How to Electronische begrenzer

Home Forums Algemeen Oude topics How to Electronische begrenzer

Dit onderwerp bevat 108 reacties, heeft 48 stemmen, en is het laatst gewijzigd door dirkwim 2 jaren, 7 maanden geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 109)
  • Gebruiker

Quest
    Topic starter

omdat er toch nog onduidelijk bestaat over hoe je nou een electronische begrenzer kan maken voor een citta… is hier de HOW TO

EEN ELECTRONISCHE BEGRENZER IS ALLEEN TE MAKEN OP EEN ELECTRONISCH BLOK MET CDI.. werkt NIET op contactpunt blok!!!

nodig:

condensatortjes:

(je kunt aan mijn vinger zien dat het hele kleine dingetjes zijn, ze zijn ongeveer 50 cent per stuk)
    je hebt de volgende maten nodig: 1 , 2.2 , 4.7 en 10 uF
    uF = micro farad
    Koop 1 en 2.2 dubbel aangezien je dat makkelijk kunt afstellen

verder nodig:
    – stroom draad.. gewoon zon 5 meter.. (hoeft helemaal niet dik te zijn)
    – een klein kroonsteentje
    – stukje karton (ongeveer 2 bij 4 cm)
    – dun naaldje
    – plakband
    – een schakelaartje (en eventueel een boormachine om het schakelaartje in de koplamp te kunnen bouwen)

hoe ga je te werk?!

eerst moet je ongeveer weten welke condensatortjes je ongeveer moet gebruiken
    mijn citta rijd normaal rond de 65.. met 14.7 uF (één van 10uF en één van 4.7uF) rijd hij maar +/- 35

dus een kwestie van proberen.. hoe meer uF hoe zachter je brommer loopt
    als je brommer 50 rijd moet je gewoon 12.2uF maar is proberen.. en anders bijvoorbeeld 11 uF (één van 10 en één van 1uF)

LET OP ❗
    vario rijders hebben een stuk minder uF nodig, vaak is tussen 2.2uF en 9.1 uF al voldoende

als je hebt ingeschat hoeveel uF je nodig hebt.. ga je ze inbouwen in het stukje karton

plak eerst plakband op het stukje karton, zodanig dat het helemaal bedekt is.
    je hebt gezien dat de condensatortjes 2 pinnetjes hebben.. een lange en een korte .. het pinnetje het dichts bij de streep op de condensator is de min! en dat maakt de andere dus de plus

je prikt met de naald 2 gaatjes in het karton, zodat de condensator er doorheen kan.. dan vouw je de pinnetjes naar de zijkant..
    doe het zo dat bij de 2 condensators links de pinnetjes van min zitten en rechts de pinnetjes van plus

dan maak je het min gedeelte aan elkaar met stroomdraad, doe dit ook voor het plus gedeelte..

ziet er ongeveer zo uit:

plak vervolgens de stroomdraad vast aan het karton zodat het geen kant meer op kan..

ik ga er in deze how to vanuit dat je de begrenzer in de koplamp verstopt..

pak een stuk draad dat lang genoeg is om vanuit je blok (aarde) naar de koplamp te lopen..
    maak die draad aan de min:

plak ook deze weer vast aan het karton zodat die niet zomaar los kan (kan ook een gaatje maken in het karton, een knoopje leggen in de draad en hem vervolgens door dat gat doen.. dan kan hij nooit los getrokken worden)

vervolgens maak je een draadje van ongeveer 10cm aan de plus kant, deze gaat naar de schakelaar (doe dit op dezelfde manier als bij de min draad)

bent al een heel eind.. hier volgt het stroom schema:

knip de rode draad doormidden, en zet de 2 delen weer aan elkaar met een kroonsteentje.. doe een 2de draad vast aan het kroonsteentje die doorloopt naar de schakelaar in de koplamp (zorg dus dat deze draad lang genoeg is):

nu is de stroom cirkel compleet.. hier ff de eenvoudige versie:

nu is het een kwestie van de draadjes mooi wegwerken in je kabelboom.. en de schakelaar monteren..

ik heb de schakelaar onder mun koplamp gemaakt.. (gaatje boren onderin je koplamp en de schakelaar erdoor heen doen)
    hij is niet zichtbaar omdat de koplampspoiler hem bedekt.. ik kan er zelf wel makkelijk bij om hem om te zetten..

succes

voordat je alles netjes wegwerkt en opruimt is het slim om eerst te testen of je wel de juiste condensatortjes hebt gebruikt.. als dat niet is kun je nog makkelijk wisselen met hogere of lagere uF (meer uF = minder snelheid)

de begrenzer is niet schadelijk op korte duur.. dus je kan hem gewoon omzetten, naar de rollerbank rijden, op de rollerbank.. weer weg rijden en dan pas weer uitzetten..

