Rick

  • Rick reageerde in het onderwerp Onverklaarbare tik uit blok/cilinder in het forum Motorisch 1 jaar geleden

    @Dustin mijn koppeling trilde ook een beetje. En het geluid werd ook steeds luider.

    @SuperSi op de video klinkt de tik ook wel iets luider. Ik heb deze Vespa heel goedkoop kunnen kopen, de vorige eigenaar was geen sleutelaar. Toen ik de Vespa kocht was het probleem dat de krukaslagers versleten waren, het blokje had echt veel speling. Hij heeft…[Lees meer]

  • Rick reageerde in het onderwerp Onverklaarbare tik uit blok/cilinder in het forum Motorisch 1 jaar geleden

    @ritze je hoort de tik idd bij het onderste dode punt. Ook op het hoogste punt. Dus als de zuiger van richting veranderd. Ik heb de clipjes gecheckt, deze zaten nog goed gemonteerd

    De cilinder is een Polini 42mm racing kit

    @Dustin, dit klinkt als een mogelijk oorzaak. Dit ga ik nog even checken. Zou dit veroorzaakt kunnen worden doordat de…[Lees meer]

  • Rick heeft het onderwerp Onverklaarbare tik uit blok/cilinder aangemaakt in het forum Motorisch 1 jaar geleden

    Ik loop even vast. Mijn net gereviseerde Ciao blokje heeft ongeveer 20km gelopen, ben rustig aan het inrijden. Op het begin liep het blokje heel soepel (cilinder klonk echt stil). Maar nu hoor ik een ‘tik’ uit het blok/cilinder komen.

    Hier een filmpje om de ‘tik’ te kunnen horen

    Ik heb het blok inmiddels al gedemonteerd en de volgende stappen…[Lees meer]

  • Rick reageerde in het onderwerp warme lucht uit cilinder in het forum Motorisch 1 jaar geleden

    Hey allen, het probleem was dus dat de flens net niet goed aansluitte op de cilinder. Ik heb Dustin zijn tip gebruikt en de uitlaat iets bij geveild (er zaten twee ‘bultjes’ in de binnenkant van de uitlaat). Nadat ik de uitlaat bijgeveild had, pastte de flens perfect op de cilinder. Voor de zekerheid heb ik er nog uitlaat pasta ing…[Lees meer]

  • Rick reageerde in het onderwerp warme lucht uit cilinder in het forum Motorisch 1 jaar geleden

    @Dustin, had je dit probleem ook bij een proma CC?

    Volgend JMPB is de uitlaat passend voor Ciao, Si en Citta. Is dus niet speciaal gemaakt voor Ciao alleen.

    Ik ga de tips een proberen en ik heb inmiddels al uitlaat pasta gekocht.

  • Rick reageerde in het onderwerp warme lucht uit cilinder in het forum Motorisch 1 jaar geleden

    Ik heb net nog even de aansluting bekeken van mijn uitlaat op de cilinder. De uitlaat gaat net niet helemaal over de uitlaat van van de cilinder, hier zit denk ik nog enkele milimeters ruimte. Ik krijg de uitlaat er niet verder overheen. Is dit probleem op te lossen met de uitlaat pasta?

  • Rick reageerde in het onderwerp warme lucht uit cilinder in het forum Motorisch 1 jaar geleden

    Thanks voor de reacties. Krijg je de uitlaat er wel weer makkelijk af nadat je uitlaat pasta gebruikt hebt? Dus niet dat het vast zit en nooit meer los kan

  • Rick reageerde in het onderwerp warme lucht uit cilinder in het forum Motorisch 1 jaar geleden

    Oke, dan is de koppakking denk ik niet het probleem, aangezien het blokje mooi stationair blijft draaien. Het geluid is ook erg hard, wat wellicht ook een argument kan zijn dat de uitlaat niet goed afsluit.

    Heeft iemand toevallig tips om de aansluiting van de uitlaat op de cilinder volledig af te sluiten?

  • Rick heeft het onderwerp warme lucht uit cilinder aangemaakt in het forum Motorisch 1 jaar geleden

    Ik heb vandaag mijn gereviseerde blok weer onder mijn Ciao gehangen. Startte meteen, maar ik voel warme lucht uit mijn cilinder komen, tussen de cilinder en cilinder kop. Is dit normaal, of is waarschijnlijk de koppakking lek?

