This topic contains 130 reacties, has 37 deelnemers, and was last updated by Guido 4 years, 11 months geleden.
-
Gebruiker
-
27 november 2012 om 13:43 #283787
Dit is mijn Si mix. Ik heb m in 2005 van mijn opa overgekocht voor het bedrag van 150 euro. Origineel was hij metallic groen en natuurlijk helemaal standaard.
Destijds heb ik hem op kenteken laten zetten, kostte een paar tientjes uit mn hoofd. Tegenwoordig loop je gelijk leeg als je het laat doen!Dit is mijn bastaard Si mix hoe ik de laatste tijd heb rondgereden.
Als je goed oplet, zie je dat de voorvork van een gewone Si is.
Dat heb ik te danken aan mijn joyridende vrouw. Die heeft op een donkere winteravond mn mooie Si tegen een auto aan geparkeerd. Die auto verleende geen voorrang, maar mijn vrouw heeft geen rijbewijs…
Gelukkig was de automobilist eentje waar je er heel veel van hebt rondrijden: ‘als ik schade maak, laat ik nooit meer iets van me horen’ Jammer voor die man dat hij niet wist dat vrouwtje lief geen rijbewijs heeft, anders kon die man nu nog genieten van zn claim!Leuk en aardig allemaal, maar dat ding ziet er niet uit. Daarom mag ik hem van mn vrouw laten poedercoaten in een nader te bepalen kleur 😀
Eerst heb ik het hele ding gestript, alle onderdelen die los kunnen, heb ik los gemaakt.
Alle losse onderdelen ‘netjes’ in een bak.
Onder mn wielen ligt een ouderwetse praatpaal, die apparaten vervang ik voor de kost!
Roest in de tank! Een tijdje terug had ik echt roest in de tank, met bruine benzine als gevolg. Na gebruik van Tank Cure nergens meer last van gehad. Het is alleen te hopen dat de hars de poedercoatoven gaat overleven, maar volgens de fabrikant is dat geen probleem. Wat je nu ziet in de tank is vliegroest met een dikke laag epoxyhars erover!
Wat heb ik toch een prachtig motortje. Ik heb het hele ding uit elkaar gehad, inlaatje nog verder uitgevijlt (nog steeds ruim binnen de grenzen) en geen enkele foto gemaakt. Sorry.
Bij de revisie heb ik wel het uitgiftetuutje van de oliepomp over de huizen geholpen. Netjes de klem van het slangetje eraf gehaald en zachtjes aan het slangetje getrokken. Jammer genoeg brak het tuutje af.
Toen was ik wel lichtelijk in paniek. Hier op het forum nog zitten smeken om een nieuwe oliepomp en krukas, want ik had ik geknuffeld met de slijptol…Maar toen kwam de grote redding! In Den Haag of ’s Gravehage woont een al wat oudere man die helemaal lijp is van vespa Ciao, of zoals het zelf zegt, sjouw. Ik bel die kerel op met de vraag of hij een oliepomp en mixkrukas heeft.
Die heeft hij, maar die krijg ik alleen als ik het motorblokje erbij neem, voor 50 euro!
Nou die prijs voor een compleet elektrisch mix blokje, alles erop en eraan, heb ik hier op het forum NOG NOOIT gezien!Nog even over de telefoon gebabbeld over de belasting, verkeersboetes en hondepoep en nog gelijk een afspraak gemaakt voor de zaterdag! dat weekend in de vroege morgen naar Den Haag!
Voor 50 euro heb ik gekocht: voorlamp, achterlamp, elektrisch mixblokje, schommelasbusset, voorasrevisieset, voorspatbord, kilometerteller met aandrijver en kabel, ouderwetse condensators (goeie dus, een bijna nieuw oldtimer mix zadel en nog meer handel voor mn Si. Het grappige is dat hij zn hobby aan het opdoeken is en van zn handeltje af moet.
Mn voorraadje onderdelen.
En mn nieuwe oldtimer zadeltje.
De onderdelen links heb ik niet laten coaten, maar lekker in de tectyl gezet. Ontroesten van ook simpel, gewoon in de elektrolyse. Google maar even wat dat nou is…27 november 2012 om 15:36 #465905Interessante willekeurige groene vlekken 😀
Zijn die blauwe kabels nog voor iets speciaals, of is dat gewoon je kabelboom?
27 november 2012 om 15:42 #469051Die blauwe kabels zijn kabelhulzen. Normaliter gebruiken we die voor hoogspanningskabels, maar ik vond het wel leuk om dat even op mn Si toe te passen. Ik had alle draadlassen in mn koplamp gemaakt, daarom lijkt het alsof ik heel veel draden heb, maar de meeste zijn dubbel getrokken. Voor mn renovatie ga ik uiteraard zelf een kabelboom maken, maar die wordt iets subtieler.
Die groene vlekken zijn ter camouflage.28 november 2012 om 12:58 #454470Mooie Si man.
