Vespa Si restauratie

Home Forums Perso’s Projecten Vespa Si restauratie

This topic contains 32 reacties, has 10 deelnemers, and was last updated by Intellect80 1 year, 6 months geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 33)
  • Gebruiker
  • #804004

    Shark
    Topic starter
    Berichten: 472

    Deze brommer heb ik gisteren opgehaald.
    si
    Ik wel er 4-spaaksvelgen onder zetten en een Leo krul.
    Wat ik wel schattig vind is dat het gele plaatje een Vespa-logo heeft.

    Waar ik nog niet over uit ben is de kleurenstelling. Ik wil de velgen laten poedercoaten en het frame en de kappen laten spuiten. Ik ga daar nog eens rustig over nadenken. Tips zijn welkom hoor! Blauw-wit misschien?

    #804019

    Spartafrank
    Bijdrager
    Berichten: 116

    Mooie SI! Ik vind zelf rood/zwart heel vet staan op een SI.Kijk mijn Perso hier: https://vespa-ciao.nl/forums/topic/perso-frank/. Het is natuurlijk wat je zelf leuk vindt!

    #804187

    Shark
    Topic starter
    Berichten: 472

    Gisterenavond de brommer weer terug in elkaar gezet, zodat ie binnenkort naar de keuring kan.
    Grappig hoe origineel alles nog is. Heerlijk werken wanneer er nog niet aan geknutseld is.

    Het is een brommer op kenteken en toch verbaasde mij het dat er een carb op zit met een 7 mm luchtdoorlaat, ik dacht dat dat typisch snor was.
    Dus maar even de proef op de som genomen en de openbare weg op gegaan voor een GPS-meting:
    5a0aa76e-3c8b-4a85-aa34-28f435ad1d64
    Precies 45 πŸ™‚

    #804552

    super bravo.
    Bijdrager
    Berichten: 323

    ik zou hem mooi zo houden origineel zijn ze maar een keer

    #804555

    Wim V8
    Bijdrager
    Berichten: 2651

    De foto is superslecht, maar als die zo origineel nog erg netjes en ook mooi is qua lak en zo, zou ik hem idd zo laten.
    Eeuwig zonde, en het kan nooit meer terug.


    Gisterenavond de brommer weer terug in elkaar gezet, zodat ie binnenkort naar de keuring kan. Grappig hoe origineel alles nog is. Heerlijk werken wanneer er nog niet aan geknutseld is. Het is een brommer op kenteken….


    Maar, naar welke keuring ga je dan?

    Gr. Wim.

    Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
    #804648

    Shark
    Topic starter
    Berichten: 472

    Ja I know jullie hebben gelijk, maar ja… hoe saai is dat? πŸ™„

    #805167

    Sjoerd!
    Bijdrager
    Berichten: 6

    Goedenavond,
    Is het gelukt met het ombouwen?
    Ik las over 4 spaaksvelgen? Die heb ik wel liggen. Ik zoek knappe spaakvelgen.

    Is het bovenstaande nog actueel?

    Groet

    #805470

    Shark
    Topic starter
    Berichten: 472

    De brommer staat helaas stil (druk gehad met andere dingen). Ik wil inderdaad wel als eerste de velgen in orde brengen, enige wat ik zoek is het remdeel van de voorvelg. Spaakvelgen doneer ik wel aan de liefhebber πŸ™‚ Dus ja het is nog actueel!

    #805475

    Sjoerd!
    Bijdrager
    Berichten: 6

    Dag,

    ik zou graag de spaakwielen willen overnemen. Groet, Richard

    #807783

    Shark
    Topic starter
    Berichten: 472

    led
    Links onder op de foto een 6v ac -> 12 dc omvormertje. KoesieKoesie…. πŸ˜† De 9v batterij is om de verhouding weer te geven.
    Dit piepkleine omvormertje zorgt voor 12v dc om een led achterlicht brandend te krijgen (twee modellen om te testen, even kijken welke het beste werkt). De koplamp zou in theorie ook 12v led kunnen worden, al zijn ze hier niet te koop, wel in China denk ik. Het omvormertje kan tot 1.5 A leveren, volgens de specificaties.

