Elektrische Ciao

Home Forums Techniek Elektrisch Elektrische Ciao

This topic contains 15 reacties, has 10 deelnemers, and was last updated by Wim V8 2 years, 11 months geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)
  • Gebruiker
  • #789261

    Herr Flick
    Topic starter
    Berichten: 6915

    Op de VCM met een paar duitsers en ook de zweden over gesproken; je Ciao elektrisch maken.

    Ik zit er aan te denken om een ombouwset te kopen en dit in een Ciao achterwiel te bouwen. Het moet volledig elektrisch zijn en niet met trapondersteuning. Onder de voetenplank lijkt mij een mooie locatie voor een dikke accu.

    Hieronder nog wat foto’s die ik heb gespot:
    IMG-20190805-WA0020IMG-20190805-WA0021IMG-20190805-WA0019
    Tips en trucs welkom natuurlijk.

    46 Pinasco, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
    Gele Racefrikandel
    #789262

    AA-T
    Sleutelbeheerder
    Berichten: 2445

    Loop ook al jaren met dit idee rond 🙂

    Belangrijke vraag is of je ‘m op kenteken wil hebben. Dat keuren (individuele toelatingskeuring) kost minimaal €600, en dat kan nog oplopen als ze een beetje moeten afwijken van de standaard keuring.
    Tevens moet je ‘m laten keuren als nieuw voertuig. Wat betekend dat hij aan alle regels moet voldoen voor een nieuw voertuig van vandaag de dag (reflectoren, knipperlichten, remlicht, enzovoorts).

    Leesvoer RDW

    Tip, bepaal de motor en sla eerst eens aan het rekenen met de accu’s. Oftewel wat moet de actieradius worden en hoeveel accu’s heb je daarvoor nodig? Evenals welke accu’s, aangezien ze een hoge stroom moeten leveren en ver leeg getrokken worden. Met andere woorden, niet alle accu’s zijn geschikt, en het zal je verbazen wat voor asociaal accupakket je nodig hebt als je bijvoorbeeld een actieradius van 100km wil hebben.

    Ik ben in ieder geval afgehaakt op de accu’s want dat bedrag liep richting de €1000 (zo’n 3 jaar geleden). Helaas gaat de ontwikkeling op dat gebied niet denderend snel en ben ik meer in afwachting totdat dit betaalbaar wordt.

    #789266

    Smallride
    Bijdrager
    Berichten: 138

    Ben voor een ander project druk aan het puzzelen geweest voor electrische aandrijving. Als je weet wat je wilt kun je er een aandrijf set bij zoeken. Snelheid actieradius en prijs. B.v.  Er is ook ali en dergelijke een groot aanbod voor dat soort sets. Het is misschien een idee een electrische step te slachten? Als je de motor in het wiel wilt dan zijn er ook veel motoren te vinden. Maar let op dat jou wiel kleiner is in omtrek als de meest gangbare fiets wielen, dat kost de best wat snelheid, als je een instelbare regelaar hebt kun je dat waarschijnlijk wel compenseren. Een accu om zo een 30 km ver te komen wat voor mij een minimum zou, word heel krap denk ikals je loodaccus neemt. Dan kom je toch snel bij de duurdere lithium accu’s en lader.

    #791269

    sx3-swe
    Bijdrager
    Berichten: 293

    #791273

    zevenenergie
    Forum Goeroe
    Berichten: 4005

    Z,n elektrisch voorwiel vind ik wel een een heel leuk idee, dan kan je je motor behouden.
    Ik heb vaak dat ik zomers door de duinen wil, en dan kan dat ook.

    En dan kan je ook met je brommer door gebieden waar je straks geen 2takt mag rijden 🙂

    Er zijn recentelijk wel wat ontwikkelingen geweest in accu land.

