Onderdeel over na assemblage?!

Home Forums Techniek Motorisch Onderdeel over na assemblage?!

Dit onderwerp bevat 12 reacties, heeft 6 stemmen, en is het laatst gewijzigd door Wilk1985 1 week, 6 dagen geleden.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Gebruiker

Pbro
    Topic starter

Ik heb bij mijn Belgische snorblok de inlaat uitgeboord naar 12 en nog flink gevijld. Alles netjes schoongemaakt, nieuwe zuigerveren erin. Echter heb ik een rubberen o-ringetje over. Meting: Binnendiameter 4,5mm buitendiameter 1cm. Helaas met een scheur erin. Waar hoort dit te zitten?
    Tevens zou ik graag een indicatie voor sproeiermaat hebben. Standaard krukas, uitlaat en luchtfilter (grote inlaat pijpjes en 3 gaten in de cirkel en dik gaasje). Carburateur ook standaard: sha 12.7
    7039D251-F6E7-4056-B683-FEB9BF21BD30D2899BD6-CB98-4993-B155-03E57CB9AE5C
    D35FBAC5-E801-4CD6-A411-9A0B2A007EED
    3BB45712-BD16-4CD0-8834-03FE060F50045B33E242-D02A-4003-82D7-B130C900B584
    FB87D897-501A-4AD8-8EBD-D50864E0B25C

Dustin
    Bijdrager

Weet je heel zeker dat dit ringetje in het blok zat? Ik kan wel met zekerheid zeggen dat het er niet in hoort.

Welkom op het forum trouwens! :thumb

EDIT: Volgens de sproeierdatabase van ’t forum en naar eigen schatting zal je rond sproeier 44-48 zitten, als het net te rijk is bijvoorbeeld kan je ’t extra gaasje weghalen, of meer gaatjes in je filter maken 🙂

• Deze reactie is gewijzigd 3 weken geleden door Dustin.
    1

Pbro
    Topic starter

Bedankt! Het ringetje zal dan wel in mijn bakje met onderdelen geslopen zijn Haha. Ik ga hem volgende week proberen te starten. Spannend! Ben benieuwd of hij nog (goed) loopt. Zeker omdat ik twijfel aan mijn vijlwerk… en het feit dat mijn dmp 38.2MM X 1.5 C onderste zuigerveer niet in de zuigergroef paste. (Enkele honderdsten van een Mm te dik). Deze heb ik toen op een tafel een uur lang staan te schuren totdat hij in de groef paste.

ik heb overigens maar één gaasje, dus wellicht beter erin houden.

zevenenergie
    Bijdrager

Hij zal nog prima lopen, maar ik hoop dat je de geschuurde kant van de zuiger veer naar boven zit of dat het   redelijk vlak is, want anders is het snel gebeurd met het veertje en je cilinder.  Als hij namelijk naar onder zit dan gaat hij lekken en zit binnen de kortste keren vastgebakken. er ontstaan dan de meest vreselijke krasjes in de cilinder die je je maar kan voorstellen. om kort te gaan ik zou daar niet mee gaan rijden. maar wie weet valt het reuze mee. :mrgreen:

Die sproeier maat geven word lastig want, ik vraag me af of de inlaat wel overal 12mm in doorsnee is. Er is een sproeier database te vinden op de site.

• Deze reactie is gewijzigd 3 weken geleden door zevenenergie.
    Draaiwerk, freeswerk, carters kotteren? Reparatie of tuning?
    Klik hier.

Pbro
    Topic starter

Dan is het risico hoog, want beide kanten zijn geschuurd. Die onderste veer zit vrij strak in de cilinder, hij ging er ook beduidend lastiger in dan de bovenste.

Ik raad in ieder geval dmp zuigerveren sterk af. Het zag er echt uit als de originele, maar pastte gewoonweg net niet.

Ik heb maar direct een 13mm filter en 13.13 carburateur besteld incl. Sproeier 48. We gaan het zien! Voor mij is dit alleen wat hobby om eens wat te leren. Misschien had ik de krukas ook moeten bewerken. Anderzijds wil ik ook geen grotere bedragen uitgeven aan een dremel etc. voor deze ene keer.

zevenenergie
    Bijdrager

Je hebt toch wel even gekeken of de slotspeling goed was? Hoop ik.

Ik denk dat sproeier 48 te klein is.
    Je kan ook een ferm multitool kopen die heb je al voor 25 euro.
    Die gebruik ik al jaren en is net zo goed als een dremel.

• Deze reactie is gewijzigd 3 weken geleden door zevenenergie.
    Draaiwerk, freeswerk, carters kotteren? Reparatie of tuning?
    Klik hier.

Pbro
    Topic starter

Niet gemeten. Wel is het ontwerp van die bovenste veer misschien ook de reden dat die lichter loopt/erin gaat. Wat dikker. Ik overwoog eerst de onderste veer gewoonweg niet te monteren. Toen maar voor schuren gekozen met het idee dat twee veren meer compressie oplevert.

Herr Flick
    Sleutelbeheerder

Met een 1313 en ander filter zal je wel groter zitten qua sproeier. Bekijk anders even deze sproeier database ter referentie.

Geeft een goede indicatie.

46 Pinasco, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
    Gele Racefrikandel

Pbro
    Topic starter

Misschien zit er standaard wel een grotere sproeier in de 13.13, als er al een bij zit want het betreft een imitatie carb. En tja als hij niet vastloopt door de geschuurde zuigerveer voordat ik hem kan afstellen 😂

Pbro
    Topic starter

De Ciao is af, en hij start beter dan ooit! Loopt stationair goed en trekt iets beter dan eerst. Ook geen last van uitvallen bij koude motor. Echter heb ik de standaard sproeier van de 13.13 carburateur laten zitten, dit was maat 58 geloof ik. Voor mij gevoel nogal groot, want de gasreactie zou beter kunnen, en hij trekt ook niet lekker door boven de 35 km/h.

Ik heb nu dus 12mm inlaat, standaard snor krukas, snellere imitatie uitlaat die precies op de originele lijkt (citypower?), 13.13 carburateur met sproeier 58, en een beter luchtfilter voor 13mm.

Wellicht toch mijn sproeier 48 proberen?

coda
    Donateur

58 lijkt me niet te groot. Wat voor luchtfilter zit er op, misschien houdt hij hierdoor in

Pbro
    Topic starter

Luchtfilter werd aangeboden als “Luchtfilter 13MM Gilera Citta, Vespa Ciao, Piaggio Si, Bravo boxer bandit”. Misschien moet ik hem wat langer later opwarmen voordat hij beter doortrekt op hogere snelheid. Dit was voorheen ook, maar toen liep de ciao niet lekker.

Wilk1985
    Moderator

Ik ken dit luchtfilter wel, ik weet niet waar Scootparts die 13mm op baseert maar dit is gewoon een standaard imitatie luchtiflter. Als ik het me goed herinner laat het net iets meer lucht door als het standaard filter, maar 58 sproeier is sowieso te groot op jou setup.

Als het uberhaupt al een 58 sproeier is, want die imitatie carburateur die ik hier heb werd geleverd met een sproeier waar geen nummer op stond  😈

Ik denk dat je met een goede afstelling zeker nog wel iets kan bereiken.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.