D.E.P.S. tunen

Home Forums Techniek Opvoeren voor gevorderden D.E.P.S. tunen

This topic contains 106 reacties, has 21 deelnemers, and was last updated by Martino 4 years, 4 months geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 107)
  • Gebruiker
  • #146927

    TimoO_
    Topic starter
    Berichten: 3977

    Hallo,

    Ik vroeg me af, wat valt er nog allemaal aan een deps te verbeteren.

    sommige zeggen de orginele poortjes er nog in boren, maar zou dat de moeite waard zijn?

    wat kan er nog aan de vlinderpoort verbeterd worden?

    valt de zuiger nog te tunen?

    wat kan er aan het spijltje gebeuren, of kan je hier beter vanaf blijven?

    wat zou er eventueel nog aan de rest van de poorterij kunnen gebeuren?

    omdat veel mensen toch wel een deps hebben hier op het forum, leek het me wel handig dat het hier een beetje uitgebreid besproken werd. ook wil ik zelf m’n deps gaan tunen, als het mogelijk zou zijn.

    #500647

    Herr Flick
    Sleutelbeheerder
    Berichten: 6915

    mijn deps is ook getuned, deels crullie en zelf gedaan.

    mijn uitlaatpoort is 1mm omhoog gebracht omdat deze erg laag ligt voor een 80cc.

    spijltje is ook verdunt, maar hier moet je mee opassen aangezien er ook 3 spoelgangetjes in de zuiger zitten. deze moeten niet in de poort hangen natuurlijk.

    de gaten boren, zodat de spoeling ook via de carters word gevoed ben ik zelf geen fan van anders hadden ze dat std ook wel gedaan denk ik.

    Zuiger is ook te bewerken, zet maar eens sreepjes bovenop de zuiger tot hoe breed de poorten zijn. zo zie je dat hij breder kan. heb ik ook gedaan.

    als je je uitlaatpoort bewerkt, ga je zowiezo door je tapeind heen.

    fotos :



    nog niet mee gereden.

    46 Pinasco, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
    Gele Racefrikandel
    #146939

    Herr Flick
    Sleutelbeheerder
    Berichten: 6915

    mijn deps is ook getuned, deels crullie en zelf gedaan.

    mijn uitlaatpoort is 1mm omhoog gebracht omdat deze erg laag ligt voor een 80cc.

    spijltje is ook verdunt, maar hier moet je mee opassen aangezien er ook 3 spoelgangetjes in de zuiger zitten. deze moeten niet in de poort hangen natuurlijk.

    de gaten boren, zodat de spoeling ook via de carters word gevoed ben ik zelf geen fan van anders hadden ze dat std ook wel gedaan denk ik.

    Zuiger is ook te bewerken, zet maar eens sreepjes bovenop de zuiger tot hoe breed de poorten zijn. zo zie je dat hij breder kan. heb ik ook gedaan.

    als je je uitlaatpoort bewerkt, ga je zowiezo door je tapeind heen.

    fotos :



    nog niet mee gereden.

    46 Pinasco, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
    Gele Racefrikandel
    #500648

    hansieb
    Moderator
    Berichten: 10948

    Stuur em naar een goede scootertuner, denk dat die er wel wat meer in ziet en er wat meer gereedschap voor heeft ipv het huis tuin en keukengerij.

    Joost van 3br zag veel potentie in de 47 deps dus volgens mij ken er nog veel mee gedaan worden , maar dit is ofcourse bij de meeste cilinders.

    #500649

    KennyVespa
    Bijdrager
    Berichten: 1478

    mijn cilinder word binnekort getuned, door een vriend van een jongen die ik ken, heeft al het profesionele gereedschap, hij ziet er ook veel potentie in en denkt dat er nog 5 pk meer uit te halen, als het blok en de carb ook worden aangepast dus

    #500650

    hansieb
    Moderator
    Berichten: 10948

    KennyVespa :
    mijn cilinder word binnekort getuned, door een vriend van een jongen die ik ken, heeft al het profesionele gereedschap, hij ziet er ook veel potentie in en denkt dat er nog 5 pk meer uit te halen, als het blok en de carb ook worden aangepast dus

    Dit is wel een beetje heel veel , jammergenoeg nog niet met flick zijn ding voor en na op de testbank geweest.

    Hij is ongeveer 2 x zo hevig als een 42 alutje dus ik schat op 8,5 pk op het achterwiel op de testbank. Jij wil beweren dat je ruim 13 pk kan halen met een deps ? dat lijkt me nie.

