Home › Forums › Algemeen › Brommers algemeen › Het grote Revisie topic
This topic contains 147 reacties, has 65 deelnemers, and was last updated by Dountill 3 years, 10 months geleden.
-
Gebruiker
-
4 april 2011 om 19:41 #123199
Moet ik voor het reviseren van de krukas van een snor mix blok ook iets doen met het olie pompje of is er alleen een nieuwe
krukaskering voor nodig?
Wat heb ik voor materiaal nodig om zo’n blokje te reviseren?
Bestaan er ook complete setjes voor met alles erbij?4 april 2011 om 20:21 #123200ja die staan op jmpb-qparts te koop, daar zit van alles bij voor 12,50 geloof ik
oliepompje hoef je niks aan te doen als die er nog goed uitziet, ik zou hem wel even goed schoonmaken als je toch bezig bent. alleen een speciale keering voor aan de mix kant;)4 april 2011 om 20:26 #123201Lagers, keerring, voetpakking, spie, carterpakking:
http://www.q-parts.nl/catalog/product_info.php?cPath=371_125&products_id=2005
Verder heb je inderdaad de Mix keerring nodig:
http://www.q-parts.nl/catalog/product_info.php?cPath=371_121&products_id=2070
20 juli 2011 om 20:45 #12321020 juli 2011 om 20:55 #123211Ik heb laatste mijn oliepompje los gehaald en de keerring (die 800km oud was) verder naar binnen toe gedrukt om te verhelpen dat er olie lekte (er hingen rode druppels olie onder mn blok)
Ik heb de keerring met een dop 22 zover mogelijk richting de krukas getikt.
Hoort dit? Of hoort de keerring juist zo ver mogelijk tegen de oliepomp aan te zitten?
20 juli 2011 om 21:04 #123212je olie kwam niet daar vandaan, dan had het bij je ontsteking en overal onder je vliegwiel, helemaal onder de olie moeten zitten!
nu zit hij tegen de krukaslager aangetikt en draait hij waarschijnlijk binnenkort stuk;)
Geen goeie zet dus;)
check de pakingen en miss is het de uitlaat wel die wat sputterd. ( dat laatste kan totaal geen kwaad )
Mike20 juli 2011 om 21:04 #123213Vespa Si :
Ik heb laatste mijn oliepompje los gehaald en de keerring (die 800km oud was) verder naar binnen toe gedrukt om te verhelpen dat er olie lekte (er hingen rode druppels olie onder mn blok)Ik heb de keerring met een dop 22 zover mogelijk richting de krukas getikt.
Hoort dit? Of hoort de keerring juist zo ver mogelijk tegen de oliepomp aan te zitten?
hij moet met de rand gelijk liggen met het carter, als je hem te ver tikt kan die tegen de lager gaan zitten
edit: als ik mijn setup sneller maak gaan mijn berichten dan ook sneller?
20 juli 2011 om 21:08 #123214Uitlaat is het zeker niet, die geeft zwarte roet/olie, dit was echt gewoon een druppel heldere rode olie zoals het ook uit de fles komt… Ergens dus niet goed…
Ontsteking heb ik niet gechecked, het de olie was duidelijk terug te volgen naar de oliepomp, je zag het ‘spoor’ er langs lopen.
Wel ontzettend stom dat ik ‘m er in getikt had… Nu zit de keerring inderdaad tegen het lager. Stel hij gaat kapot en krijg de keerring er via de oliepomp kant uitgetrokken, kan ik de keerring dan vervangen via de oliepomp kant? Dus gewoon voorzichtig een nieuwe er niet al te ver induwen? Anders moet het hele blok er weer ondervandaan en open -.-‘
20 juli 2011 om 21:11 #123215ohww je heb een mix.. en je bedoelde de mix keering..:) dan zit t niet in je vliegwiel nee!
je kan de hele pomp eens nalopen op lekages. er zitten namelijk ook gewoon soort pakkingkjes en afdichtingen in.
hoe ikd e olie keering er altijd in doe: ( Mix ) met de hand erin duwen tot ie gelijk is aan de rand. dan pak je die grond plaatje die je met 2 imbussen vastzet.. die heeft een dikke rand en die duwt vanzelf de keering naar de juiste diepte als je ze aandraait.;)
Mike22 juli 2011 om 21:22 #123217Kan iemand mij vertellen waarom zo`n vespa blok 2 verschillende krukas lagers heeft?? De krukas draait toch juist het zelfde toerental?
Of komt het omdat er meer gewicht aan de korte kant van de as zit en daarom een c3 lager sneller kapot loopt?
22 juli 2011 om 22:34 #123218C3 kan meer warmte aan, en bij de ontstekingskant word het warmer.
23 juli 2011 om 00:47 #123219Leovince :
C3 kan meer warmte aan, en bij de ontstekingskant word het warmer.Niet helemaal.. maar deels waar. Vooral is het zo dat een c3 lager nóg ff iets minder spelings tolerantie heeft dan een normaal 6202 lagertje.. op de lange kant van je krukas komt simpelweg meer kracht te staan door je koppeling/vario.. vandaar;)
een c3 lager is dus sterker en dus moet de vraag steller zijn conclusie net even omkeren:)
Mike23 juli 2011 om 01:58 #123216De C3 aanduiding heeft inderdaad met de speling te maken, maar ik was altijd van mening dat het juist even andersom is dan Mike aan geeft. C1 minder speling dan C3 bijv. Hoe hoger het nummer hoe meer speling op de lagers. En tegelijk je meer warmte kan verdragen omdat hoe heter je krukas wordt hoe meer deze uitzet.
23 juli 2011 om 12:13 #123220De radiale spelingsklassen voor niet gemonteerde lagers zijn in ISO
normen en tabellen vastgelegd (opgaves hiervan staan in de
lagercatalogi). Bij de meest voorkomende lagers zoals groefkogellagers,
tonlagers en cilinderlagers wordt de speling bij de produktie bepaald.
Toevoegingscodes zijn:
C2 – speling kleiner dan normaal
C0 – standaard speling voor toepassing waar met de normaal
aanbevolen passingen en onder gewone
bedrijfsomstandigheden een min of meer juiste speling
overblijft (wordt in de lagercodering niet aangegeven)
C3 – speling groter dan C0
C4 – speling groter dan C3
C5 – speling groter dan C4.Deze coderingen (behalve dan C0) komen achter de
lagerreferentie te staan bijvoorbeeld 6308-ZZ C3.23 juli 2011 om 12:17 #123221thanx Tim;)nu werten we dat ook weer ff:P we zaten er allemaal wel naast:P
Mike -
Gebruiker
Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.