Het grote Revisie topic

Home Forums Algemeen Brommers algemeen Het grote Revisie topic

This topic contains 147 reacties, has 65 deelnemers, and was last updated by Dountill 1 year, 6 months geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 148)
  • Gebruiker

Herr Flick
    Topic starter

Ik dacht omdat er soms nog wel simpele vragen zijn over het reviceren van allerlij dingen (voornamelijk krukaslagers) is hier een groot topic ervoor voor al die vragen.

46 Pinasco, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
    Gele Racefrikandel

Herr Flick
    Topic starter

ik trap maar af,

Heb sinds mijn vespa carriere eigenlijk al best vaak krukaslagers vernieuwd (denk intotaal wel 10 keer) maar toch heb ik bij sommige toch problemen.

zaterdag bijv. weer, t was een orgineel citta blokje (met zo’n 6-7mm rond inlaatje je weet wel :P) en die was nog nooit uit elkaar geweest enzo.

Dus ik lagers van de kruk halen (ging lastig maar wou wel..) en lagers eromheen getikt dus.

dus ik de krukas incl. lagers in de vriezer gedaan en die waren egt koud.

Toen heb ik de krukas eerst in de kleine carter gedaan en die kwam er ongeveer voor 3 kwart in, vond het een beetje vaag (heb trouwens wel het kleine carter heetgestookt maar misschien niet lang genoeg?)

en toen ik m in t grote wou doen intotaal ging ie egt lastig, ik moest egt beetje hameren op t kleine carter en m dicht draaien met de lange bouten en moeren, na een tijdje moest ik weer carters heetstoken enzo en toen in elkaar draaien.

Hij is uiteindelijk wel in elkaar gegaan en loopt ook wel maar zat ook direct op spanning ofzo.

Hebben jullie misschien hier goeie tips voor want ik krijg binnkort dus me nieuwe speedengine en die is dus egt nieuw. en hoop niet dat dat een gekloot zou worden.

en alweer.. lang verhaal

thomas

46 Pinasco, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
    Gele Racefrikandel

gielos
    Bijdrager

Hoe halen jullie de krukaslagers van de krukas af?

barry
    Donateur

Langs elke kant,tussen lager & kruk-as een kleine platte schroevendraaier slaan,dan met iets grotere,enz……

VespaCiaoPaul
    Bijdrager

had ik pas ook probleme mee, je kan het met 2 schroevendraaier’s doen maar dat lukte bij mij niet, had ik de buitenste ring en dus ook alle lagers er uit gefrot, toen die laatste ring 2 kante vlak geslepen een beetje en dan steeds met een steeksleutel de ring op en neer bewegen en steeds met een schroevendraaier mee wippen

(ja hij zat echt heel erg vast:|)

erwinko
    Bijdrager

kan je niet gewoon het lager in de bankschroef zetten en dan op de krukas met een rubberen hamer gaan slaan? 😛

lijkt me sneller gaan :pest

VespaCiaoPaul
    Bijdrager

haha klopt, maar soms denk je niet aan alle mogelijk heden:D

barry
    Donateur

héy Tuner Thoma’s,
    Carters uitelkaar,dit gaat altijd snel?maar terug inelkaar,hohohohoho.
    Ook ik stop mijn lagers+krukas een nacht in de vriezer,aan -25 graden.
    Dan carter verschrikkelijk héét stoken & de kruk-as met nieuwe lagers meteen monteren.Lukt dit niet van de eerste keer,alles overnieuw,omdat de lagers de hitte direct overnemen.
    Ook ik moet soms tikken & bouten aandraaien.
    Zit er achteraf nog spanning op,alle bouten goed lossen & met een hamer tikken,daar waar de lagers zitten.
    Dan alle bouten terug kruislings en met een beetje seffens vastzetten.

succes

Barry

woe
    Bijdrager

ik prop mn lagers nooit in de vriezer, had in t begin ook moeite met lager erin proppen
    totdat ik merkte dat mn carter niet echt warm werd van mn oranje flam die uit de brander kwam.

bleek dat je die ring die om de gaten van de brander moest weghalen om zo’n blauwe vlam te krijgen.
    ik stook meestal 5min, en dan zie je die carter roken en dan glijdt mn lagertje er meteen in
    meestal spuug ik ook ff op de carter om de kijken of ie heet is:D

heb wel altijd problemen met lager om krukas doen

Tonni
    Moderator

Wat is seffens??

I came, I saw, and forgot what i was doing...

Kay
    Bijdrager

Tonni :
    Wat is seffens??

Denkt met een beetje gevoel/beleid vastzetten ofzo….

Bussie89
    Bijdrager

Ik pak altijd de flex (haakse slijper) en beun mijn lagers eraf, dan gooi ik kruk in de vriezer nachje ofzo, ondertussen heb ik grote carter warm gestookt, daar druk je dan 1 lager in, (valt er bijna in) ff aantikken en hij zit, dan stook ik het andere lager heet, pak ik de kruk, en leg het lager om het korte einde van de krukas.

Dan weer de kruk uurtje in de vriezer grote carter heet stoken, en dan krukas erin leggen, vervolgens paking erop leggen, het kleine carter heet stoken en hij valt erop.

Eerste keer deed ik het bagger, maar nu gaat het altijd goed

je kunt ook eerst de 2 lagers om de krukas leggen (slaan op de binnenring) en dan kruk in vriezer en dan in het grote carter leggen (als die warm is dan)

barry
    Donateur

Kay :

Tonni :
    Wat is seffens??

Denkt met een beetje gevoel/beleid vastzetten ofzo….

juist,sorry voor mijn slechte uitdrukking.maar wij zeggen dit zo in België.
    Zo heeft elk land zijn uitdrukkingen:thumb

woe
    Bijdrager

hoe prop je die lager dan aan t lange stuk van de krukas

Bussie89
    Bijdrager

Als ik het lager al in het grote carter heb gestopt valt de krukas daar dus in

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 148)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.