Biermobiel21's studentengarage

Home Forums Perso’s Projecten Biermobiel21's studentengarage

Dit onderwerp bevat 10 reacties, heeft 5 stemmen, en is het laatst gewijzigd door Biermobiel21 3 dagen, 11 uur geleden.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Gebruiker

Biermobiel21
    Topic starter

Hallo allemaal,

Allereerst, wat is dit een geweldig forum! Bedankt voor alle informatie en leesplezier!

Even voorstellen, ik ben Biermobiel21, uit Alkmaar en ik heb vorige maand mijn eerste Vespa Ciao gekocht op Marktplaats. Ik heb hiervoor ook een aantal andere scooters en brommers gehad (op volgorde, Zip 2000, Tomos, Citta, Kymco Agility), maar ik ben nog niet zo lang zelf aan het sleutelen. De eerste scooter waar ik iets aan heb veranderd was een Kymco Agility 50, bij deze scooter heb ik een 80cc cilinder ingebouwd, vario verwisseld, kleppen gesteld, eigenlijk best wel basic dingetjes, maar ik had de smaak te pakken.

Iets meer dan een maand geleden heb ik met mijn Kymco een ongeluk gehad, waardoor deze total loss isā€¦ (Ik ben hem wel aan het repareren, maar dat duurt nog wel even).

Ik wilde al een tijdje een kleine tweetakt brommer kopen en nu ik geen (rijdende) Kymco meer had, was dit het perfecte moment om er een te kopen. Ik begon mijn zoektocht op Marktplaats en kwam al snel een Vespa Ciao tegen. Ik deed een bod van 160 euro en even later was ik de trotse eigenaar van een behoorlijk door roest aangetaste Ciao en een hele bak met onderdelen.

ciao
    [Ciao is net opgehaald en ik ben blij. Onder in beeld is de bak te zien waar allerlei extra onderdelen in zitten.]

20190415_075154
    [Nog wat foto’s van de Ciao]

20190415_07520220190415_075159
    [Hij heeft wat liefde nodig…]

Na een maandje op de Ciao gereden te hebben begon hij steeds minder lekker te lopen, helemaal bij vol gas. Ik dacht hier niet zo veel van, misschien even schoonmaken ofzo dacht ik, tot hij op de terugweg van stage een behoorlijk kabaal begon te maken en schokkend tot stilstand kwam.

Wat nu? Als dit mij pre-kymco was gebeurd had ik de brommer waarschijnlijk zo weer proberen te verkopen, maar omdat ik al een beetje sleutelervaring heb opgedaan met mijn Kymco heb ik besloten om het blok er onder de brommer te halen en binnen even te kijken wat er mis mee is.

De dag was gekomen, vandaag is gister en vandaag is de dag dat het blok onder mijn brommer vandaan zal komen. Iets wat bang dat het niet zou lukken ben ik aan de slag gegaan. Bewapend met een schroevendraaier, een doppenset, een tang en een hamer voor eventuele intimidatie ben ik op mijn Ciao afgelopen die op de stoep voor mijn huis nietsvermoedend kapot stond te zijn. Ik keek de Ciao strak in de koplamp aan om te laten blijken dat ik geen angst had voor wat er even later zou gaan gebeuren. Door de angst trilde het frame zo erg dat het blok er zo onderuit viel, ik was nog net op tijd om een mandje eronder te leggen om het blok op te vangen.

IMG-20190505-WA0004
    [Foto: het blok is eruit šŸ˜€ ]

Nee maar ff zonder grappen, het blok kwam er heel makkelijk onder vandaan, ik had verwacht dat dit een hele klus zou worden, maar na ongeveer drie kwartier stond ik trots, met een blok in mijn handen, aan mijn vriendin te laten zien wat een schattig klein blokje het eigenlijk was.

Vandaag is vandaag, en ik ā€™s ochtends voor stage ben ik begonnen met het uit elkaar halen van mijn blok, dit ging een stuk minder snel dan verwacht, ik ben ongeveer een uur bezig geweest om voorzichtig de cilinder van het carter af te krijgen. Nu alleen nog wachten op een vliegwieltrekker (of een of andere beun manier om het vliegwiel eraf te krijgen) en dan kan feest beginnen.

