warme lucht uit cilinder

Home Forums Techniek Motorisch warme lucht uit cilinder

Dit onderwerp bevat 19 reacties, heeft 9 stemmen, en is het laatst gewijzigd door Dustin 7 maanden, 3 weken geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 20)
  • Gebruiker

Rick
    Topic starter

Ik heb vandaag mijn gereviseerde blok weer onder mijn Ciao gehangen. Startte meteen, maar ik voel warme lucht uit mijn cilinder komen, tussen de cilinder en cilinder kop. Is dit normaal, of is waarschijnlijk de koppakking lek?

Als ik met mijn hand de uitlaatdemper dicht houd, blijft het blok ook lopen. Dit lijkt mij ook niet oke. Kan het ook zijn dat mijn uiltaat niet goed op de cilinderuitlaat zit (het gaat om  een Proma CC)

niek1992
    Bijdrager

warme lucht hoort er sowieso van af te komen, omdat je vliegwiel zorgt voor geforceerde koeling. dit voel je aan de rechterkant onder je cilinder/cilinderkop.

Blijft de brommer lopen terwijl je de demper dichtdrukt, betekend het dat hij ergens lekt. Dit kan bij de flens zijn, of bij de aansluiting tussen uitlaat en demper. zorg dat beide delen luchtdicht zijn en herhaal dan de test.

Als de koppakking en/of voetpakking zou lekken, dan zou hij ook niet netjes stationair blijven draaien en willen uitvallen.

Rick
    Topic starter

Oke, dan is de koppakking denk ik niet het probleem, aangezien het blokje mooi stationair blijft draaien. Het geluid is ook erg hard, wat wellicht ook een argument kan zijn dat de uitlaat niet goed afsluit.

Heeft iemand toevallig tips om de aansluiting van de uitlaat op de cilinder volledig af te sluiten?

zevenenergie
    Forum Goeroe

Uitlaat pasta. Speciaal gemaakt voor dit soort afsluitingen.
    Het hard uit en zet uit, als het warm word en dicht zo perfect af.
    https://www.winparts.nl/uitlaatsysteem/uitlaatpasta-en-afdichting/c981/holts-52042041031-firegum-tube-150gr/p108943.html

Draaiwerk, freeswerk, carters kotteren? Reparatie of tuning?
    Klik hier.

niek1992
    Bijdrager

wat @zevenenergie inderdaad aangeeft. Zelf altijd Bosal uitlaatpasta gebruikt. Let wel op dat als je de pasta er net ingesmeerd hebt, je niet gelijk volgas gaat geven om de uitlaat warm te rijden. Het kan voorkomen dat de pasta er tussenuit geblazen wordt (eigen ervaring). En je zodoende alsnog met een lekkende uitlaat zit. Laat hem dus eerst even stationair draaien zodat het goed uithard (of maak de flens warm met verffohn/brander, maar pas wel op voor het verbranden van je lak).

Je kan de uitlaat ook zachtjes op zijn plek tikken met een kunstof hamer. Hiermee verzeker je jezelf ervan dat de uitlaat zo ver mogelijk over de flens heen zit (en dus minder kan lekken).

Bij mij lekte de aansluiting tussen demper en uitlaat ook vaak (Top One, SP, proma CC)  wat ervoor zorgde dat mijn grijze velg vrij snel zwart zag van de spetters. Hiervoor gebruikte ik altijd een Leovince uitlaatrubber. Deze zit standaard bij een leovince krul, en zit bij de andere uitlaatjes ook prima.

Rick
    Topic starter

Thanks voor de reacties. Krijg je de uitlaat er wel weer makkelijk af nadat je uitlaat pasta gebruikt hebt? Dus niet dat het vast zit en nooit meer los kan

zevenenergie
    Forum Goeroe

No probemo 😎

Draaiwerk, freeswerk, carters kotteren? Reparatie of tuning?
    Klik hier.

gilera-citta.com
    Bijdrager

20170526_091938

Unleash My Gilera Citta | Black Edtion

Rick
    Topic starter

Ik heb net nog even de aansluting bekeken van mijn uitlaat op de cilinder. De uitlaat gaat net niet helemaal over de uitlaat van van de cilinder, hier zit denk ik nog enkele milimeters ruimte. Ik krijg de uitlaat er niet verder overheen. Is dit probleem op te lossen met de uitlaat pasta?

Dustin
    Bijdrager

Ik had hetzelfde, gewoon heel iets de binnenkant van de uitlaat geveild bovenaan, totdat ie perfect strak maar helemaal paste 😉

"Een hetero rijdt niet op een retro."
    Mijn citta

Martino
    Bijdrager

Wellicht heb je een Si versie van de Proma CC en past hij daarom niet helemaal lekker om je cilinderflens heen. Het is idd wel de bedoeling dat de uitlaatmond helemaal tot aan bijna boven om de flens wordt gemonteerd. Hangt de uitlaat te laag dan zal hij ook gaan lekken bij de insnede van de uitlaatmond. Je zal de uitlaat ook even helemaal kunnen demonteren en de voorbocht licht iets omhoog  te buigen.

Rick
    Topic starter

@Dustin, had je dit probleem ook bij een proma CC?

Volgend JMPB is de uitlaat passend voor Ciao, Si en Citta. Is dus niet speciaal gemaakt voor Ciao alleen.

Ik ga de tips een proberen en ik heb inmiddels al uitlaat pasta gekocht.

Martino
    Bijdrager

Dit is eigenlijk de Technigas Circuit aangezien het merk Proma al even niet meer bestaat. Later is er wel weer Proma op de zak komen te staan, maar met een nieuw logo. JMPB schrijft overigens wel vaker dat een onderdeel past voor meerdere typen, ik zal hier niet teveel waarde aan hechten en is het soms dus nodig wat aanpassingen te doen om de uitlaat pas te maken. Belangrijker dan de uitlaatpasta is toch echt dat je uitlaatmond ver genoeg over je flens gaat.

Dustin
    Bijdrager

Nee Rick, ik had een polini top one, een ingekorte. Die pastte maar ongeveer halverwege om de uitlaatflens. Dus ik had rustig aan telkens een klein stukje weggeveild aan de binnenkant totdat hij perfect tot bovenaan pastte, maar wel mooi strak zat.

"Een hetero rijdt niet op een retro."
    Mijn citta

coda
    Donateur

Die uitlaatpasta werkt niet, na 1 of 2 ritten zul je zien dat er nog lucht en vettigheid ontsnapt en het spul alweer afbrokkelt.
    Zaak is de flens goed passend te krijgen

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.