De knutsels van zevenenergie

Home Forums Perso’s Projecten De knutsels van zevenenergie

Dit onderwerp bevat 379 reacties, heeft 50 stemmen, en is het laatst gewijzigd door zevenenergie 6 maanden geleden.

15 berichten aan het bekijken - 331 tot 345 (van in totaal 380)
  • Gebruiker

zevenenergie
    Topic starter

@crullie Inspiratie en transpiratie lijd tot schoonheid 🙂
    @ktmgek Tanks :thumbs
    @florian Ja nu wordt het spannend!
    Ik was gisteravond nog even verder gegaan met de zand kernen.

Hier de foto,s

Het kernzand is speciaal geprepareerd zand dat hard word, als je er Co2 gas doorheen blaast. De gaatjes die je in het zand ziet zitten, zijn ervoor de gassen die vrijkomen tijdens het gieten een uitweg te geven.
    IMG_0746
    Het zwart is grafiet poeder, wat er voor zorgde dat het zand niet aan de mal bleef kleven.

En gaatje in het zand is niet erg, dat wordt een bultje in het aluminium en kan later weg gevijld worden, maar een bultje in het zand word een gaatje in het aluminium en dat willen we niet.
    Het moet allemaal zo glad als mogelijk zijn:
    IMG_0754

Draaiwerk, freeswerk, carters kotteren? Reparatie of tuning?
    Klik hier.

Crullie
    Donateur

Heb je alle inlaat doorgangen het zelfde gemaakt of ook nog een paar met andere afmetingen voor verschillende set-ups ?
    Eerder open is voor pully meer geschikt en later dicht beter voor vario, kun je inlaat even uitwisselen.
    Of ga jij gewoon hele blokjes uitwisselen met zo’n aantal ?!
    😉

TICKLING BARN

zevenenergie
    Topic starter

@crullie
    Ik zit vast aan een vaste oppervlakte van de opening in het inlaatvlak, als ik een 21 mm carburateur wil gebruiken.
    Vandaar dat ik ervoor gekozen heb de krukwang te verbreden om de lengte van de gleuf binnen de perken te houden.
    Zo blijft er nog iets ruimte om de timing te kunnen veranderen met de krukas.
    De timing van het carter nu, verschilt niet veel van een speedengine.

Het even uitwisselen om andere timingen te krijgen, is een heel mooi idee. :thumb
    Maar er is met een 21mm carburateur, qua timing al eigenlijk niet veel meer mogelijk, behalve als je race timingen gaat hanteren.
    Ook is de door de hele krappe tolerantie het uitwisselen lastig. Het zou betekenen dat ik het spruitstuk en het carter met een 2x  nauwkeurigere tolerantie zou moeten bewerken, dan de al krappe tolerantie van het inlaatvlak.
    En het zou beteken dat ik het spruitstuk met schroeven vast moet zetten, echter daar is praktisch geen ruimte voor.

Ik ga het spruitstuk fixeren en dan vastzetten met een speciale 2 componentenlijm die bestand is tegen 275 graden Celsius en een trekkracht heeft van 250kg per vierkante centimeter. Dat betekent dat ik er zo,n 1000kg aan kan hangen en het carter gewoon warm kan stoken om de lagers te verwisselen.
    Na het vastzetten, bewerk ik het inlaatvlak.

Ik heb er ook nog aan gedacht het te durafixen maar dat geeft zo,n smeerboel en het hecht niet goed in kiertjes omdat je daar niet kan borstelen.

Bij montage pas ik de krukastiming aan op de cilinder en de aandrijving die 99% procent zeker poelie gaat worden. Want daar rijd ik graag mee.

Klik hier.

Crullie
    Donateur

Ah oke een echte pully rijder net als ik   😎
    Ik begrijp het, je wilt er zeker van zijn dat de speling tiptop in orde is dus fixeren en lijmen en dan later aanpassen :thumb
    21mm Carb gaat bakken met koppel geven, dat is zeker.   😈

TICKLING BARN

zevenenergie
    Topic starter

Het gieten is gelukt!
    Ik dump maar even wat foto,s voor de mensen die graag kijken.

Hier het resultaat.
    IMG_0773

Ontdaan van de gietkanalen.
    IMG_0778
    IMG_0781
    IMG_0783

Het bewerken kan beginnen, hier heb ik het opgespannen in de adaptor.
    IMG_0790

IMG_0792
    IMG_0794

Klaar.
    IMG_0801

IMG_0805

IMG_0807

IMG_0809
    IMG_0810

Door de lichtval lijkt het ruwer dan het van binnen is, maar het kan nog wel een schuurpapiertje gebruiken.

