Biermobiel21's gesleutel

Home Forums Perso’s Projecten Biermobiel21's gesleutel

Dit onderwerp bevat 43 reacties, heeft 15 stemmen, en is het laatst gewijzigd door zevenenergie 3 dagen, 22 uur geleden.

14 berichten aan het bekijken - 31 tot 44 (van in totaal 44)
  • Gebruiker

Biermobiel21
    Topic starter

Dankjulliewel!

@crullie
    Ik heb de bromklok er inmiddels onder en hij loopt er echt een stuk lekkerder mee. Binnenkort bewerk ik ook mijn blok en krukas en dan ga ik eens kijken wat zn top is.

1

Biermobiel21
    Topic starter

Ik ben een tijdje geleden weer begonnen met het bewerken van een standaard 50cc cilindertje. Ik heb alleen iets dos over het hoofd gezien, maar daar kom ik later wel op terug.

Met het bewerken van deze cilinder ben ik begonnen met kijken waar ik het beste kanalen kan maken in het carter. Dit is volgens mij waar bij de meeste tuning cilinders ook de boosterpoorten zitten, in de bovenkant en aan de kant van het kleincarter. Alleen als ik hier boosters zou maken, zouden de zuigerveerslotjes hier precies overheen lopen… Nu had ik het idee om een W-style booster te maken. 2 inlaatgaten die uitlopen tot 3 boosters met op de plaats van de zuigerveerslotjes een stuk van de cilinderwand is laten zitten. (inspiratie uit ‘fingerporting’ in kettingzaagcilinders)

DSC_6959
    [hij is niet super netjes, maar mn idee is goed zichtbaar]

DSC_6964
    [vanaf de andere kant]

De spoelpoorten heb ik verhoogd en de ingang (waar hij op het carter aansluit) vergroot en afgerond. Dit heb ik gedaan zodat het mengsel onder hogere druk de verbrandingskamer in zal schieten. Het mengsel wat door de boosters komt zal langzamer gaan door de open wand, ik hoop dat deze combinatie er voor zal zorgen dat de verbrandingskamer beter gevuld zal worden met brandbaar mengsel.

Maar toen de uitlaatpoort.
    Een tijdje geleden had ik het idee om een W-style uitlaatpoort te maken. Deze zou 2 extra uitlaatpoorten, via een kanaal in de cilinderwand onder de originele uitlaatpoort, verbinden met de ‘hoofd uitlaatpoort’. Ik wilde bij deze cilinder alleen behoorlijk hoogtoerig maken, dus hij moest zoveel hoger komen te liggen dat ik de W-poort uitlaat die ik eerst wilde maken dat ik de poort gewoon kon omdraaien.
    Een foto spreekt 1000 woorden, dus zie hier:
    DSC_6961
    DSC_6965

Het ene kleine dingetje wat ik pas opmerkte bij het monteren van de uitlaat was dat ik een mix cilinder had bewerkt… Er past dus alleen maar een uitlaat op met een mond van 23,5mm… Gelukkig had ik een mix citypowertje, dus ik kon hem testen, alleen net wanneer hij lekker begint te lopen, wordt hij teruggehouden door de uitlaat. Lekker kut dus. Ik ben een beetje aan het bedenken wat ik zal doen, ik zit te denken om gewoon de uitlaatflens een beetje bij te vijlen zodat er 22mm uitlaten op passen. Is dit een beetje te doen? of gaat het nooit lukken om dat mooi rond te krijgen?
    Of heeft er misschien iemand in de buurt van Alkmaar een snel 23,5mm uitlaatje waarmee ik even mag testen hoe hard hij gaat?

Hij loopt in ieder geval best lekker, hier even een kort filmpje hoe hij klinkt.

Fredzzz
    Moderator

Leuk gedaan! Ben benieuwd hoe alles loopt als die helemaal af is. Ziet er alvast veelbelovend uit.