Bedankt voor het lezen,
    ik probeer zoveel mogelijk van het project hier te posten.
    Als iemand opmerkingen of tips heeft hoor ik het heel graag, ik ben nog een beetje een leek als het om 2-takt gaat…

zevenenergie
    Forum Goeroe

Hallo biermobiel21, welkom op het forum.
    Je eerste post en gelijk al een uitgebreide reportage, dat is een goede binnenkomer :thumb

Je kan je vliegwiel er afhalen door een schroevendraaier door 1 van de twee gaten te steken waar die zwarte draden uit je blok komen. Even het rubber er uit peuteren geeft daar voldoende ruimte voor. En dan tegen de binnenkant van het vliegwiel slaan.

• Deze reactie is gewijzigd 2 weken, 3 dagen geleden door zevenenergie.
    Draaiwerk, freeswerk, carters kotteren? Reparatie of tuning?
    Klik hier.

Biermobiel21
    Topic starter

Je kan je vliegwiel er afhalen door een schroevendraaier door 1 van de twee gaten te steken waar die zwarte draden uit je blok komen. Even het rubber er uit peuteren geeft daar voldoende ruimte voor. En dan tegen de binnenkant van het vliegwiel slaan.

Thanks! Ga ik vanavond proberen!

Florian
    Moderator

Vind het wel wat hebben zo’n Ciao met roestige patina. Overigens wel een heel mooi kleurtje vanuit de fabriek, parelmoer.

Biermobiel21
    Topic starter

Het vliegwiel is eraf! ThanksĀ zevenenergie! Het was nog een beetje een werkje, maar toen ik het vliegwiel een beetje verwarmde kwam hij met een paar tikjes los šŸ˜Ž

niek1992
    Bijdrager

grappig om te zien die foto’s bij de Albert, is 2 minuutjes van m’n huis vandaan! Om ff op de tip van @zevenenergie in te haken, ik geef meestal 2 of 3 tikken met een kunststof hamer op het groot carter en dan valt het vliegwiel er zo uit. Heb je geen schade aan de binnenkant van je vliegwiel door de schroevendraaier, en hoef je ook die rubbers er weer in te pielen. Blok dient wel op een workmate te liggen (of in ieder geval op een plek waar krukas zwevend is zodat je kan hameren).

Als je ooit hulp nodig hebt en je komt er niet uit kan je altijd ff berichtje sturen, ben de beroerdste niet om te helpen!

Biermobiel21
    Topic starter

Zo, de Ciao doet het weer!

Er is behoorlijk veel gebeurd in mijn Ciao leven de afgelopen dagen, ik weet bijna niet waar ik moet beginnenā€¦ In een redelijk korte periode is mijn brommertje uitgegroeid tot een kamervullende hobby. Hoe het zo ver gekomen is? Nou, dat zal ik je eens haarfijn uitleggen.

In mijn vorige post had ik net het blok onder de Ciao uit gehaald en met behulp van de tip van @zevenenergie (@niek1992 het is mij nog niet gelukt om het vliegwiel op de manier die jij voorstelde los te krijgenā€¦ Misschien met wat meer oefening of een andere hamer, ik heb nu een rubberen hamer gebruikt omdat ik (nog) geen kunststof hamer heb).

Na het verwijderen van het vliegwiel ben ik begonnen met het demonteren van de cilinderkop en de cilinder. De cilinderkop was er zo vanaf, alleen de cilinder was even een werkje. De cilinder zat echt enorm vast, pas na veel wrikken en trekken gooide de cilinder eindelijk de handdoek in de ring en gleed van het laatste stukje van de tapeinden af.

Toen zag ik de zuigerā€¦

In een stad hier heel dicht bij, woonde ooit een Ciao. De Ciao had vele vriendjes en vriendinnetjes en ze reden de hele zomer door steden en velden. Het was een prachtig leven, alle brommers hadden het beregezellig. Op een dag waarop de meeste van hun baasjes op vakantie waren of de schuur niet op slot hadden gedaan, ging de gehele brommer parade naar de duinen om lekker een stukje te toeren. Eenmaal aangekomen op de top van het hoogste duin, besloten ze om even uit te rusten en gezellig met zn allen wat uit de jerrycans te drinken die ze mee hadden gebracht. Het Ciaotje (die toen nog een jonge knaap was) bedacht toen dat het een leuk idee was om van het duin af te racen, hij bedacht zich alleen niet dat door de lange rustpauze, zijn motorblokje helemaal koud was gewordenā€¦ Hij reed naar beneden, zo snel als hij kon, hij voelde de wind langs zijn frame, dit was geweldig! In de verte zag hij het laatste stukje duin, volgas reed hij naar beneden, helemaal in zijn element, zijn koplamp begon te tranen door de snelle wind die langs hem ging en SKREEEEEEEEEEEEEEEEEE toen kreeg hij toch een partijtje een warmloper, dat wil je niet weten, die hele zuiger naar de getver.

