Daan's Citta/Ciao restauratieprojectje

Home Forums Perso’s Collecties Daan's Citta/Ciao restauratieprojectje

This topic contains 346 reacties, has 36 deelnemers, and was last updated by Daniello 6 months, 2 weeks geleden.

15 berichten aan het bekijken - 271 tot 285 (van in totaal 347)
  • Gebruiker
  • #795901

    Daniello
    Topic starter
    Berichten: 489

    Net weer de 6.5gr rollen terug erin. Nu met de originele drukveer en polini blauwe trekveren. Ik heb het idee dat hij nu te snel varieert, dus minder trekt en de top was ook beduidend minder hoog. Topte 12 kmh lager!? Een vario gaat uiteindelijk altijd toch op zijn maximale reikweidte? Hoe kan je dan minder topsnelheid hebben? Die rollers bepalen gewoon de timing dacht ik altijd

    Is dat zo? Waarom komt de snaar dan niet hoger als de markeringen op de schaal vraag ik mij af. Of is 76kmh GPS snelheid gewoon echt de max met mijn opstelling met de 100mm schijven?

    #795902

    Martino
    Bijdrager
    Berichten: 7345

    Betreft de carburateur en onderin te rijk lopen. Je zal de theorie erachter even moeten begrijpen. Wanneer je de gasschuif alleen maar zal inkorten zal je idd je stationair verhogen. Belangrijk is dat je de spraybar van carburateur afgesloten houdt. Hierdoor je mengsel minder rijk zal zijn. Er zijn vele soorten gasschuifen met andere eigenschappen en hier een mooi voorbeeld. De 12/10 SHA gasschuif is overigens anders dan in je grotere SHA Carb en past niet.

    Voor je varioafstelling ook antwoord op de vraag uit het kleine vario-vragen topic; De drukveer zorgt dat je achterpoelies worden tegengehouden en druk op de V-snaar blijft uitoevenen. Hierdoor zal je ook het slippen van de v-snaar tegen gaan. Onze variosystemen werken zonder spiebaan welke wel bij modernere vario’s het geval is. Hierdoor zorgt een te sterke drukveer in hogere mate dat je meer kracht nodig hebt om de drukveer helemaal in te drukken. Ik kies daarom voor een zo licht mogelijke drukveer om zo wel het maximale bereik van je poelies te benutten. Zelfs zo dat hij onderin wel wat mag slippen. Toch, jou originele drukveer zal te licht zijn voor jou setup. Probeer eens een Polini zilver welke tussen een originele en Malossi geel inzit. gewichten van rond de 5 gram.

    De hoogte van de snaar bij je vario wordt mede door het bereik bepaald van de achterpoelies. Bij 100mm poelies zal je snaar in maximaal gevarieërde stand niet zo diep liggen als het geval zal zijn bij 90mm schijven.

    #795903

    Daniello
    Topic starter
    Berichten: 489

    @martino

    Lees de post voor jou post hierboven even. Heb je daar evt ook een idee over? En ik snap het idee achter de drukveer en dacht daarom ook dat de slappere drukveer de riem wellicht net iets verder in de schijven zou laten zakken, resulterend in een hogere top. En wat  betreft de spraybar gesloten houden….de Sha heeft geen naald in de spraybar zoals ik gewend ben van mijn crossmotor carburateurs (voornamelijk ervaring met Keihin PWK en Mikuni TMX) dus hoe wil je die spraybar dan gesloten houden?  Dat in samenhang met een stationair sproeier en luchtschroef maakt het dat ik de crosser perfect krijg afgesteld. Waar heb je de info van die ‘notches’ in de gasschuif vandaan gehaald? Ik heb even naar de eerste reactie van een gebruiker van de gasschuif in je link gekeken en die krijgt zijn stationair niet verder naar beneden….óf een te kleine sproeier óf wat ik zelf dacht dat je het stationair toerental door de uitsparingen verhoogd.
    Idd de gasschuif van de 12-10 past niet 😕

    Hier een filmpje van zonet met de gele Malossi drukveer, witte Malossi trekveren en de 6.5gr rollen…zoals ik vtv had en de top lag weer tegen de 75kmh aan en (als hij niet zo stotterde onderin, zou het soepeler gaan) hij wilt dan ook gelijk met het voorwieltje de lucht in.

    #795906

    Martino
    Bijdrager
    Berichten: 7345

    Ik denk dat je met die 75 km/h idd wel aan je max zit. Met een zwaardere vertanding en 90mm schijven dus zal je een hogere top kunnen halen. Alleen 90mm schijven zal bij jou ongeveer 10km/h kunnen schelen. Deze gele Malossi drukveer hoort icm deze rollen goed. Weinig toerenopbouw/variatie en mooi in je powerband afgesteld.

    De SHA carburateur is een hele andere carburateur idd en zonder naald, maar als je goed kijkt zie je dat de gasschuif de gaatjes in je spraybar afschermt. Naarmate je de gasschuif open trekt zullen deze gaatjes meer open komen te liggen en je mengsel rijker worden.

    Ook zal ik hier nog even een verschil tussen 90 en 100mm schijven laten zien. Je ziet dat bij de 90mm schijf de snaar veel dieper kan komen en tevens het bereik of loopvlak ook groter is dan bij 100mm schijven.

    Verschil Varioschijven

    Ook zijn er nog meerdere oorzaken of dingen die je eventueel aan je koppeling kunt aanpassen om het bereik te vergroten. Hierover is wel genoeg te vinden op dit forum.