MAAR HOU HEM NIET ALTIJD AAN.. want uiteindelijk heeft dat wel schade aan je blok

(ook met dank aan Arvid, van wie ik het idee heb)

Herr Flick
    Sleutelbeheerder

Jesus goede how to man!

HULDE aan jou quest, ik ben al zo’n electronisch junkie :S (NOT DUS) hier kan ik wat mee!

41.8 Polini LC, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
    Gele Racefrikandel

barry
    Donateur

Mooie How-to.Is werk van gemaakt.
    Proficiat

hansieb
    Moderator

Oke ik heb 1 aanvulling IPV je kabel door te knippen :!

Je rode kabel dus ( van je cdi ) moet je een splittertje kopen dan hoef je namelijk ook niks door te knippen! Je kan hier dan gewoon een extra kabel opzetten ipv door te knippen werkt prima 🙂

Zie foto:

Kelvin
    Bijdrager

Jah Goede How-to ik ga het ook es proberen:thumb

barry
    Donateur

hansieb :
    Oke ik heb 1 aanvulling IPV je kabel door te knippen :!

Je rode kabel dus ( van je cdi ) moet je een splittertje kopen dan hoef je namelijk ook niks door te knippen! Je kan hier dan gewoon een extra kabel opzetten ipv door te knippen werkt prima 🙂

Zie foto:

Splitter past niet in de CDI.Te weinig plaats ervoor.Je kan enkel een splitter gebruiken voor de groene draad,maar die dient om je motor stil te leggen.

ArvidW
    Donateur

Mooie Howto Quest:thumb

Op vespa werkt dit echt super:D, kunt hem begrenzen op echt elke snelheid zonder dat hij heel erg vreemd gaat klinken 🙂

AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
    Home made engine dyno

hansieb
    Moderator

Ah oke dat is jammer 🙁 ik dacht dat die ook wel op de rode paste.

Maar werkt dit echt zo goed ? waar ik nog aan denk is een goede plek voor de schakelaar, ik vind erwinko zijn spot wel supertof een drukknop in het handvat.

Crullie
    Donateur

Sow en of dit een mooie How To’s is, knap gedaan Quest :thumb ziet er goed uit.

Oja die splitters zijn in verschillende afmetingen te krijgen, of gewoon de twee draden in één nieuw stekkertje douwen en vast klinken.

TICKLING BARN

kapot
    Bijdrager

mijn killswitch werkte niet op groen… hij deed helemaal niks meer ???
    Bedankt voor de how to. Moet binnenkort maar eens weerstandjes kopen dan.

Quest
    Topic starter

het zijn condensatortjes.. uigedrukt in uF

weerstandjes zijn uitgedrukt in ohm.. die moet je niet hebben 😉

Pielie
    Bijdrager

Als je van een goede 45 naar 25 moet. Hoeveel zou je dan ongeveer nodig hebben? 10uF?

Jelle
    Moderator

ik denk dat je ongeveer 10 uf nodig hebt.
    ik heb nu 10 uf en daar ga ik 35 mee, zonder ga ik 80(vario aandrijving)
    als ik zou was zou ik hem niet precies op 25 begrenzen… of je moet er een standaard uitlaat op hebben zitten(anders valt het te veel op)

erwinko
    Bijdrager

met vario is het kut om een begrenzer te hebben

het valt onwijs op, want normaal vliegt hij gelijk in de toeren. maar nu komt hij voor geen meter vooruit omdat hij zo laag in toeren blijft icm met de lichte rollen

het beste is gewoon een vario begrenzing te maken, dus dat hij niet kan varieren. zal wel lastig zijn 😛

Pielie
    Bijdrager

Waar steek ik best mijn schakelaar op mijn ciao mix,dat ze hem niet zien?

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 109)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.