EJ

Home Forums Perso’s Projecten EJ

This topic contains 45 reacties, has 17 deelnemers, and was last updated by EJ 7 years, 10 months geleden.

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 46)
  • Gebruiker
  • #493174

    EJ
    Topic starter
    Berichten: 235

    Zeker waar wat gezegd wordt over de kleursamenstelling, maar de kleurensamenstelling staat me wel aan.
    Volgende projecten worden zeker in wat andere kleurtjes. Maar eerst maar eens deze afmaken.

    #492954

    EJ
    Topic starter
    Berichten: 235

    Oke, Poging 3 om mijn perso te updaten. De vorige 2 keer zijn verloren gegaan door een error van de website..
    Vandaar dat de update ook wat laat is. Was een beetje gedemotiveerd om het alweer te gaan typen.

    Magoed, here we go.

    Nadat de onderdelen terug zijn gekomen van de coater heb ik mijn testbrugje gepakt wat nog klaar stond en ben hierop mijn citta gaan opbouwen. Hierin zit wel geen gecoate velg, maar dat is geen ramp omdat ik de brug nog ga verwisselen. Heb nu namelijk een elektrisch blokje liggen wat ik nog wil gaan klaarmaken als standaard 50cc blok voor dagelijks gebruik en dan nog een brug met een S.E. voor de wat snellere ritjes, zodat ik eigenlijk alleen maar de brug hoef te verwisselen als ik een andere set up wil.

    Na de montage van de veren bleek dat mijn achterbrug toch redelijk krom is. De shockdemper liep aan de rechterkant tegen het wiel aan.

    Dit heb ik nu tijdelijk opgevuld met wat ringen, zodat de veren niet meer aanlopen. De citta wordt nu toch voor de winter gestald, dus dan heb ik alle tijd om mijn 50cc elek in orde te maken op een rechte brug en daarna te gaan kijken voor een rechte brug voor mijn S.E.

    Vervolgens ben ik begonnen met de montage van mijn voorvork en deze heeft me aardig wat hoofdpijn bezorgt.
    De vork zelf ging goed in het frame, maar toen ik vervolgens het wiel in de voorvorkpoten wilde plaatsen zag ik het volgende.

    Het wiel zat aan de andere kant gewoon tegen de poot aan maar aan de rechter kant hield ik veel ruimte over tussen het wiel en de voorvork. Dit heb ik in eerste instantie opgevuld met wat ringen/busjes. De voorvork veerde in eerste instantie wel zonder dat ik hem had aangedraaid. Nadat ik het wiel aan had gedraaid wilde hij niet meer.
    Probleem zat hem dus in dat de poten licht naar binnen waren getrokken tijdens het aandraaien, waardoor ze als het ware “krom” waren. Dus het wiel maar weer los, wat extra ringetjes ertussen gedaan en toen veerde hij weer, ook met de bevestigingsboutjes aangedraaid.