Dat is er ongeveer gebeurd denk ik.

20190508_185744
    [tjaā€¦]

Toen de zuiger en cilinder eraf waren begon ik met het uit elkaar halen van het carter. Met een heteluchtpistool begon ik het grootcarter te verwarmen, toen het carter helemaal warm was tikte ik een paar keer op de krukas en het carter ging open. Na de krukas van de andere carterhelft gehaald te hebben zag ik meteen wat er aan de hand was. Een lager was nog helemaal netjes, maar het andere lager was helemaal kapot.

20190506_215337

Dus maar een lagerset bestellen, oja en een zuiger, o en toch ook maar een cilinder, want daar zat ook een kras in, oja en ook maar even spatborden, want die zijn helemaal doorgeroest, ook nog even een achterlicht, nog een niā€¦. Wacht zit ik al op 120 euro?! Toch maar even op Marktplaats kijken of daar misschien wat op staat.

En dat stond er.

Zes bakken vol met onderdelen.

Er was 50 euro op geboden, dus ik bood 60 en mocht de onderdelen op komen halen voor die prijs.

Een vriend van mij (@kroketting) heeft ook net een Ciao gekocht en wilde ook wel wat onderdelen, dus we besloten allebei 3 bakken te nemen voor elk 30 euro. We wisten alleen nog niet warvoor onderdelen er allemaal bij zouden zitten en of deze onderdelen nog bruikbaar warenā€¦ De fotoā€™s op de advertentie waren behoorlijk onduidelijk, er was een uitlaat te zien, een paar bakken, een stuur en een voorvork, veel meer dan dat was er niet te zien.

Iets wat sceptisch ging ik in de Suzuki Swift, die ik van mijn moeder had geleend, de onderdelen ophalen. Eenmaal aangekomen bij de verkoper zag ik de bakken staan, wielen, kappen, blokken, remmen, aandrijfriemen, cilinders, echt van alles en nog wat, meer dan ik zelfs hoopte te krijgen uit deze zes mysterieuze bakken met onderdelen.

20190507_211237
    [onderdelen sorteren bij @kroketting, ik ben tevreden met de aankoop]

_LOG-3.1_DAG-2:

de ciao doet het nog steeds niet

na alle onderdelen vervangen te hebben doet hij het nog steeds niet

dit is al de 3e keer dat ik het blok er onder uit haal

ik ben nog steeds ingesneeuwd en zie het verbranden van de ciao als enige

overlevingsmogelijkheid

s.o.s.

s.o.s.

Nee maar ff serieus, ik ben de hele week bezig geweest om dat blokje werkend te krijgen, ik heb alles vervangen wat vervangen moet worden, nieuwe zuiger, andere (goede) cilinder en krukaslagers, vervangen en hij doet het nogsteeds niet. Uiteindelijk een andere cilinder en kop geprobeerd, dit gaf enorm veel geluid en trok niet op, toen een andere cilinder maar hier sloot de uitlaat niet goed op af. Meerdere uitlaten geprobeerd, maar geen van allen sloot ook maar een beetje af (het was een mix cilinder, 23,5mm, met mix uitlaten van ook 23,5mmā€¦ dit zou toch moeten werken).

Nu was ik er wel een beetje klaar mee, het blokje heeft nu vaker op mn tafel gelegen dan onder de brommer, ook omdat de ciao op het moment mijn enige vervoer was, begon ik het behoorlijk zat te worden.

Het was nu toch maar even tijd om (op aanraden van mijn vriendin) een Ciao pauze te nemen en mij te focussen op het repareren van mijn Kymco (voorvork krom door een ongeluk) zodat ik weer vervoer had.
    Dus Kymco gerepareerd (dit is ook een heel verhaal, maar dan eentje voor een andere keer) en toen weer rustig aan aan de ciao begonnen.

