Eidos Perso

Home Forums Perso’s Projecten Eidos Perso

This topic contains 145 reacties, has 48 deelnemers, and was last updated by Martino 7 years, 7 months geleden.

15 berichten aan het bekijken - 121 tot 135 (van in totaal 146)
  • Gebruiker
  • #494496

    eidos
    Topic starter
    Berichten: 826

    Ben dit weekend weer bezig geweest met de Adige zij-inlaat. Eerst begonnen met het boren van de gaten waar ik daarna m5 in getapt heb. Had toevallig nog van een eerder project een tap liggen met plat geslepen kant. Kon het schroefdraad dus helemaal tot onderin de gaten snijden:thumb Aan de voorzijde ben ik 7mm diep gegaan en bij de lagerpassing kant tot 8,5mm diep. Zo is alles netjes dicht gebleven en heb ik wel een redelijke lengte van schroefdraad om het membraamhuis mee vast te zetten.

    Hier deels het durafix wat afgewerkt (Van een week terug)

    Daarna de inlaat er deels in gefreesd. Moet nog verder bewerkt worden (Schuin vlak erin maken voor betere flow, Dat heb ik op deze foto rood gemaakt) En aan de zijde van de lagerpassing moet het gat ook nog deels schuin gemaakt worden. Zo heb ik vanaf de voet van het carter nog ongeveer 12-14mm over. Ik wil hier niet verder mee gaan, omdat er anders een te groot deel van het hemd van de cilinder af moet.

    Hier foto’s met een 41mm DR en het klein carter. Dit wordt waarschijnlijk de cilinder die erop komt. Hier heb ik 2 van liggen en de booster poorten in deze cilinder liggen vrijwel gelijk met de voet van de cilinder. Bij een 43mm DR evo zitten deze ook voor een groot deel in het hemd. Waardoor het hemd hierdoor niet erg stevig zal blijven. Bij de 41mm is dit geen punt:thumb

    Op de foto hierboven kun je misschien nog net zien dat er wel wat kiertjes zijn ontstaan waar de durafix niet gekomen is. Dit is minimaal en ga hier verder niks meer aan doen. Kans dat het mis gaat met een 2e keer heetstoken is mij te groot.

    Volgende keer dus het inlaatje nog wat verder bewerken. Membraamhuis aanpassen zodat de flow wat beter wordt. (Kan nog wat materiaal weggehaald worden en alles wat gladder maken)Spoel en booster kanalen er in frezen. Stralen van het groot+klein carter. Cilinderhemd van de 41mm DR aanpassen, Boosterpoorten open maken en uitlaatpoort wat verbreden/verhogen.

    Stay tuned:D

    #494508

    kv050
    Bijdrager
    Berichten: 108

    inlaat is in ieder geval al mooi geworden maat,
    slim dat je idd ook voor de dikkere hemd gekozen hebt, toch net wat sterker en bovendien als jij klaar bent met die aanpassingen moet het sowieso ook minstens zo hard gaan als een 43.
    neem je het vrijdag ff mee wil het wel even int echt kunnen checken.
    :thumb

    #494509

    Florian
    Moderator
    Berichten: 3758

    Hey gozer, dit begint al een erg net zij-inlaatje te worden! In combinatie met een (bewerkte) 41mm DR moet dat wel leuk gaan lopen denk ik.

    Zou dan wel een 27mm flens eraan lassen om het allemaal net wat spannender te maken.

    #494113

    eidos
    Topic starter
    Berichten: 826

    @ Speedbuxy, Bedankt man:) Zo denk ik er ook over:thumb

    @ KV, Thanks 🙂 Ja ik heb de cilinder toch liggen.. Martino ging destijds ook behoorlijk hard met zijn 41mm DR zover ik mij kan herinneren. Opzich zie ik de cilinder vrij weinig voorbij komen. Mensen kiezen toch sneller voor een 43mm Evo. Ook omdat die nog verkrijgbaar is. Neem hem mee!

    @ Florian, Thx! Ik hoop ook dat het leuk gaat lopen. En de 27mm flens is een goed idee! Dit ga ik denk ik dan ook maar toepassen. Heb nog een oude Mega liggen. Daar zet ik dan ook een andere voorbocht op zodat de doorloop ook 27mm is:thumb

    Nog even een vraag aan jullie:?