    Nu het voorwiel erin zat en er een werkend blokje onder zat werd het eens tijd voor een testritje vond ik, om hier en daar eens een beetje af te stellen. Helaas had de citta andere plannen.
    Toen ik hem van de bok afhaalde om te gaan rijden veerde de voorvork ineens niet meer. Je moest hem als het ware zelf uit de vering trekken, anders kwam hij niet omhoog. Citta weer terug om de bok (middenstandaard) gezet en toen veerde hij weer mooi uit. Heb hier ook nog een filmpje van maar ik heb geen idee hoe ik deze in dit topic kan plaatsen. Dus je zult het moeten doen met mijn verhaaltje.
    Het voorwiel werd dus maar weer eens onder de citta vandaan gehaald en de poten eruit gehaald om te kijken of de aluminium geleiders/buizen wel recht waren. Dit moest eigenlijk wel, want het was me niet opgevallen tijdens de montage dat ze krom waren. Al had ik dus wel ruimte over bij het wiel.
    Beiden aluminium geleiders gecontroleerd en ze bleken beiden zoals verwacht gewoon mooi recht te zijn. De pootjes maar weer fijn in elkaar gezet en nog eens zo getest door ze op de grond te veren. Dit deden ze ook prima. Na mooi dacht ik, ze kunnen er dus weer gewoon terug in. Alles weer in elkaar gemonteerd en wat bleek nu, het probleem was not steeds aanwezig.
    Wiel er maar weer uit en de poten er weer uit om nogmaals te kijken wat het probleem was, kon helemaal niets vinden. Raar verhaal. Wilde de poten maar weer eens monteren en toen viel een van de pootjes nog uit elkaar, waardoor alle olie over mijn werkvloer ging. leek wel of de poten mij gewoon helemaal aan te tegenwerken waren.
    Goed, olie weer bijgevuld en maar weer gemonteerd. Ik had nu ook maar eens een klein o-ringetje achter de olie boutjes gedaan, omdat deze ook nog een beetje lekte. Voorvork maar weer gemonteerd en nogmaals geprobeerd en het probleem was opgelost. De voorvork veerde als nooit tevoren. Wat bleek nu, ik had eerst de boutjes van de olie te strak aangedraaid, waardoor het schroefje tegen de geleiders aan kwam en deze vast klemde. Als ik dit nu eerder had gedaan had het me een hoop tijd bespaart.
    Verder met de montage van de citta, alles erop gezet en afgesteld en toen was hij klaar en stond hij er zo bij.

    Wat er nog gaat gebeuren:
    De achtervelg en brug worden dus nu in de winter nog een keer vervangen door een brugje met een elektrisch 50cc blokje.
    Nog een brug klaarmaken met een S.E. met een 43/46mm cilinder en waar deze velg die nu op de citta zit dus op komt.

    #492377

    speedbuxy
    Bijdrager
    Berichten: 10287

    Das een nette Citta geworden:thumb
    Wel lullig dat de voorvork zo tegen werkte maar dit zijn uit eindelijk leer momenten moet je maar denken.

    #492969

    Wilk1985
    Moderator
    Berichten: 3786

    Hallo Erik, je bent erg lekker bezig! Mooie complete Citta heb je ervan gemaakt! ALs ik kijk naar je telleraandrijver zie ik dat hij erg dicht tegen het wiel zit, sleept hij niet aan zo?

    Ik ben ook nogal van het lange verhalen schrijven en heb ook wel eens problemen gehad met die error. Daarom schrijf ik lange posts altijd eerst in een word bestand en dan plak ik ze.

    #493009

    EJ
    Topic starter
    Berichten: 235

    Bedankt. Ben er ook wel een beetje trots op 😀

    Maar de telleraandrijver lijkt zo niet aan te lopen, wiel draait gewoon soepel rond.
    Zal het voorwiel er anders nog maar eens een keertje uit halen voor de verandering en het even controleren. Anders moet ik er een dikker ringetje onder doen.
    Maar dat kan nooit het gene zijn waardoor er zoveel plaats tussen het wiel en de voorvorkpoot zit.

    @wilk: Bedankt voor de tip, had het met deze post ook gedaan 😉

    #489573

    DarkMagician6
    Bijdrager
    Berichten: 957

    Erik, ik zou eens het wiel eruit halen en kijken of dat de poten van de voorvork onder niet wat verder uit elkaar staan als boven bij het balhoofd. Als dat het geval is zou dat alles kunnen verklaren omdat de poten dan niet recht in elkaar schuiven maar scheef en daardoor is er meer wrijving, wat het veren veel lastiger maakt.

    Owja, en ook slim van je dat je gewoon 2 achterbruggen hebt met verschillende setup’s. :p

    #485452

    EJ
    Topic starter
    Berichten: 235

    @ DarkMagician6: Dan heb je niet helemaal goed gelezen. Het probleem was het schroefje van de olie. Zie main story

    #488943

    DarkMagician6
    Bijdrager
    Berichten: 957

    Ah sorry, ik had er alleen even snel overheen gelezen.

