AA-T's Collectie

Home Forums Perso’s Collecties AA-T's Collectie

This topic contains 24 reacties, has 14 deelnemers, and was last updated by VespaCiao1970 5 years, 5 months geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 25)
  • Gebruiker
  • #776487

    AA-T
    Topic starter
    Berichten: 2445

    Welkom lezers 😉

    De meeste zullen mij wel kennen van mijn Ciao special.

    Nu deze af is, is het tijd om aan de volgende brommer te beginnen. In eerste instantie zou dit een CBA worden waarvan ik al wel een frame heb staan. Echter komt er af en toe een buitenkansje om de hoek kijken en zo heb ik laatst een hele mooie Vespa Bravo oldtimer gekocht.

    Bij de aanschaf stond deze er zo bij:

    De velgen verraden dat de brommer uit eind ’79 of begin ’80 komt. Voor de leeftijd die de Bravo heeft ziet hij er dus nog heel erg goed uit! Dit loont natuurlijk de moeite om de brommer volledig in originele staat terug te brengen en deze oldtimer te koesteren.

    Aangezien ik de Bravo achterin een 106je heb gepropt moesten de wielen er wel uit en zo is hij uiteindelijk ook in mijn woonkamer komen te staan.

    Met de verschillende onderdelen gedemonteerd is het natuurlijk een stuk makkelijker en grondiger schoonmaken. Zodoende heb ik ook het achterspatbord en blok gedemonteerd en is het grote schoonmaakwerk begonnen.

    Inmiddels ben ik daarmee aardig op weg, maar aangezien ik hier nog geen foto’s van heb zal ik hier later een update van geven.

    Ondertussen kan ik al wel een beetje jullie hulp gebruiken om een boodschappenlijstje te maken. De Bravo moet weer volledig origineel worden en er natuurlijk goed uitzien. Maar wat is origineel? Welke onderdelen mis ik of zijn niet de juiste?

    Momenteel is dit mijn boodschappenlijstje:

    • Koplamp met beugels
    • Treeplankje (deze heeft een scheur)
    • Kappen (zijn helaas een beetje verbeunt)
    • Veren
    • Brug (gaten trapas uitgelubberd)

    Kunnen jullie dit lijstje aanvullen/corrigeren? Zo vraag ik mij bijvoorbeeld af of dit model Bravo ook een kapje om de koplamp hoort te hebben?

    Verder had ik verwacht dat de veren heel makkelijk te vinden zouden zijn, maar dat valt even vies tegen zeg! Dus wie dergelijke veren weet te vinden, ik zou graag horen waar 🙂

    #776491

    Crullie
    Donateur
    Berichten: 2207

    Nice :thumb dat belooft weer een mooi brommertje te worden.  😀

    TICKLING BARN
    #776494

    Tiesman1986
    Moderator
    Berichten: 863

    Zeer dik weer 🙂 succes met de verbouwing

    #776503

    Joor
    Donateur
    Berichten: 277

    Zo een koplamp hoort er op.


    Ik zalvanavond  thuis ff kijken wat ik nog allemaal heb liggen. Iniedergeval 2 maal achterbrug en koplamp.

    #776511

    Wilk1985
    Moderator
    Berichten: 3787

    Mooie aanwinst! Gezien de leeftijd zou het kunnen dat deze ook een fietspomp hoort te hebben.

    Verder heb ik ooit zo’n identieke Bravo gezien met het luchtfilter onder de bagagedrager en een slang ernaartoe via het frame. Dit is origineel maar ik weet niet zeker meer of dit nou op dit type hoort, het is in ieder geval een bijzonder detail dat indien origineel zeker niet zou moeten ontbreken.

    #776520

    Herr Flick
    Sleutelbeheerder
    Berichten: 6915

    Dikke schoonmaak. Met jouw OCD wordt dit zeker nog meer een pareltje  :mrgreen:
    Hopelijk heeft @joor nog zo’n koplamp voor jou.

