De knutsels van zevenenergie

Home Forums Perso’s Projecten De knutsels van zevenenergie

This topic contains 516 reacties, has 68 deelnemers, and was last updated by zevenenergie 11 months, 2 weeks geleden.

15 berichten aan het bekijken - 166 tot 180 (van in totaal 517)
  • Gebruiker
  • #500253

    Crullie
    Donateur
    Berichten: 2207

    zevenenergie :
    Ik heb namelijk nog een stukje ergal liggen. =):rules:relax

    Een koppeling schaal van Ergal aluminium =) Daar krijg ik het warm van.
    Word de diameter voor de V-snaar ook een beetje groter ? Simonini style ?.
    :thumb

    TICKLING BARN
    #500268

    zevenenergie
    Topic starter
    Berichten: 4030

    @AA-T ja dat is zonde ik zou al hun pennen, nietmachines, gummen , paperclips ect weggeven.

    @Crullie
    Ja, Ergal daar krijg ik het ook warm van.

    Het draaien van de V-snaargoef is goed gelukt.
    Ik heb de poelie op 58mm gehouden (snaar diepte) iets kleiner dan een belgen koppeling. En ik meen dat dit de maat is van een Simoninie koppeling.

    Ik kwam er alleen achter dat ik de schaal bij het voordraaien te kort gemaakt heb en kom nu 3 mm te kort.

    Dus helaas geen sigaar.

    Ik ben toch even naar de groente afdeling van de Jumbo gelopen om de Ergal schaal en een orginele koppeling op de Elektronische weegschaal te leggen.
    Het verschil is aanzienlijk.:)

    Een origineel gietijzeren koppelingshuis weegt: 475 Gram.
    Het Ergal koppelingshuis weegt maar: 200 Gram.

    Dat is een verschil van 275 Gram.:relax
    Dat is meer dan 2x zo licht.
    En dat voel je ook, want hij ligt heel licht in de hand.

    Nu is het zo dat de koppelings schoenen in het huis lopen. Ik heb er over nagedacht of ik er een stalen ring in zou plaatsen, maar ik heb besloten dit niet te gaan doen. Ergal is vele malen sterker dan gietijzer en ook behoorlijk hard.
    Ik wil eens zien hoe dit in de praktijk gaat.

    Ik heb 2 nieuwe stukjes Ergal gescoord en ga weer draaien.

    #500269

    #RIDINGSOLO

    👌🏾Zeer mooi allemaal 7. Had ook niet anders verwacht. 👌🏾 Met die 3mm gaat t zeker goed komen.

    #500270

    Javad
    Donateur
    Berichten: 1834

    :bier De Beta versie is een feit!, Door trial an error wordt men wijs.
    Nu komt de alfa versie haha,.succes man.
    De helft lichter whahaha=) Ik ga stuk man! Dit is de uitvinding van de eeuw!
    En ook nog sterker dan gietijzer,..Ik zou het wel aandurven.

    <3 Thunderstone
    Check mijn perso!
    #500271

    speedbuxy
    Bijdrager
    Berichten: 10287

    Voor de 1e versie ziet hij er super netjes uit en de Egal wint het vast wel van de koppeling schoentjes:thumb
    Mocht je er ooit een paar voor de handel maken dan houd ik me aanbevolen;)
    Wil er goed voor betalen en ga je niet opjagen:)

    #500275

    AA-T
    Sleutelbeheerder
    Berichten: 2442

    zevenenergie :

    Kun je die blauwe schaal niet helemaal plat maken, of nog beter; de pennen voor de schoentjes rechtstreeks in de koppeling persen en die hele plaat achterwege laten..?
    Zo vang je wellicht die 3mm op en kan je deze schaal gewoon gebruiken..
    Plus dat het geheel natuurlijk nog lichter wordt 😉

    #500276

    Frankp
    Donateur
    Berichten: 499

    ziet er goed uit! jammer dat je net 3mm tekort kwam is gelukkig wel op te lossen.

    ben erg benieuwd naar de slijtage van de koppeling.

    #500277

    zevenenergie
    Topic starter
    Berichten: 4030

    @#RIDINGSOLO, Tanks,

    @Javad,Ik denk ook dat het wel goed komt.:thumb

    @speedbuxy Ik denk dat ik er wel een paar extra wil maken.