    Ik heb dus contactpuntenontsteking (en dus 6v verlichting) en ik las veel posts op het forum over doorbranden van verlichting na opvoeren. Dit omvormertje heeft een bereik van 6-16v ingaande spanning, dus dat moet voldoende zijn en verhelpt hopelijk dat probleem.

    Ik vind vooral het standaard achterlicht te zwak, dus hopelijk is dit wat feller πŸ™‚

    #807855

    Robin_Ciao
    Bijdrager
    Berichten: 402

    Dat is niet heel groot nee, heb je toevallig een linkje voor die? Ben wat snel geweest en 12v verlichting besteld van Ali. Maar vergeten dat ik 6v heb 🙄

    Mvg Robin

    #807867

    Shark
    Topic starter
    Berichten: 472

    Dat is niet heel groot nee, heb je toevallig een linkje voor die? Ben wat snel geweest en 12v verlichting besteld van Ali. Maar vergeten dat ik 6v heb 🙄 Mvg Robi

    Ik heb ze hier in Polen besteld, en het type wat ik heb is niet meer te koop geloof ik.
    Er zal op ali vast wel iets soortgelijks bestaan. Zoek anders even op “LM7812” en dan letten op ac input en dc output

    #807973

    Shark
    Topic starter
    Berichten: 472

    Vandaag nog even verder geknutseld, en getest met een lamp met meer vermogen.
    Ook wat voltages gemeten.

    Een probleem was dat de koplamp hier niet te koop is in led-uitvoering. Er zijn wel (rem)lichten voor auto’s in led-uitvoering, al is het me een beetje onduidelijk of ze nu de 5W, of 21W versie zouden moeten vervangen.

    Wat ik dus heb ik gedaan is van het standaard peertje (P26S) het kraagje verwijderd, met beleid in de bankschroef.
    En dan de kraag vastlijmen (en een kwak soldeertin) op de led-lamp:
    voor
    na

    Het omvormertje heb ik in een doosje gelijmd (lijmpistool) in de hoop dat dat de trillingen opvangt. Ook heb ik het ledlampje zelf her en der gelijmd, want het lijkt alleen vast te zitten met een dun laagje soldeertin en dat trilt in no time los vrees ik. De lijm vangt hopelijk de trillingen op, we shall see.

    Mooiste zou zijn als er een accu/batterij tussen kan, zodat de brommer bij lage toeren van de accu kan snoepen en mooi stabiel licht geeft. Nog even kijken of daar iets op de verzinnen is. Misschien eens spelen met een extra condensator of oid. Tips zijn welkom!!

    #809091

    Shark
    Topic starter
    Berichten: 472

    Eindelijk eens een ritje kunnen maken in het donker. Veel wegen zijn hier onverlicht dus een goede koplamp is wel zo fijn. Dan zie je de kudde wilde zwijnen tenminste op een afstandje.
    En dat was meteen ook de eerste test van mijn led-verlichting.

    Op zich werkt het koplampje prima, maar na een langer stukje volgas, had ik veel minder licht opeens. Daar is duidelijk iets niet goed gegaan. Aangezien het bij lang volgas gebeurde denk ik dat het voltage toch te hoog werd. Bij nadere inspectie van het gelijkrichtertje, vermoed ik dat het simpelweg wisselstroom gelijkricht met vier diodes, en het weerstandje is denk ik alleen voor het controle-ledje. Met andere woorden, de ingaande spanning gaat in gelijkstroom met ongeveer een factor van 1.4 omhoog. Dat zal wel te hoog zijn geworden.

    Terug naar de tekentafel en ga kijken of ik er een spanningsregelaar van 12v tussen kan zetten oid. Wordt vervolgd!

    #809096

    Wim V8
    Bijdrager
    Berichten: 2651

    Je omvormertje werkt niet op wisselspanning.
    Het is een omvormer voor gelijkspanning.
    Zorg voor een 12v ontsteking dan heb je alle keuze voor led lampen.
    Ik heb het ook ooit gedaan.
    De linkjes van wat ik kocht staan er bij.
    De lichtopbrengst is ongekend groot.
    Is geen vergelijk met 6v.
    Er moet wel een accu bij.
    https://vespa-ciao.nl/forums/topic/de-ciao-van-semmad/

    Gr. Wim.

    Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 33)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.