This topic contains 516 reacties, has 68 deelnemers, and was last updated by zevenenergie 1 year geleden.
-
Gebruiker
-
27 oktober 2017 om 18:37 #500359
@Wilk1985
Nou dat is het grappige , het orginele naaldlager moet veel speling hebben, dat was geen vrij willige keuze van de ingenieurs.Bij minder speling zou het lager vast komen te zitten en stuk lopen. En dat allemaal omdat gietijzer minder uitzet dan de stalen bus.
Hoe ik het opgelost heb is dus perfect en staat juist garant voor een optimale levensduur.
π
27 oktober 2017 om 19:30 #500360zevenenergie :
@Wilk1985
Nou dat is het grappige , het orginele naaldlager moet veel speling hebben, dat was geen vrij willige keuze van de ingenieurs.Bij minder speling zou het lager vast komen te zitten en stuk lopen. En dat allemaal omdat gietijzer minder uitzet dan de stalen bus.
Hoe ik het opgelost heb is dus perfect en staat juist garant voor een optimale levensduur.
π
Oh ja, logisch inderdaad
12 november 2017 om 05:21 #500401zevenenergie :
En zie hier het duursaamheidstestresultaat:
π Zijn de koelgaten niet te dicht op de voering geboord zodat er grote temperatuur verschillen onstaan ? en zie ik op de foto dat het een beetje is uitgevreten precies aan de bovenzijde gaten, lijkt materiaal weg te zijn.
π Schoentjes zijn zeer snel gegaan, grip op Ergal toch te ruw/heet ?
Ik gebruik grafiet vet om kogeltjes te smeren, kogeltje naar binnen drukken en proppen/draaien :lol
Loopt/werkt de centreer verdeelschaal ook weer wat lichter. Plus dat ik grafiet vet meng met dunne naaimachine olie om het naaldlager te smeren en tijdens het rijden te polijsten.
Grafietvet mengt zich ook prima met de olie in je klok/achterwiel, voor het inelkaar zetten een likje op de lagers smeren.
Zeer gladde oppervlakten zijn het resultaat, vooral in de klok kan je veel weerstand elimineren met zo goed als frictie vrije tandwielen. Nieuwe koppeling schoentjes smeer ik zuinig grafiet vet op, eerste kwartier voel je slip maar dan koppel van laag naar hoog o zo precies.7Energie : Maar ik heb nog een inzicht opgedaan:
Ik vroeg mij zelf af waar om de ingenieurs van Piaggio gietijzer gekozen hebben voor de koppeling.
Het is vrij zwak en het is een dure productie methode.
Het zou goedkoper zijn een koppeling te diep trekken uit plaat en ook veel sterker.
En het viel mij op dat zelfs koppelingen die uit een heel oud blok komen praktisch niet versleten zijn.π Brons Lijkt mij het beste materiaal voor een voering, slijtvast, zelfsmerend en mooi van kleur 8)
Als dat geen uitdaging is =) Spirit KerelTICKLING BARN13 november 2017 om 10:59 #500404@crullie,
Leuk dat je mee denkt, en dat je deelt over dat grafiet en zo, Ik zou het gaaf vinden als je eens een perso zou aanmaken en je opvoer werkzaamheden en waar je alzo mee bezig bent met ons zou delen.
Hoe is het afgelopen met je deaxatie drijfstang?Wat de koppeling betreft, Aan brons had ik nog niet gedacht.
Het spreekt me aan. Maar Ik houd het denk ik toch bij het gietijzer van de orginele koppeling,
want vrije, ongebonden koolstof in de vorm van bolletjes, wat wil een mens nog meer:?
13 november 2017 om 18:36 #500406Is het niet een idee om van een originele schaal een ring te draaien die je hier in koudkrimpt? Ben je van het materiaal probleem af en heb je toch het profijt van de lichtere schaal.
Edit: Ik lees net terug en zie dat je dat zelf al opperde=)
14 november 2017 om 10:24 #500413Vincent :
Is het niet een idee om van een originele schaal een ring te draaien die je hier in koudkrimpt? Ben je van het materiaal probleem af en heb je toch het profijt van de lichtere schaal.Daar zat ik ook aan te denken ja, lijkt mij “the best of both worlds”
No replacement for displacement14 november 2017 om 11:14 #500414@ Vincent
@ ijskonijn
Morfogetische velden? Werkelijkheid of fictie?Via morfogenetische velden kan informatie worden opgeslagen en doorgegeven, zo heet het. Een gevolg van deze theorie is dat een kruiswoordpuzzel die βs ochtends in de krant staat, βs avonds makkelijker op te lossen is. Gedurende de dag hebben allerlei mensen zich het hoofd gebroken over de puzzel. De zo verworven informatie is opgeslagen in het alomvattende morfogenetische veld. Iemand die βs avonds begint te puzzelen put informatie uit het veld en lost de puzzel snel op.
Deze theorie van Rupert Sheldrake is vaak als onzin afgedaan maar ik begin u werkelijke te geloven dat het toch zo is.:D
22 november 2017 om 11:34 #500446Dat ziet er heel mooi uit custom made ?
22 november 2017 om 13:58 #500447zevenenergie :
Morfogetische velden? Werkelijkheid of fictie?Als ik dat toch eens bij mijn toetsen had kunnen gebruiken… :haha
No replacement for displacement4 december 2017 om 12:28 #500505Leuke perso om door te lezen π knutselen blijft leuk π
28 december 2017 om 15:42 #498582Op de valreep van 2017 π
Omdat mijn portemonnee een chronische ontsteking heeft, kan ik mij geen elektronische Mallossie veroorloven.
Toch wil ik ook een knallende vonk en een mooie race onstekings cruve.
Een HPI neemt net even te veel ruimte in om hem van een goede waaier te voorzien.Dus dan maar even knutselen. :@
zoz.
Horsepower rood er op.
En even gemonteerd:
Ik had nog een oude HPI liggen.
En uit een oude lange kruktap waarvan het platte vlakje helemaal ruk was
Dit gedraaid:
Daar kan mooi de binnenrotor op.
Ik heb uit een vliegwiel het stalen conische gedeelte gehaald en deze in de rotor gezet, de roter kan nu met een standaard vliegwiel trekker van de as getrokken worden. Het schroefdraad had mooier gekund :con
Zo ziet het ervan de zijkant uit:
Ik moet nu nog wel even de tap in een krukas persen maar dat zal in het nieuwe jaar pas gebeuren.
Ik hoop dat ik met mijn ruimtelijk inzicht en wiskunde deuk het blok in een Si brug gesleuteld krijg.
Maar mocht dat niet lukken, dan zal ik daar iets op moeten vinden.28 december 2017 om 16:38 #498586Echt weer heel mooi gevonden
Zolang de nieuwe tap perfect in de kruk komt zie ik geen problemen, behalve dat je het blok niet in het frame krijgt zonder aanpassingen aan het frame.Weer een super goed idee Zevenenergie :worshippy
TICKLING BARN28 december 2017 om 17:28 #498584Zeer dik ! π
28 december 2017 om 18:20 #498578@crullie
Dankje,
Dan maar even de brug onder handen nemen.@Tiesman
Tanks,
Ja, ik vind het ook wel dik. Het leuke is dat je hier van de ontsteking kan verstellen terwijl de motor loopt π28 december 2017 om 18:28 #498579Vroeg me al af wanneer er weer projectje op zou duiken:lol
En een mooie 1 ook weer -
Gebruiker
Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.