Biermobiel21's studentengarage

Home Forums Perso’s Projecten Biermobiel21's studentengarage

Dit onderwerp bevat 28 reacties, heeft 10 stemmen, en is het laatst gewijzigd door Crullie 1 uur, 7 minuten geleden.

14 berichten aan het bekijken - 16 tot 29 (van in totaal 29)
  • Gebruiker

Tobias
    Bijdrager

Mooi gemaakt

Ik heb nog geen vespa

Dustin
    Bijdrager

Dat plantje in de cilinder is ook een leuke, dat idee steel ik even  😀

"Een hetero rijdt niet op een retro." ㉦
    Mijn citta

Jelle
    Moderator

Creatief met oude afgedankte rommel 😀

Leuk gemaakt…

Florian
    Moderator

Hahah wat een prachtige perso heb je toch! Ik kijk uit naar de volgende updates

Biermobiel21
    Topic starter

Het zweet op mijn voorhoofd loopt langzaam langs de elastieke band van mijn hoofdlamp. De dremel ligt naast mij en kijkt mij verleidelijk aan. ‘Nee dit is een gedeelte wat ik beter met een vijl kan doen’ dacht ik bij mezelf. Ik vijlde en vijlde, tot mijn rechter arm een niveau van verzuring had bereikt wat ik enkel op mijn 13e eerder had ervaren.

Een tijdje geleden kwam ik op het idee om een standaard 50cc cilindertje aan te passen, laat me je meenemen in mijn gedachten van toen… Boosters, boosters, boosters, hoeveel zouden er passen? Maakt niet uit, ik neem ze allemaal!!! En met enkel een poortmap van mijn toen nog standaard (en bruikbare) cilinder pakte ik de dremel en hakte er op los. Ik had wel wat bewerkte cilinders bekeken en hier en daar een poortmapje gezien, maar mijn hele kennis van tuning had iets te maken met een klok en een klepel.

Na een aantal uur hard te hebben zitten dremelen, kwam ik erachter dat wat ik aan het proberen was waarschijnlijk alleen maar slechter zou gaan lopen dan dat de cilinder standaard deed. Shit, dan dit maar als oefencilinder gebruiken en dan als ik wat meer wist van tuning, los gaan op een andere cilinder.

Zo gezegd, zo gedaan, een paar dagen geleden ben ik begonnen met het bewerken van een ander 50cc cilindertje (bedankt @jelle). Ik ben begonnen met het maken van een poortmap van de cilinder die ik wilde gebruiken en met behulp van Jaap’s Puchcalculator de uitlaat- en spoelpoorttiming berekend.

20191123_163906
    [poortmap van de standaard cilinder]

Uitlaatpoorttiming: 139,95 graden
    Spoelpoorttiming: 112,58 graden
    Blowdown: 13,185

Ik wilde graag een snellere top, maar omdat ik met poulie rijd, kon ik niet meteen gaan voor de meest extreme timing. Na wat gelezen te hebben over de effecten van verschillende blowdownwaardes, ben ik uitgekomen op een streef-blowdown van 20.
    Mijn uiteindelijke waardes zijn geworden:

Uitlaatpoorttiming: 168,09 graden
    Spoelpoorttiming: 126,65 graden
    Blowdown: 20,72

20191123_163956
    [groen is hoe de cilinder was, rood is wat ik er van wil maken]

20191120_183829
    [hier aan je goed zien wat ik weg ga halen]

Dus aan de slag met de dremel en verschillende bitjes en vijlen. Uiteindelijk heb ik de hulpspoilers en de boosterpoort volledig doorgetrokken voor verbeterde voeding door het carter en omdat ik dat makkelijker vond werken (zie volgende foto).