Herr Flick
    Sleutelbeheerder

Wow vet gedaan. En van het 23,5 is wel kut inderdaad. Kan je niet de cilinder (laten) bewerken zodat hij weer 22,5 wordt?

41.8 Polini LC, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
    Gele Racefrikandel

speedbuxy
    Bijdrager

Dat heb je er ”even” mooi in gehakt:thumb
    Vind de inlaat/boosters wat minder geslaagd. Maar de uitlaatpoort ziet er echt mooi uit:thumb
    Qua flens zou ik gewoon de flens van je city power eraf slijpen en deze op een betere uitlaat lassen. Lijkt me de makkelijkst weg.

Rick.
    Bijdrager

Ik zou er met deze cilinder helemaal niet mee zitten dat je een 23.5mm uitlaatpoort hebt, dat is alleen meer oppervlakte in je uitlaatflens! Qua uitlaat idd die citypower kort zagen en een eigen fabrikaat eronder hangen, anders is je project zo snel klaar…

fjrtje
    Bijdrager

• Deze reactie is gewijzigd 1 week, 3 dagen geleden door fjrtje.

Daniello
    Bijdrager

Flink liggen hakken en zagen zie ik 🙂 ben eens benieuwd.

Wat ik wel nog mis… Hoe loopt die 43mm dmp uiteindelijk met de brom klok en 80mm poelie?

Biermobiel21
    Topic starter

Thanks allemaal!

Ik heb de uitlaatflens inmiddels een beetje lopen bewerken alleen naar mijn idee ontsnapt er toch nog ergens uitlaatgas… Ik ben een beetje aan het twijfelen of ik er een nieuwe flens op ga laten lassen, of dat ik deze cilinder als een goeie oefencilinder zal zien. Ik ben namelijk nog niet helemaal tevreden, zoals @speedbuxy al zei, zijn de boosters niet netjes en ik heb een klein uitschietertje bij de uitlaatpoort…
    Ik weet zeker dat ik met de ervaring die ik door deze cilinder heb opgedaan een volgende cilinder mooier kan tjoenen.

@daniello
    De 43DMP heb ik een tijdje geleden met brom klok en poelie 83 getest, alleen toen had ik alleen nog maar snor krukassen… Ook was de snelste uitlaat die ik toen had een Gianelli Original Power. Hij reed hiermee 64,3 km/u op de GPS.
    Ik heb laatst een brom krukas en een Polini SP gekocht, dus daar ga ik hem binnenkort mee testen.

Ik hou jullie op de hoogte.

1

Biermobiel21
    Topic starter

Dit gebeurde er trouwens toen ik mijn 1e bewerkte standaard 50cc ging testen…

De cilinder zelf heeft geen schade, maar in de zuiger zitten wel beste krassen…

zevenenergie
    Forum Goeroe

Origineel einde :thumb

En wat een mazzel, dat je niet afgestapt bent.
    Met 60km/uur asfalt happen, is in de zomer al een taaie klus.

Krijgen we nog een foto van de zuiger?

• Deze reactie is gewijzigd 5 dagen, 17 uur geleden door zevenenergie.

speedbuxy
    Bijdrager

Zeker een origineel einde en hoort erbij hometuning ook wel een beetje bij.
    Maar voor het 1e begin was het zeker geen slechte, dus keep on tuning:thumb

Biermobiel21
    Topic starter

@zevenenergie Ja ik ben ook blij dat ik de vleugeltjes niet heb gespreid… Volgende keer haal ik toch maar even een telefoonhouder of zo een fietscomputertje om de snelheid te meten, want na vele berekeningen ben ik er toch achter gekomen, meer handen aan het stuur is meer veilig.
    DSC_6995
    Dit is het zuigertje… aan de andere kant zitten ook wat vegen en krassen, maar die krijg ik niet lekker op de foto.

@speedbuxy Thanks, ik ben alweer met volgende bezig :mrgreen:

zevenenergie
    Forum Goeroe
14 berichten aan het bekijken - 31 tot 44 (van in totaal 44)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.