Het grote Revisie topic

Home Forums Algemeen Brommers algemeen Het grote Revisie topic

This topic contains 147 reacties, has 65 deelnemers, and was last updated by Dountill 1 year, 8 months geleden.

15 berichten aan het bekijken - 46 tot 60 (van in totaal 148)
  • Gebruiker

Erik
    Bijdrager

barry :
    Zit er achteraf nog spanning op,alle bouten goed lossen & met een hamer tikken,daar waar de lagers zitten.
    Barry

Barry, of anderen natuurlijk, hoe gaan we merken of voelen dat er nog spanning op zit? Gaat het om het eenvoudig sluiten van de 2 carter delen, of…….

Erik

Herr Flick
    Topic starter

Ik heb vanmiddag een beetje ge”researched” op allerlij fora’s en de beste manier om je krukas te monteren, lagers etc is alsvolgt :

-lagers om de krukas tikken met een bijpassende ring (pijpsleutel ofzo, bij vespa is het pijpsleutel 16,17), geen gevriezer of iets dergelijks nodig (let op, gooi niet teveel in de vriezer, als er vocht bij big end lager komt dan kan hij gaan roesten)

-kleine carter flink verhitten, zo’n dikke 5-10min je merkt wel als hij begint te roken. verhit de kant bij de ontsteking en bij het lager, blijf niet te lang op 1 punt verhit zitten dat is niet goed.

-nu laat je de krukas als het goed is zo zakken in het kleine cartertje.
    nu laat je die boel natuurlijk flink afkoelen (gauw zo’n 30min)

-grote carter verhitten, zelfde verhaal. moet er als het goed is doorheenvallen/floppen.

Sommige, waaronder ik zelf had altijd last van de spanning op de lagers/kruk.
    kan net zijn dat het lagertje een fractie scheef zit.

hier moet je dus mee kijken, of gewoon een flinke tik op de krukas geven (met moer erop uiteraard) , dit is een beetje proberen.

Let wel op, laat hem niet op spanning zitten want dit brengt veel weerstand op je lagers, en kun je na een aantal km’s of meer weer reviseren.

46 Pinasco, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
    Gele Racefrikandel

barry
    Donateur

Op een klein carter zit toch geen ontsteking Thomas?

Erik
    Bijdrager

Gaat lukken,

Thanx

Tonni
    Moderator

Mijn advies: Doe eerst de krukas in het grote carter, daarna pas het kleine carter er op. Zo hoef je je drijfstang niet in bedwang te houden tijdens montage en kun je ook alvast de pakking op zijn plaats leggen.

Verwarmen gaat ook heel mooi als je juist twee tegenover elkaar liggende punten verhit van het carter in plaats van rondom. Je hoeft dan maar kort te verwarmen, de warmte spreidt zich zelf. Dit werkt ook beter bij demontage omdat je met kort verhitten minder snel je krukas(lager) mee verwarmt. Probeer het maar eens en je zult zien dat het werkt..

I came, I saw, and forgot what i was doing...

Svennoow
    Bijdrager

is het erg als je gewoon je krukas je carterhelften in perst? dat doe ik namelijk altijd:P gewoon lange boutjes en dan rustig kruislings aandraaien. kheb nog nooit problemen mee gehad. veel makkelijker dan dat heetstoken enzo.(om ze los te krijgen wel heetstoken natuurlijk)

TimoO_
    Donateur

ik denk niet dat je lagers dat erg leuk zouden vinden maargoed. als je er nooit problemen mee hebt is er toch niks mis? 😛

Svennoow
    Bijdrager

kheb nog nooit problemen gehad, alles draait nog goed. lagers zien er ook nog prima uit. en je hoeft niet te klooien met de brander.

VespaAvanti
    Donateur

Ik doe het precies hetzelfde:D
    Alleen verwarm ik de carters van te voren wel een beetje zodat het makkelijker in elkaar wordt geperst en de lagers dus minder te lijden hebben;)

Ewous
    Bijdrager

ik doe altijd eerst me kruk in de vriezer in een goed afgesloten bakje of plastiek zak ivb met vocht en me lagers leg ik op de verwarming dan tik ik me lagers met n kunstof hamer op de kruk de lange kant met n kopere pijpje dan weer de kruk met lagers in de vriezer weer goed afgesloten voor het vocht dan het grote carter warm stoken dit hoeft nu niet zo lang omdat me lagers koud zijn want het te lang en te heet stoken van je carters verandert de structuur van het materiaal en deze word dan bros en kunnen haarscheurtjes in komen dan de pakking er op en t kleine carter warm stoken en zachtjes aantikken en vast draaien en dit gaat altijd goed en zonder problemen:D

en uhhhh vergeet de shim plaatjes niet he;) want daar heb ik nog niemand over gehoord maar is wel erg belangrijk:P

ArvidW
    Donateur

Weet je wat jij niet moet vergeten…. ?

Leestekens 😛 Man man man, is toch onleesbaar zo zoinder enige punt en komma;)

AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
    Home made engine dyno

Ewous
    Bijdrager

ja daar heb je wel weer een beetje gelijk in maar doet dat eigenlijk nooit:P

sombrero
    Bijdrager

ik leg de carters altijd in de oven ff 10 minuten op 250 graden
    zorg dan wel dat alles goed schoon is anders gaat het stinken
    en de krukas doe ik de lagers op en dan een dagje in de vriezer. maar voordat je ze in de vriezer doet, moet je het inspuiten met siliconespray en dan in een diepries zak en goed dichtknopen 😀
    en dan gaat het eigenlijk allemaal supermakkelij. ciaoracer heeft het ook al volgens deze manier gedaan en het werkt echt goed

LeMoN
    Bijdrager

waarom die siliconen spray sombrero?

Ewous
    Bijdrager

tegen het vocht lemon anders gaan ze roesten:P

15 berichten aan het bekijken - 46 tot 60 (van in totaal 148)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.