EJ

Home Forums Perso’s Projecten EJ

This topic contains 45 reacties, has 17 deelnemers, and was last updated by EJ 7 years, 10 months geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 46)
  • Gebruiker
  • #284281

    EJ
    Topic starter
    Berichten: 235

    Hallo beste forumleden,

    Ik hang ondertussen al een tijdje rond op het forum en dacht dat het toch maar eens een keer tijd werd om een perso aan te maken. Ik heb tot nu toe nog niet heel veel gepost hier, voornamelijk lezen en informatie verzamelen.

    Ik zal me eerst even voorstellen. De naam is Erik en woon in Limburg.
    Ik ben 22 jaar en ben pas geleden weer terug gestapt in de brommer wereld.
    Toen ik 16 was had ik een scooter, een aerox. Hier en daar zelf wat aan gedaan, maar nooit heel actief. Nu is een vriend van me ongeveer 2 jaar geleden begonnen met het opknappen van vespa ciao en recent is hij overgestapt op citta’s. Sinds hij hiermee begonnen is, is het bij mij ook weer beginnen te kriebelen en ben ik ook in de brommer wereld gestapt.

    Mijn eerste aankoop was een citta in roermond. (Heb helaas geen foto’s meer van de staat waarin ik hem aantrof) Zat zelfs nog een boodschappenrekje voor op. De citta liep op het moment niet toen ik hem kocht, had 6-10 jaar stil gestaan. Na het schoonmaken van de carburateur en de luchtfilter liep hij al. Niet lekker, maar des al niet te min maakte hij al geluid. Het afstellen liep toen niet zo lekker, niets leek te werken of er voor te zorgen dat hij lekkerder liep. Na nog maar eens een poging de contactpunten af te stellen liep hij zelfs helemaal niet meer. Toen toch maar eens het blokje er onder uit gehaald en de binnenkant bekeken. Tot mijn verbazing was dit de eerste keer ooit dat het blokje open werd gehaald. Binnen in het blokje waren geen sporen van werkzaamheden aanwezig, behalve die van mijn pogingen om de contactpunten af te stellen. Binnen in zaten nog allemaal de originele spoelen en onderdelen. Na eerst de oude delen te hebben vervangen, met verdenking op slijtage (spoelen, condensator) bleek hij nog niet te werken. Originele onderdelen er weer terug in en de contactpunten vervangen. Het blokje liep weer als nieuw hierna. Achteraf bleek dat er ergens een lekstroom was tussen de contactpunten. Simpel probleem waar ik toch enige tijd naar op zoek ben geweest. Verder de citta hier en daar nog van wat nieuwe onderdelen verzien zoals:
    – voetsteunen voor het gemak
    – zijstandaard voor het gemak
    – nieuwe originele uitlaat eronder, de oude was erg verroest
    – nieuwe v-snaar en poulie
    – lak hier en daar bijgewerkt
    – voorvork hoezen bestonden ook nog uit de originele korte hoesjes, deze zijn toch maar vervangen door gehele hoezen. Dit omdat er hier en daar op de voorvork wat roestpuntjes zaten.

    Dit project was verder niet mogelijk geweest zonder mijn 2 vrienden Stan en Jeroen (ook bekend hier op het forum voor sommige). Hulde aan deze twee. :thumb
    Ondertussen ziet de citta er zo uit:

    Met deze brommer werd toen het nog mooi weer was lekker getourd met de citta’s van Stan en Jeroen. Maar nu het seizoen een beetje ten einde loopt, loopt het touren ook een beetje terug. Hoop dat er af en toe nog wat mooie dagen voor komen.

    Verder ben ik nu bezig met mijn tweede project. Weer een citta, deze heb ik gekocht als rollend frame met een blauw kenteken. Hier wordt de komende tijd volop aan gewerkt en zullen nog wel update’s van volgen.

    Misschien heb ik het een en ander wat te uitgebreid verteld, dus mijn excuses als je iets te veel hebt moeten lezen. But that’s me 😀

    Edit: Verder foto’s en info staan in de comments.

    #492782

    Martino
    Bijdrager
    Berichten: 7339

    Kijk eens aan een heuze perso om mee te beginnen. Juist de vele tekst hoort hier ook bij en vind ik leuk te lezen. De Citta ziet er ook keurig uit zo in originele staat. Ik ben benieuwd wat je van de andere Citta gaat maken.