IMG_0811

Klik hier.

sx3-swe
    Bijdrager

That look really nice! Congrats to the successful casting. 🙂

zevenenergie
    Topic starter

@sw3-swe
    Tank you :thumb

De text die in het carter staat is straks niet meer de juiste. En omdat ik er niet meer bij kan na het lijmen, is het nu, de tijd deze weg te toveren.
    Voor:
    IMG_0814

Na:
    Als of er nooit iets gestaan heeft 😎
    IMG_0821
    Edit:
    Het carter en het spuitstuk zijn aan elkaar gelijmd met 2 componentenlijm Deze moet nu 24 uur uitharden. en ik moet me dus 24 uur beheersen om er niet aan te komen.
    Wordt vervolgt.

Klik hier.

Crullie
    Donateur

Als je er maar af blijft met je tengels  😛  dan komt alles goed.
    Lekker snel inlaatje zo  :thumb

TICKLING BARN

zevenenergie
    Topic starter

@crullie
    Ik heb gelukkig dit kartontje nog waar ik kan poerken om te zien of de lijn al uitgehard is, dus dat maakt het iets gemakkelijker.
    IMG_0836(Het is nog steeds roerbaar).

Klik hier.

Tiesman1986
    Moderator

Oeoeo spannend allemaal ! 🙂

zevenenergie
    Topic starter

@tiesman1986
    Leuk! 🙂

De lijm is inmiddels al aardig op sterkte.
    En zo dadelijk kan ik het vlakje bewerken.
    Dat doe ik met dit setje dat ik een tijdje geleden gemaakt heb: IMG_0847
    Het gesloten kogellager heb ik aan de buiten kant 0,03 mm dunner geslepen, waardoor het carter maar heel licht verwarmt hoeft te worden, om er in te vallen.

Het dwars stukje is een stukje Cobalt Hss staal waar ik een beitelpunt aan geslepen heb.

De as heeft een zuivere glijdende passing in de lagers, waardoor het axiaal heen en weer kan bewegen. En word in de boorkop van de kolomboor of freesbank gezet.

De as met bijtel, draait als een krukas in het carter en kottert het inlaat vlakje op exact op maat.
    Het venster in het kleine carter is om te kunnen zien wat ik doe en om snijolie te kunnen toevoegen.

EDIT:

Daar gaat tie dan.
    IMG_0843

IMG_0844
    De gehele bewerking duurt nog geen 5min.
    IMG_0848

Wat een gat:
    IMG_0850

Zoek de verschillen:
    IMG_0852

Zo ziet het totaal plaatje er uit:
    IMG_0857
    IMG_0858

IMG_0859

Let op we kijken hier naar een blok met roterende inlaat en 21mm carburateur zonder dat het aan de buitenkant te zien is.  😎 (Potentieel dan, want de krukas is nog niet af)
    IMG_0860

Zoals de gevorderden wellicht al opgemerkt hebben, dit past niet zomaar in een Ciao frame.
    Het is dan ook voor in een Si brug, waar het zonder aanpassingen inpast.
    En wie weet past het ook wel in een Citta of Bravo, maar daar heb ik geen frames van.

Het was aanvankelijk de bedoeling dat het zowel in een Ciao, als een Si zou passen.
    Maar paste het in een Ciao, dan kwam de carburateur tegen het frame van de Si bij het in veren. 😕
    Er komt ter zijne tijd een Ciao versie, die wat gemakkelijker in een Ciao frame pas te maken is dan deze.

Klik hier.

Herr Flick
    Sleutelbeheerder

Zo, dit is wel even een klus zeg. Ik ben inderdaad wel benieuwd hoe je dit een beetje gemakkelijk passend gaat maken. Ciao gaat het sowieso niet passen natuurlijk, dat wordt een hele lastige opgave ben ik bang.

Ik ben erg benieuwd naar het eerste draaiende filmpje.

41.8 Polini LC, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
    Gele Racefrikandel

zevenenergie
    Topic starter

@ Herr Flick
    Het past ruim in een Si brug 😉
    IMG_0862IMG_0863
    Misschien nog een gaatje boren voor het stationair schroefje.
    Ik zit er nog over te denken om de carburateur aan te sluiten op de ruimte van de monoveer en daar een geluidsarm filter te maken, zodat het een echte sleeper kan worden.

Klik hier.

IJskonijn
    Bijdrager

WAUW! Echt mega gaaf dit!
    Ik ben echt heel benieuwd hoe dit gaat lopen

No replacement for displacement

Crullie
    Donateur

Zeer slim gevonden om de lagers te gebruiken als fixeerpunt voor de frees en een Top staaltje gereedschapsleer   :thumb

Ook weer een pracht voorbeeld dat meten weten is   😉

TICKLING BARN
15 berichten aan het bekijken - 331 tot 345 (van in totaal 380)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.