    46 Pinasco, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
    Gele Racefrikandel
    #776568

    AA-T
    Topic starter
    Berichten: 2445

    @joor; dat zou heel mooi zijn! Koplamp kan ik eventueel nog nieuw uit Italië halen, maar als jij een nette hebt graag :mrgreen: Als ik zo jouw foto bekijk, klopt het dan dat de koplamp aan het kroonstuk vast-gebout zit en geen gebruik maakt van beugels?

    Klopt inderdaad @wilk1985, er hoort inderdaad een fietspomp bij die helaas ontbreekt. De montagepunten zitten in ieder geval op de brug. Om een luchtfilter onder de bagagedrager te monteren zie ik alleen geen enkel montagepunt om de slang vast te zetten of wat dan ook. Heb je enig idee waar ik alle originele specs kan achterhalen?

    Anderen ook bedankt voor de leuke reacties.


    Update – Bravo schoonmaken & herstelwerkzaamheden:

    Afgelopen paar dagen ben ik niet online geweest, maar de hobby heeft zeker niet stil gestaan. Ditmaal heb ik wel wat foto’s om te delen van de grote schoonmaak en herstelwerkzaamheden. Ik ben begonnen met de wielen. Ze zagen er niet verkeerd uit, maar na het schoonmaken was het toch een heel verschil.

    Het achterspatbord had wat lak-schade en de koplamp, welke alsnog vervangen gaat worden was aardig verroest. Omdat ik nog geen andere koplamp heb, heb ik daarom de koplamp ook maar aangepakt. De uitlaat was tevens voorzien van 38/39 jaar roest. Tijd voor wat herstelwerkzaamheden dus.

    (Van de uitlaat heb ik geen foto gemaakt.)

    De voorvork veerde behoorlijk soepel, dus ik dacht deze even bij te vullen. Maar toen ik het boutje eruit draaide kwam er een enorme slootlucht uit de voorvork. Die olie kon dus niet meer fris zijn. Zodoende heb ik de hele voorvork uit elkaar gehaald en inderdaad, die olie was wel aan vervanging toe.
    Alle onderdelen zijn grondig schoongemaakt en na montage heb ik de poten weer gevuld met nieuwe olie. Nu veert hij weer een stuk beter.

    Omdat de olie in de voorvork er zo beroerd aan toe was vertrouwde ik de olie in de klok ook niet meer helemaal. Daarom heb ik ook deze even uit elkaar getrokken en alles goed schoongemaakt. Ook daar was het geen overbodige luxe.

    Naast de voorvork en klok heb ik ook het blokje gedeeltelijk uit elkaar gehaald en alles even gecontroleerd. Ik heb geen bijzonderheden gevonden dus heb de zuiger en kop ontkoold en verder de contactpuntjes opnieuw afgesteld. De carburateur heb ik wel even grondig schoongemaakt.
    De vorige eigenaar vertelde dat de Bravo heel moeilijk startte en niet lekker liep. Ik heb het nog niet getest, maar het zou mooi zijn als het blokje na deze simpele ingreep weer goed loopt.

    Het voorspatbord had nog een kleine verassing achter een stukje duct tape zitten waar ik vandaag mee aan de slag ben geweest op het werk. Toch fijn als je toegang hebt tot een lasapparaat.

    Er ontbrak bijna 5mm van het stangetje. Gelukkig kon ik aan de hand van de oude “las” nog wel achterhalen hoe ik alles weer vast moest zetten. Aan de binnenkant van het stangetje heb ik een stripje gelast om er zeker van te zijn dat het weer stevig vastzit. Het ontbrekende deel heb ik vervolgens opgevuld met een lasje.
    Na een beetje flexen met een lamellenschijf heb ik het bewerkte stuk met steeds fijner schuurpapier geschuurd, gepolijst, weer wat ruwer gemaakt met scotch brite en in de blanke lak gezet. Je ziet nog steeds dat er iets mee is gedaan, maar het resultaat mag er zeker wezen.

