Si-trike

Home Forums Perso’s Projecten Si-trike

Dit onderwerp bevat 27 reacties, heeft 14 stemmen, en is het laatst gewijzigd door Wilk1985 3 weken, 5 dagen geleden.

13 berichten aan het bekijken - 16 tot 28 (van in totaal 28)
  • Gebruiker
  • #497523

    niemand
    Donateur
    Berichten: 484

    Ben benieuwd of dit project een succes gaat worden.
    Helaas stranden deze projecten vaker…

    Ben benieuwd hoe je de vering gaat realiseren, want ik vind een standaard of aftermarket vering al behoorlijk stug. laat staan als je je gewicht verdeelt over 4 schokbrekers.

    Ook je plannen van 2 creco’s lijkt me een knelpunt. want ik kon al geen losse vinden voor net geld.
    2 43 DR’s lijkt me een makkelijkere keuze.
    Welke uitlaten ga je er trouwens onder hangen?

    Zal trouwens ook wel moeilijk worden om allebei de blokken gelijk te krijgen qua prestaties. zodat niet een blok harder trekt dan het andere.

    #497555

    Martino
    Bijdrager
    Berichten: 6578

    Dit is wel wat even wat anders dan jou plannen, maar heb je deze Ciao trike al eens gezien?

    #497556

    erikbloemberg

    Dubbele polini lc😍😍😍😍

    #497711

    Noetiepoerker26
    Topic starter
    Berichten: 487

    Update 6-12-15

    Het is een tijdje stil geweest in dit topic, maar op de achtergrond heb ik al een redelijke voorraad onderdelen bij elkaar gesprokkeld. Van Martino heb ik 2 nieuwe DR Evolutions binnengekregen. Verder heb ik in november al twee carters from scratch opgebouwd, waarvan één carter ook al doorgetrokken poorten heeft (dit moet ik dus nog bij de andere ook doen, maar die zit nog onder m’n brommer om een derde Evo te testen voor een kameraad). Ik had gedacht dat ik nu rond Sinterklaas al wat verder zou zijn met het project, maar door verschillende muzikale en schoolverplichtingen zit er nog niet echt heel veel schot in de zaak.

    En dan nu de foto’s, want die zeggen meer dan 1000 woorden! :duivel

    Oeh, Sinterklaas is geweest!

    In mijn klushok heb ik een ‘flexibele’ bankschroef geplaatst, dit is echt superhandig bij het bewerken van carters. Ik heb eerst eens op een oud cartersetje geoefend met het doortrekken van spoelpoorten, zodat ik wist hoever ik kon gaan in het grootcarter. Dus vol enthousiasme begin ik aan het genuine carter; het grootcarter klaar zonder een kijkgaatje gefreesd te hebben, dan het kleincarter. Lekker aan het lepelen met m’n frees, totdat er ineens een gaatje tevoorschijn komt::@:pest Nondeju, ik dacht altijd dat dit eigenlijk alleen bij grootcarters gebeurde. Toen van ellende maar een ander kleincarter gepakt en uitgefreesd, maarja daar komt wel het probleem van niet-bijpassende carters bij opdagen.


    Paar kleine uitschieters, en niet echt supervloeiend, maar voor een eerste keer was ik best wel tevreden (en daar kwam nog bij dat mijn dremel niet goed functioneerde)

    Inlaatje vergroot. Omdat ik geen brom-grootcarters meer had liggen heb ik ervoor gekozen om een niet-bijpassend klein+grootcarter passend te maken, dan heb ik geen last van de hardstalen inlaatbus.


    De cilindervoet gevlakt met een glazen snijplank en waterproof korrel 400 schuurpapier. Ik wacht nog op een keerring en koelkapclip van JMPB, en dan hoop ik in de loop van de komende week de eerste Evo te monteren en te beginnen met in te rijden.

    Tot zover het motorische gedeelte.

    Toevallig ben ik gisteren ook begonnen met het framegedeelte. Ik heb lang getwijfeld over hoe ik de vering aan ga pakken, en ik ben tot de conclusie gekomen dat 1 achterveer per achterbrug de beste optie is. Het probleem met 2 achterbruggen is namelijk dat de afgeveerd gewicht/onafgeveerd gewichts-verhouding veel kleiner wordt (het onafgeveerd gewicht groeit terwijl de afgeveerde massa hetzelfde blijft), wat dan weer resulteert in een heel starre vering, zie onderstaande afbeelding.

