waar moet plaatsen heb ik besloten om er 1 te maken waar ik alle vorderingen in bij zal houden. De oude persos zal ik niet meer updaten.
    Eerst maar even een overzicht van de huidige verzameling:

    1: De Citta van 1994, in 2011 compleet vanaf de grond opgebouwd, zie voor de opbouw de volgende link: http://www.vespa-ciao.nl/forums.php?m=posts&q=26568

    2: De Citta van 1993, omgebouwd naar een replica van de eerste Citta zoals hij in 1977 in Italie gepresenteerd werd. Deze is inmiddels verkocht.

    3: De Ciao van 1970, in 2012 en 2013 compleet van de grond opgebouwd, zie voor opbouw de volgende link: http://www.vespa-ciao.nl/forums.php?m=posts&q=26572

    4: De Si van 1993, in 2014/2015 opnieuw opgebouwd als tourbrommer, variosetup met Polini 43mm. Inmiddels verkocht

    5: De Superbravo, mijn ex toerbuffel. In 2016 verkocht na onder andere 2x VCT en nog vele andere tourtjes. De Si volgde hem op, maar is verkocht dus nu wordt de bovenstaande Citta de tourbrommer 8).

    #493370

    Martino
    Bijdrager
    Berichten: 7345

    Hij mag dan wel net pappa zijn, je lijkt actiever daqn ooit. :thumb

    Zeer benieuwd wat je van plan bent met de Citta die je wilt ombouwen als old-timer.
    Kleurstelling, kenmerken van een old-timer Citta etc. Omdat het model Citta niet heel erg veel is veranderd door de loop der jaren.

    Hmmm… wat wordt het, rood of zwart? πŸ˜‰

    #493372

    Wilk1985
    Topic starter
    Berichten: 3787

    @ Martino de eerste week liep hier kraamzorg die alles deed in het huis, en ik heb 2 weken vrij genomen van mijn werk dus tussen de luiers door heb ik alle tijd gehad om rustig thuis het een en ander te sleutelen :). Zie onderstaande lap tekst.

    Het model van de Citta is inderdaad niet zoveel veranderd door de jaren als de Ciao en de Bravo, maar als je mijn Citta naast het echte eerste Italiaanse model zet zie je een wereld van verschil in details. En ik hou van details :).Ik heb een paar speciale plannen in mijn hoofd maar dat komt pas als de Si af is πŸ™‚

    Uiteraard wil ik mijn perso graag meteen updaten, en ik ben de laatste dagen lekker aan het sleutelen geweest. Gisteren was het carburateurdag, ook hiervan wil ik graag iets met jullie delen.

    Eerst heb ik alles tot in de kleinste gaatjes schoongemaakt:

    En als je dan klaar bent en alles weer in elkaar hebt zitten heb je:
    1x 10/7, 2x 12/7 en een 12/10 compleet tot je beschikking, altijd makkelijk :). In principe rijdt ik altijd met een 13/13 maar je weet nooit of ze niet een keer van pas komen.

    Vandaag was het klokkendag!
    Ik had 3 bromklokken hier liggen die ik wilde nakijken omdat er iets mee was.

    De eerste heb ik in 2011 gekocht voor de Citta bij een webshop voor 45 euro. Ik kocht deze als snorklok (zie ook de S) Maar het is gewoon een bromklok. Ik had er toen niet bij stilgestaan dat een Citta standaard een bromklok heeft dus achteraf een geluk bij een ongeluk.

    Ik kocht hem als compleet gereviseerd. Die heeft hier nog een half jaar gelegen voordat ik er voor het eerst mee ging rijden toen kwam ik erachter dat hij heeeeel langzaam olie lekte en ik vond het een beetje lullig om een half jaar later te gaan klagen dus dat heb ik niet gedaan.. Vandaag was de dag dat ik toch tijd en motivatie vond om hem uit elkaar te trekken en dat heb ik ook gedaan. De reden van het olielek was vrij snel gevonden.

    En vrij snel verholpen ook met wat de hier aanwezige kraamverzorgster een “babyhoofd” noemt:

    Toen ik de 2e klok uit elkaar trok, viel me op dat deze heel anders in elkaar zat als de 1e. Deze had nog extra ringen, en dat verklaarde waarom mijn “gereviseerde” klok soms vreemd draaide en ik de poelie naar me toe kon trekken als hij gemonteerd zat. Ook de 3e klok had deze ringen dus ik heb uit klok nummer 2 de ringen gehaald om klok nummer 1 in orde te kunnen maken. Daarna heb ik er 51cc vertandingsolie ingegooid (volgens het boekje :D) En hem weer in elkaar gezet. Draait als een zonnetje.
    Ik had deze klok gewoon gelijk terug moeten sturen naar de webshop want het slaat natuurlijk nergens op dat hij op !4! punten wat mankeert. Maar toendertijd was ik niet zo thuis in de klokken en ik ga niet meer als 2 jaar later nog zeuren over zoiets.
    Zie hier klok nummer 2:

    Op zich mankeert er niet veel aan, hij komt onder de Citta van een maat van me vandaan. Het viel me op dat er olie uitstroomde toen ik een van de bouten losdraaide waarmee je het wiel vastzet aan de achterbrug. Heb er toen een andere klok bij hem ingezet want dit kan natuurlijk niet :). Wie goed op bovenstaande foto kijkt ziet dat er waarschijnlijk een beunhaas een veeel te lange bout ingedraaid heeft. Verder mankeert er niet veel aan, maar ik miste natuurlijk al een paar ringen dus die heb ik uit klok nummer 3 gehaald, en samen met de deksel van klok nummer 3 heb ik nu een mooie backupklok.

    Aangezien ik nooit zo thuis was in de klokken is het maar goed dat ik zo lekker bezig geweest ben vandaag, heb het een en ander geleerd en dat is maar goed ook want als ik het setje van Lenneart binnen heb ga ik de varioklok van de SI reviseren! Dus wordt vervolgd.

    #493374

    Martino
    Bijdrager
    Berichten: 7345

    Nou je bent er maar druk mee bezig zo te zien. En zal die letter S niet hebben gestaan voor supersnelle oid. Het enige duidelijke verschil tussen een snor of bromnaaf is nog steeds de aantal asjes die ze hebben. Brom 2 en snor 4. Vervolgens moet je dan maar weer hopen op een goede reductiefactor.

    Wat die beunhaas betreft welke de naafdeksel kapot heeft gedraait ben ik hem helaas ook al te vaak tegen gekomen. Veelal heb je nog steeds mensen die de originele bouten zonder tussenkomst van frame en ring vast draaien met als resultaat dat je het dopje doorboort en je naaf open komt te liggen. Ik hoop ook nog eens een goede oplossing hiervoor te vinden. Misschien het draaien van 2 dopjes en deze in je naafdeksel persen. Scheelt in mijn geval weer 2 varionaven.

    Nou ben ik toch wel benieuwd over welke ring je het hebt bij de bromnaven? Zo kom ik hier ook wel eens een ringetje tegen onder je ingaande poelie-as welke hier juist niet hoort. Deze as gebruikt origineel maar 1 ring welke vaak ook nog wat inkervingen voor de smering heeft.

    In ieder geval veel plezier reviseren je gaat straks wel merken dat een snor of varionaaf wat meer tijd gaat kosten. Helemaal om de naaldlagers allemaal op precies de juiste plek te krijgen.

    Een tipje van de sluier betreft de kleurkeuze oldtimer Citta zit er nog niet in? Of ben je er nog niet uit?

    PS. Zou je eens willen tellen welke RF de vertanding uit de naaf met groene verf heeft? Is dit toevallig een 1:8,5?

    #493375

    Wilk1985
    Topic starter
    Berichten: 3787

    De naaf met de letter S heeft 2 assen en is inderdaad een brom-as. Ik heb de naaf met groene verf gekaniballiseerd om de andere 2 te redden dus de omwentelingen tellen zit er niet in aangezien ik het een en ander mis om hem normaal te laten draaien :D. Ik heb wel even de tandwielen op de grote as geteld dat zijn er 74!

    Over de ringen, ik kwam bij 2 klokken een ring tegen die over het grote tandwiel gaat aan de kant van het naafdeksel, en een ring met kartels die over het kleine tandwiel gaat aan de kant van het naafdeksel. Zo heb ik het nu ook zitten maar ik heb er nog niet mee gereden, hij staat nu eerst een paar dagen in de proefopstelling om te kijken of hij lekdicht is.

    Als je echt zo graag een voorproefje op de oldie Citta wil kan dat wel, zie hier:

    Zo zal hij ongeveer worden, maar dan met originele vario, Citta variokappen en uiteraard in mijn kleuren :). En uiteraard nog wat Nederlandse details.

    #493376

    speedbuxy
    Bijdrager
    Berichten: 10286

    Dat gaat jou kennende vast een oog strelende Citta worden:thumb
    Je hebt trouwens ook een goed gevuld en gevarieerd wieler park staan zie ik wel:thumb

    #493377

    SpeedyVespa
    Donateur
    Berichten: 1102

    Lekkere verse foto’s ook Jos!
    Mooi spul, ik twijfel er niet aan dat je de citta mooi maakt πŸ™‚

    #492872

    Martino
    Bijdrager
    Berichten: 7345

    Lekkere verse foto’s ook Jos!

    Er is niks vers aan deze foto. Dit is een mooie oldtimer foto.