    En hiermee komt de update op zijn einde. Afsluitend nog even een tweetal foto’s van hoe de Bravo er nu bij staat. Mooi schoon en klaar om de laatste onderdelen weer te monteren.

    #776627

    AA-T
    Topic starter
    Berichten: 2445

    Update – Pruttel pruttel

    Gistermiddag de Bravo helemaal in elkaar gezet. Een paar keer de longen uit m’n lijf gerend met weinig succes, hoogstens een paar slagen maar aan wou hij niet.

    Na wat verschillende sproeiers en filters geprobeerd te hebben nog steeds geen succes behalve dat ik aan m’n conditie heb gewerkt.

    Toen ik op het punt stond het op te geven toch nog even een nieuwe bougie er ingedraaid (had de vorige eigenaar ook al gedaan dus het leek me niet nodig). En jawel, binnen 2 meter, zonder rennen pruttelde het blok er vrolijk op los. Nog een keer de sproeier moeten vervangen voor de juiste afstelling en daarna wat rond gereden.

    Ben weer vergeten foto’s te maken, maar heb wel een filmpje gemaakt (al zou cameraman nooit mijn beroep worden).

    Er zit helaas een slag in de krukas dus motorisch moet nog het één en ander gebeuren. Gelijk een mooi moment om de snelheid wat omhoog te krijgen want die valt me toch best tegen. Niks te gek, geen dikke 70, maar 55 zou toch wel een mooie snelheid zijn om veilig met het verkeer mee te komen.

    De keerring van de linker voorpoot is ook zo lek als een mandje, die gaan dus ook nog vervangen worden.

    Verder zal er in de loop van volgende week een doos met onderdelen mijn kant op komen waarmee ik de Bravo optisch weer helemaal origineel en netjes kan maken. Big thanks to Joor!

    #776631

    Crullie
    Donateur
    Berichten: 2207

    Nice, mooie schone Bravo :thumb
    Jammer van de krukas maar idd blokje moet toch even los voor meer snelheid  😛
    Weer een Vespa terug in de tijd gebracht !!

    TICKLING BARN
    #776633

    Tiesman1986
    Moderator
    Berichten: 863

    Top 🙂 en wat neem jij allemaal mee voor moois 5aug ? De hele collectie :p

    #776677

    AA-T
    Topic starter
    Berichten: 2445

    Het plan is om 4 augustus op de Ciao te komen, en de tour 5 augustus met de Bravo te rijden 🙂

    #777074

    AA-T
    Topic starter
    Berichten: 2445

    Update – Een hele transformatie

    Ik ben even een weekje niet actief geweest op het forum, maar des te actiever met de Bravo. Aangezien ik de VCM tour op de Bravo ga rijden moest er nogal wat aan gebeuren. En dat ging met de nodige tegenslagen maar uiteindelijk is alles gelukt :mrgreen:

    Met dank aan @joor had ik de nodige Bravo onderdelen om de brommer weer helemaal netjes te maken. Daarnaast ook nog een bestelling Bij JMPB geplaatst, met onder andere een Speed Engine en 16mm carbuateur.

    De spatborden zijn weliswaar van een Bravo maar komen niet bij mij onder de Bravo, deze heb ik alvast gekocht voor de CBA, mijn volgende project.

    Het spruitstuk sloot niet helemaal mooi aan. De carburateur zat enorm scheef en de elektrische ontsteking paste niet in het carter. Als je dus denkt dat je er met een nieuw carter helemaal bent kom je van een koude kermis thuis. De afwerking was ook belabberd, de Speed Engine zat vol met giet-bramen. Alles bij elkaar heb ik dus heel wat aluminium moeten verwijderen uit het carter.

    Verder bleken m’n net schoongemaakte veerpoten zo lek als een mandje. Met een beetje geluk heb ik een set gratis veerpoten van een Si weten te bemachtigen (thanks AC RACING!). Ditmaal heb ik ook gelijk even de onderste veerpoten opnieuw gespoten en voorzien van nieuwe keerringen.

