Het grote Revisie topic

Home Forums Algemeen Brommers algemeen Het grote Revisie topic

This topic contains 147 reacties, has 65 deelnemers, and was last updated by Dountill 1 year, 6 months geleden.

15 berichten aan het bekijken - 121 tot 135 (van in totaal 148)
  • Gebruiker
  • #123222

    Robin4
    Donateur
    Berichten: 65

    Oke hier kan ik wel wat mee.

    Ik hoorde trouwens vandaag van de bromfiets dealer hier in de buurt, dat als je lagers op je krukas tik je er iets tussen de wangen van de krukas moet doen. Hij liet weten dat steek sleutel 35 / 36 hier tussen past.
    Hier moet iets tussen omdat je anders de krukas snel krom tikt.. en die krukas van vespa schijnt nogal erg gevoelig ding te zijn.

    #123223

    fast as can on vespa
    Bijdrager
    Berichten: 41

    elke krukas is gevoelig!

    #123224

    Vespa Si
    Bijdrager
    Berichten: 517

    Je hoeft je lagers ook helemaal niet te tikken….

    Zoek het forum een beetje af naar het heet stoken van je lagers en invriezen van krukas. Het schuift dan allemaal precies op z’n plaats zonder ook maar enige kracht; laat staan tikken/hameren.

    @Mike: bedankt voor je info. Ik ga mn nieuwe 13/13 maar eens monteren, mn creco43 (weer) inrijden en hoop maar dat de keerring het een beetje uithoudt…

    #123225

    19roland70
    Bijdrager
    Berichten: 93

    In dit topic word alleen gepraat over krukaslagers , maar als ik een blokje wil reviseren moet ik dan ook het naaldlager bij de piston pen doen ?
    Wat is de beste pakking aluminium of karton voor de voet en koppakking?

    #123206

    Mike
    Bijdrager
    Berichten: 4374

    Als je het goed doet vervang je bij revisie inderdaad ook het naaldlager.

    Voor de kop is Alu de beste optie. En bij de voet papieren/karton pakking.

    Mike
    #123209

    -RobinvS-
    Bijdrager
    Berichten: 1042

    Mike :
    Als je het goed doet vervang je bij revisie inderdaad ook het naaldlager.

    En daarbij, lagers slijten

    #123208

    19roland70
    Bijdrager
    Berichten: 93

    Zijn er toevallig mensen in de buurt van Helmond die me bij de revisie kunnen helpen.
    Ik heb dit zelf nog nooit gedaan , met name de krukaslagers.

    #123207

    Joris
    Bijdrager
    Berichten: 837

    luukelbo :
    heeft iemand wel eens zo’n lagers in een vespa blok geplaatst?, is precies dezelfde maat, ze horen thuis in de versnellingsbak van een schakel brommer, dus zijn zoiezo bestand tegen benzine/olie.
    of komt er niet genoeg smering tussen de lagers?

    Deze lagers heb ik toevallig laatst gemonteert bij iemand tijdens een revisie van het merk en type: NSK 6202 C3 ZZ. Deze lagers worden meestal gebruikt als wiellagers en inderdaad in een versnellingsbak of iets dergelijks . De metalen kapjes kun je er in 2 seconden uit wippen met een dunne schroevendraaier waardoor het weer een ‘normaal’ lager wordt;) De kapjes laten zitten zou ik niet doen aangezien je lagers via het carter worden gevoed met smering.

    Bij een goede revisie hoort inderdaad ook een nieuw naaldlagertje en als je het echt netjes wilt doen monteer je aan beide kanten C3 lagers:thumb

    #123165

    19roland70
    Bijdrager
    Berichten: 93

    Waarom C3 lagers ?

    #123164

    hansieb
    Moderator
    Berichten: 10949

    @roland
    Kijk even een aantal posten hierboven, C3 gaat prima mee tot 15.000 RPM

    Zelf nog steeds goede ervaringen met de 6202 TN9 C3 kunstofkooi lagers.

    #123197

    Tommetje
    Bijdrager
    Berichten: 82

    Roland.

    Neem anders even een bezoekje bij kranenpoot tweewielers.
    Hardstikke fijne zaak, met betrouwbare eerlijke monteurs , ga er al 5 jaar naartoe!

    #123203

    Xior
    Bijdrager
    Berichten: 118

    Welke lagers, keeringen, pakkingen of nog iets heb ik nodig voor een hele revisie van het blok?

    Is dit genoeg, goed spul?

    http://www.q-parts.nl/catalog/product_info.php?products_id=2005
    http://www.q-parts.nl/catalog/product_info.php?products_id=1329

    Zit er trouwens bij een creco als je die bestelt ook een pakking erbij?

    #123191

    Edjuh
    Bijdrager
    Berichten: 6935

    Dat setje is prima en er zit ook een pakking bij.

    Zuigerveren en pistonpenclipjes heb je misschien ook nodig.

    #782179

    Mick Gerritsen
    Bijdrager
    Berichten: 28

    AB32EED1-1A94-49FE-BEF7-9C7547CAA546ECC6F856-7C5C-44FE-8881-A4887251C3D17CCD1BAF-9267-4AFA-AD9A-27C7C98AE91AD9D1A5AC-80A3-408E-AC20-8889FD11D151C35520F8-825A-4728-AB88-87E624AF9AB021082C78-E955-404E-8881-36152F2FBB30861FAE4E-DFE3-417B-8750-C85DCB55394FE8B752B1-7631-4304-9D65-BEF822A148F16EB0FA23-BFFC-4F39-B914-083E6B2152E06B6C2E09-DA9A-425D-9B67-A303558E1A97ja en alle onderdelen mochten worden besteld via jmpb

    #796535

    Renegade
    Bijdrager
    Berichten: 6

    Ik heb een nieuwe DMP krukas met nieuwe lagers die ik in mijn SE wil monteren. Lager aan de “dichte” kant lijkt netjes om de krukas te zitten met de shim tegen de wang aan gedrukt maar, het astapje komt niet volledig tot het eind van het lager. Het scheelt ongeveer 1-2mm. Hoort dit?

    Ook zit er aan de ontstekingskant een afgeronde rand aan de astap waardoor de shim niet netjes aan ligt tegen de krukaswang. Is het dan beter om de shim iets groter te maken of deze weg laten?

15 berichten aan het bekijken - 121 tot 135 (van in totaal 148)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.