    Als ik met mijn hand de uitlaatdemper dicht houd, blijft het blok ook lopen. Dit lijkt mij ook niet oke. Kan het ook zi…[Lees meer]

  • @Gratje, dit was inderdaad het probleem. Ik heb eerst het vliegwiel er verder op geschoven door de moer vast te draaien zonder klepje, daarna had ik net genoeg schroefdraad vrij om alles goed vast te kunnen zetten.

    Thanks voor de hulp!

  • De koppeling past perfect, het probleem is dus de lengte van de krukas, er blijft niet genoeg schroefdraad over van op de krukas om het afdekplaatje plus moer te kunnen monteren. Ik hoop dat dit duidelijker is.

  • Rick heeft het onderwerp Koppeling past niet meer op krukas aangemaakt in het forum Problemen oplossen 1 jaar geleden

    Ik heb mijn Ciao blokje gereviseerd. Nu heb ik een probleem met het plaatsen van de koppeling. Ik heb het volgende gedaan:

    1. Blok gemonteerd
    2. Koppelingsring met verhoogde rand richting koppeling geplaatst
    2. Gehele koppeling

    Nu is het probleem dat de krukas te kort lijkt te zijn, waardoor ik het afdekplaatje plus moer er niet meer op krijg.…[Lees meer]

  • Oke, dus het is niet noodzakelijk. Wel las ik dat meer voorontsteking betekent betere prestaties op hogere toeren. Ik heb zelf ook nog een Puch Maxi met een snelle 50cc cilinder, daar merkte ik wel verschil qua afstelling. Misschien niet het beste vergelijkingsmateriaal maar het functioneren van beide blokjes is in de basis toch ongeveer h…[Lees meer]

  • @vespaciao19, bedoel je met ‘ontstekking staat standaard op 0,45’ dat de contactenpunten standaard 0,45mm openen of dat de ontsteking standaard 0,45mm vooronsteking heeft? Ik neem aan het eerste.

    Ik dacht dus dat de standaard vooronsteking 0,8mm was, dit wil ik vervroegen naar 1,8mm. Hebben jullie hier ideeen over?

  • Goed om te weten dat de cilinder warmloop gevoelig is. Dus beter te rijk afstellen dan te arm.

    Wat betreft de krukas bewerking, wat is het gevolg van een onjuiste bewerking? Gaat dit grote invloed hebben op de prestaties mocht het enkele mm’s verschil maken.

    Dan nog een vraag wat betreft de vooronsteking, Polini adviseert 1,8mm vooronsteking.…[Lees meer]

  • Ik heb inmiddels besloten all-the-way te gaan. Ik heb de 65cc Polini racing cilinder kit aangeschaft, naast dat dit volgens mij een prima cilinder is, levert Polini ook een handleiding mee waarin exact de afmetingen staan voor het tunen van de krukas en inlaat.

    De inlaat en krukas heb ik al bewerkt, ben momenteel bezig met het opbouwen van het…[Lees meer]

  • Dan kan ik het beter op de ouderwetse manier doen, ben geen expert met de dremel. Bedankt voor de tips. Ik ga ermee aan de slag

  • @superSi, ik heb een Dremel, dus daar zou ik de inlaat ook mee kunnen verbreden tot 13 mm. Is het erg als de inlaat niet 100% rond is?

  • @zevenenergie, bedankt voor je reactie en duidelijk verhaal. Ik ga waarschijnlijk voor de DR43mm, 13/13 carburateur en de Citypower (aangezien ik in de stad woon).

    Ik heb nog geen ervaring met het aanpassen van het carter, ik neem aan dat ik de inlaat moet opboren tot 13mm. En zijn er nog zaken waar ik op moet letten, ik wil mijn carter niet…[Lees meer]

  • Ik heb afgelopen week voor een goede prijs mijn eerste Vespa gekocht. Het gaat om een Vespa Ciao uit 1977 met geel kenteken. De Ciao is redelijk in orde, alleen de krukaslagers moeten vervangen worden (veel speling op de krukas). Nu ik toch het hele blok uit elkaar moet gaan halen, ben ik aan het denken om het blok een upgrade te geven.

    Nu:
    Std…[Lees meer]

  • Meer laden