20191123_122932
    [wat dremelen en vijlen later]
    20191123_123012
    [kleine uitschieter bij de uitlaatpoort en de booster had ff netter gemoeten, maar dat zijn dingen voor volgende keer]

Ik heb hem net met de volgende setup gemonteerd:
    – CP carter met gevijlde inlaat
    – Dellorto 13/13 met Malossi luchtfilter en sproeier 66
    – Snorklok met poulie 65
    – Standaard cilinderkop
    – Gianelli Original Power

Dit loopt verassend goed, hij trekt een stuk vlotter op dan een standaard cilinder met poulie 83 op een snorklok en hij gaat nog best hard ook. Ik wacht nog even met rijden van z’n topsnelheid, omdat de zuiger nieuw is en ik geen zin heb in een warm- of vastloper, maar hij heeft er in ieder geval zin in.

Zodra de zuiger een beetje ingereden is post ik een ‘on-board’ filmpje, maar voor nu heb ik alleen deze van toen ik hem net voor het eerst startte.

https://www.youtube.com/watch?v=SeKkS–KHKQ

Al met al ben ik blij verrast wat er van mijn tuningspraktijken is gekomen, ik had niet verwacht dat er zo een verschil merkbaar zou zijn ten opzichte van de standaard cilinder. Dit is een goeie motivatie om meer te experimenteren met het tunen van cilinders.

Bij de volgende cilinder die ik ga bewerken ga ik meer aandacht besteden aan de afwerking en ik heb een paar ideetjes die ik ga proberen uit te werken, maar dat komt allemaal nog wel.

Bedankt voor het lezen van deze post, als je tips, vragen of opmerkingen hebt hoor ik het graag.
    Groetjes

zevenenergie
    Forum Goeroe

Leuk verhaal om te lezen :thumb

Het is bij het tjoenen belangrijk om symmetrie te behouden in de spoeling Gaat er een van de hoofd spoelpoorten iets eerder open, dan verstoord dat de spoeling.

Ik zie bij jouw dat de boosterpoort uit het midden zit.

• Deze reactie is gewijzigd 2 weken, 4 dagen geleden door zevenenergie.
    Draaiwerk, freeswerk, carters kotteren? Reparatie of tuning?
    Klik hier.

Biermobiel21
    Topic starter

@zevenenergie
    Dankje! Ik ga bij de volgende ff wat beter letten op de symmetrie van de poorten, nu waren de zuigerveerslotjes het enige waar ik rekening mee had gehouden bij het maken van de boosterpoort.

Biermobiel21
    Topic starter

Even een testfilmpje van de bewerkte cilinder:

De volgende te tunen cilinder is trouwens ook alweer binnen, een 43mm DMP… Stay tuned.

speedbuxy
    Bijdrager

Dat klinkt en ziet er wel als geslaagd uit:thumb
    Ben benieuwd hoe een getunde dmp 43mm zich gaat gedragen. Keep on tuning:thumb

Biermobiel21
    Topic starter

Gisteren nog even een groot carterdeel bewerkt voor de Zeta 43mm alu van een maat van me ( @kroketting ).
    20191126_16205620191126_162131
    Jammer alleen dat het bewerken van een carter zo snel klaar is…

Dus nu maar weer ff terug naar cilindertjes.
    DSC_6755
    Dit is de 43mm Dmp cilinder die ik ga bewerken.
    DSC_6756
    DSC_6758
    De cilinder heeft twee blinde boosters, maar een zuiger zonder gaten voor de voeding van deze boosters… (zie volgende foto)
    DSC_6768
    DSC_6759
    Gelukkig is er ter hoogte van de booster een verdikking aan de buitenwand van de cilinder, zodat de booster doorgeprikt kan worden voor voeding vanuit het carter.
    DSC_6762
    Op de overige plekken aan de zijkanten van de cilinder is de wand een behoorlijk stuk dunner, hier zal ik rekening mee moeten houden bij het bewerken.
    DSC_6764
    Hier is gelukkig wat meer ruimte.
    DSC_6773
    Uitlaatkanaal is ook redelijk ruim.
    Al met al ben ik blij verrast met de cilinder, hij is natuurlijk ver van perfect, maar voor 35 euro… Ik kan het er niet voor maken. Ben benieuwd wat er uit gaat komen, ik hou jullie op de hoogte.