    #795919

    Daniello
    Topic starter
    Berichten: 489

    @martino

    Thnx voor je goede replies.

    Dan stopt het zoeken naar een hogere top met deze aandrijfsetup. Ik kan wellicht nog kijken of ik een setje 90mm schijven uit kan halen, want ik heb reeds de koppeling aangepast om iets verder te kunnen variëren, door de uitstekende punten van de segmenten af te vijlen. Ook zit er al een 1:9 Malossi vertanding in de klok en ik wil niet aan de 1:7 omgebouwde bromvertanding. Lijkt me hetzelfde als een 90mm schijven setup met de 1:9 vertanding, alleen goedkoper.

    Dan ga ik me focussen om de carburateur verder af te stellen, door die nokjes in de slide te vijlen. Baat het niet dan schaad het niet en JBweld ik ze weer dicht en wordt het wachten op de 15sha met luchtschroef of terug naar 13sha of 17.5phbg mocht dat niet teveel van het goede op een SE zijn.

    #795929

    zevenenergie
    Forum Goeroe
    Berichten: 4005

    Ik zou die nokjes niet groter maken dan de stationair opening, want het heeft geen zin om een carburateur om zeep te helpen.
    Er is ook nog de 16mm phbg.
    https://www.tomoshop.nl/dellorto-phbg-16mm-carburateur.html

    #795937

    Smallride
    Bijdrager
    Berichten: 138

    Als alles te rijk is behalve volgas dan zou ik zeggen De schuine kant van je gaschuif proberen.

    #795938

    zevenenergie
    Forum Goeroe
    Berichten: 4005

    Als alles te rijk is behalve volgas dan zou ik zeggen De schuine kant van je gaschuif proberen.

    De sha heeft een spreebar en geen sproeier op de bodem.

    #795941

    Daniello
    Topic starter
    Berichten: 489

    OK mannen, even wat hulp gevraagd.

    Zal ik de nokjes zoals @martino zei erin maken. Of iets aan die schuine kant doen? En hoeveel!? Schuine kant is 15 graden en het pijltje staat richting motorblok.

    @smallride
    @zevenenergie

    Hier de gegevens:

    pixlr

    #795945

    Martino
    Bijdrager
    Berichten: 7345

    Hier een interessant artikel over de SHA en de gasschuif, ook over het aanpassen hiervan en de werking van een dergelijke carburateur. Je zal de hoek nog wel wat schuiner kunnen maken, maar ik vermoed dat dit niet genoeg zal zijn voor jou. De hoekjes zal je ook door kleine gaatjes in je gasschuif kunnen vervangen. Het doel is dat je het mengsel onderin minder rijk zal krijgen. Zoals een carburateur met gasnaald waarbij de stand, soort gasnaald etc. gedaan kan krijgen.

    Ook zal je het over een ander boeg kunnen gooien en de 2 bovenste gaatjes van je spraybar juist wat groter te maken. Ik ga er overigens vanuit dat je een nieuwe carburateur hebt, maar anders is het kanaal onder je inlaat goed vrij en schoon? Even doorblazen met de compressor.

    #795948

    Daniello
    Topic starter
    Berichten: 489

    @martino

    Top man, die info in de link is heel erg goed en bruikbaar. Heb deze en nog wat andere topics doorgelezen en ga nu eens aan de slag. Ik ga een paar dingen 1 voor 1 proberen. De hoek aan de schuine kant vergroten en erna evt de notches en het vergroten van het bovenste gaat in de emulsiontube.

    1 ding heb ik al klaar, schuine kant van 15 naar 45 graden, zo even proberen.

    pixlr_20200420183457007

    #795957

    Daniello
    Topic starter
    Berichten: 489

    Eerste testresultaten met de schuinere kant aan de gasschuif hebben niks gebracht, buiten dat hij iets beter reed met kwartgas.

    pixlr_20200420201432612

    Erna de 2 notches in de schuif gevijlt en dat resulteerde enkel in een hanging idle, voordat hij naar zijn normale stationair viel. Erg vervelend, dus die ga er weer uit schuren.

    Dan rest er nog de optie om een kleinere sproeier te monteren, een 84 of 85 en dan het bovenste gaatje in de emulsiepijp iets vergroten.

    Hier even in de vrijloop…..triest…

    #795960

    zevenenergie
    Forum Goeroe
    Berichten: 4005

    Loopt erg beroerd inderdaad de sproeier lijkt me te groot
    Ik vond nog deze text,in de link van martino:
    45 degrees gives the leanest mix from just off idle to maybe 4/10th throttle

    #795961

    Daniello
    Topic starter
    Berichten: 489

    @zevenenergie

    Ja vandaar dat ik die 45 graden had genomen.

    Ja ben echt eens benieuwd of een sproeier 84 of 85 dan perect zou zijn…….ik wil deze cilinder echt  niet warm laten lopen. Met 83 voelde en hoorde je dat hij nog te arm was en de bougiekleur met zelfs de 86 na een kilometer of 6 veel volgas rijden was nog steeds niet een mooie koffie met melk bruin….

    #795971

    zevenenergie
    Forum Goeroe
    Berichten: 4005

    Ok maar 6km is niet genoeg om de bougie te kleuren.
    Er is wel een andere test die je kan doen, die uitsluitsel geeft.

15 berichten aan het bekijken - 271 tot 285 (van in totaal 347)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.