Home › Forums › Perso’s › Collecties › Wilk1985 perso
This topic contains 354 reacties, has 56 deelnemers, and was last updated by Bas23 3 years, 11 months geleden.
-
Gebruiker
-
6 december 2013 om 01:10 #453418
Ik denk dat tegenwoordig de Superbravo/Avanti of Bravo echt niet meer een ondergewaardeerd kindje is van de Piaggio familie. Je ziet met enige regelmaat ze in perso’s en andere topics wel voorbij komen. Het enige vervelende is zoals buxy al beschrijft, ze gewoonweg niet makkelijk aan te komen zijn geweest. En dit al helemaal niet in het noorden des lands, zoals pepko al heeft ondervonden.
Eens zien of we ze ook eens wat meer tijdens toertjes te zien gaan krijgen? De afgelopen toertjes werd het aandeel Citta namelijk steeds groter. Ik vind het een goede zet jou SB naar voren te schuiven als toerbuffel voor 2014.
6 december 2013 om 06:24 #492763Leuk ding inderdaad het aantal bravo’s zal dus exponentieeel kunnen groeien op tourtjes!
Voor de bravo’s wordt er vaak naar Belgiรซ gegaan om ze hier met meerdere tegelijk de grens over te krijgen. Veel voor de sloop zeg maar gerust alle maar er zijn er nog een aantal te koop in BE en mocht je dus de moeite en financieel willen nemen dan kan je hier nog mooie krijgen. Zo staan er op kapaza een aantal:
http://www.kapaza.be/nl/brommers/vespa-piaggio-79398035.htm
http://www.kapaza.be/nl/brommers/vespa-piaggio-bravo-klasse-a-78921381.htm
http://www.kapaza.be/nl/brommers/piaggio-bravo–78652606.htm
http://www.kapaza.be/nl/brommers/piaggio-bravo-met-papieren-79481850.htm
Waarvan ik de wit rode het beste bij wilk vindt passen ;)!
7 december 2013 om 08:51 #493498Gistavond ben ik naar Rotterdam gereden waar ik met Guido de Superbravo onder handen heb genomen met de bedoeling om de verlichting goed te laten werken. Een Cp blok met een kabelboom voor electrische ontsteking is nou eenmaal niet plug and play. Gelukkig is Guido Sterker als Stroom dus de kabelboom is nu aangepast en het werkt allemaal.
Ik heb op Sinterklaas zijn verjaardag nog wat onderdelen voor de Si van JMPB binnengehad, onder andere een koplamp waar ik gelijk de teller maar ingezet heb:
En bij deze bestelling zaten ook 2 bandjes voor de toekomstige oldtimer Citta:
Ik wilde al langer een keer een how-to maken van hoe ik dit doe, vooral omdat ik er nog wel eens vragen over krijg of zie.
Dit was een mooie gelegenheid om eens de camera erbij te pakken en wat in elkaar te zetten!
Ik hoor graag jullie mening en hoop dat er nog iemand is die er wat aan heeft ๐
7 december 2013 om 09:20 #493499Geen zakelijke belangen bij de verkoop van bandenvet? Hahaha. Duidelijk filmpje en netjes gedaan.:bier
12 december 2013 om 17:39 #454807Weer wat leuks binnengehad voor de Si, dit gaat zeker van pas komen aangezien de Si een echte toerbrommer moet worden.
Tussen de klem kan ik dan mooi een kaart stoppen om af en toe op de kaart te kijken.
12 december 2013 om 17:44 #455077Hahah geniaal dat filmpje van het voorzien van de banden
12 december 2013 om 18:15 #455078Misschien ook een handige tip voor het verwisselen van een bandje, pomp een beetje lucht in de binnenband voordat je de buitenband erop doet, dit zorgt ervoor dat hij minder snel ergens tussen klemt. Mocht je geen bandenvet kunnen vinden, dan doet vaseline ook al heel veel. ๐
Verder ziet het er weer allemaal mooi uit. Goed bezig!
P.s. Mocht je op zoek zijn naar nog zo’n rekje, ik heb er hier nog eentje liggen.
15 december 2013 om 20:39 #445242Avond allemaal!
Vandaag was een productieve dag! Eindelijk tijd gevonden om me eens rustig te buigen over de variokloklagerset die ik een tijd terug van Lennaert binnen heb gehad.
Deze varioklok heb ik een tijd terug gekocht, heb er een paar toertjes mee gereden en ik had nog geen grote speling maar ik wilde hem toch graag netjes hebben voor hij op de Si ging. Dus toen Lennaert de setjes aan ging bieden wilde ik deze klok gelijk maar als nieuw maken.
Eerst heb ik alle olie eruitgegooid zodat ik schoon kon werken zonder dat mijn kleren en handen etc onder de zooi komen.Zie hier wat ik tegenkwam toen ik hem openmaakte, veel gore zwarte zooi. Ik heb zoveel foto’s gemaakt zodat ik later nog eens terug kon kijken als ik niet zeker was hoe het ook alweer zat ๐
Tijd voor een schoonmaakbeurt.