    Het volgende probleem was de uitlaat. De flens zit te dicht op het carter om de meegeleverde klem te kunnen gebruiken. Zodoende heb ik dus een oogje aan de uitlaat gelast voor veerbevestiging. Maar daarmee was het nog niet gedaan. Een Gianelli Original Power Si versie op een Bravo bevestigen ging niet vanzelf. Aan de binnenkant van de brug stond er een enorme spanning op de flens, en aan de buitenkant zou ik het bevestigingsgat midden in de veerophanging van de brug moeten maken. Ik had nog een dikke plaat aluminium liggen waar ik uiteindelijk een beugel van heb gemaakt.

    Let niet op de foto, de brug lag op de kop en heb de foto vervolgens omgedraaid. Deze beugel heb ik later nog iets verder bewerkt en de uitlaat hangt er nu goed en spanningsvrij onder :thumb

    Verder heb ik de trappers verwijderd en stepjes terug geplaatst, touren met trappers vind ik helemaal niks. De brug is vervangen voor een nieuw tweedehandsje die wel helemaal goed is. Ik heb een nieuwe kabelboom gemaakt en nog tig aan andere kleine dingen zoals een kokusan spanningsregelaar, nieuw treeplankje en linker zij-kap (Aan de rechter behoud ik nog even de oude kap omdat ik deze moest aanpassen voor de uitlaat. Als de originele uitlaat weer onder de brommer komt vervang ik ook de rechterkap voor een nette. Alle Bravo onderdelen zijn mogelijk gemaakt door Joor, nogmaals bedankt!)

    Na een lange sleutelsessie kon ik eindelijk het nieuwe blok testen, een klein beetje remmenreiniger door de kop gespoten, fingers crossed, en jawel, het blok startte nog binnen een meter! Echter was het toen al donker en kon ik eigenlijk geen testrit maken omdat ik toen nog geen verlichting had.
    De volgende dag, na een beetje afstellen, nog meer sleutelen en weet ik veel wat ik allemaal vergeet heb ik een lekker stuk gereden op de brommer. En ben aardig tevreden!

    Zo staat de brommer er nu bij:

    De brommer lust wel aardig wat benzine, natuurlijk was ik zo slim om geen benzine mee te nemen. Toen ik op een gegeven moment in de tank keek en geen benzine meer zag ben ik snel omgekeerd. 500 meter later moest hij op de reserve-stand en weer een paar kilometer later kwam ik stil te staan. op 4 uur loopafstand van huis!!  😕
    Gelukkig kwam ik na 10 minuten lopen een tankstation tegen die geen mengsmering verkocht, maar wel 2-takt olie. Met een mengverhouding 3 liter : 1 espresso bekertje olie zat m’n tank weer helemaal vol en kon ik mijn weg gelukkig hervatten. Anders was ik waarschijnlijk pas over een half uur thuis geweest  😈

    Hoe dan ook, de Bravo is er helemaal klaar voor! Ik had graag ook nog het één en ander aan de Ciao gedaan voor de meeting, waaronder een blokrevisie en schoonmaakbeurt. Maar voor nu laat ik het er even bij (ik kom wel op de Ciao naar de meeting), genoeg gesleuteld!

    #777076

    Wilk1985
    Moderator
    Berichten: 3787

    Mooie update, de Bravo is er zeker wel op vooruit gegaan in vergelijking met de vorige update :thumb

    #777078

    Herr Flick
    Sleutelbeheerder
    Berichten: 6915

    Hele goeie update. Ik verwacht nog een filmpje van de bravo. Benieuwd naar zn sound  😎

    Tot morgen!

    46 Pinasco, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
    Gele Racefrikandel
    #777106

    Florian
    Moderator
    Berichten: 3758

    Rijden op een Vespa: Altijd een avontuur..

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 25)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.