Jeroen’s Zelfbouw Mini Ciao

Home Forums Perso’s Projecten Jeroen’s Zelfbouw Mini Ciao

This topic contains 143 reacties, has 49 deelnemers, and was last updated by Raymond1984 4 years, 7 months geleden.

15 berichten aan het bekijken - 61 tot 75 (van in totaal 144)
  • Gebruiker
  • #278447

    TJOEP
    Donateur
    Berichten: 259

    Edjuh :
    Je moet niet de brander op de kappen zelf richten.

    Handiger is een mal waar een plaatje staal in steekt, met aan beide zijden een deel van de kap.

    Het plaatje verhit je, vervolgens druk je de kappen tegen het plaatje aan tot het plastic zacht genoeg is, dan het plaatje eruit en de kappen tegen elkaar drukken.

    ps. ik heb dit zelf nooit gedaan.

    Dit wilde ik net aanraden. Spiegellassen heet dat. Er zijn machientjes voor, maar je kunt idd ook een stuk VLAK plaatstaal/alu tussen houtblokjes (ivm wegtrekken vd warmte) in je werkbank klemmen. Dat heet stoken. Kaphelften ertegen>rand smelt>kaphelften tegen elkaar duwen.

    Zo krijg je iig een bolle laasnaad. Met het een soldeerbout krijg je heel snel een holle naad, die dus moeilijker weg te werken is.

    Maar check dit ook eens: http://www.nproject.org/nl/modelspoor/lijmen-met-mek-bison-ontvetter-of-ether.html

    #279184

    Jarco
    Bijdrager
    Berichten: 2522

    Jeroen :
    >Jarco, bedankt voor de link, mooie howto. Denk dat de soldeerbout wel uitkomst bied, is toch een stuk gerichter dan een fohn. maar op tyrips gok ik het niet, maak van restkap wel wat reepjes. Is het 100% hetzelfde en hecht het zeker.

    Binnenkort eens wat oefenen met de soldeerbout. Morgen upload ik wat foto’s van de opgebouwde mini-ciao.

    Ik heb presies hetzelde gedaan, ook van de kap en het plastic wat ik moest lassen.
    ( Had ik er misschien even bij moeten zeggen. )

    Maar suc6 met je project het word een erg mooie mini. :thumb

    #279165

    Jeroen
    Topic starter
    Berichten: 575

    >TJOEP, gister kwam ik via de link van Jarco ook uit bij het lijmen van kappen met MEK/Ether. Maar ik denk dat het niet van toepassing is op de vespa kappen, zie ‘aandachtspunten’ onderaan het artikel:
    ”Deze middelen lijmen alleen het normale bouwpakket plastic (Faller, Kibri e.d.) en de plaatjes stryreen die je koopt bij de modelbouwwinkel. Het lijmt geen PET of bouwpakketen op basis van Resin”
    En nog even over dat spiegellassen, mss is het toch wel een experiment waard, kijken hoe het uitpakt.

    Dan nu de beloofde update (roffel, roffel) de mini-ciao zoals hij er momenteel bijstaat:


    Ik denk dat het op de vorige foto’s niet te zien was, maar de lak sloeg nog al dof uit. Daarnaast was hij hier en daar wat minder glad door de nevel. Toen ik zeker wist dat de lak goed uitgehard was, heb ik alle onderdelen gepolijst met Commandant 3, wondermiddeltje8)
    Verder heb ik tijdelijk het ingekorte zadel van mn racer erop gezet, maar zoals ik al dacht is het zadel wat te log voor de mini. Een vespa oldtimer zadel biedt uitkomst denk ik, maar dan zit ik wel weer meer naar voren. Of zelf eentje maken voor op de bagagedrager, maar dat wijkt natuurlijk te veel af van de standaard look:lol


    Ik heb het stuur van een ouderwetse step gebruik, dit kwam het dichtst in de buurt van een geschaald ciao-stuur. De pen was echter te dik van mn voorvork, daarom heb ik een verloopbusje gedraaid en zo de 2 delen d.m.v. proplassen aan elkaar gemaakt.
    Ik moet het bovenste deel wel nog even gelijk draaien met het onderste deel, zodat het stuur wat verder zakt.
    Tevens zie je hier de uitlaatdemper waar ik aan bezig ben, deze komt uiteraard op dezelfde plek als de originele uitlaat. Daarom moet hij vrij klein zijn i.v.m. grondspeling, maar wilde dr ook gelijk iets speciaals van maken.

    Nog 2 bonus foto’s:


    De voetsteuntjes heb ik ook zelf gemaakt, ze vallen nu nogal groot uit, met kappen scheelt het al snel een cm of 4. Anders een kwestie van inkorten.

    Momenteel wordt gewerkt aan de remhendels, uitlaat en motorblok. Ik houd jullie op de hoogte!:)

    #282326

    citta1234
    Bijdrager
    Berichten: 621

    schattig dingetje:P

    #282327

    hansieb
    Moderator
    Berichten: 10948

    Erg vet dingetje.