    #492245

    SpeedyVespa
    Donateur
    Berichten: 1102

    Das een zeer nette citta geworden:thumb
    Hoelang heb je ongeveer over dit project gedaan?
    resultaat is er zeker man!:bier
    en waarom speedengine? als je een standaard blokje uitvijld/tuned en
    met een 43 mm cilinder komt dat op het zelfde neer:thumb

    #492467

    EJ
    Topic starter
    Berichten: 235

    @speedyvespa: Dankjewel. Ik heb best lang moeten wachten tot mijn onderdelen terug waren van de coater, 4-5 weken ofzo. In totaal ben ik denk ik dus 8-9 weken bezig geweest met deze citta, waarbij dus 4 weken het werk heeft stilgelegen.

    Wat de speedengine betreft, dit was al een leuke hebbedingetje wat ik wilde hebben en ik twijfel nog om er een 46mm in te gaan duwen, mis hier alleen een zuiger voor. Tevens is het inlaatvlak van een speed engine groter dan een standaard blokje. Correct me if I’m wrong

    #435419

    Martino
    Bijdrager
    Berichten: 7339

    Niks mis mee met die verschillende bruggen. Ik zal daarom op de SE ook gewoon een 46mm cilinder monteren. Mocht je weer standaard gaan rijden, brugje verwiselen. Ik wordt niet echt warm van de kleurstelling, maar zoals gezegd is de Citta door het opknappen wel weer netjes geworden.

    De error die je krijgt bij het posten van lange lappen tekst heeft te maken met de inactievietijd van je account op het forum. Je bent dan te lang aan het schrijven en het forum logt je automatisch uit. Erg irritant, maar een goede oplossing heeft Wilk al aangedragen.

    Het inlaatvlakje van een Polini SE is idd groter als dat van een Piaggio carter.

    #454386

    EJ
    Topic starter
    Berichten: 235

    Ik weet dat het een standaard kleurencombinatie is, maar ik vind het wel een mooie combinatie en dat is het belangrijkste.

    Voor mijn volgende citta sta ik open voor kleurencombinatie tips/suggesties. Heb nog geen volgende citta, maar laat doorkomen.

    #454127

    Anoniem

    ziet er gewoon goed uit hoor goed gedaan! :thumb

    #436914

    Wilk1985
    Moderator
    Berichten: 3786

    Je vraagt om een suggestie, hier heb je er een! Je zou eens kunnen kijken om een complete thema Citta te bouwen. Zoals bijvoorbeeld de Heineken Citta die een paar jaar terug door een member zijn gebouwd.

    Ik heb zelf ook een paar plannen in mijn hoofd maar zoveel Cittas zullen er toch nooit inkomen en bovendien zijn ze bij mij allemaal rood :).

    – Formule 1 (Ferrari of historisch etc)
    – Polini
    – Italiaanse Citta in tricolore kleurstelling etc etc.
    – Reclame Citta in huisstijl van je eventuele werkgever (misschien wil hij wel sponsoren) Dit heb ik zelf een keer overwogen om los te krijgen bij mijn werkgever dat hij de spuit en stickerkosten zou betalen :D.

    Zo heb ik nog wel wat mooie plannen in mijn hoofd zitten, wees creatief!

    Lijkt het maar zo of vind je het opknappen leuker als het rijden? :D.

    #460457

    EJ
    Topic starter
    Berichten: 235

    @Wilk: Ik vind rijden net zo leuk als het opknappen van de brommertjes. Heb ook regelmatig tourtjes met 2 van mijn vrienden. Ik zie alleen een beetje een probleem ontstaan dat ik er zomenteen meer heb staan dan dat eigenlijk de bedoeling is. Enige nadeel bij mij persoonlijk is, ik wil steeds meer. haha 😀

    Toen ik het polini idee van je las schoot er meteen een plaatje in mijn hoofd voor een citta. Is wel niet de makkelijkste opgave, maar is zeker een keer het proberen waard. Bedankt voor de suggesties. :thumb

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 46)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.