Verschil 2t en 4t carburateur

Home Forums Techniek Afstellen Verschil 2t en 4t carburateur

This topic contains 11 reacties, has 6 deelnemers, and was last updated by De Brandweer 4 years, 4 months geleden.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Gebruiker
  • #791144

    Herr Flick
    Topic starter
    Berichten: 6915

    Er was een discussie gaande over het verschil tussen een 2takt carb en 4takt carb.

    Wie kan hier concreet vertellen wat daadwerkelijk de verschillen zijn?

    Wie heeft er ervaring mee?

    Wie kan hier iets meer over vertellen?

    46 Pinasco, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
    Gele Racefrikandel
    #791147

    speedbuxy
    Bijdrager
    Berichten: 10287

    Ik had een goed stuk hierover gevonden op een andere site. Waar een verschillende groepen mensen hun ervaringen deelt.
    Maar onze site accepteert geen kopiëren en plakken merk ik. En ik ga hier niet het hele internet adres naartoe over typen:D
    Slecht ook maar dat copie paste geblokt is.

    #791148

    speedbuxy
    Bijdrager
    Berichten: 10287

    https://www.jockeyjournal.com/forum/showthread.php?t=59769

    Aah er is een optie in de opties balk zie ik.
    Toch lijkt het me makkelijker als copie & paste ook gewoon via de muis werkt.

    Maar zoals te lezen is van verschillende groepen mensen en machines, dan maakt een 2takt carb weinig uit op een 4takt.
    Ik persoonlijk zou het nooit doen. Want ik wil geen enkele vorm van 4t (zelfs niet als woord) op of aan m,n brom hebben:D

    • Deze reactie is gewijzigd 4 years, 5 months geleden door speedbuxy.
    #791152

    zevenenergie
    Forum Goeroe
    Berichten: 4030

    Het verschil tussen een 2 en een 4 takt zit hem in dit busje:

    (busje 9655 is 2 takt),

    Bij een zuiger gestuurde inlaat van een 2 takt, gaat de lucht in de carburateur niet alleen richting cilinder, maar gaat heen en weer.
    De lucht gaat dan 2 keer langs de verstuiver en word dus te rijk.

    Bij een viertakt gaat de lucht maar in 1 richting,
    omdat die een aparte inlaatslag heeft en kleppen, die de lucht stroom regelen.

    Het halve maantje op de verstuiver van een 2takt carburateur (busje 9655) zorgt er voor, dat wanneer de lucht terugstroomt, deze niet weer, benzine mee zuigt uit de verstuiver.

    Hier zie je een 2takt carburater:
    en zie je het takt busje goed zitten.
    (De foto is geleend van meber Jelle)

    Een 2takt met een membraan of roterende inlaat, heeft minder last van de heen en weer gaande luchtstoom in de carburateur. Maar nog steeds veel meer, dan bij een viertakt.

    Daarom, zijn er dus 2 en viertakt carburateurs.

    Een 4 takt carburateur op een 2 takt is lastig af te stellen, omdat de mate waarin de luchtstroom heen en weer gaat, sterk afhankelijk is van het toerental.

    Bij een Dellorto PHBG is het  mogelijk de busjes (verstuiver) te verwisselen.

    In mijn perso staat nog het een en ander te lezen  over dit onderwerp.
    Op pagina 21.

    De knutsels van zevenenergie

    • Deze reactie is gewijzigd 4 years, 5 months geleden door zevenenergie.
    #791159

    speedbuxy
    Bijdrager
    Berichten: 10287

    Ik was net hetzelfde aan het lezen dat membraan er wat minder gevoelig voor is tov zuiger gestuurd.
    Maar op zich ook logies dat het niet 1 op 1 hetzelfde is anders had Dellorto het wel bij 1 type gehouden ipv 2 en 4 takt carbs aan te bieden.

    #791166

    Martino
    Bijdrager
    Berichten: 7339

    De carburateurs zijn niet verschillend, maar de interne onderdelen in de carburateur verschillen wel. Net zoals je een juiste sproeierbezetting nodig hebt zal je zaken als de gasnaald, gaschuif etc allen kunnen afstellen moeten kiezen. Zo ook de soort atomiser en atomiser bus welke ook hierboven is afgebeeld.

