Zelfbouw cilinder

Home Forums Techniek Motorisch Zelfbouw cilinder

This topic contains 30 reacties, has 13 deelnemers, and was last updated by Vespa doei 3 years, 2 months geleden.

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 31)
  • Gebruiker
  • #806280

    zevenenergie
    Forum Goeroe
    Berichten: 4005

    Goed dat je het bij je zelf herkent 😉

    #806285

    Jelle
    Moderator
    Berichten: 5743

    Nou heren, laten we gewoon het bij het topic houden…

    Aangeven waarom een uitlaat poort op die plek niet logisch is uiteraard welkom.

    Maar ik vind het altijd leuk als mensen iets bedenken, waar anderen niet over nadenken.

    #806287

    zevenenergie
    Forum Goeroe
    Berichten: 4005

    leuk de moderator,s ook weer wakker 😉
    Gaat de goede kant op.

    #806290

    speedbuxy
    Bijdrager
    Berichten: 10286

    Ik zie geen probleem in dit topic. Als iemand graag wat wil brain stormen moet dat gewoon kunnen. Gebeurd op de buitenlandse forums ook echt wel. En anders is daar 0% activiteit. Want de meeste forums hebben maar een handje vol echte techneuten en bouwers.

    #806301

    zevenenergie
    Forum Goeroe
    Berichten: 4005

    Fair enough maar….
    Van mij krijgt dit topic de fopspeen prijs.

    En daar mag iedereen die wat aandacht nodig heeft op sabbelen.
    Screenshot_2021-01-24 speen - Google Zoeken

    #806314

    Millyway
    Bijdrager
    Berichten: 142

    Als iedereen klaar is met huilen…

    Leuk idee maar ga je er winst uit halen.
    Uitlaatport boven lijkt geweldig omdat een heter begintraject in je uitlaat de prestaties bevorderd.

    Je moet hier wel rekening houden dat je ook een nieuwe uitlaat moet lassen. Is het niet beter om een cilinder te gaan ontwerpen met uitdagende poorterij.

    Moet ik dat nou wel doen?
    #806315

    Dustin
    Bijdrager
    Berichten: 373

    Ik vind het wel een creatief idee… als blijkt dat dit gelijk te vergeten is door bepaalde punten, is dit toch netjes aan te geven? Bij een ciao is het qua ruimte zeker te doen, met genoeg afstand van je frame etc. Een top one zit minimaal zo dicht op je tank. Het is zeker wel uniek, en wie weet werkt het. Thinking out of the box is altijd cool 😎

    Ik heb op dit forum enorm veel geleerd door gewoon te vragen en doen. Dat heb ik grotendeels te danken aan nette en behulpzame reacties, ook wanneer iets echt niet gaat werdt verteld waarom, zonder iemand belachelijk te maken. Dat is niet zo lastig toch?

     

    #806317

    Smallride
    Bijdrager
    Berichten: 138

    Het idee is leuk, maar ik denk niet dat dat tapeind echt een probleem is.
    Het is zeker niet ideaal maar ook geen belemmering in verhouding met alle andere beperkingen die het vespa motortje kent.
    De inlaat is te klein maar met een zij inlaat is dat voor een groot gedeelte opgelost, de krukas is te licht de ontsteking beperkt er is tussen da achterbrug te weinig ruimte voor groot genoeg spoelpoorten en de koeling is te beperkt. en als je dan een beetje in de buurt van het scooter niveau komt gaat de aandrijving stuk.

    Ik denk dat voor redelijk geld een snelle cilinder kan kopen voor deze blokjes en als je echt snel wilt dat je dan niet te veel energie in deze basis moet stoppen. maar een carter met scooter krukas cilinder onsteking en uitlaat.

    #806318

    Millyway
    Bijdrager
    Berichten: 142

    Qua uitlaat heb ik wel een idee
    Ik heb een uitlaat die in een v splits naar links en recht.

    Dat zou wel heel gaaf zijn om op bijvoorbeeld een vespa bravo omdat daar de tank wat hoger zit en niet in het frame verwerkt zit,

    dus dat je niet het gevaar loopt dat je de tank opwarmt, witte lijn traject volgen. Paint skills +1

    Ik denk dat als je dat een dubbele uitlaat hebt dat heel gek gaat worden

    20210124_201128

    Moet ik dat nou wel doen?
    #806329

    zevenenergie
    Forum Goeroe
    Berichten: 4005

    Nou dan doe ik maar even mee met deze onzin.
    Waarom ook niet.
    Een flexibel uitlaatpijpje:
    Screenshot_2021-01-24 Buis flexibel Winparts nl - 50,8mm

    Zodat de uitlaatgassen door het frame lopen.
    uitlaat

    Of door de zadelpen, dat is lekker warm in de winter:
    uitlaat

    Of wat ook kan door het frame naar voren en met een stukje flexibele pijp naar de voorvork.
    Als je dan gas geeft maakt hij een weelie.
    uitlaat
    Hebben ze vast nog niet in het Vespa museum.