    De Australiër en geboren Rus Victor Volkov. Heeft een accu ontwikkeld op basis van aluminium, grafeen en zuurstof, in plaats van de nu bekende lithium-ion batterijen. Van grafeen wordt al jaren heel veel verwacht. En dat lijkt de Volkov-accu nu waar te gaan maken.

    ik citeer:
    Hou u vast, daar gaan we.
    (tussen haakjes de waarden voor een vergelijkbare li-ion accu):
    energiedichtheid 2000 Wh/kg (265), actieradius 3500 km (426), oplaadtijd 15 minuten (4,5 uur), gewicht 387 kg (544), levensduur 15 jaar (8), en een laatste klapper, de prijs: 8000 euro (16.000).

    https://www.trouw.nl/nieuws/australische-superbatterij-te-mooi-om-waar-te-zijn~b91d9a6f/?referer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F

    #791279

    Magnus01
    Bijdrager
    Berichten: 457

    Ik heb er ook wel eens aan gedacht om een Citta om te bouwen tot elektrische fiets. Elektrisch motor dingetje in het voorwiel en accu tussen de achterbrug en dan trappertjes er op. Zonder kenteken en wanneer er een agent is lekker meetrappen. Alleen het typische geluid is weg dus ideaal is het niet.

    #809587

    DennisB
    Bijdrager
    Berichten: 32

    Is er al iemand in een verder stadium gekomen met de E-Ciao? Lijkt me ook erg gaaf om te doen. FF448879-D0AB-4159-97F9-B8D6CE206B56AF5863DC-C573-402E-B903-845397D638A2

    #809588

    DennisB
    Bijdrager
    Berichten: 32

    Laatst foto was een foutje 😆

    #809618

    Millyway
    Bijdrager
    Berichten: 142

    Keuren is de duurste grap, mijn si was goed als klaar, maar hij moet door een TD gekeurd worden en dat duurt 1,5 dag in een stoorvrije kamer, kosten….6000 euro

    Moet ik dat nou wel doen?
    #809622

    DennisB
    Bijdrager
    Berichten: 32

    Hm. Dan is de lol er hierbij wel af 😉

    #809710

    mean-machine
    Bijdrager
    Berichten: 520

    En als je er dan toch gewoon mee gaat rijden?
    Vlgs mij niets erger dan een gewoon opgevoerd brommertje.
    Die voldoet ook niet aan de kenteken-gegevens.

    #809729

    Wim V8
    Bijdrager
    Berichten: 2647

    Huh?
    Je pakt een Ciao met snorkenteken van mp voor 100 piek.
    Koopt een nieuwe elektrische fiets-set, ook van mp.
    Spaakt de elektronaaf in een 17″ velg.
    Bouw op, en sluit de hele zooi volgens het boekje aan.
    En rijden met die handel.

    Wat is hier verboden dan?

    Gr. Wim.

    Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
    #809750

    zevenenergie
    Forum Goeroe
    Berichten: 4005

    Gewoon gaan rijden in een mileuzone met 2takt verbod gaat opgegeven moment fout want je krijgt een boete krijgen als je op camera vastgelegd bent. Dan moet op je kenteken toch echt staan dat het geen 2 takt is.

    Maar blijf je daar buiten dan lijkt het mij ook geen enkel probleem.Ik denk dat geen enkele agent bezwaar zal maken tegen je fluister stille brommertje.

    #809759

    Millyway
    Bijdrager
    Berichten: 142

    Ja je mag de aandrijving niet zomaar wisselen van benzine naar stroom, worst case krijg je een WOK melding. Maar ik reed ook gewoon op mijn electrische si in Rotterdam.

    Moet ik dat nou wel doen?
    #809770

    Wim V8
    Bijdrager
    Berichten: 2647

    Gewoon gaan rijden in een milieu zone met 2takt verbod gaat op een gegeven moment fout want je krijgt een boete als je op camera vastgelegd bent.
    Dan moet op je kenteken staan dat het geen 2 takt is.
    Maar blijf je buiten de zone dan lijkt het mij ook geen enkel probleem.
    Ik denk dat geen enkele agent bezwaar zal maken tegen je fluister stille brommertje.


    Dat tweetakt gaat op voor bijv. Den Haag.
    Maar A’dam doet het weer anders, daar pakken ze bouwjaar.
    Ouder dan 2012 of zo iets, of jonger ik weet het niet.
    Ik heb een Honda viertakt 1968, die mag A’dam niet in Den Haag wel.

    Haha, solliciteren voor ambtenaar? U heeft wel HBO of Universitaire opleiding nodig!
    Ze kunnen zo veel niet uitleggen.
    Wat ze wel goed kunnen is er omheen lullen,
    en er een ander verhaal van maken,
    en de uitleg zo langdradig verdraaien en saai te maken dat je niet eens meer het begin van het antwoord herinnerd.

    Gr. Wim.

    Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.