Tubeless

Home Forums Techniek Framedelen Tubeless

This topic contains 9 reacties, has 5 deelnemers, and was last updated by Wim V8 4 years, 4 months geleden.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Gebruiker
  • #791973

    Wim V8
    Topic starter
    Berichten: 2649

    Is er al iemand die met gietwielen binnenbandloos rijdt?

    Gr. Wim.

    Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
    #791986

    Wim V8
    Topic starter
    Berichten: 2649

    Niemand dus?

    Gr. Wim.

    Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
    #791988

    Herr Flick
    Sleutelbeheerder
    Berichten: 6915

    Ik ken niemand nee. Welke banden heb je gevonden?

    46 Pinasco, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
    Gele Racefrikandel
    #791989

    Wim V8
    Topic starter
    Berichten: 2649

    Sava MC11 2.50×17 kunnen tube en ‘less.
    Dus ik denk proberen een keer.

    Maar een autovelg heeft een extra randje naast de velgrand tegen afschuiven van de band.
    Maar een autoband wordt wel erg en mijns inziens alleen maar horizontaal, (links-rechts, axiaal) belast
    vandaar die rand waarschijnlijk.
    Een motor/brommerband wordt natuurlijk niet zijdelings belast, omdat je helemaal mee helt in bochten.
    Oppompen kan lastig worden, je kan m als die helemaal plat is niet even rustig met de fietspomp oppompen, langs de hele rand zal dat kleine beetje lucht steeds ontsnappen en kan ie geen druk opbouwen, dat moet echt met een compressor.

    Gr. Wim.

    Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
    #791992

    niek1992
    Bijdrager
    Berichten: 1826

    Maar een autovelg heeft een extra randje naast de velgrand tegen afschuiven van de band.

    Maar een Ciao velg heeft dat in zekere mate toch ook? Voor zover ik weet is de MC11 de standaard band op een Ciao, maar dan niet in maatje 2.50 maar maatje 2.00×17. Wist niet dat deze geschikt waren voor tubeless montage. Ik meen me te herinneren dat er hier op het forum een Citta is welke tubeless rijdt, maar dat is al tijdje geleden dat ik dat gelezen had in een perso. Vaag staat me er iets van bij dat het om de citta van Waarom? ging maar pin me daar niet op vast.

    Ikzelf heb Michelin Pilot Sport en die zitten er echt super strak omheen (als in, die moet ik hoogstwaarschijnlijk lossnijden wil ik ze er vanaf halen). Maar of ik daarmee durf om tubeless te rijden? Denk wel dat je de velg hiervoor moet aanpassen met name bij het ventielgat voor montage van een tubeless ventiel. Er zal iets opgeruimd moeten worden zodat zo’n ventiel gemonteerd kan worden, of een aangepast ventiel monteren welke je afdicht met rubberen ringen.

    #791994

    speedbuxy
    Bijdrager
    Berichten: 10286

    De brandweer hier op het forum rijd volgens mij tubeless op z,n Citta.

    #791995

    Wim V8
    Topic starter
    Berichten: 2649

    Een auto tubelessvelg heeft een extra “hub”  naast de gewone velgrand waardoor de hiel van de band in een soort gootje ligt. Tegen naar binnen schuiven van de hiel bij zijdelingse kracht bij bijv te slappe band of gewoon heeel hard een bocht hoeken.
    Een tweewieler heeft die in mijn ogen niet nodig.
    Ik heb een oude sava 2.00 uit 2002 van de Ciao afgehaald deze is niet tubeless geschikt(tube type)
    Jmpb heeft het er bij de nieuwe wel bij staan:
    https://www.jmpbonderdelen.nl/vespa-ciao-si/framedelen/vespa-ciao-si-bravo-grillo-banden/buitenband-sava-mc11-2-50-x-17.html

    Screenshot_20191203-185901_Samsung Internet

    Ik zal het wel zien als de banden binnen zijn.
    Een tubelessband heeft een gladde laag aan de binnenzijde.(een soort ingebouwde binnenband)
    En een tubetype heeft een ruwe binnenzijde, dit is om de te monteren binnenband tijdens rijden goed op de plek te houden zodat deze geen wrijving krijgt met de buitenbad, dan kan je een klapband krijgen. Al zal dat bij een brommertje niet gebeuren. Daarom mag je in een tubelessband eigenlijk nooit een binnenband monteren.
    We gaan t afwachten.

    Gr. Wim.

    Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
    #791999

    Wim V8
    Topic starter
    Berichten: 2649

    Nou de spullen zijn binnen, dus ook de banden.
    De naam sava is inmiddels verdwenen en ingeruild voor Mitas.
    20191204_174308

    Ik heb voor de achterzijde een 2.50 die is idd tubeless(TL), maar tevens ook geschikt voor binnenbanden. (TT)

    20191204_174250

    Je ziet duidelijk de glimmende binnenlaag die de band luchtdicht maakt.
    Maar tevens zijn er ook ribbels die een binnenband op zijn plaats zouden moeten houden.
    20191204_174117
    De 2.25 die aan de voorzijde komt is volgens de tekst op de band alleen tube type(TT)
    Dus met binnenband. Zoals jmpb al vermelde. En heeft inderdaad een ruwere binnenzijde.
    20191204_174454

    Gr. Wim.

    Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
    #792013

    Wilk1985
    Moderator
    Berichten: 3787

    Geinig, ik ben benieuwd of het zal werken!

    #792024

    Wim V8
    Topic starter
    Berichten: 2649

    Niet dus. Vandaag een tubelessventiel gemonteerd, dat is ook allemaal geen probleem.
    Velg is er ook goed voor.
    Maar nu dus de  nieuwe band, de Sava(mitas) MC11, de rand/hiel van de band is zo rillig met allerlei uitsteeksels en randjes dat hij op die punten niet goed afsluit en dus blijft lekken.
    20191206_112109

    Even een nieuwe autoband bekeken, die is op die plaats superglad.
    Dus nieuwe MC11 is niet geschikt.
    Binnenband er in en klaar.

    Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.