    1
    #806334

    SuperSi
    Bijdrager
    Berichten: 2103

    Man wat een zurigheid terwijl iemand een idee oppert.

    Ik denk dat het vooral lastig gaat worden met de koeling van je cilinder.
    Je koel lucht loopt nu natuurlijk van links, bovenlangs naar rechts en dan naar beneden.
    Met de uitlaat boven blokkeer je een deel van die koel lucht.
    Bij een normale uitlaat zitten daar ook minder vinnen maar dat deel zit wel in de rijwind.
    Bij de boven uitlaat zit je uitlaat ook nog eens achter/onder de tank.

    Ik heb ooit foto’s gezien van een ciao die een INlaat boven op had zitten.
    Volgens mij was dit van Heuvel(?) die zodoende 3(!) carburateurs op zijn brommer had.
    Ik weet echter niet meer hoe dit ging qua koeling maar een inlaat is wel koeler dan een uitlaat natuurlijk.

    Ik laat mij verrassen. Misschien kan je eens een prototype maken van een oude 50cc o.i.d?

    #806336

    zevenenergie
    Forum Goeroe
    Berichten: 4005

    Ik ben niet te beroerd om iemand te helpen als hij met technische vragen komt.

    Ik heb zijn vragen over het uitlaat project die ik kreeg via de PM zo goed mogelijk beantwoord. Daar ging aardig wat tijd in zitten. Prima als ik daar Iemand mee vooruit kan helpen. Ik gun iedereen het beste. Het leek me een serieus project want hij zocht ook investeerders.

    Maar als ik dan in eens een cilinder met uitlaat aan de bovenkant als project,,  Dan wil ik toch even zeggen dat het onzin is waar hij mee bezig is.

    En Iedereen mag zelf zijn over het bovenstaande zijn mening vormen.
    En hier laat ik het bij.

    #806339

    Shark
    Topic starter
    Berichten: 472

    Thanks Smallride voor de duidelijke uitleg, daar heb ik wat aan. Het was inderdaad maar gewoon een vraag of het kon/bestond. En die vraag is daarmee beantwoord: het tapboutje is het probleem niet. Een “bovenuitlaat” is een oplossing voor een probleem wat er niet echt is. Ik kon niet vermoeden dat het zoveel reuring zou veroorzaken op het forum.
    Zevenenergie no hard feelings hoor, je antwoorden kwamen wat nukkig over, maar ach ik kon om je wheelievoorvork wel lachen 😆

    Wel even iets rechtzetten, ik zocht/zoek geen investeerders hoor voor de uitlaat. Ik weet niet waarom je dat denkt… Ik zocht wel andere enthousiastelingen die het misschien leuk zouden vinden om deel uit te maken van het hobbyproject. En dat is aardig gelukt. Ik ben nu nog aan het ontwerpen, en lees me een ongeluk over uitlaattechniek. De info over metaalbewerken was zeer handig, dank nogmaals, als je weinig tijd hebt, mag je ook korter antwoorden hoor.

    Het is een heel prettig forum, dus ook van mij mag er een slotje op dit topic, aangezien de vraag is beantwoord, als dat de gemoederen helpt.

    #806347

    Millyway
    Bijdrager
    Berichten: 142

    Ja doe er alsjeblieft een slotje op, nieuwe ideeen worden hier niet getolereerd.

    Nee maar echt dat afkraken van ideeën die misschien niets worden maar wel inspiratie geven vind ik zo kansloos.

    Misschien moet je gewoon de mensen die hier positief op reageren een pm sturen als je ideeën hebt. Denk dat je daar veel meer uit haalt.

    Moet ik dat nou wel doen?
    #806362

    mean-machine
    Bijdrager
    Berichten: 520

    Dat laatste is natuurlijk onzin.
    Dat er 1 persoon tussen zit en er geen heil in ziet, hoeft niet te betekenen dat anderen op de achtergrond met pm’s moeten gaan werken. Als Zeven ’t helemaal niks vindt, kan ie ook gewoon wegblijven op dit topic.

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 31)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.