Citta van Mike

Home Forums Perso’s Collecties Citta van Mike

This topic contains 34 reacties, has 14 deelnemers, and was last updated by Citta1987 1 month geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 35)
  • Gebruiker
  • 2
    #796011

    Citta1987
    Topic starter
    Berichten: 151

    Beste forumleden,
    Ik ben Mike, ben 16 jaar oud en ik ben nu al zo’n twee maandjes actief op dit forum. Ik kreeg in december 2018 het virus te pakken toen ik op mijn 15de een originele citta kocht samen met mijn vader.

    Het ding liep hartstikke goed alleen was hij door de jaren heen flink verwaarloosd waardoor hij er zegmaar niet uitzag. De 2de dag dat ik hem had ging ik natuurlijk stiekem een ritje rijden zonder rijbewijs en direct had mijn poreuze achterband het begeven onder mijn zwaargewicht van pak hem beet 70kg Hij heeft toen nog een week in de schuur gestaan en daarna zijn we hem wezen demonteren tot op het laatste boutje na.

    Tijdens het demonteren hebben we van elk boutje en moertje foto’s gemaakt en van de plek waar die hoorden natuurlijk.

    Een foto voor de demontage:
    46F976A9-AB43-4833-B125-EF9C9A4189FF

    Zoals je kunt zien niet de mooiste italiaan maar hier kon in mijn ogen natuurlijk heel wat van gemaakt worden😄

    een foto van de demontage:
    E5DBAC25-10D7-4D9B-855D-F1CB6B6BFBB9
    Zo kan ik nog wel 1000 foto’s plaatsen haha. Na deze foto hebben we hem met de middenbok vast in een workmate gezet om het frame van de brug voor het eerst volgens mij sinds 1987 van elkaar te scheiden. De eerste modder waar de citta ooit doorheen gereden was zat er volgens mij nog op😄

    Nadat we een alles uit elkaar hebben gehaald in een kofferbak mee naar het werk van mijn vader waar we onze eigen privé straal cabine ter onze beschikking hadden, komt dat even goed uit!
    91E87D15-0527-47FE-B099-C4F19D152A041A61C126-C165-4172-936F-FF7083E02DA5
    45FDB1EE-7592-43CB-B46E-E08D132436FF

    Alles mooi gestraald en in de witte primer gezet en daarna alles mooi rood gespoten. Totdat de verkeerde blanke lak om de hoek kwam kijken😢
    C83A934F-A3ED-46EE-87EA-4C044BF133295917CB21-F4A6-45DA-9821-7B79D3DD4F4A5586B45E-FEED-4CA6-9206-6211BFD73124

    Kon alles weer opnieuw de straalcabine in en we waren weer terug bij af.
    Ondertussen het blokje onder handen genomen. De vorige eigenaar had 2 maanden voordat ik hem kocht voorzien van nieuwe lagers en keerringen dus helemaal is hij bij mij niet uit elkaar geweest. In 1 grote mega bestelling bij JMPB hebben een nieuwe 50cc DR cillinder besteld met alle pakkingen erbij natuurlijk. De rest van de mega verpakking was eigenlijk een complete citta zonder  frame, vork, brug en wielen oftewel alles is helemaal nieuw. Van spatborden tot remhevels
    F9D206FA-02DF-4916-A962-6BC21C27D22BEF58DB67-A824-451B-B446-43722E09359D

    Toen het na een weekje elke avond op het werk van pa aanwezig te zijn geweest met alle hulpmiddelen tot onze vrije beschikking was het tijd om de hele boel weer op te bouwen.

    Onderweg met het opbouwen natuurlijk heeeeel erg veel naar de foto’s kijken die we tijdens de demontage gemaakt hadden en kwamen we er ongeveer wel uit.
    Foto’s:48F6F61D-86C5-4101-87D9-F40BA92116453F5F190D-3B61-4684-96AB-0CA296F5E577BAF4DEEF-F58A-4A8D-A3C8-5EF2EF2C6FE3
    Elke dag begon het er steeds mooier uit te zien. Een nieuw leven in geblazen. Met een mooi eindresultaat en 2 weken lang elke dag heerlijk sleutelen zat het opknappen erop. (Naja voor die tijd dan er is altijd wel wat nieuws te sleutelen😉)
    Het eindresultaat:
    7D9592DC-CFF0-4055-BC29-CBAEE967C9A88C969162-848B-428A-9210-79EE13F3A03E

    Ondertussen zit die lelijke tecno pijp er niet meer onder. Eerst had ik die vervangen voor een polini country alleen die is er na 100m ook weer onderuit gegaan want ik kon nog beter met een originele uitlaat rijden. Wat een troep ding is de polini country zeg. Uiteindelijk een leovinci krul gefixed en opgeknapt en het loopt allemaal als een zonnetje 48km/h met een leuke trekkracht.
    28F809ED-C808-447C-A310-3EDD7CAFF3628BC042EA-9CAB-4274-A191-BAA6DA968A5A23A931BF-0C0D-426B-846D-30D24614F58C

    In het algemeen nu de citta “klaar” is heb ik een hele mooie ervaring gehad in het opknappen van deze Italiaanse brommer. Ik heb dit forum al in september 2019 ontdekt en mede door jullie is het Gilera citta/vespa Ciao virus flink uitgezaaid en heb ik mij erg verdiept in de techniek rondom deze brommertjes. Af en toe zal ik even een update geven in deze perso.

    tot dan!!

