Wie wil een CP vervanger installeren?

Home Forums Techniek Elektrisch Wie wil een CP vervanger installeren?

This topic contains 11 reacties, has 4 deelnemers, and was last updated by Peertje 4 years, 6 months geleden.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Gebruiker
  • #790688

    Peertje
    Topic starter
    Berichten: 8

    Hoi,

    Ben redelijk nieuw hier, maar enthousiast Citta liefhebber! @dustinb heeft mij al geholpen met van alles (thanks!!) maar nu zoek ik iemand die mij (tegen betaling!) wil helpen om een CP vervanger in te bouwen.
    Ik las al op dit forum https://vespa-ciao.nl/forums/topic/cp-vervanger-aansluiten/ dat het niet al te moeilijk is, maar wil het niet verprutsen…

    Dit de de Citta die bijna perfect is

    Wie wil helpen?

    Alvast bedankt!!
    Groet, Peter.

    #790692

    speedbuxy
    Bijdrager
    Berichten: 10286

    Ik zou daar persoonlijk niet aan beginnen. ik heb niks dan ellende gehad met contact punt vervangers. Daar waar ik nu al 1000den kms rijd met contact puntjes, zelfs zonder ze te hoeven stellen.
    En rijd met een polini evo blok met 43mm Polini kit racing, op vario.
    (met goeie contact puntjes hebt je er geen omkijken naar)

    #790696

    Peertje
    Topic starter
    Berichten: 8

    Bedankt voor je reactie! Ik hoor je, maar de meesten moeten de puntjes wel vaak afstellen… en er rijden ook mensen zonder problemen met de cp vervanger.

    #790720

    Crullie
    Donateur
    Berichten: 2207

    Als je maar weet dat de elektrode afstand van de bougie van 0.7mm(contact punten) naar 0.4mm(CP vervanger) moet aanpassen om de zelfde goede vonk te krijgen.
    Hierom gaat het vaak mis. Komt ook wel eens voor dat de elektrode afstand van de bougie 0.3mm moet zijn maar dat is alleen voor de zeer snelle set-ups 😛  <— SpeedBuxy

    TICKLING BARN
    #790726

    Martino
    Bijdrager
    Berichten: 7345

    Ik ben het wel met het verhaal van speedbuxy eens en zal afzien van een cp-vervanger. Heb zelf redelijk wat ervaring met de cp-vervangers, maar rijd persoonlijk liever gewoon weer met cp’s. Zorg dat je het viltje op de condensator monteert en dat je ontstekingsnok mooi glad is, polijsten is een optie. Dan kan je echt duizenden km’s rijden zonder de punten opnieuw af te stellen. En dit alles met opgevoerde setups.

    #790731

    Peertje
    Topic starter
    Berichten: 8

    Ook bedankt beiden! Lastig wat ik nu moet doen. Contactpunten goed inbouwen en afstellen lijkt misschien nu de best optie. Wie kan/wil dat voor me doen? Als 1 van jullie het niet wil, welke brommer zaak kan dit nog?

    #790736

    Martino
    Bijdrager
    Berichten: 7345

    Ook de contactpunten afstellen is niet zo moeilijk en mocht je in de buurt wonen mag je in het weekend wel even langs komen. Vreemd dat er geen how-to cp afstellen is hier op het forum? Of deze is verwijderd, meende dat deze er wel op stond?

    #790751

    Crullie
    Donateur
    Berichten: 2207

    Onderaan van dit topic staat nog wat uitleg contactpunten ontsteking.

    Complete blok revisie Vespa blok + afstelling ontsteking

    TICKLING BARN
    #790752

    speedbuxy
    Bijdrager
    Berichten: 10286

    @crullie
    Tonni is bij een uitlaat test bijna de hele middag bezig geweest om mijn brommer op contactpunt vervangers te laten lopen. Verschillende getest, bevestigingen op verschillende manier. Echt alles geprobeerd. Maar wou totaal niet goed lopen.
    Vreemde was zelfs dat hij op de choke er nog het beste mee reed. Daar waar met contact puntjes hij op de choke vet 4takt.

    Ik ken uiteindelijk ook maar 2 die er even goed op gereden hebben en dat was Zeebodem en VespaAvanti.
    En bij 1 van deze jongens was de brom ook niet meer af te stellen toen het tijd was voor een nieuwe cp vervanger.
    Dus ik vind het rommel en je bent imo echt 10x beter af met een goed setje contact punten.

    Ik heb een complete dr evo afgereden met een setje punten en toen ik er een nieuwe cilinder opzette en ook de puntjes even nakeek bleken ze nog maar een 0,1+ te zijn versleten.
    En rijd nu ook alweer een 2000+ km met de nieuwe cilinder zonder bijstellen of power verlies door slijtende puntjes.

    Net zoals Martino zegt doet een gladde nok en een schoon filtje al wonderen.
    En offcourse een goed setje puntjes, het liefst origineel Piaggio.
    Ik rijd met het duurdere setje van Jmpb. Just for the info.

    #790756

    Crullie
    Donateur
    Berichten: 2207

    Ho ho, ik heb nergens gezegd dat CP vervanger beter is, doe mij ook maar contactpunten, dat is toch beter uiteindelijk. Maar om bij het topic te blijven gaf ik gewoon een Tip om toch het maximale eruit te halen.
    Mijn ervaring is dat de CP vervangers slecht starten omdat ze eerst een X aantal omwentelingen nodig hebben voordat vonksterkte maximaal is.
    Van veel met het gas spelen raken de CP vervangers in de war, houd je het gas op de zelfde toeren dan gaat de CP vervanger het steeds beter doen.
    Maar de CP vervanger die ik voor Nuckelchen heb gemonteerd ong, 10 jaar geleden doet het prima. Nog steeds :thumb
    Dus verschillende ervaringen zowel goed als slecht. 😉

    TICKLING BARN
    #790757

    speedbuxy
    Bijdrager
    Berichten: 10286

    Het begin stukje was naar jou gericht om aan te geven dat zelfs Tonni de hoop had opgegeven.
    Rest was meer als info naar evt andere belangstellenden toe om er niet aan te beginnen.
    Weet wel dat jij je hand niet omdraait voor cp power en evt onderhoud hiervan.

    #790762

    Peertje
    Topic starter
    Berichten: 8

    Goede reacties allemaal! 😀 Het is dus een lastige keuze, maar ik neig naar gewoon cp’s houden en goed aanpakken/afstellen. Zeker als ik lees dat het gevoelig is voor hoe je gas geeft en rijdt. Lijkt me niet ideaal!

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.