    Naarmate ik verder ben gegaan met het bewerken ben ik toch een probleem tegengekomen. Het durafix heeft toch niet zo goed gevloeid als dat ik in eerste instantie dacht. Er zit rondom dus wel een spleet in de inlaat. Toch maar voor een 2e keer durafixen en hopen dat het lukt? Ik had eigenlijk meteen de inlaat er in moeten frezen, maar daar zaten ook wat nadelen aan.

    Nu blijft er dus mengsel zitten tussen het aluminium plaatje en het klein carter.. Foto:

    #440357

    Martino
    Bijdrager
    Berichten: 7344

    Ik zal het lekker zo laten. Wanneer het minimale beetje mengsel zich daar ophoopt zal het zich ook daar blijven bevinden en als het ware mooi afsluiten. Flowtechnisch zal het eigenlijk niet veel uitmaken. Daarbij is het risico van een 2e keer durafixxen vrij groot. Weer vloeibaar worden van de oude durafix etc. Ik had me hier in ieder geval niet zo druk om gemaakt.

    Er nu nog voor zorgen dat je inlaat schuin af loopt en richting spoelkanalen wijst zal meer doen dan de kiertjes tussen het plaatje en carter.

    #494515

    SpeedyVespa
    Donateur
    Berichten: 1102

    Dat zij inlaatje ziet er heerlijk uit! Ik kan niet wachten tot je hem gaat testen haha

    #464226

    kv050
    Bijdrager
    Berichten: 108

    Denk hoogstpersoonlijk dat het niet voor problemen gaat zorgen.
    Niet voor de 2e keer gaan durafixxen man, ongelukje zit maar in een klein hoekje en mocht het wel fout gaan ben je ook meteen weer terug bij af.

    #494521

    Lastpak
    Bijdrager
    Berichten: 1136

    ik zou me inderdaad ook niet druk maken om die spleet. de olie in onze mengsmering vormt een dun laagje over het aluminium in onze carters waardoor die spleet geen probleem mag vormen. als je de inlaat daar een ruw oppervlak laat behouden “plakt” de olie hier beter op. dit wordt vaak als een voordeel gezien, en het polijsten van de binnenkant van je carters dus als een nadeel. maar hier zijn de meningen nog wel eens over verdeeld.

    #494522

    Interceptor
    Donateur
    Berichten: 254

    Mooi werk!, ben benieuwd wat jouw tunekunsten i.c.m. met een “27mm mega” gaat doen.
    Ik had stiekem al gehoopt dat iemand een keer die mega zou aanpakken, volgens mij ben je de eerste voor zover ik weet.
    Deze blijf ik volgen, gr nick

    #494529

    Crullie
    Donateur
    Berichten: 2207

    Misschien wat achteraf gepraat maar het was beter geweest dat je zowel in het carter als het plaatje alvast een kleiner gat had gemaakt zodat je tijdens het durafixen ook van binnenuit had kunnen toevoegen.

    Maar ik denk ook dat het geen problemen op zal leveren voor de flow of betrouwbaarheid.
    Vind het plaatje/adaptor heel knap gemaakt, vooral het idee om de oxide laag te doorbreken :thumb

    TICKLING BARN
    #494226

    eidos
    Topic starter
    Berichten: 826

    @Martino, Kans dat het mis gaat is er idd wel bij een 2e keer durafixen. Alleen oogt het niet zo mooi nu..

    @SpeedyVespa, Bedankt kerel! Eerst alles netjes klaar maken, filmpjes volgen dan:thumb

    @KV, Ongelukje zit idd in een klein hoekje.. Ik ga het gewoon zo proberen dan, 2e keer fixen kan achteraf altijd.

    @Lastpak, Ik heb er ooit welleens wat over geprobeerd te zoeken. Van ruw oppervlak en gepolijst oppervlak. Heel veel verschillende meningen. Eigenlijk moet dit eens getest worden om er eens en voor altijd duidelijkheid over te krijgen:)

    @Interceptor, Thanks nick 8) Ik ben ook benieuwd! Dit gaat het slachtoffer worden voor de 27mm aansluiting + Doorloop (onderste) Gianelli Mega Hij ziet er niet uit.. maar daar valt wat aan te doen.