    • Dit onderwerp is gewijzigd 6 months, 4 weeks geleden door Citta1987.
    #796023

    lightlord
    Donateur
    Berichten: 877

    Dat is een erg mooie Citta geworden TOPPIE werk geleverd 😉

    Je ware pubertijd duurt je leven lang
    Lightlord's Dizzy/Gypsi
    #796029

    Gratje
    Bijdrager
    Berichten: 330

    Die ziet er zeker netjes uit.
    Je weet wel dat je op 1 foto het blok op zijn kop in de achterbrug hebt zitten toch? 😉
    En nu de stickers nog terug 😉

    #796034

    Peppie1980
    Bijdrager
    Berichten: 112

    Vette bak maat. Jammer van die blanke lak! Echt ruk. Gelukkig heb je het weer mooi hersteld. Veel plezier ermee!

    #796037

    Brian
    Bijdrager
    Berichten: 261

    Mooi projectje en leuke brommer !Benieuwd of je nog wat gaat veranderen ik dacht namelijk ook steeds dat ik klaar was haha tot je weer iets leuks ziet op het forum.

    #796042

    Citta1987
    Topic starter
    Berichten: 151

    Bedankt voor de leuke reacties mannen😉
    @gratje als je goed kijkt dan zie je dat de gehele brug op de kop ligt.🤣 en helaas de originele stickers komen niet meer terug.
    @peppie1980 ik kon wel janken toen ik de blanke lak voor mijn ogen zag veranderen in een sinasappelschil😢
    @brian ik weet het wel zeker dat er nog iets gaat veranderen in de toekomst, wanneer dit gaat gebeuren weet ik niet precies maar mijn plan is om nog ergens dit jaar mijn carters uit te veilen en een 43mm DR er op te gooien. Eerst maar eens een geschikte mini werkplaats maken in mijn nieuwe huis en dan kijk ik wel verder.😄

    #796107

    Daniello
    Bijdrager
    Berichten: 452

    Zo leuk om te zien dat er weer een Citta herboren is 😎

    Die dingen moeten in het straatbeeld blijven!

    #799357

    Citta1987
    Topic starter
    Berichten: 151

    Het is alweer een klein beetje geleden dat ik hier een update heb gegeven dus bij deze. De citta loopt nog steeds als een zonnetje alleen heb ik soms last van een lekkende vlotterbak. Het leuke ervan is, is dat hij alleen lekt als ik e10 erin heb zitten. Heb dat 2x in totaal gedaan nadat de lokale esso hier in Appingedam besloot e10 in de brommix te doen. In beide keren lag er na een dag allemaal benzine over het expansie gedeelte van mn krul en dat komt bij de vlotterbak weg aangezien het hier vanaf druppelde. Anyways e10 tanken doe ik dus nooit weer tenzij ik echt in nood ben van benzine.

    laatst een barnfind blokje gekocht op marktplaats voor de leuk om te reviseren. Onder het vliegwiel veel oxidatie gevonden maar na een flinke behandeling met een bougieborstel ziet het er weet keurig uit.
    50438F24-C5C1-4ABF-8E85-3527F3CE7DBF

    Het blokje ligt nu helemaal uit elkaar en mijn bedoeling was om hem origineel te laten en vervolgens weer door te verkopen op MP. Toch kwam ik vorige week met het idee om dit carter uit te veilen en dan mijn 50cc DR die nu op m’n originele snorcarter zit over te zetten op dit blokje. Heb ik direct een gereviseerd blok onder de brommer en het gaat nog redelijk snel ook.