    @AA-T Nog platter maken is inderdaad mogelijk en het word dan nog iets lichter.
    Het is niet mogelijk meer om dit als oplossing te gebruiken, want dan valt het naaldlager niet mooi meer samen met de poelie en komen er andere krachten op te staan.

    @Frankp,
    Ik denk dat het wel goed zit, Ergal heeft een hardheid van 150 brinell, dat zit dus precies tussen ongelegeerd staal en Rvs in.
    Deze schaal is dus in theorie slijt vaster dan het relatief zachte gietijzer van het origineel.
    We zullen het zien in de praktijk.:relax

    #500278

    Javad
    Donateur
    Berichten: 1834

    Ik twijfel alleen een beetje aan de gaten in de koppeling. Is dat niet een beetje scheurgevoelig?
    Iemand had dat bij een vliegwiel gedaan wat ik ooit gekocht heb en die is gescheurd tijdens het rijden.
    Nu was het materiaal ook wel heel dun in dat vliegwiel, hij was namelijk ook aan de bovenkant afgedraaid.
    Die koppeling is wel iets dikker.

    <3 Thunderstone
    Check mijn perso!
    #500279

    zevenenergie
    Topic starter
    Berichten: 4030

    @ Javad, Zo he dat ziet er interessant uit.:)

    En elektrische vliegwiel is heel zwaar en om dan de boel zo dun te draaien en dan ook nog eens gaten te boren is vragen om Problemen, 1 van de twee zou misschien nog wel gaan. In dit vliegwiel zijn “spaken” ontstaan door de grote gaten, dat is wel mooi maar net echt sterk.

    Het aluminium van het vliegwiel is ook niet echt heel erg sterk (wel sterker dan de carters)
    Maar het probleem met het vliegwiel is dat het in een spuitgietmal is gegoten.

    Als aluminium niet heel snel word gekoeld na het gieten, vind er een soort schifting plaats tussen de verschillende metalen in het aluminium en is het dus als het ware niet meer gelegeerd en daar door verzwakt en krijgt een andere kristal structuur, wat resulteert in een broos materiaal.
    Het vliegwiel is in een spuit gietmal gemaakt en is daar door “opmaat” en kan geen warmte behandeling meer verdragen, want dan zou het vervormen.

    Ergal is niet gegoten maar geextrudeerd, en heeft daarna een warmte behandeling ondergaan.
    Door het aluminium weer een tijd op 450 °C te verhitten en gelijk af te koelen en daarna 24 uur op 120 graden te houden, keert het martiaal weer terug in zijn gelegeerde staat.
    Ergal is dus niet alleen zo sterk door zijn legering maar ook door het extruderen en de warmte behandeling.

    Ergal is niet krerf gevoelig is dus je kunt er gerust gaten in boren.
    Kijk maar dit koppelingshuis dat uit Ergal gemaakt is:

    Als vervolgens na gaat, dat de 3 pennetjes op de segment houder, het hele vermogen overbrengen…..

    Dan begrijp je dat de koppelingsschaal ruim sterk genoeg is, na het boren van de gaatjes.;)

    #500281

    Javad
    Donateur
    Berichten: 1834

    Okee,. dat is een hele duidelijke uitleg.
    Ik vind het mooi hoor met gaatjes:thumb😀

    <3 Thunderstone
    Check mijn perso!
    #500283

    AA-T
    Sleutelbeheerder
    Berichten: 2442

    Ik zie niet helemaal waarom het naaldlager niet goed uit zal komen bij je “proefkoppeling”?
    Kun je daar eens een snelle tekening ofzo van maken 😛

    #500284

    zevenenergie
    Topic starter
    Berichten: 4030
    #500285

    AA-T
    Sleutelbeheerder
    Berichten: 2442

    Daar heb je goede ogen voor nodig, gelukkig heeft windows ook een vergrootglasfunctie :haha
    Maar euhm, kleine toelichting?

    Links fout, rechts goed, zover kom ik nog..

    #500286

    zevenenergie
    Topic starter
    Berichten: 4030

    @AA_T,
    Ik besteed mijn tijd liever aan iets anders.
    Ik dacht dat dat al wel duidelijk was 😉

15 berichten aan het bekijken - 166 tot 180 (van in totaal 517)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.