    #492783

    Wilk1985
    Moderator
    Berichten: 3786

    Als het over brommers gaat houdt ik van lange verhalen! Wat een prachtige originele onversleutelde Citta. Een van de eerste bouwjaren zo te zien en hij lijkt in erg goede staat!

    Wees er maar zuinig op en succes met je volgende project

    #492784

    EJ
    Topic starter
    Berichten: 235

    De velgen geven aan dat hij uit 1986 zou moeten zijn. Heb het nog niet nagekeken bij de RDW. Weet ook niet of het mogelijk is dit daar op te vragen verder.

    #492785

    Wilk1985
    Moderator
    Berichten: 3786

    Ik denk dat 1986 klopt, als je voor mij een framenummer hebt zullen we dit binnenkort kunnen bevestigen verwacht ik!

    Check even dit topic dan begrijp je wat ik bedoel. http://www.vespa-ciao.nl/forums.php?m=posts&q=32957&n=last#bottom

    Brommer heeft ook altijd binnengestaan zeker? Het chroom is nog zo netjes overal lijkt het.

    #492792

    EJ
    Topic starter
    Berichten: 235

    Ik heb geen idee of de brommer altijd binnen heeft gestaan. Waar ik hem ging halen stond die in ieder geval in een schuurtje. Maar het chroom was niet zo netjes toen ik het kocht. Ik heb dankzij Jeroen nog een foto van een van de eerdere stadiums van de citta gevonden. Hierop is ook een beetje te zien hoe de lak en de chroom er aan toe waren. Mijn excuses dat de foto’s niet beter zijn, maar ik ben alle foto’s hiervan kwijt door een telefoon reset.. 🙁

    Totaal plaatje (hier kunt u zelf ook op inzoomen als u op de afbeelding klikt, dit geld ook voor mijn eerder foto’s):

    De ingezoomde foto’s zijn wat van slechte kwaliteit omdat ik hier zelf met paint aan heb gesleuteld om ze ingezoomd te krijgen. Sorry hiervoor.
    Zo zag het chroom er uit op de bagagedrager:

    Zo waren de achterveren er ook niet zo super aan toe.

    Voorvork:

    Om een idee te krijgen van de lakstaat:

    Tevens kwam ik een verrassing tegen in het “geheime” compartiment (opslagbakje). Hierin lag nog het originele gereedschap van de citta aanwezig. Deze heb ik nu ook weer terug in het bakje zitten, omdat ik het toch zo veel mogelijk bij elkaar wil houden.

    Ik heb in het topic gekeken Wilk1985 maar het is me niet geheel duidelijk uit welk bouwjaar mijn citta dan is.
    Het framenummer van mijn ECO CITTA is: 053042368
    Zou jij mij kunnen vertellen uit welk bouwjaar dit is?
    Ik hoop dat het lukt 😀

    (Edit: info over zoomen op het totaalplaatje)

    #492797

    lars-ciao
    Bijdrager
    Berichten: 313

    Leuk perso en een mooie citta, hier in limburg kom je ze niet vaak meer tegen!:thumb

    #492796

    Wilk1985
    Moderator
    Berichten: 3786

    Ik heb hem even in de lijst gezet van het framenummertopic, daar staat hij nu met stip bovenaan! Ga er maar uit dat hij van 1986 is. De eerste Citta’s uit 83 waren naar mijn weten zwart of rood, wat later kwam dit witte model, en daarna de Funny Crazy etc etc etc.

    #492795

    Martino
    Bijdrager
    Berichten: 7339

    Dat bouwjaar zal in jou geval nog wel eens kunnen kloppen hoor. Precies wat Wilk1985 al beschrijft. ik zal vanavond nog even een kenteken van een Citta invoeren van wat waarschijnlijk de zwarte oude verise was geweest.

    Hoe heb je het chroom weer zo netjes gekregen eigenlijk?

    #492799

    EJ
    Topic starter
    Berichten: 235

    Verwacht zelf eigenlijk ook dat dit bouwjaar klopt, omdat er bijna geen sleutel sporen te vinden waren op de citta en dus ook niet verwacht dat deze verwisseld zijn.