• Deze reactie is gewijzigd 2 weken geleden door Biermobiel21.

Biermobiel21
    Topic starter

DSC_6776
    Dat is hem dan.
    De uitlaatpoort is 1,3 mm om hoog gegaan naar 27 mm (168,64°) en heeft een ovale vorm gekregen. (Beide kanten +2,5 mm)
    De spoelpoorttiming heb ik niks aan veranderd, deze blijft op 36 mm (112,51°).
    Blowdown: 28

DSC_6777
    De boosters heb ik doorgeprikt zodat ze door het carter gevoed kunnen worden, ook ben ik gaten in de zuiger gemaakt waardoor de boosters ook lucht en benzine door de zuiger heen kunnen krijgen.
    Jammer dat ik bij de booster poort links op de foto hierboven een beetje ben uitgeschoten alleen…

DSC_6778
    Er zijn natuurlijk nog wat dingen die ik wat netter of anders had willen doen, maar dat komt met de volgende cilinder. Ik ben voor nu erg tevreden met hoe hij is gelukt, alleen nog hopen dat het een beetje wil lopen hahaha.
    Ik heb hem nu alleen nog even gestart, maar door het donker en het ontbreken van werkende verlichting wacht ik even tot morgen met een stukje rijden…

DSC_6784

Biermobiel21
    Topic starter

DSC_6872
    Even een kleine update, ik ben de cilinder aan het inrijden! Hij loopt tot nu toe eigenlijk precies zoals ik het wilde, hij trekt niet heel hard onderin, maar als hij eenmaal een beetje op toeren is gekomen wil hij wel. Op het moment rij ik nog met een snorklok, maar deze vervang ik binnenkort voor een bromklok (met poulie 70 – 80? ik heb tot nu toe altijd met een snorklok gereden dus ik ga gewoon wat proberen).

DSC_6888
    Na nog ongeveer een tankje leeg te hebben gereden is het denk ik wel tijd voor de grote test, hoe hard loopt het cilindertje… De cilinder zit nu nog op een blokje wat bewerkt is voor een 43mm Malossi, want ik wilde niet gelijk een blokje gaan bewerken zonder dat ik wist of de cilinder het een beetje deed. De spoelpoorten in het blok zijn wat groter dan de spoelpoorten in de cilinder, de boosterpoorten zijn daarentegen weer een stuk kleiner in het carter dan in de cilinder (de boosters zijn carter- en zuigergevoed). Ik verwacht geen enorm prestatieverschil, maar een carter dat perfect op deze cilinder aansluit zal ongetwijfeld iets beter presteren. Als de cilinder zich op dit blokje weet te bewijzen, maak ik er cartertjes voor op maat.
    Wordt vervolgd…

DSC_6920
    [een sneak-preview van mijn huidige projectje, wordt ook vervolgd]

Biermobiel21
    Topic starter

Na al dat motorische gesleutel zou ik het bijna vergeten, maar met de roest op mijn hielen moest ik liever eerder dan later mijn Ciaotje gaan verven. Welke kleur wist ik alleen nog niet, dan maar alle onderdelen een andere kleur. Dit keer even geen heel verhaal, ik ben nog helemaal dood van het schuren.

Voor:
    DSC_6925-min

Na:
    DSC_6944-min

DSC_6946-min

DSC_6947-min
    Zo alleen nog even de logo plaatjes er op zetten…

Crullie
    Donateur

Dat is weer een Top fris Ciaotje :thumb
    En zo aan de bewerkingen te zien moet het ook wel aardig snel lopen, ben wel benieuwd wat de top snelheid is straks met bromklok en 80 pully 😉

TICKLING BARN
14 berichten aan het bekijken - 16 tot 29 (van in totaal 29)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.