Complete blok revisie Vespa blok + afstelling ontsteking

Tekst en foto’s: Tonni.

Benodigdheden: (klik erop om te bestellen)
– Krukas lagerset
– Koppakking
– Tapeindes/kraagmoeren

Extra’s:
Motorblok uitnemen voor beginners: > klik hier <
Overhauling of engine in English: > click here <

We beginnen natuurlijk met het blok onder de brommer vandaan te halen. Dat hoef ik je verder niet uit te leggen hoop ik…

Haal je koelkappen los, zodat je bij je vliegwiel kunt. Demonteer het vliegwiel, het liefst natuurlijk met een trekker. Heb je die niet, dan kan je ook het rubber van de draad die naar je bobine loopt naar binnen drukken , daar een schroevendraaier door steken, en er zachtjes op tikken (dus tegen de binnenkant van je vliegwiel). Wel steeds een stukje verdraaien en weer even tikken.

Daarna de ontsteking verwijderen.
Volgende stap is het loshalen van de cilinder en kop.
Dat wijst zichzelf verder ook dacht ik.

Klem het blokje in de bankschroef (doekje ertussen tegen beschadigingen)

Pak de gasbrander om het kleine carter als eerste warm te stoken. Heb je geen gasbrander dan kan je het blokje ook warmstoken met een verfbrander of op je moeders gasstel.

Verwijder het kleine carter, en herhaal de procedure voor het grote carter, probeer er daarbij voor te zorgen dat je de krukas niet ook heetstookt, en als je niet wilt reviseren moet je je keerring niet opfikken.

Zo. Als alles goed is gegaan heb je nu twee carters los van de krukas en zitten de oude lagers nog om de krukas.

Het volgende stukje is voor de mensen die een kolomboor machine ter beschikking hebben en de inlaat ook 13mm willen maken.

Doe een mooi passende slangeklem om het inlaatpijpje (dit om te voorkomen dat hij tijdens het boren inscheurt)

De kolomboormachine met boor 13.

Je kan het beste de cilindertappen even uit het carter draaien om het carter mooi rechtop te kunnen zetten voor het boren.
Je moet vanaf het uiteinde van het pijpje NIET MEER ALS 18MM DIEP BOREN!!! Anders kan je je carter weggooien omdat er dan een kijkgaatje in komt!

Zo ziet het er dan uit na het boren.

Nu is het tijd om de inlaat te vijlen. Vijl de inlaat altijd alleen omhoog en naar beneden, nooit in de breedte!!
Hoeveel je omhoog en naar beneden gaat, hangt af van je setup en wat je wilt. Je kan in principe tot de randjes van het opgelegde vlak gaan, nooit verder. Laat bij voorkeur minimaal een randje van ongeveer 2 tot 3mm staan rondom, dat is dan de maximaal vergrote inlaat.

Als je klaar bent met vijlen, heb je nog het overgangs randje van rond naar rechthoekig. Deze kan je als je een dremel hebt, nog een beetje glooiend maken.
Doe ook dat met zorg en beleid, je bent er zo maar doorheen als je niet oplet!!

Als alles klaar en netjes afgewerkt is, dan zou het er zo uit kunnen zien. (foto is helaas niet heel scherp)

Denk er ook aan om je cartertje GOED schoon te maken natuurlijk!
Dan kunnen we aan de revisie beginnen.
Eerst moeten nog de oude lagers van de krukas af..
Ik zet de krukas altijd klem in de bankschroef. Neem twee kleine (maar wel sterke) schroevendraaiers, en tik ze tegenover elkaar een stukkie tussen het lager en de kruk wang. Hierdoor komt het lager een stukje omhoog. Daarna neem ik twee langere en dikkere. Zet ze ook weer tegenover elkaar ertussen, en wip op deze manier de lagers van de krukas af. Hierbij beschadigen de lagers wel, maar dat geeft niet, omdat ze toch worden vervangen.

Blokje en revisie setje:

Voor de volgende stap heb je tijd en een vriezer nodig.
Ideaal is: leg je krukas een paar uur in de vriezer. De lagers zou je dan net voor de montage even moeten verwarmen.
Het beste doe je dit : lagers in de verpakking laten en in een pannetje heet water leggen. In elk geval de lagers nooit rechtstreeks blootstellen aan vuur, dat vinden ze niet leuk!
Hierdoor krimpt de krukas enigzins en zetten de lagers iets uit, waardoor je de lagers makkelijker kan monteren.
Vergeet de SHIM ringen niet!!!

Je hebt als het goed is twee verschillende lagers: een ‘gewone 6202 en een 6202 C3. Het lager met de aanduiding 6202 C3 komt aan de ontstekingskant.

De krukas is nu klaar voor montage:

Stook je grote carter goed warm.

Steek de krukas op zijn plek, en leg de carter pakking ook alvast goed. Je kan hem even begeleiden met twee van je carter bouten zoals op de foto.

Nu is het kleine carter aan de beurt. Stoken dus…

Als hij goed warm is, leg je hem zo over het lager, en zitten de carters weer op elkaar. Denk erom dat je de boel even wat laat afkoelen, anders pak je het blokje op en valt het net zo hard weer uit elkaar.

Nu kan je de carterbouten weer monteren. Draai ze kruislings aan en gelijkmatig. Ze hoeven niet extreem vast, het is maar M6 draad.

Even controleren of je carterpakking er niet bovenuit steekt, en hem zonodig even met een mesje vlaksnijden.

Nu monteer je de nieuwe keerring. Ik doe deze altijd als laatste, omdat hij anders nog wel eens beschadigd met het stoken van de carters. Leg hem zo recht mogelijk op het carter en duw hem gelijkmatig op zijn plek. Niet dieper als vlak aan de buitenkant van het carter, anders komt hij tegen het lager.

Nu moet de ontsteking weer gemonteerd worden, het liefst met nieuwe punten en condensator.

De volgende serie foto’s is voor de montage volgorde van de ontsteking. Zo hoor je het te monteren.




Als de ontsteking weer op zijn plaats zit, moeten de puntjes opnieuw gesteld worden.
Zet hiervoor het spietje van de krukas recht tegenover de meeneem nok van de punten:

Zorg nu dat je met behulp van een voelermaat de puntjes op 0,45 zet. Draai de schroef vast en controleer de afstelling nogmaals. De voeler zou er makkelijk tussen geschoven moeten kunnen worden, zonder dat de punten bewegen.

Nu is het gewoon weer monteren. 
Laatste tip: Plaats je vliegwiel op het blok, en monteer eerst even de koppeling (denk erom dat de afstand ring van de koppeling met de opstaande rand naar de koppeling moet wijzen!) Draai de moer even vast en demonteer de boel daarna weer. Hierdoor zet je het vliegwiel vast. Dit verminderd de kans op breuk van je spie wanneer je de koppeling vastdraait met het blok gemonteerd.

Veel succes ermee…

Tekst en foto’s: Tonni.