    Er komt niet opeens 5 pk bij als je een cilinder tuned , kijk naar een MHR team cilinder hier komt bijvoorbeeld maar 1-2 pk maximaal bij ipv untuned.

    Ik blijf erbij niet aan je cilinder gaan beunen als je niet weet waar je mee bezig bent en niet de tools ervoor hebt, voor 4 tientjes is die goed bewerkt bij een scootertuner.

    #500651

    ArvidW
    Donateur
    Berichten: 6259

    ArvidW :
    Poortmap Malossi DEPS43mm
    – BD = 27
    – Spoelpoortoppervlakte = 5.5cm2
    – Uitlaatpoort oppervlakte = 4.1cm2

    Hierzo iig poormapje ervan.

    De timigen van de DEPS 43mm zijn al best heel behoorlijk, hier zou ik me niet te veel op focussen.

    Waar ik me wel op zou focussen:
    – Uitlaatpoortvorm, die van Thomas lijken nu 2 rondjes, ik zou echt voor de vlinderpoort-look gaan, dus bovenin veel breder, onderaan ongeweizigd.

    – Uitlaatkanaal, nu vrij ernstig bagger, bij Thomas al netjes geworden maar ik zou het hele slijltje achter het tapeind gewoon wegslijpen. Je houd dus aan de voorkant dus een spijltje van ongeveer 4mm breed, die loopt tot net 6mm toe, daarachter het spijltje, daarachter niets.

    – Flens, 27mm flens is eigenlijk maar 21mm binnendiameter, nogsteeds niet echt veel, ik zou dus op de cilinder een flens vastlassen die een binnendiameter heeft zoals de binnendiameter van weggefreest schroefdraad (zal wel richting de 30mm binnendiameter gaan. (heeft mijn NSR50 ook, werkt prima)

    -Poortjes doorprikken, zou ik zeker doen zolang je in je carter maar genoeg plek is om de poort te voeden (heb jij al mazzel met je 43mm cilinder in je 50mm carter, heb je rondom toch weer 50-46 / 2 = 2mm “poort” zitten) Voeding door zuiger heen is niet zo geweldig mengsel moet 180graden om een hoekje heen, vandaar dat je het op andere brommers amper tegenkomt.

    Ik heb achteraf echt spijt dat ik die prijsvraag DEPS43mm heb weggedaan, nu zit ik nl met een DR….. :con (ook leuk hoor, maar of het zo leuk gaat worden als een getunde DEPS43mm vraag ik me af….)

    AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
    Home made engine dyno
    #500652

    speedbuxy
    Bijdrager
    Berichten: 10286

    hansieb :

    KennyVespa :
    mijn cilinder word binnekort getuned, door een vriend van een jongen die ik ken, heeft al het profesionele gereedschap, hij ziet er ook veel potentie in en denkt dat er nog 5 pk meer uit te halen, als het blok en de carb ook worden aangepast dus

    Er komt niet opeens 5 pk bij als je een cilinder tuned , kijk naar een MHR team cilinder hier komt bijvoorbeeld maar 1-2 pk maximaal bij ipv untuned.

    Dat is niet echt een vergelijking.
    Want je vergelijkt nu een cilinder die eigelijks al op de max zit.
    Daarom is er met een team of speed cilinder niet zoveel winst meer te behalen.
    Maar z,on deps is erg tam en is dus nog een stuk feller te maken/tunen.

    Maar 5 pk zie ik er ook niet zomaar bij komen.
    Dan moet er wel alles uit de kast getrokken worden, zoals de poortjes optrekken.
    En de uitlaat flens veranderen zoals arvidW zegt.
    Dan is het misshien mogelijk.

    #500653

    Crullie
    Donateur
    Berichten: 2207

    Mijn Pinasco deps 43mm met malossi zuiger en volgens mij polini zuigerveren(ergens nog een passend setje gevonden) met veel speling tussen zuiger en cilinder loopt stukken beter nu met uitlaat poort als Flick maar dan in de (vlinder) puntjes boven de spoelpoorten 2mm omhoog aflopend naar 1mm bij de middenstijl.
    En beide uitlaat gaten evengroot gemaakt en een stuk ruimere flow gegréeerd passend voor de 27mm flens/adaptor.

    En zoals flick zegt, als je goed oplet dan zie je dat de kleinste zuigerspoelers te klein zijn en die kun je dan verbreden.

    Als de cilinder er weer afgaat van de week maak ik ff foto’s voor de duidelijkheid.

