Warmloper, wat nu?

Home Forums Techniek Problemen oplossen Warmloper, wat nu?

Dit onderwerp bevat 21 reacties, heeft 10 stemmen, en is het laatst gewijzigd door Mika Leinders 4 maanden geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 22)
  • Gebruiker

Mika Leinders
    Topic starter

Hallo, ik heb sins kort een Si, heb er t een en ander aan veranderd, maar nu heb ik een warmloper. ze zuiger valt niet meer te redden, en de cilinderkop ziet er ook niet bepaald goed uit (maakt dit uit) De cilinder moet worden gehoont of een nieuwe. Polini 42mm Alu, wat is slimmer om te doen, honen of nieuwe, en waar en wat kost het honen? en welke zuiger moet ik halen?

Setup:
    brom blok
    Polini 42mm Alu
    13/13 caberteur
    Proma Bad Snake
    Poelie 70

Alvast ontsettend bedankt voor de hulp!

Florian
    Moderator

Het goedkoopste zal zijn; een nieuwe cilinder kopen. De 43mm DR EVO cilinder is een goeie als je kijkt naar prijs/kwaliteit. Onze sponsor JMPB verkoopt ze ook, toevallig geven ze morgen 15% korting wegens black friday.

Plaats anders ook eens wat foto’s, dan kunnen wij wel zien of het echt overleden is of dat het nog ok is.

Mika Leinders
    Topic starter

IMG-20181122-WA0023IMG-20181122-WA0031IMG-20181122-WA0027IMG-20181122-WA0029IMG-20181122-WA0033IMG-20181122-WA0025

• (te veel foto’s?)Nieuwe lijkt idd wat verstandiger. Dus bij deze direct de vraag: iemand nog een leuke cilinder en/of zuiger liggen? met/zonder kop bepalend aan of deze kop nog te redden valt.

Kan je een cilinder kop gewoon vlak veilen/schuuren? of moet die ook super glad zijn?

VespaCiao1970
    Bijdrager

Die is overleden ben ik bang, kopje zou ik persoonlijk ook vervangen. Wat is je sproeiermaat en hittegraad bougie? Sowieso voor n B7 gaan, icm een 13/13 sproeier 66/68 met polini filter en idd of een DR 43mm of een Polini Sport 43mm. Die laatste zit meteen n nieuw kopje bij

si-sovrano
    Donateur

Ligt het aan mij of lijkt het meer of er een pistonpen clipje is losgeschoten?

Een nieuwe polini 42 kost tegenwoordig een best bedrag.. heb er laatst nieuw een gekocht voor 170. Maar ze worden voor veel meer aangeboden nieuw.

Ik zal zoals hierboven al gezegd is voor een 43 polini kit racing of een 43 DR evo gaan.

Probleem'n ? Poar Neem'n!
    Klik hier voor mijn perso.
    1

Mika Leinders
    Topic starter

Ik had een 50 sproeier erop zitten met een 12/7, had me de 13/13 gekocht van de super hulpzame Dustin! en heb me direct een 70 poelie en 62, 64 sproeier bestelt. (66 had ik al) dus heb nog niet met die setup kunnen rijden, tijdens bestelling warm gelopen :/ denk ook dat er te weinig smeering was en niet zo voorzichtig gereden met de cilinder…. (achteraf natuurlijk spijt van 😛 )

niek1992
    Bijdrager

Zonde, ziet er inderdaad naar uit dat je pistonclipje los is geschoten. Toevallig deze gemonteerd? Voor de volgende keer kan je beter deze hebben. Die schieten namelijk niet los.

Goed dat je een grotere carb hebt gekocht. Je krijgt een 42mm wel rijdend met een 12/7, maar ondervoed is het wel. Heb zelf ook wel eens met een 43DR Evo & 12/7 combi gereden, maar knap liep het niet. de 12/12 deed hem veel meer goed.