Daarna heb ik de assen eruitgehaald en precies zo neergelegd zoals ze eruit kwamen zodat ik later gelijk de goede ringen op de goede plek had. Op deze foto heb ik de binnenkant al netjes schoongemaakt.
De meeste gore zwarte zooi is eruit
De lagers lagen toen al een tijdje tussen het bruinbrood in de vriezer
De lagers heb ik er met een hamer en doppen uitgetikt zoals in de how-to beschreven.
Het is heel makkelijk om te zien hoever de lagers erin moeten, ze moeten gewoon zo komen te zitten dat ze op gelijke hoogte zitten met de rand van het smeerkanaal. Dit miste ik in de how-to maar daar kom je vrij snel achter.
Alles weer in elkaar
En een nieuwe pakking ertussen
Ik heb het cardandeksel wat opgewarmt met de waterkoker om het plaatsen van de lagers nog iets soepeler te laten gaan
Toen zat alles weer in elkaar, volgens het boekje heb ik er 51ml olie ingekieperd via het vulgat. Dit heb ik gewoon gedaan terwijl hij horizontaal lag zodat de lagers ook gelijk gesmeerd worden. en zodat het geen vette zooi aan de buitenkant word.
Gelijk maar een nieuwe Ferodo remschoen erop! Ja ik weet dat ik op deze foto het omega veertje er hier nog niet op heb zitten. En ja ik heb het er later wel opgedaan (dit vergeet ik normaal, bijzonder irritant als tijdens het remmen de remschoen heen en weer gaat)
Eindresultaat van een leuke middag sleutelen, Er gaat best wat tijd hier inzitten!
Nu is het wachten tot ik in februari de achterbrug aan de coater kan overhandigen dan kan ik weer verder. Binnenkort ga ik beginnen aan het vijlen en reviseren van het blok dat onder de SI komt.
15 december 2013 om 20:45 #433287Wilk1985 netjes gewerkt dat zie ik graag en veel foto’s
Die kan er weer tegenaan voor een paar jaar ๐
P.s: ik wist niet dat jij ook een setje spaakvelgen had..wees er zuinig op ๐
Je ware pubertijd duurt je leven lang
Lightlord's Dizzy/Gypsi15 december 2013 om 21:49 #492550En de rest van die zwarte zooi die nog in het klokje zat????
ik zou hem toch een keer goed schoon gemaakt hebben met petroleum of benzine.
Nu gaat je mooie schone olie al die zooi die nog in die deksel zat los spoelen,en dan heb je weer smerige olie in je klok.15 december 2013 om 21:59 #469372Daar heb je zeker een goed punt.. Volgende keer doe ik dat anders ja. Ik ben zelf ook altijd wel van het netjes werken, moet wel zeggen dat het op de foto’s erger lijkt als het is maar even de spuitbus met benzine eroverheen had wel een stuk netter geweest.
15 december 2013 om 23:00 #440548
AnoniemDat cilinderkopje van mij, de zonder deco, nog ooit iets mee gedaan? ben wel benieuwd.
verder strak werk, kan er niks fouts over zeggen16 december 2013 om 02:26 #456022Mooi setje lagers denk ik zo.
Over de how to, elke naaf is weer anders gegoten (verschilt gewoon).
Het is daarom ook het beste om de lagers (deksel en naaf) eerst te monteren, dan proberen met de as erin en kijken wat voor speling je hebt.
Natuurlijk moet je speling overhouden voor een beetje pakking en het aandraaien. Teveel speling met de as is natuurlijk ook niet goed.Draait je naaf nu soepel?
46 Pinasco, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
Gele Racefrikandel16 december 2013 om 13:48 #467484Kijk eens aan de eerste met foto resultaat van de nieuwe type lagers ;)!
Hoop dat het allemaal een beetje te doen was en dat het allemaal netjes zit.
Wel zou ik zoals een aantal gepost hebben dat klokje van binnen nog even goed reinigen.
Indien je het achterwiel nog niet teruggeplaatst heb even de olie in een glazenpotje doen en de klok openhalen en nog even reinigen ;)! Kleine moeite en je lagers zullen het een stuk fijner vinden.16 december 2013 om 13:51 #493330@ Tom96, ik had een plan ermee maar dat gaat niet door, hij ligt nu op de plank en gaat later op de Superbravo. Maar niet voordat ik een kickstart erop heb :).
@ Herr Flick, Ik geloof gelijk dat alle naven anders zijn, dat soort dingen vind ik juist zo mooi aan onze brommers ๐ Het draait allemaal perfect verder, geen speling en geen vreemde geluiden.
Ik voel wel dat de uitgaande as waar de koppeling op komt minimaal beweegt in de breedte van het lager, maar speling wil ik het niet noemen. Hij moet natuurlijk wel ruimte hebben om te kunnen draaien. Lastig uit te leggen wat ik bedoel, maar dit voel ik bij de as die in de Bravo zit ook.
-
Gebruiker
Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.