    Het chroom heb ik eerst met staalwol opgeschuurd. Hiermee ben ik doorgegaan totdat de roest helemaal weg was. Niet te hard op het staalwol drukken want anders komen er lelijke krassen op. Vervolgens heb ik het chroom behandeld met Innotec (INNO-X). hierdoor kwam het oude chroom weer mooi terug in zijn oude staat, voor zover dit mogelijk is. Het resultaat hebben jullie al gezien.

    #493158

    EJ
    Topic starter
    Berichten: 235

    Ik ben een tijdje geleden weer begonnen aan een nieuw project. Weer een citta dit maal.
    Kleine update van de stand van zaken op het moment.

    Ik heb de citta gekocht als een rollend frame met blauw kenteken. Hij zag er toen niet al te best uit.
    De vorige eigenaar had hem gebruikt om van 2 citta’s een complete citta te maken.
    Hij vond het blijkbaar op bepaalde plaatsen ook nodig om de brug te raken met zijn slijpschijf.. Geen grote beschadigingen, maargoed. Dit was hou hij er toen uitzag:




    nadat ik hem uit elkaar had gehaald en een ben begonnen met het schoonmaken van de onderdelen en kijken wat nog te redden viel bleek de achterbrug gescheurd te zijn. Na wat laswerk was dit probleem wel weer verholpen, maar er lagen nog meer verrassingen op me te wachten. 1 van de achterveren bleek constructief met wat lijm te zijn vastgelijmd. Hierbij ging het om wat originele veren waarvan het omhulsel dus was vastgelijmd (is ook te zien op de foto), dit is blijkbaar losgekomen tijdens het transport.
    De kappen die bij deze citta zaten waar niet allemaal meer te redden, hierdoor moest ik ook op zoek naar nieuwe.
    Goed, na dit alles ben ik op zoek gegaan naar de ontbrekende onderdelen. Gelukkig kwam ik op marktplaats een partij onderdelen tegen waar eigenlijk alles in zat wat ik nodig had om deze citta weer compleet te maken. Een leuke meevaller dus.

    Nu dat alles compleet is maar eens gaan denken over het spuitwerk. Uiteindelijk heb ik besloten om al het metaal naar een straal/coat bedrijf te brengen en ze daar te laten coaten. Dus het frame, velgen, harley rekje, koplampbeugels, voorvorkpootjes etc. Nu volgenden de kappen.
    Na wat reparatie werk aan de kappen zagen ze er als volgt uit:

    Deze maar fijn in de primer gezet, alleen was er een kleine chemische reactie op het achterspatbord.. hierdoor kon ik deze weer opnieuw gaan schuren ontvetten etc..

    Nogmaals primer er op en dan zag het er als volgt uit:


    Goed, nadat alles wel in de primer zat maar eens aan de slag met de hoofdlak.
    Hier is nog geen foto van maar deze volgt snel. 😉

    Ik ben nu dus in afwachting van het straal en coat bedrijf. Als ik mijn onderdelen terug krijg kan ik eindelijk weer verder.
    Heb het blokje en alles al klaar liggen.
    Ik twijfel alleen nog over of ik wit stuurfoam zal gebruiken of gewoon zwart. Misschien in combinatie met een wit zadel.
    Tips/verbeterpunten zijn altijd welkom.

    P.s.
    De kleurencombinatie:

    #493169

    EJ
    Topic starter
    Berichten: 235

    Vandaag de onderdelen weer terug gekregen van de straal/coater. Dus bij deze foto’s van de gecoate onderdelen en mijn eigen gespoten onderdelen. Excuses voor de slecht foto van de witte onderdelen. Ze lijken op de foto namelijk geelsig terwijl ze parelmoer wit zijn en de foto is ook een beetje vaag. Zal kijken of ik nog een betere kan maken morgen.



    #493170

    Florian
    Moderator
    Berichten: 3760

    Mooi werk hoor:thumb Niet de meest originele kleurencombinatie maar wel eentje welke altijd goed is (Ik heb ook een Citta in dezelfde kleuren;))

    #439427

    DarkMagician6
    Bijdrager
    Berichten: 957

    Ziet er netjes uit, ik ben echt benieuwd hoe hij eruit gaat zien als hij klaar is!
    Zwart met wit lijkt mij wel een leuke kleuren combi.

    #493172

    Dylan
    Donateur
    Berichten: 929

    Ziet er weer netjes uit! Alleen idd kleurenstelling die heel veel mensen al hebben 😉

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 46)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.