Home › Forums › Techniek › Opvoeren voor gevorderden › D.E.P.S. tunen
This topic contains 106 reacties, has 21 deelnemers, and was last updated by Martino 4 years, 4 months geleden.
-
Gebruiker
-
7 februari 2019 om 14:20 #783788
@jelle zij op de vorige pagina
Heeft iemand al eens het verschil gemeten tussen een getunede 47mm deps en een standaard 47mm deps?Ben ook benieuwd naar het verschil in power tussen de nieuwste lichting en de oudere?
Heb nu de mp one carters 2017 en die zijn gemaakt voor de nieuwste lichting (open spoelers ipv dichte)
En heb een 2013 versie alu 47mm deps
Dus wil sowieso de spoelers door gaan prikken, of zal ik heb helemaal aanpassen aan de 2018 deps?Moet alleen even een poortmapje hebben van de 2018 versie.
Hier een primitief poortmapje van de 2013:
Ik heb hem even omgedraaid 😉
(En word er nog niet wijs uit)
Ik zou de Ik zou de gleufachtige spoelpoorten helemaal overnemen en als te timing anders is die met een ophoog plaatje proberen te benaderen en dan een echte sqhuiskop er op zetten.8 februari 2019 om 12:48 #783820Is de poortmap wel correct over genomen? Want onderkant uitlaatpoort tot bovenkant deck is maar 42,5mm en de Piaggio slag is 43mm.
Alle cilinders die ik ooit opgemeten heb komen meest redelijk boven die 43mm uit.
De nieuwe deps is bv ook 45,5mm slag lengte en das vrij ”normaal”.8 februari 2019 om 13:56 #783823Ik heb bij deze de poortmap van @ktmgek er bijgezet. 🙂 Die past mooi in dit topic.
Wat dachten jullie van:
*Krukas slag
*Deck height
Waarbij ik wil toevoegen dat de deckheight bepaalt moet worden als de cilinder op het blok zit met pakkingen, Om zo precies te weten waar de zuiger zich in de cilinder bevind ten opzichte van de cilinder.Dus bij een poortmap zou je eigenlijk de timingen moeten vermelden, opgemeten met de cilinder op het blok, en met een gradenschijf gemeten, of met een schuifmaat en dan omgerekend met een calculator.
En alleen op die manier is een poortmap volledig. Anders kan je zo,n poort map alleen als benadering beschouwen.Ook als je bijvoorbeeld een opmaat uitlaat wil laten maken moet je altijd de timingen in graden opgeven. Een poortmap mee geven vinden ze fijn omdat ze daar de poortoppervlakte accuraat uit kunnen halen.
Heel veel mensen denken dat ze verstand hebben van tjoenen. En tot een pk-tje of 6 a 7 is dat zo.
Maar daar boven begint het moeilijk te worden.
Je kun dan kopiëren en daar kan je heel ver mee komen, maar dan moet je de gegevens wel goed kunnen vergelijken.8 februari 2019 om 14:18 #783830@speedbuxy
Poortmapje was ff als indicatie (was met een huis tuin en keuken lineaal opgemeten. Aangezien ik mn schuifmaat kwijt ben…Heb even een nieuwe iets preciezere poortmap gemaakt en meteen de nieuwe 2018 en de oude 2011 alu versie eronder gezet. Zoek de verschillen:
2012:
2018:
2011:
8 februari 2019 om 15:44 #783836Aah kijk mooi duidelijk zo
De nieuwe is dus op alle vlakken wat strakker getimed en ook nog beter spoeling op de voet. Kon dus wel eens zeer leuk gaan presteren8 februari 2019 om 17:59 #783841Never mindÂ
8 februari 2019 om 18:06 #783846Nu wil ik de oude variant iets aanpassen richting de nieuwere:
Twijfel alleen nog of ik de spoelers okk meer naar beneden doortrek…8 februari 2019 om 18:48 #783848Nu wil ik de oude variant iets aanpassen richting de nieuwere: Twijfel alleen nog of ik de spoelers ook meer naar beneden doortrek…
Ik zou de uitlaatpoort helemaal met rust laten aan de onderkant. Als je dan toch iets wil doen, dan zou ik de poort aan de bovenkant verbreden, daar kan je zo een pk mee winnen en meer toeren draaien zonder dat je de timing veranderd.
Een drempel bij de onderkant van de uitlaat zorgt er voor dat mengsel niet de uitlaatpoort word in gezogen voordat die aan de spoeling mee gedaan hebben, niets weg halen daar.Het grootste verbeterpunt aan het nieuwe carter vind ik de doorgang tussen het membraan en de ruimte onder de zuiger. Daar viel nog wat te winnen.