Na nog wat sleutelwerk heb ik toch maar even contact opgenomen met Piaggio, en zij stelden het volgende ritueel voorā€¦

DSC_6460
    [Verbrandingstemperatuur? Heter dan de heetste vuren van de hel]

De Ciao loopt weer, en ik niet meer. Joehoe!
    Bedankt voor het lezen, tot de volgende.

zevenenergie
    Forum Goeroe

Erg leuk om te lezen šŸ˜€
    Je blok was er wel erg slecht aan toe.
    Ik ben dol op grote dozen met onderdelen, wat dat betreft was dit weer helemaal top :thumb

Ik krijg wel een beetje de rillingen van de laatste foto, maar ja, als je duister krachten buiten de deur wil houden, krijg je van die toestanden als bij sneeuwwitje. Haar ouders wilde de boze heks niet op haar feestje.Ā  We weten allemaal hoe dat afgelopen is.

Ik hoop dat het helpt.

• Deze reactie is gewijzigd 3 dagen, 20 uur geleden door zevenenergie.
    Draaiwerk, freeswerk, carters kotteren? Reparatie of tuning?
    Klik hier.

Biermobiel21
    Topic starter

@zevenenergie: Thanks! Ik hoop ook dat hij het blijft doen, ik heb er vanochtend al een stuk (rustig) op gereden om de zuiger in te rijden. Hij doet het (tot nu toe) weer perfect!

Nu mijn Ciaotje het weer gewoon deed voelde ik naast blijdschap, ook een soort leegte. Nouja, dan gaan we nog maar een blokje bouwen dacht ik zo!
    Nu dan niet een blokje om dagelijks mee te rijden, maar een lekker vlot blokje om van de zomer lekker mee te toeren.

Dus even een in de onderdelen grabbelton kijken of er nog iets in ligt.
    DSC_6462
    DSC_6463

Dit is zo een smeerlap die een half uur moet nadenken als je hem vraagt wanneer hij voor het laatst in bad is geweest…

Even schoonmaken dus.
    DSC_6467
    DSC_6468

Dat is even een stukje beter!

Ik heb net van @fons een Malossi cilinder kunnen overnemen (joehoe!) dus ik hoop het blokje klaar te hebben zodra die binnen komt, kan ik hem er gelijk op gooien!

To do list voor het toerblokje:
    – Inlaat uitvijlen (ooit wil ik een zij inlaat maken, maar eerst maar even kijken hoe dit loopt)
    – Nieuwe krukaslagers en keerringen
    – Kleincarter en vliegwiel schoonmaken
    – Zoeken naar een uitlaat (liefst een beetje goedkoop, maar wel goed… dit gaat wel een zoektocht worden ben ik bang)
    – Stoeptegels vastlijmen zodat ik ze straks niet de grond uit trek

De setup zal er nu ongeveer zo uit zien:
    – Contactpunten carter met vergrootte inlaat en aangepast op cilinder
    – Malossi 43mm cilinder
    – 13/13Ā dellorto met sproeier: ?
    – Snor krukas
    – Snor of brom klok?
    – Poelie ?
    – Uitlaat ?

Tips en suggesties zijn uiteraard meer dan welkom!

FonS
    Bijdrager

De cilinder is al onderweg!
    Qua sproeier moet je rekenen op 66-68 afhankelijk van je uitlaat (uitgaand van Malossi luchtfilter).
    Poelie 70 of 80 op een bromnaaf, dat is persoonlijke voorkeur. Met 70 haal je meer topsnelheid en loopt hij wat rustiger op gematigde snelheid. Met 80 heb je meer trekkracht.
    Wil je puur snelheid, kijk je naar de betere expansie uitlaatjes. Wil je minder opvallen, ga je voor de Giannelli Original Power. Die doet het ook goed qua topsnelheid (de snelste onder de citypower uitlaatjes).

Biermobiel21
    Topic starter

@fons
    Thanks voor de info en alvast voor de cilinder! Ik ga hem eerst proberen met poelie 80 op bromnaaf en een Giannelli Original Power, dat heb ik allemaal nog liggen. Oja, en een malossi luchtfilter (was ik er even vergeten bij te zetten).

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.