    #282328

    bastiaan
    Bijdrager
    Berichten: 52

    super ”dingetje” !

    #282329

    Tunning4Life
    Bijdrager
    Berichten: 23

    super dingetje man Tof.
    Zou je Hiermee Gewoon Met Kenteken alles erop Over de weg mogen?

    #282330

    bastiaan
    Bijdrager
    Berichten: 52

    @ tunning4life check paar post hierboven

    #282332

    Tonni
    Moderator
    Berichten: 4576

    Stuur is idd mooi op schaal. Ik denk dat je ook een geschaald zadel zou moeten maken, desnoods met een custom genaaid zadeldekje. Gezien de andere reeds overwonnen uitdagingen moet de rest ook wel lukken toch?
    Het is makkelijk gezegd maar ik zou op dit afwerkingsniveau ook geen consessie meer willen doen op zoiets..

    :thumb

    I came, I saw, and I forgot what I was doing...
    #282297

    Jelle
    Moderator
    Berichten: 5736

    Kun je er niet gewoon een vespa look fietszadel opzetten?
    zoiets als ditte:
    http://link.marktplaats.nl/475076412

    of dit:
    http://link.marktplaats.nl/505983475

    #282335

    Jeroen
    Topic starter
    Berichten: 575

    Bedankt voor de leuke reacties op mijn ‘dingetje’:D

    >Tonni & Jelle, beide ideeen zijn ook al mijn gedachte gepasseerd. Een origineel zadel aanpassen en zelf een overtrek maken is een goede uitdaging. Dan houd ik in ieder geval de montage-basis.

    Een uit de kluite gewassen fietszadel is ook een optie, maar dan lijkt het moeilijker om hem aan te passen naar het origineel montagesysteem. Leuk dat je mee zoekt Jelle, het eerste zadel is toch weer wat te klein denk ik, de tweede heeft een mooie grootte en een comfortabel veersysteem, maar dat is ook direct het lastige. Als je de pen aanpast wordt hij wel vrij hoog denk ik.
    Fijn dat jullie meedenken, alle ideeen zijn welkom. Een oldtimer zadel lijkt in mijn ogen ideaal, kijken of ik die ergens op de kop kan tikken. Heb nog genoeg andere klusjes, dus het zadel heeft nog tijd.

    Edit:
    Heb je nog een oldtimer zadel? reageer in dit topic of pm: http://vespa-ciao.nl/forums.php?m=posts&q=27501

    #282345

    EPI
    Bijdrager
    Berichten: 273

    GE-WEL-DIG project is dit, keep up the good work!

    #282355

    dartfreak
    Bijdrager
    Berichten: 340

    de 2de zadel van marktplaats zou je wel kunnen gebruiken
    als je nou van een orgineel zadel de pen afzaagt
    en dan de pen om de pen van de zadel doet
    netjes lassen en dan kan je hem op de orginele manier bevestigen

    hij ziet er wel super uit

    Achterlicht kan je maken in de bagagedrager hoe sommige ciao’s dat hebben
    alleen voorlicht wordt weer lastig een orginele is te groot
    dus eigenlijk moet je hem kunnen verkleinen

    greetzzz dartfreak

    #282357

    Jeroen
    Topic starter
    Berichten: 575

    >EPI, thx!

    >dartfreak, dat zou idd een optie zijn. Waarschijnlijk kan Ciaohorst mij aan een zadel helpen!:)

    Zo wil ik het achterlicht ook doen ja, had ook plannen voor een normaal achterlicht.
    Heb wel een klein formaat gevonden, maar denk dat het toch wat te druk wordt op dat kleine stukje (vrij)spatbord. Meer iets voor een later stadium…
    Ik heb ook al een kanshebber voor de koplamp, een vierkantig model fietslamp. Maar die is naar mijn idee iets te langwerpig. Opzich is dat wel aan te passen. Zal toch eerst een montagebeugel moeten maken voor een goed beeld.

    Kleine update:
    Vandaag op school het één en ander voor het motorblok gezandstraald, dus daarmee kan ik binnenkort ook verder.

    #282358

    pepko
    Donateur
    Berichten: 2837

    ik ben het met iedereen eens, supernet dingetje!

    wat wil je doen kwa uitlaat? aangezien een citypower waarschijnlijk nog niet eens past…

    succes!
    kan niet wachten tot we het eindresultaat te zien krijgen =)

    Even lezen en niet alleen de mooie plaatjes bekijken. :pest

    Tevens zie je hier de uitlaatdemper waar ik aan bezig ben, deze komt uiteraard op dezelfde plek als de originele uitlaat. Daarom moet hij vrij klein zijn i.v.m. grondspeling, maar wilde dr ook gelijk iets speciaals van maken.

    totaal overheen gelezen… 😕

15 berichten aan het bekijken - 61 tot 75 (van in totaal 144)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.