Mika Leinders
    Topic starter

ja, met de 95 poelie ging die maar max 50… heb wel mn inlaag niet uitgevijlt, dus zodra weer lopend eens kijken hoe die gaat dan gaat, NEEE eerst rustig inrijden en warm laten lopen….  😛 maar de pistonclipjes zitten er nog allebij in?? ze zitten trouwens wel redelijk ver naar achter (idk of dat zo hoort) en het gebeurde toen ik op 1 lange weg reed dus vind t knap dat ie precies dan los schiet terwijl die zover ik weet nooit is vervangen is in 30 jaar  😉

ritze
    Bijdrager

Wow nice man., ik denk dat boren en opnieuw coaten erg duur is,
    Hier is ook een mooi tipic van wat ik ooit heb aangemaakt
    https://vespa-ciao.nl/forums/topic/vastgelopen-cilinder-topic/

De budget beun tjoener: geen geld is te duur of het werkt nog niet
    Link naar Mijn collectie / Projecten.

niek1992
    Bijdrager

de foto’s zijn niet duidelijk genoeg om te kunnen zien welke clipjes erin zitten en of deze nog volledig zijn. De pitten die je in je kop hebt zitten tonen namelijk veel gelijkenis met de pitten die je krijgt als je de clipjes die ik als eerste gelinkt had, los schieten.

Daarnaast is het niet knap dat hij op een lange rechte weg vastgenaaid is, want dit is waar vaak de problemen ontstaan. Gedurende langere tijd vol vermogen vragen. Als er iets niet goed zit, is het tijdens deze periode dat er iets mis kan gaan.

Martino
    Bijdrager

Wanneer het niet de pistonpenclips zijn is er wel duidelijk te zien dat er stukjes ijzer door je motorblokje zijn gegaan. Zuigerveer, kogel krukaslager of gewoon iets wat het filter niet heeft kunnen opvangen. Ik zal de carters ook zeker uit elkaar halen opzoek naar schade.

De zuiger is inderdaad niets meer aan te redden en cilinder en kop zal je nog wel iets aan kunnen doen, maar is de moeite niet waard? Een andere cilinder zal een stukje goedkoper en makkelijker zijn. Wat mij opvalt is de lichte overbrenging en daarmee overtoeren je mee rijdt. Zo gek vind ik het niet dat je top maar 50 km/h is met een poelie 95. Met een dergelijke cilinder en grote poelie zal ik niet lange stukken vol gas gaan rijden. Een kleinere poelie is gewoon nodig.

ritze
    Bijdrager

@martino, die cilinder zou toch wel zeker 7500 rpm draaien zeker met een 95 poeli, en dan ga je naar mijn mening toch dik over de 50 heen. Volgens mij zit je rond de 5.5k rpm met 16 inch wielen op 95 poeli als je rond de 50 gaat.
    Ik haalde met de citta met 105 poeli al bijna de 50 met een 50cc tjoenert

De budget beun tjoener: geen geld is te duur of het werkt nog niet
    Link naar Mijn collectie / Projecten.

zevenenergie
    Bijdrager

Die kop zou ik vervangen, en ik zou net wat Martino zegt het hele blok uit elkaar halen en schoonmaken. Want daar is vast wat achtergebleven en misschien ook het platte vlakje van de inlaat beschadigt.
    Ook ik zou voor de DR43mm gaan.

Draaiwerk, freeswerk, carters kotteren? Reparatie of tuning?
    Klik hier.
    1

Wilk1985
    Moderator

Zo, die is echt wel klaar.

Hoewel het voor jou niet zo leuk is kan ik dit soort foto’s altijd wel waarderen, het drukt je met de neus op de feiten.

Wel zonde, zeker aangezien het een mooie kit (cilinder+kop) is die je niet zo veel ziet.

Zoals hierboven ook al gemeld was het eerst wat in me op kwam ook dat je in dit soort gevallen ook zeker het blok open moet maken om te controleren op overige metaaldelen. Een setje nieuwe lagers is nooit mis.

Mika Leinders
    Topic starter

de clipjes zitten er nog in, betergezegt ik krijg ze voor de meter niet eruit 😛 12/7 en een poelie 95 en te arm kan ik me de 50 voorstellen, nee die langeweg vol gas is idd niet slim.. denk je achteraf pas over na :/  heb de brommer eigelijk nodig voor dagelijk gebruik en heb al weinig tijd, dus t blokje uit elkaar halen heb ik eerlijk gezegt geen zin, en t is mn eerste keer dan. nu weet ik dat het niet slim is als er echt iets in t blokje zit. ik ga me de 43mm dr evo halen idd gewoon met de orginele kop die ik hier nog heb liggen. de pakkingen waren trouwens nieuw, nog niet eens 200km mee gereden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 22)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.