    Kijk hier maar eens tussen alle verschillende onderdelen je de carburateur mee kunt afstellen.
    https://www.dellorto.co.uk/product-category/dellorto-motorcycle-carburettors-parts/carburettor-parts/phbg-parts/
    In de perso van Javad valt er ook veel te lezen over de verschillende atomisers en de resultaten hiervan. Afhankelijk van de setup is het met een 4-takt atomiser lastiger afstellen, maar zeker niet onmogelijk.

    Een andere handige link; https://www.mopedarmy.com/wiki/How_To_Tune_PHBG_Carburetors

    #791187

    Herr Flick
    Topic starter
    Berichten: 6915

    Thanks voor alle reacties. Dit is duidelijk.

    46 Pinasco, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
    Gele Racefrikandel
    #791270

    De Brandweer
    Bijdrager
    Berichten: 608

    Ik was net hetzelfde aan het lezen dat membraan er wat minder gevoelig voor is tov zuiger gestuurd.

    Dat lijkt me zeker waar.

    Wat ik nog niet zo goed snap is dat:

    Als je een tweetakt carb koopt er dus blijkbaar een 4t of een 2t verstuiver kan zitten maar dat je dat niet kan zien aan het typenummer of code van de carb?

    Een dellorto AD is er bijvoorbeeld toch niet voor een 4takt? Zo ja waar zit deze dan op bijvoorbeeld?

    Op een carburateur met een olieaansluiting kan dus nooit een 4t verstuiver zitten?

    #791443

    De Brandweer
    Bijdrager
    Berichten: 608

    Helaas nog geen antwoord op deze vragen. Ik heb met Michelle Doria over de verschillen gesproken en je kan dus niet weten welke venturi er in je carb zit die je besteld tot je m thuis hebt. Hieronder staat een bericht over een polini vlakschuif die voor 2t als 4t te gebruiken is maar dus geen 2t venturi heeft of ook geen opstaand kraagje.

    Screenshot_20191104_120130_com.android.chrome

    #791444

    Martino
    Bijdrager
    Berichten: 7339

    De vraag die je stelt beantwoord je in princiepe zelf al. Er zijn PHBG carburateurs welke voor alle typen brommers zijn. De afstelling maakt of hij voor 2 of 4 takt geschikt is. Je weet dus niet welke onderdelen er in zitten zolang de leverancier dit niet meldt. Zo ook weet je niet welke gasnaald in je PHBG zit bijv. Of je een vacuumaansluiting hebt enzovoort. De code AD staat voor de soort aansluiting en de plaats van de stelschroeven en heeft niks te maken met fijnafstelling van de carburateur.

    De Polini vlakschuif carburateur waar je over schrijft is overigens een heel andere carburateur. (merk en type)

    #791445

    Crullie
    Donateur
    Berichten: 2207

    De nieuwe Polini Carb’s zijn zeer goede imitatie’s van de Japanse Keihin’s maar Polini heeft ze vereenvoudigt om ze zo breed mogelijk in te kunnen zetten op zowel 2T als 4T, heb goede ervaringen met de 24mm en 28mm, wel de juiste hoofdsproeier plaatsen natuurlijk maar dat is iets wat de gebruiker uiteindelijk zelf moet doen.
    Weer een Top product van Polini :thumb

    TICKLING BARN
    #791452

    De Brandweer
    Bijdrager
    Berichten: 608

    De vraag die je stelt beantwoord je in princiepe zelf al.

    Oké kerel.

    Bij een 4t trouwens zitten in beide “gaatjes” achterop waar je filter op komt ook dicht met een koperbusje. Daar zal je bij bij het aanpassen naar 2t dus ook 1 uit moeten halen.
    Ik zal nog wat fotos posten.

    • Deze reactie is gewijzigd 4 years, 4 months geleden door De Brandweer.
12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.