    Mooi dat je een varioversie old timer gaat maken. Je felbegeerde variokapjes komen dan goed terecht. Wat ik alleen nog maar zelden, eigenlijk nooit ben tegen gekomen zijn deze oldtimer tasbeugels? Deze zullen vast alleen op de buitenlandse type Citta’s hebben gezeten. Mocht ik wat tegenkomen zal ik het je doorlinken. Ik zie graag updates met plaatjes van de opbouw. Een wereld van verschil met hoe hij er nu uit ziet.

    #493379

    harmyboy
    Bijdrager
    Berichten: 81

    Leuk een oldtimer citta! Ga je dan ook voor de spaakvelgjes van de foto? Mocht je ze nog nodig hebben dan heb ik nog van die stofringen voor je voorvork. In goede staat en mag je voor nop hebben.

    #493380

    Wilk1985
    Topic starter
    Berichten: 3787

    Leuk dat er zoveel interesse is in de oldtimer Citta! Des te meer lol zal ik hebben in het opbouwen. Spaakvelgen heb ik hier al sinds 2011 nieuw liggen, dus die gaan er zeker onder komen. Ik ben van plan om tegen de tijd dat de oldtimer Citta in elkaar gaat nog een complete Citta uit Italie te halen.

    Hier ga ik de varioset+kappen+ wat ik verder nodig heb vanaf halen en de rest zal ik in onderdelen verkopen. Ik zal dan ook kijken of ik dan gelijk een exemplaar kan vinden met die tasbeschermers want dat is inderdaad een leuke extra.

    Maar dit is echt voorlopig nog toekomstmuziek want eerst moet de SI in elkaar! Bijna alle losse onderdelen voor de SI heb ik al bij elkaar gesprokkeld, maar hij moet nog compleet gecoat worden.

    Setup van de Si wordt een uitgeveild Piaggio blok met een Polini 43mm + Polini Speedcontrol. Qua uitlaatkeuze heb ik keuze uit een Gianelli Fire en een Gianelli original power, ik denk dat het de original power wordt. Deze Si wordt dan de tourbrommer voor 2015 of 2016.

    Deze foto wilde ik nog delen met jullie, is genomen tijdens de oldtimertourrit hier in de buurt. Erg leuk om daar met de Ciao en de Citta te staan tussen enkele honderden Kreidlers, Zundapps en schakelPuchs. Mijn buurman reed op de Citta.

    #462212

    Martino
    Bijdrager
    Berichten: 7345

    Zeker veel intresse in je “build” betreft de Citta. Ik weet dat je eerst de Si wilt afmaken, maar wil deze Citta dan ook even hier delen. Inmiddels wordt deze al 3 jaar lang aangeboden.

    Ga je trouwens een wit spatbord monteren zoals destijds gebruikelijk was volgens de NL wetgeving?
    En van de Si hadden we toch al ergens een velg opnieuw gepoedercoat gezien?

    http://www.subito.it/moto-e-scooter/gilera-altro-modello-1985-novara-72716126.htm

    #493408

    Wilk1985
    Topic starter
    Berichten: 3787

    @Martino, die Citta volg ik ook al een tijdje. En zoiets is inderdaad het plan om op te halen en als donor te gebruiken. Maar er staan er nog meer op Subito, en ook tegen die tijd vind ik er vast wel een, Het witte spatbord is inderdaad een van de “Nederlandse” details waar ik op doelde.

    Verder is de Si velg inderdaad al gecoat, sterker nog, ik heb het grootste gedeelte van de Si al klaar liggen en uiteraard wil ik dat graag delen. Ik ben al een paar jaar hier en daar wat aan het sprokkelen. De delen die niet op deze fotos staan zijn grotendeels wel al in huis, maar zijn nog niet in de staat waar ik ze in wil hebben dus hebben ze de afdeling assemblage nog niet bereikt :D.





    Het opbouwen zal zeker nog wel wat tijd innemen, vooral het coaten gaat nog even duren aangezien ik pas in februari de brug naar de coater breng. En dan is het nog even afwachten of ik tevreden ben over zijn werk en de rest ook door hem laat doen. Maar ik heb geen haast dus dat komt wel goed :).

    Ook heb ik nog een foto voor de hardcore oldtimer Citta liefhebbers πŸ™‚

    #493411

    JoeriH
    Bijdrager
    Berichten: 534

    Mooi man, vooral de Si zijstandaard.
    Waar heb je die vandaan?

    #493412

    Crullie
    Donateur
    Berichten: 2207

    Maar dat zijn mooie spaak wieltjes :con daar ben ik wel fan van :thumb

    TICKLING BARN
    #493413

    Wilk1985
    Topic starter
    Berichten: 3787

    De Si zijstandaard heb ik bij Puch Shop Utrecht(Marktplaats) vandaan, maar heb hem nog niet geprobeerd. Het is een Buzetti dus zou wel goed moeten zitten!

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 355)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.