Jeroen’s Zelfbouw Mini Ciao

Home Forums Perso’s Projecten Jeroen’s Zelfbouw Mini Ciao

This topic contains 143 reacties, has 49 deelnemers, and was last updated by Raymond1984 9 months, 2 weeks geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 144)
  • Gebruiker

Jeroen
    Topic starter

Hey vespa-fans,

Ik ben de laatste tijd erg druk geweest met school en andere zaken, hierdoor heb ik weinig aandacht kunnen besteden aan mn vespa hobby.:?

Maar toen de zomer naderde kreeg ik toch weer zin in een leuk projectje voor in de vakantie.
    Ik ging weer wat meer op de site rondneuzen en projecten van andere volgen.
    En al snel wist ik wat het ging worden een MINI CIAO!
    Vooral omdat ik nu de beschikking heb over een goed mig/mag lasapparaat lijkt me dit wel een uitdagend project.

Nu ik aardig op weg ben vind ik het leuk om dit project met jullie te delen.=)

Hoe moet hij worden?

Uiterlijk:
    Ik wil zo’n origineel mogelijke vespa-look behouden, alleen dan alles een maatje kleiner natuurlijk.;)
    Als kleurencombo heb ik in gedachte oranje en wit, een oranje frame met witte velgen en de rest zoals kappen ook wit of anders zwart.

Motorisch:
    Daar ben ik nog niet helemaal uit, in eerste instantie denk ik aan een standaard bromblokje. Ik vind het uiterlijk nu belangrijker dus de motor komt later wel.

Ik heb vanaf het begin van alle stappen foto´s gemaakt dus ik zal nu vast verslag doen van de vorderingen tot nu toe.
    Veel lees plezier:lol

Als eerste ben ik begonnen met het achterwiel, hiervoor heb ik de velg van een stepwiel gebruikt en de naaf van een vespa spaakwiel.
    Om beide goed uitgelijnd te krijgen heb ik een mal gemaakt, waar ik 4 stukjes spaak op gelast heb, daarna heb ik een buis door de naaf gedaan en ben ik gaan draaien, en bij tikken om het wiel te perfectioneren.
    Toen heb ik aan beide kanten 4 stukken strip gelast, en de dunnespaakjes verwijderd:

om het geheel wat mooier te maken heb ik met ConeLayout een uitslag van de benodigde conus uitgeprint en deze uit plaatwerk gezaagd:

en vervolgens gelast op het wiel, de conus paste natuurlijk niet helemaal goed dus ik moest nog wat slijpen en buigen voor een mooi resultaat:

(hier zie je ook nog een deel van de mal)

nog een mooi extraatje om het ventiel te verbergen:D:

eindresultaat van het achterwiel:

Met het wiel kon ik pas bepalen hoeveel het frame ingekort moest worden, dit d.m.v. het verschil in diameter. Op deze manier behoud ik de juiste verhoudingen.
    Met deze info heb ik de brug ingekort:

Voor de zadel stang kon ik dezelfde maat aanhouden, het spatbord gedeelte heb ik daarna aangepast op de nieuwe afstand:

ik heb eerst alles gehecht zodat eventuele aanpassingen makkelijker te doen zijn.

Daarna ben ik eerst verder gegaan met de voorvork, omdat ik daarna pas kan bepalen hoeveel de tank ingekort moet worden.
    De vork heb ik met dezelfde afstand ingekort dan de brug, deze heb ik gelijk mooi afgewerkt:

alsof die altijd zo geweest is.:)

Het resultaat zo ver:

Om te berekenen hoeveel de tank ingekort moest worden heb ik de brug met blokken opgehoogd totdat hij evenwijdig aan de tafel stond.
    Op deze manier gaat het voorwiel zweven, dus met de afstand van de band tot de tafel, en te weten dat de tank onder een hoek van 30 graden staat, kon ik met SOSCASTOA berekenen hoe ver de tank ingekort moest worden. Heb je ook nogus wat aan wiskunde!:!

om wat meer stevigheid te houden heb ik de tankdelen een stuk laten overlappen.

en voor de mensen die zich afvragen hoe de binnekant van de tank eruit ziet:o:

Toen alle aanpassingen van het frame klaar waren kon ik alles gaan aflassen/afwerken, vooral het fatsoeneren van het spatbord gedeelte koste nog wat tijd.

ik heb ook nog wat andere dingen aangepast o.a.: zadelpen ingekort en bok ophanging verwijderd.

Dit is het resultaat tot nu toe, begint al ergens op te lijken:

Ik heb ondertussen ook al de spatborden klaar, maar daarvan heb ik de foto’s nog niet op de pc, dus die volgen komend weekend wel. Met nog wat andere vorderingen.

Sommige dingen zijn misschien wat te beknopt verteld omdat ik het niet te langdradig wil maken…
    Reacties en tips zijn welkom

Edjuh
    Bijdrager

Jeroen, dit is weer helemaal geweldig! Het ziet er erg degelijk en netjes uit, en zo’n creatief werkje als dat ventielgat geeft het ook weer wat extra’s.

Ik heb geen tips voor je want ik heb er alle vertrouwen in.

olliegasselt
    Bijdrager

Jeroen ,

ff in ut Limburgs : det zuut der geweldig oet !