    Gasreactie is veel beter en top gaat verder nu, heb in het midden gebied nog een dipje, maakt niet uit met wat voor uitlaat, ligt aan de koppeling denk ik, zitten nog strakke polini veertjes in.

    Wil ook nog de 27mm flens proberen maar heb nog steeds geen passende uitlaat. als dat is gebeurd ga ik alles smooth en op timing afwerken en laten kotteren/honen met tapse zuiger met ietwat betere spoeling en een stuk lichter.

    Rij nu 80 sproeier met malossi filter 13/13 Poeli 65

    Heee toch nog een paar foto’s gevonden.

    Na de eerste dremel beurt 1mm omhoog en 2mm breder.

    Flink uitruimen is het moto, uitlaat is bij deps veel te klein vind ik, ook al heeft hij vlinderpoorten.

    TICKLING BARN
    #500654

    hansieb
    Moderator
    Berichten: 10948

    Maar arvid wat jij hebt gedaan bij je dr dus heel je tapeind bloot dat lijkt me niet echt prestatiebevorderend.

    De spijl is inderdaad de voornaamste reden lijkt me deze moet gewoon veel dunner.

    Maar arvid wat je bij thomas ook al zei je moet eigenlijk ook een uitlaat hebben waarbij de binnendiameter 23-24mm ipv bijv thomas zijn proma circuit die nu een 19mm binnendiameter heeft.

    Het is jammer dat me camera een beetje flippy is anders had ik wat fotos van het uitlaatkanaal.

    @buxy ja je hebt wel gelijk een speed cilinder is wel een beetje 🙂 van een ander caliber dan een deps. Maar nog steeds om reeel te blijve na bijv thomas zijn bewerkingen komt er maar een klein beetje vermogen bij.

    #500655

    Herr Flick
    Sleutelbeheerder
    Berichten: 6915

    @hans, is wel pro acces dus let ff op je pro reacties he 😀 hahah.

    maar tapeind moet opzich niet veel uitmaken, bij zen dr leek t wat erger als nogmaal maar het maakt helemaal niks uit.
    aangezien er ook nog een goed ringetje en moertje op zit moet het niks uitmaken.

    t zijn jammergenoeg geen scootercilinders, want dan is het allemaal veel anders.

    @kennyvespa, 5 pk erbij als dat zo is vind ik dat héééél knap. zo even de power ERBIJ van een 80polini. no way dus

    46 Pinasco, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
    Gele Racefrikandel
    #500656

    ArvidW
    Donateur
    Berichten: 6259

    Hans, dat dwars door het tapeind heengaan is echt wel prestatiebevorderend hoor, zolang je je tapeind maar halveerd 😛

    Dat idee, blauwe is tapeind, rode is kanaal zoals hij std ongeveer is, groene is het kanaal zoals ik hem het liefst zou maken:P

    AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
    Home made engine dyno
    #500657

    Crullie
    Donateur
    Berichten: 2207

    ArvidW :

    Dat idee, blauwe is tapeind, rode is kanaal zoals hij std ongeveer is, groene is het kanaal zoals ik hem het liefst zou maken:P

    Die groene lijnen, lukt dat ook nog met een 13/13 Carb.?? 😕
    Dat dacht ik toch niet, of hele dikke sproeier zonder luchfilter met kelk en afstel problemen.

    TICKLING BARN
    #500658

    TimoO_
    Topic starter
    Berichten: 3977

    zat er ook al aan te denken ene grotere flens erop te zetten, maar dan effe boren en opnieuw draad in zetten en een flensje laten draaien. of misschien is het veel handiger een scooteruitlaatophangingssysteem (ademhalen) te maken.

    en ja, poortjes bijboren kan eh. zal opzich moeten lukken (ja het boren etc zal geen probleem worden). denk je dat het veel uit zal maken?

    ennuh, de uitlaatpoort in de breedte verbreden, hoeveel?

    #500659

    Edjuh
    Bijdrager
    Berichten: 6958

    ArvidW :
    Hans, dat dwars door het tapeind heengaan is echt wel prestatiebevorderend hoor, zolang je je tapeind maar halveerd 😛

    Dat idee, blauwe is tapeind, rode is kanaal zoals hij std ongeveer is, groene is het kanaal zoals ik hem het liefst zou maken:P

    Whaha, precies zo is de mijne:P Bedankt he:D

    Moet in de cilinder zelf nog wat afgewerkt worden, dus foto’s volgen.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 107)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.