Als je de cilinder mooi aan kan laten sluiten op de spoelers in het carter zou ik dat zeker niet na laten. Als je daar voor de spoelers moet verlagen dan zeg ik, ja doen. Maar ik zou ook heel goed opletten dat je de spoeling zo symmetrisch houd als maar kan.De grootte winst van de nieuwe cilinder lijkt te zijn, dat de poort oppervlakte van de spoelers is verbeterd.
Dat is heel moeilijk over te nemen. Ze konden daardoor iets lager gaan zitten met de spoelers.
En het spijltje van de uitlaatpoort is dunner. Bij elkaar is de uitlaat poort dus breder dan bij de oude.
Het is dus eigenlijk een heel andere cilinder geworden, die je niet gemakkelijk kan Kopiëren. Best wel weer slim van Malossie8 februari 2019 om 22:30 #783858Ik ga eerst eens de cilinder monteren met pakking enz. dan eens kijken hoe de zuiger uit komt, voordat ik de de uitlaatpoort 2mm naar beneden vergoot. Het spijltje versmallen bij de uitlaatpoort en doorvoeren naar achteren in de poort, kan ik altijd even doen…
9 februari 2019 om 00:27 #783861Ik hou dit ook even in de gaten.
anders ga ik voor de mp-one maar een nieuwe halen.
Het oudere type gaat dan maar op een oude type carter 😎9 februari 2019 om 01:10 #783862Allereerst is het vreemd te noemen dat het lijkt of Malossi geen keuze kon maken en nu zuigergevoed en voeding via de spoelkanalen laat verlopen. Ze hebben daarom ook nog een oud type gatenkaas zuiger bij de nieuwe versie cilinders geleverd. Dit zal wel een gevolg van hun gepatenteerde cvf idee zijn, maar in de praktijk betekent dit ook dat de nieuwe cilinder niet perse op hun mp-one carters tot zijn recht komt, maar ook de oudere mp carters uit de voeten kan. Toch had ik liever gezien dat ze een meer conventionele dichte zuiger hadden bijgeleverd en de spoeling alleen via de kanalen van het carter naar de cilinder hadden toegepast. Om deze reden zie ik het nut ook niet in om de spoelkanalen naar beneden toe te vergroten. Die hulpspoelpoorten onder de normale spoelpoorten had ik zelfs helemaal niet daar gehad.
Voor de uitlaatpoort zal ik ook niks naar beneden toe bewerken, dit is toch loos en wordt tijdens de krukslagcyclus niet gebruikt en kan zelfs nadelig zijn. Bovenaan de uitlaatpoort of naar boven toe is een ander verhaal, maar zal ik mij vooral richten om de poort te verbeden en dit mooi te flowen naar het uitlaatkanaal. Spijltje verkleinen behoort hier ook bij. Deze kan door nieuwere materialen een stuk dunner gemaakt worden waar de oude versie DEPS dit had vanwege de gietijzeren versies en dit spijltje erg heet wordt. Zodoende uit kan zetten en een warmloper kan veroorzaken. Een oplossing is bijvoorbeeld het spijltje iets terug te leggen of smeerkanalen in de zuiger aan te brengen. Dit laatste heeft de “nieuwe” Deps zuiger ook. Hierdoor kan je het spijltje nou ook weer niet al te dun maken. Deze smeerkanaaltjes zouden niet in de uitlaatpoort uit moeten komen.
Overigens komt jou cilinder (Jelle) uit 2012? Ik zal mijn cilinder 1994 ook eens goed bekijken en vergelijken met de 2012 of nieuwere lichting Alu deps wellicht zijn er hier ook al veranderingen in. Malossi heeft hun MHR scooter cilinders namelijk wel door de jaren heen verbeterd en is vooral de uitlaatpoort hierin een stuk groter geworden.
9 februari 2019 om 13:26 #783871Kwam ook dit poortmapje van Vincent tegen:
Die van El Citta ook maar:
Om het overzichtelijk te houdenBen uiteindelijk toch wat voorzichtiger te werk gegaan:
Orgineel voor de vergelijking:
Heb wel de zijspoelers open gemaakt op de voet van de cilinder, zodat daar nu ook lekker heerlijke brommix door heen kan vloeien. .10 februari 2019 om 21:19 #783899Heb je foto,s van de spoelers in de cilinder?
10 februari 2019 om 23:57 #783916Alles zit al in elkaar, heb er geen foto van gemaakt…
Heb alleen een foto van voor dat ik erin ging hakken:
-
Gebruiker
Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.