    De plannen die ik eerder in dit perso maakte om later dit jaar nog een 43mm DR aan te schaffen lijken een beetje te vervallen. Eerst rijd ik nog wel even rond met de 50cc’tjes die ik nu heb en als deze cilinder af is dan gaat er een polini kit onder.

    ohja bijna vergeten, mijn rechter voorvork keerring is laatst lek gegaan. Ik merkte toen ik terug reed van werk dat er een lange druiper olie over mijn onderpoot liep dus de voorvork kan binnenkort ook uit elkaar. Ik hoopt niet dat het teveel schade kan doen aangezien ik dit pas over twee weken kan doen ivm tijd en ik de brommer nog wel nodig moet zijn voor woon/werk verkeer. De veerkracht in de poot is niet merkbaar veranderd dus lets hope it safe
    updates volgen

    #799360

    Jorick
    Bijdrager
    Berichten: 50

    Jammer van die lak. Ik had ook dat met mijn lak….
    Alkyd kleurlak en acryl blanke lak gingen niet samen 😐

    #799362

    Semmad
    Bijdrager
    Berichten: 643

    Let ook op de staat van de voorvork binnenpoten
    Het deel dat door de keerringen glijd moet spiegelglad zijn.
    Eén klein roestpitje, plekje of wat ook, beschadigt direct je keerring opnieuw en lekt hij opnieuw.
    En let op met olie vullen, vul precies de hoeveelheid zoals voorgeschreven, niet meer of minder.

    Gr. Wim.

    #799669

    Citta1987
    Topic starter
    Berichten: 151

    Vandaag het blok onder de brommer gehaald. Condensator en puntjes zijn nieuw en de rest van de ontsteking van mijn originele blok heb ik overgezet op mijn nu uitgevijlde barnfind blok. Puntjes netjes gesteld op 0.45mm en kabels mooi weg gewerkt zodat deze niet aanlopen op het vliegwiel. Zie hieronder
    Barnfind blok:
    55B12A6D-B05B-48C0-A31F-CEA868FD4E76

    Originele blok:
    84A04BC5-C6C0-4847-9513-167E66BAD4B9

    Later vandaag (het is al 20 voor 1 s’nachts 🙂 ) ga ik mijn 50cc DR cilinder overzetten van mijn originele blok naar het barnfind blok. Daarna nog wat onderdelen van de koppeling uitwisselen want ik kwam er vandaag achter dat de segmenten bijna op waren. Gelukkig zijn de segmenten van de koppeling die bij het barnfind blok zaten splinternieuw aan het vlees te zien, dus ik hoop dat dat icm de uitgeveilde inlaat meer trekkracht gaat opleveren!

    meer updates volgen, tot snel! 🙂

    • Deze reactie is gewijzigd 5 months geleden door Citta1987.
    1
    #799746

    Citta1987
    Topic starter
    Berichten: 151

    F76FECB0-BCC8-486D-8B34-8019DB456997Vandaag alles onder de brommer gegooit en het resultaat mag er zeker wezen! Liep eerst 49 met wind mee en 45 op de standaard dag. Nu in de regen met wind tegen liep die maarliefst 55 echte km per uur als ik echt doortrek en dat met een 50dr en uitgevijlde inlaat! Erg tevreden met het resultaat!

    • Deze reactie is gewijzigd 5 months geleden door Citta1987.
    #799762

    Michel
    Sleutelbeheerder
    Berichten: 73

    Gaaf hoor!

     

    cool om te zien dat de ‘nieuwe’ generatie ook passie heeft voor de Citta 🙂

    #799769

    Citta1987
    Topic starter
    Berichten: 151

    Inderdaad @michel , laatst heeft een vriend van mij ook een citta gekocht omdat ie die van mij ook heel mooi vond. We gaan binnenkort zijn blok ook uitvijlen nadat ik hem verteld had dat je zoveel meer power hebt als je het doet. Ik heb er nu al zin in! 😁😁

    #800627

    Citta1987
    Topic starter
    Berichten: 151

    Nu ik sinds een maand met de uitgevijlde inlaat rijd en wat ook erg goed bevalt nu besloten om het allemaal nog maar een beetje harder te laten gaan. Reed met mijn leovinci krul uitlaat 55km/h met 50cc DR wat echt trekt als een beest. Nu zag ik laatst op marktplaats een leovinci handmade staan in de buurt van Groningen voor €100. Echt een hele nette zonder roest. Helaas heb ik iets te lang gewacht met een bod want toen ik eruit was dat ik hem wilde hebben was hij al weg. 🙁 Toen heb ik echt heel veel topics gelezen over de Handmade en toen wist ik dat ik hem MOEST hebben.

    2 weken na mijn blunder op marktplaats kwam er weer eentje op te staan. Deze is helaas wat minder qua conditie en heeft redelijk wat vliegroest. Toch maar gekocht voor €90 omdat ze niet veel voorkomen op mp. Vandaag heb ik hem binnen gekregen en ik moet zeggen, wat een leuke pijp is dit zeg. Trekt ietsje langzamer als mijn leovinci krul en de boost begint wat later maar dit is absoluut nog niet mis. De top is gestegen van 55km/h naar 59km/h op mn gps app. Nu moet ik de uitlaat alleen nog wat opschuren en dan kan hij in de motip hittebestendige verf en ik kan verder knallen
    9853BF01-0988-422F-A046-FCE681B371DC350AAA28-8419-4628-92E5-E01106EB9B54838B1D79-3FB4-4346-8E11-1D4496A02274

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 35)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.