Elektrische Ciao

Home Forums Techniek Elektrisch Elektrische Ciao

Dit onderwerp bevat 5 reacties, heeft 6 stemmen, en is het laatst gewijzigd door Magnus01 3 maanden, 3 weken geleden.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Gebruiker
  • #789261

    Herr Flick
    Topic starter
    Berichten: 6627

    Op de VCM met een paar duitsers en ook de zweden over gesproken; je Ciao elektrisch maken.

    Ik zit er aan te denken om een ombouwset te kopen en dit in een Ciao achterwiel te bouwen. Het moet volledig elektrisch zijn en niet met trapondersteuning. Onder de voetenplank lijkt mij een mooie locatie voor een dikke accu.

    Hieronder nog wat foto’s die ik heb gespot:
    IMG-20190805-WA0020IMG-20190805-WA0021IMG-20190805-WA0019
    Tips en trucs welkom natuurlijk.

    41.8 Polini LC, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
    Gele Racefrikandel
    #789262

    AA-T
    Sleutelbeheerder
    Berichten: 2442

    Loop ook al jaren met dit idee rond 🙂

    Belangrijke vraag is of je ‘m op kenteken wil hebben. Dat keuren (individuele toelatingskeuring) kost minimaal €600, en dat kan nog oplopen als ze een beetje moeten afwijken van de standaard keuring.
    Tevens moet je ‘m laten keuren als nieuw voertuig. Wat betekend dat hij aan alle regels moet voldoen voor een nieuw voertuig van vandaag de dag (reflectoren, knipperlichten, remlicht, enzovoorts).

    Leesvoer RDW

    Tip, bepaal de motor en sla eerst eens aan het rekenen met de accu’s. Oftewel wat moet de actieradius worden en hoeveel accu’s heb je daarvoor nodig? Evenals welke accu’s, aangezien ze een hoge stroom moeten leveren en ver leeg getrokken worden. Met andere woorden, niet alle accu’s zijn geschikt, en het zal je verbazen wat voor asociaal accupakket je nodig hebt als je bijvoorbeeld een actieradius van 100km wil hebben.

    Ik ben in ieder geval afgehaakt op de accu’s want dat bedrag liep richting de €1000 (zo’n 3 jaar geleden). Helaas gaat de ontwikkeling op dat gebied niet denderend snel en ben ik meer in afwachting totdat dit betaalbaar wordt.

    #789266

    Smallride
    Bijdrager
    Berichten: 40

    Ben voor een ander project druk aan het puzzelen geweest voor electrische aandrijving. Als je weet wat je wilt kun je er een aandrijf set bij zoeken. Snelheid actieradius en prijs. B.v.  Er is ook ali en dergelijke een groot aanbod voor dat soort sets. Het is misschien een idee een electrische step te slachten? Als je de motor in het wiel wilt dan zijn er ook veel motoren te vinden. Maar let op dat jou wiel kleiner is in omtrek als de meest gangbare fiets wielen, dat kost de best wat snelheid, als je een instelbare regelaar hebt kun je dat waarschijnlijk wel compenseren. Een accu om zo een 30 km ver te komen wat voor mij een minimum zou, word heel krap denk ikals je loodaccus neemt. Dan kom je toch snel bij de duurdere lithium accu’s en lader.

    #791269

    sx3-swe
    Bijdrager
    Berichten: 261

    #791273

    zevenenergie
    Forum Goeroe
    Berichten: 2714

    Z,n elektrisch voorwiel vind ik wel een een heel leuk idee, dan kan je je motor behouden.
    Ik heb vaak dat ik zomers door de duinen wil, en dan kan dat ook.

    En dan kan je ook met je brommer door gebieden waar je straks geen 2takt mag rijden 🙂

    Er zijn recentelijk wel wat ontwikkelingen geweest in accu land.

    De Australiër en geboren Rus Victor Volkov. Heeft een accu ontwikkeld op basis van aluminium, grafeen en zuurstof, in plaats van de nu bekende lithium-ion batterijen. Van grafeen wordt al jaren heel veel verwacht. En dat lijkt de Volkov-accu nu waar te gaan maken.

    ik citeer:
    Hou u vast, daar gaan we.
    (tussen haakjes de waarden voor een vergelijkbare li-ion accu):
    energiedichtheid 2000 Wh/kg (265), actieradius 3500 km (426), oplaadtijd 15 minuten (4,5 uur), gewicht 387 kg (544), levensduur 15 jaar (8), en een laatste klapper, de prijs: 8000 euro (16.000).

    https://www.trouw.nl/nieuws/australische-superbatterij-te-mooi-om-waar-te-zijn~b91d9a6f/?referer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F

    • Deze reactie is gewijzigd 3 maanden, 3 weken geleden door zevenenergie.
    #791279

    Magnus01
    Bijdrager
    Berichten: 222

    Ik heb er ook wel eens aan gedacht om een Citta om te bouwen tot elektrische fiets. Elektrisch motor dingetje in het voorwiel en accu tussen de achterbrug en dan trappertjes er op. Zonder kenteken en wanneer er een agent is lekker meetrappen. Alleen het typische geluid is weg dus ideaal is het niet.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.