    Er zijn dan in feite 3 dingen die je kunt doen:
    1. De afgeveerde massa groter maken, veel naar de McDonalds dus:D
    2. De onafgeveerde massa kleiner maken, maar dat betekent verminderde stevigheid in het frame
    3. De vering minder stug maken

    Optie 3 leek mij het beste, omdat je dan gewoon een monoveer kunt realiseren. Daarmee ben ik gisteren dus ook mee begonnen. Ik heb een 10mm gat in de zijkant van de brug geboord waar een standaard schokbreker in komt te zitten. Aan het frame zelf las ik onder (waar het frame de knik omhoog naar het zadel maakt) een stuk M10 draadeind vast van ongeveer 450mm (dan is de wielbasis plusminus 1000mm breed) waaraan de schokbreker wordt bevestigd. Dit wordt uiteraard verstevigd.


    Tot zover deze update! :thumb

    #497714

    Martino
    Bijdrager
    Berichten: 6578

    Dat lijkt me ook erg handig, een flexibele bankschroef. 🙂

    Nou zal je met bijvoorbeeld het inlaatvlakje nog wat groter kunnen gaan en kan je misschien wat meer tijd steken in de afwerking van de kanalen, maar zoals je al schrijft voor een eerste keer zal dit zeker zijn werk gaan doen. Gezien je 2 identieke blokjes probeert te bouwen, heb je wel gemeten hoe groot en welke timing je inlaatvlakje heeft? Ga je straks bezig met je 2e blokje zal ik dit precies zo overnemen.

    Hetzelfde met de timingen van de cilinder. Ik weet niet of er veel met het vlakken is afgegaan, maar probeer bij beide blokken de cilinders even hoog te leggen. Je zal bijvoorbeeld wat kunnen spelen met dikte van pakkingen.

    Betreft je framegedeelte staat het nog in de kinderschoenen. Ik zal wel ongeduldig overkomen, maar zie graag dit proces in een verder stadium met foto’s om een beter beeld te krijgen. Is het straks ook de bedoeling het hele gebeuren van een nieuw laklaagje voor het oog te voorzien of blijft het alleen een technisch functioneel project voor de cross?

    PS. Voor kleine zaken zoals een keerring en koelkapclipje kan je voor een volgende keer even vragen of ik ze bij de cilinders in mee kan zenden. Dan had je nu niet hoeven wachten. 😉

    #497718

    Noetiepoerker26
    Topic starter
    Berichten: 487

    Het identiek maken van de blokjes zal idd niet de makkelijkste taak zijn, maar ik heb bijvoorbeeld wel de maten van het inlaatvlak gemeten inderdaad. Vlakken van het ander cartersetje zal ik ook een klein beetje doen in een poging de timingen hetzelfde te krijgen.

    Het framegedeelte is idd nog niet echt ver, maar ik wilde eerst de blokjes klaar hebben zodat ik de cilinders in kan rijden en in de tussentijd aan het frame kan werken. Of ik de trike nog ga spuiten ben ik nog niet uit. Misschien met de actionbus eroverheen, maar ook niet meer dan dat.

    #497719

    R.Zwiers
    Bijdrager
    Berichten: 437

    Het begint in mijn ogen al wel wat te worden. Super creatief gevonden hoe je die schokbreker in je brug verwerkt. Zat al te denken, met 4 schokbrekers wordt die wel heel stijf :O

    Zon bankschroef heb ik nog nooit gezien, zit dat wel stevig vast aan je bank dan? Wel ideaal voor het klem en schuurwerk. Leuke perso, ik hou hem in de gaten.

    #497729

    Noetiepoerker26
    Topic starter
    Berichten: 487

    Bedankt! Die bankschroef heeft onder een soort draadeind uitsteken waarmee je hem zeg maar vast kunt klemmen tussen de tafel. Een simpel systeem, maar het werkt verassend goed.

    #497772

    Noetiepoerker26
    Topic starter
    Berichten: 487

    Sneak peek😀

    #492045

    Vespaatje
    Donateur
    Berichten: 607

    Ziet er al goed uit, ik ben benieuwd naar het eindresultaat 😉

    #495697

    Rick.

    Leuk dat er gang in zit
    Mijn enige vragen staan rond de stevigheid van je gelaste constructie.
    Meer foto’s zouden het beeld verhelderen:lol

    #787816

    bram l
    Bijdrager
    Berichten: 6

    benieuwd wat het zal worden PS gewoon doen 😛

    #787828

    Wilk1985
    Moderator
    Berichten: 3638

    Let op, dit topic is sinds 2015 niet meer geupdate.

    Ik ben bang dat het project gestrand is en de brommer verloren is gegaan zoals helaas meestal gebeurt met dit soort geknutsel.

13 berichten aan het bekijken - 16 tot 28 (van in totaal 28)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.