    @Crullie, Maakt niet uit:) Ik ben het ook wel met je eens, maar ik zou dan een dikker plaatje alu nodig gehad hebben. Als ik het gat er zoals hij nu gemaakt is al in had gemaakt bestond het plaatje uit 2 delen en dat was denk ik erg lastig om te durafixen.

    Het was ook meer de bedoeling om een zij-inlaat setje te maken met wat ik thuis had liggen, En dat het dus op een Carb na niks kost. Alleen tijd:lol Buis heb ik ook nog liggen voor de cilinder/uitlaat naar 27mm te maken.

    Als het toch problemen gaat opleveren kan ik het altijd nog voor een 2e keer proberen en fix ik het kiertje alsnog vol. Bedankt:thumb

    Na alle suggestie’s en meningen ben ik er wel over uit.. Gewoon proberen:thumb Thx!

    #495617

    eidos
    Topic starter
    Berichten: 826

    Al weer meer als een half jaar verder. Destijds toen ik bezig was met het zij-inlaatje is er toch het één en ander fout gegaan. Komt ook meer omdat ik wat eigenwijs was en het beter wilde hebben als dat het was. De gleufjes die overbleven na het durafixen waren niet naar mijn zin. En kwam er toen dus ook achter dat het durafix niet goed gehecht heeft aan het klein carter. Kon na een schroevendraaier er tussen te zetten het gehele plaatje er met wat moeite zo af halen. Ik ga nu opzoek naar een aluminium lasser die een nieuw plaatje erop kan lassen. Project zal verder gaan, alleen staat het nu dus even op de wacht.

    Afgelopen jaar ook wat onderdelen bij elkaar verzameld. Dit wil ik komend seizoen lopend hebben 8)

    Een 1 op 10,5 Varionaaf met loopstand.

    Deze heb ik door Martino laten reviseren. Dit is eigenlijk iets wat ik nog nooit zelf had gedaan.

    Veel van geleerd en bedankt:thumb.

    Een Vario koppeling (Oostenrijks) met 90mm schijven en Malossi Multivar.

    Een Polini Evolution Carterset Elec. (Met toebehoren, 19mm Dellorto / Malossi Filter / Polini Handchoke en 2 pakkingsetjes)

    En als laatste een Nuova Mazzucchelli krukas! Foto’s:

    Over de cilinder die op dit blok komt ben ik nog niet helemaal uit. Ik heb op het moment een 41mm Polini liggen die versleten is. Ik heb hier al een 41,4 overmaats zuiger voor liggen. Deze moet dus nog even Opgeboord/Gehoond worden. En anders zat ik te denken aan een 42mm Alu / 43mm Kitracing of 46mm Polini.

    Als de temperaturen weer wat beter zijn zal dit gemonteerd worden. Tevens krijgt de citta dan ook nog wat aandacht:thumb

    #495619

    Wilk1985
    Moderator
    Berichten: 3787

    Leuke spullen! Daarmee heb je wel wat te sleutelen tot het weer mooi weer is om te rijden ja! Dit is geen weer voor glimmende spaakvelgjes 🙂

    #495620

    MarcoS
    Donateur
    Berichten: 500

    Lekkere spulletjes idd, daar maak je vast wel iets heel moois van! :thumb
    Persoonlijk zou ik voor een Kit Racing cilinder gaan trouwens. Ik vind dat 1 van de meest ondergewaardeerde 43mm cilinders die er zijn en ze rijden heerlijk!

    #495594

    eidos
    Topic starter
    Berichten: 826

    @Wilk1985: Zo is dat:D

    @MarcoS: Gaat helemaal goedkomen!

    De 43mm Kit Racing is zeker een goede keuze. Al zal ik hem dan wel nagenoeg nieuw of uit doos op deze set willen monteren. Helaas zijn er niet veel setjes meer in omloop. Dat gaat nog lastig worden:'(

    Toch denk ik dat de 41mm Polini die dan ook bewerkt gaat worden niet veel onder zal doen. Met goede berekeningen en aanpassingen zal dit ook vrij rap moeten kunnen gaan.

15 berichten aan het bekijken - 121 tot 135 (van in totaal 146)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.