Ondertiteling : dat ziet er geweldig uit 😀

Erg netjes qau afwerking , maar ook qua verhouding .

ik blijf deze ff volgen .

miniciao1968
    Donateur

Respect!
    De hoeveelheid werk die je er ingestopt hebt, zal zich vertalen in een HELE mooie mini!
    Ventielkapje is geniaal!! :thumb

De verhoudingen lijken wel wat op mijn 2e Mini :
    (zelf niets aangedaan, maar kant en klaar gekocht..:? )

Ik blijf je volgen!

ritze
    Bijdrager

ik ook kerel, wat zijn die mini ciaotjes toch leuk he:P
    maar daar mag je zeker niet meer de weg mee op he?

dit word zeker een heeeeeele mooie mini

succes ermee
    groet ritze

De budget beun tjoener: geen geld is te duur of het werkt nog niet
    Link naar Mijn collectie / Projecten.

tnerual
    Bijdrager

gast, prach-tig!
    keep up the nice work!

Jeroen
    Topic starter

bedankt voor alle leuke reacties!

> miniciao1986, Er zitten inderdaad al de nodige uren in, maar ik ben dan ook vrij perfectionistisch.

die mini van jou is ook een van de mooiste die ik heb gezien en was ook een beetje de inspiratie bron voor dit project, alsmede het opknappen van je oldtimer mini.

wat betreft de verhoudingen zijn ze inderdaad hetzelfde, maar dat is niet zo vreemd want de wielmaat is ook hetzelfde.
    Dus de maker ervan is denk ik precies hetzelfde te werk gegaan als mij.
    Ik heb er bewust voor gekozen om niemand naar de afmetingen te vragen, omdat ik het zelf uitzoeken ook als een uitdaging zie, het moet geen kopier werk worden.

Ik ga nu weer aan de slag, dus dr zal spoedig een update volgen;)

Jeroen
    Topic starter

Update: spatborden + voorwiel

Ondertussen zijn de spatborden en het voorwiel ook klaar.

Iets wat ik bij alle mini ciao’s mis zijn fatsoenlijke spatborden, terwijl ze toch onmisbaar zijn voor het totaal plaatje.
    Ik heb dus de radius van de originele spatborden aangepast op mijn velgmaat, ook weer een hele opgave om het mooi te krijgen.

Eerst heb ik het achterspatbord gemaakt, daarvoor heb ik het spatbord eerst overal ingeslepen om het te kunnen buigen:

Daarna heb ik hem gemonteerd en ben ik hem gaan vormen en hechten:

(het stuk wat ik gebruikte was te kort dus heb ik ut nog een beetje verlengd)

Resultaat:

Voordat ik met het voorspatbord verder ging heb ik eerst een voorwiel gemaakt. Ik was eigenlijk van plan het stepwiel te gebruiken, maar daarvan was sowiezo de as te kort en te dun, dus heb ik toch besloten er een te maken met een vespa naaf, dan heb ik ook gelijk een voor-rem.

Ook hiervoor heb ik eerst een mal gemaakt:

de 3 extra stripjes die je ziet diende voor het uitlijnen, daarna ben ik de 5 spaken erin gaan lassen, en heb ik de stripjes weer verwijderd.

Zo is die geworden:

Toen was het voorspatbord aan de beurt, hierbij ben ik weer hetzelfde te werk gegaan als bij het achterspatbord, alleen heb ik nu een mal gebruikt voor het creeeren van de juiste vorm:

Daarna weer alles afgelast:

en de voor en achterkant op de juiste lengte ingekort…

Weer even het totaal beeld van de mini:

Ben zelf erg tevreden over het resultaat van de spatborden, het leek eerst onmogelijk!:)
    Het voorwiel iets minder, want het valt toch tegen om hem perfect te krijgen zonder slagen.:|

Ondertussen ben ik al aardig opweg met de bagagedrager.

Edjuh
    Bijdrager

Gast, ik wil niet te erg slijmen maar dit is toch te vet, hoe je dat spatbord hebt gebogen.

Dit zou wel eens de mooiste mini tot nog toe kunnen worden(grote woorden, ik weet het:con ).

Ga zo voort.

miniciao1968
    Donateur

Mooi gewerkt vandaag Jeroen, je kan mooi spetteren met dat lasapparaat! :thumb

Ik voel een mini meeting in de lucht zitten, zodra de Mini van Jeroen af is…
    Edo, jij wilde toch nog een fotoshoot doen met onze 3 mini’s ?
    Er zijn er wel 10 bij elkaar te brengen denk ik!

hansieb
    Moderator

Keurige perso en zeer nette foto’s. Smaakt naar meer 8)

sjbtje
    Bijdrager

heey egt super super netjes..
    maar als k eve mag seuren:$ ik vind je voorspadbordje wel een beetje hoog zitten..
    maar wel egt top werk man egt helemaal super!!!!
    ik ga je egt zekers wel volgen:)

just1991
    Bijdrager

sjbtje :
    heey egt super super netjes..
    maar als k eve mag seuren:$ ik vind je voorspadbordje wel een beetje hoog zitten..
    maar wel egt top werk man egt helemaal super!!!!
    ik ga je egt zekers wel volgen:)

om hier aan toe te voegen: “Ik” denk dat het mooier zou staan als het achterspatbord uiteinde paralel loopt met de brug. Dus zeg maar eindigd op de zelfde hoogte.

Tonni
    Moderator

Het wordt een zeer nette mini!
    Wil er ook ooit nog één bouwen maar dan met iets grotere wielen omdat ik er anders toch nooit op pas. Voor de spatborden had ik hetzelfde plan, maar dat is wel veel en geduldig werk!

pepko
    Donateur

@ tonni: dis jij maakt de eerste “midi” ciao?
    en mag je trouwens met een mini op de weg als hij een kenteken frame heeft? wat zou naturrlijk wel vet zijn 😛

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 144)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.