Je zou nog kunnen kijken of je van die “oren” kan vinden zodat je koplamp voor je brommer uitsteekt in plaats van tussen je stuur gemonteerd. Ik vindt dit zelf altijd een stuk beter staan maar dat moet je maar even bekijken hoe je daar over denkt :D.
Weet je al welke kleuren je gaat laten coaten? Ik heb eventueel nog wel een adres voor je in de omgeving van Rotterdam, ik heb zelf ook onderdelen voor mijn Citta bij hun laten doen en was erg te spreken over ze.
28 november 2012 om 19:30 #462733
edwingabyhallo
de oortjes van de koplamp kun je pakken van een tomos alleen moet je er een stukje vanaf halen
groetjes edwin
28 november 2012 om 19:46 #462727Ja maar ik heb die oren al! Ze liggen bij de coater!
28 november 2012 om 19:47 #462728Even verplaatst naar perso’s.
29 november 2012 om 13:19 #464790Vandaag ben ik ‘even’ met mn snorfiets naar Papendrecht gereden, daar wordt momenteel mn bromframe gestraald en gepoedercoat.
Eerst even langs de Heinenoordtunnel om bij mn collega’s een bakkie koffie te doen. En mn kinderzitje te showen.
Daarna gelijk naar Papendrecht gereden, lekker langs de Oude Maas. Onderweg nog twee petten tegen gekomen. Ze vroegen zich af wat ik zo ver van huis deed. Bleek dat ze bij de kentekencontrole de nummers verkeerd hadden ingetikt.
Meneer Guido woont namelijk in Rotterdam en niet in Veenendaal en is al sinds jaar en dag eigenaar van de snorfiets.Bij de coater heb ik twee onderdelen afgeleverd, stuurklemmen voor op het kroonstuk. Was ik even vergeten…
Eenmaal thuis bleek er een leuke verrassing te wachten op me: Nieuwe onderdelen!
-Malossi poelie 70
-Malossi zuigerveren voor mn Brevetatto
-Cardanpakking
-Condensator voor mn snorfiets
-CDI
-Origineel rem- en gashandelset
-Voorvorkkeerringen
-Trekveerset van Polini
-KoppelingssegmentenGelijk maar even het koppelingshuis schoongemaakt voordat de nieuwe segmenten erin gaan.
De groene heb ik gelijk al gereserveerd voor de snor, de blauwe gaan in de brom, mits het rijgenot er niet onder te lijden heeft.
Hier twee foto’s van de bagagedrager die ik elektrisch aan het ontroesten ben.
Er zat gelukkig niet al te veel roest op, maar zoals je ziet komt er een hoop smurrie af. Dankzij het elektrisch ontroesten breng ik geen nevenschade toe aan het werkstuk dat ik wil ontroesten.Nu is het afwachten tot mn frame klaar is…
29 november 2012 om 13:52 #454422Leuke perso, mooi verhaal en succes met je si project.
Ontroest foto`s zien er al veelbelovend uit, dat het opknappen grondig wordt aangepakt.
30 november 2012 om 17:01 #48737330 november 2012 om 17:02 #487493Gefeliciteerd en een leuker verjaardagscadeau is er niet ;)!
succes met opbouwen30 november 2012 om 18:27 #469370Gefeliciteerd man 🙂
Leuk dat je ons in de spanning laat door de gecoate onderdelen ingepakt op de foto te zetten!
Ik kijk uit naar een nieuwe update ben benieuwd hoe het geworden is
1 december 2012 om 16:28 #441307Vandaag had ik even tijd om de gecoate onderdelen uit te pakken:
De wielen zijn RAL 9005, evenals het kroonstuk, brug en de koplamporen.
Het frame en het voorspatbord is RAL 6004. Ik ga nog een spuitbus kopen van deze kleur om de kunststof onderdelen te spuiten. Maar dat zal pas in het voorjaar zijn, of in een goed geconditioneerde ruimte.
Ik ben gelijk maar even aan de slag gegaan. Eerst draad getrokken voor het achterlicht en het remlicht en een aparte massadraad. Omdat ik uitsluitend draad van dezelfde kleur gebruik, doe ik op elk draad voor en achter een adernummertje.
Alle bouten en moeren die ik ga gebruiken zullen van RVS zijn. Omdat ik geen zin heb dat de boel straks niet meer los kan, heb ik ze ingevet met koperslip.
So long, ik ga zo naar voetbal toe.
1 december 2012 om 16:39 #441622Ik vind deze foto’s toch mooier. Duidelijker beeld van de kleur welke zeer origineel is voor een Si. Het lijkt op de petrolgreen kleur welke vaak op de Citta’s is te zien.
Slimme zet om de bouten en moeren in te vetten, maar krijg je nu de moeren van je veerophanging nog wel los na coaten?
1 december 2012 om 21:20 #440941Ze zijn al los, fluitje van een cent.
-
Gebruiker
Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.