DBR Engine 3-Taps

Home Forums Mening & ervaring Carters DBR Engine 3-Taps

Dit onderwerp bevat 11 reacties, heeft 9 stemmen, en is het laatst gewijzigd door Tiesman1986 3 maanden geleden.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Gebruiker

Tiesman1986
    Topic starter

Hier wat foto’s van de nieuwe 3taps dbr engine.
    Met een minarelli membraam:D
    20181223_10330120181223_10334320181223_10340120181223_103324

Robbert Trigt
    Bijdrager

pff ziet er weer gelikt uit!
    ben benieuwd wie hem hier als eerste gaat rijden en testen haha!

Herr Flick
    Sleutelbeheerder

Tering  Ties – al besteld?  😯

46 Pinasco, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
    Gele Racefrikandel

speedbuxy
    Bijdrager

Dit vind ik nou een mooi cartertje ala Vespa:thumb
    Al een prijs bekend?

Tiesman1986
    Topic starter

Enkel kost 350 , bestel je er meer 250.

AA-T
    Sleutelbeheerder

Zit er ook een spruitstuk bij?

Als je deze met meerdere tegelijk zou bestellen is het in verhouding tot de Malossi MP One nog best interessant.

Martino
    Bijdrager

Ik vind 250,- toch een hoop geld ondanks het wellicht een CNC gefreesd carter betreft. Persoonlijk heb ik liever een mooi gegoten carter. Een Malossi Carter koop je voor 150,- namelijk, gezien ze bij Mopshop vaak een korting geven. Mopshop Link

Een voordeel van het DBR carter kan de ruime keuze aan Minarelli membramen zijn, maar een van deze bevestigingsgaten zit precies op de splitsing van de carterdelen?

AA-T
    Sleutelbeheerder

Oei, wist niet dat die momenteel zo goedkoop is bij Mopshop :thumb

Ik heb begrepen dat het carter is gemaakt voor een VL14 membraan. Dat boutgaatje is inderdaad erg jammer. De kans dat het schroefdraad snel slijt is daardoor een stuk hoger.

zevenenergie
    Bijdrager

Het glimt prachtig 😀
    Het blok ademt iets oers uit. Je ziet dat er over nagedacht is, zonder koude drukte van een PR afdeling erbij .

Ik weet niet waar de foto,s vandaan komen maar dit carter is gepolijst.
    Omdat 250 a 350 euro heel goedkoop is voor een cnctje, denk ik dat het niet standaard is.
    sx3-swe is een cnc carter aan het ontwerpen en alleen het blok aluminium was al 200 euro.

Constructeurs van raceblokken geven de voorkeur aan zand gegoten blokken, omdat zo,n blok aluminium dat voor cnc gebruikt word, inwendig spanningen heeft en zodra je er in gaat frezen, gaat het vervormen. Je kan dan wel met de laatste bewerking alles aan de maat maken, maar eigenlijk zou je het blok tussen door een maandje moeten laten rusten, spanningen komen langzaam vrij.

Een zand gegoten blok heeft veel minder bewerking nodig en vervormt daardoor minder. Het resultaat is nauwkeuriger. Hetzelfde geld voor het spuitgieten dat bij de Mallosie carters toegepast is.
    Echter bij een ciao blok geeft cnc wat nauwkeurigheid betreft versus gieten geen meetbaar verschil, dat komt door de kleine afmetingen en de eenvoud.

Als ik zie hoeveel vlees er is om nog lekker in te rommelen en dat je aan dit blok kan lassen, maakt dat  ik voor het dbr carter zou gaan. Dat het schroefdraad gaatje precies op de splitsing zit, is niet netjes. Ik zie het als een dichterlijke vrijheid van de ontwerper. Het vormt geen enkel probleem zolang je niet onnodig veel kracht op het boutje zet.

Draaiwerk, freeswerk, carters kotteren? Reparatie of tuning?
    Klik hier.

sx3-swe
    Bijdrager

I agree with zevenenergie, it’s not fair to compare cast to CNC even though they both have pros and cons.
    In the CNC case you need larger amount of material which mostly are dead milled and useless, while casting you only consume the correct amount of material. So material cost is much higher.
    But as with everything else, the more you buy the cheaper it gets, I guess DBR buy enough quantity to keep the prices on raw material down.

A CNC carter needs much more time to produce, the more simple machine you use, the more time it takes to flip the piece and re align it and problably you can’t use high feedrate and make deep cuts and still keep it within satisfying tolerances. But then again I think DBR have a pretty good mill.

A cast carter goe fast ones you have the plug, larger manufactureres have several plugs so they’ll make larger batches.. Once the plug is finnished there aren’t much more costs than the material itself.
    Smaller amount of milling is needed, for the bearing seat and so but not as time consuming as milling a whole carter.

Regarding my case, I actually “got my ass out of the wagon” (as we say in Sweden) and ordered the material needed: Found a seller on Ebay, which was the cheapest I could find: 145 £ GBP incl shipping:
    https://www.ebay.co.uk/itm/Aluminium-Plate-for-m-cheraghi/273617473981?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&var=573049094869&_trksid=p2060353.m2749.l2649

Mick Gerritsen
    Bijdrager

nice ties is dat die nieuwe waar je het over had

Tiesman1986
    Topic starter

Nee deze niet :p is ook een x klaar 🤣

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.