Variomatic op Vespa’s

Home Forums Techniek Vario Variomatic op Vespa’s

This topic contains 133 reacties, has 68 deelnemers, and was last updated by Brommers kieken 10 months, 3 weeks geleden.

15 berichten aan het bekijken - 31 tot 45 (van in totaal 134)
  • Gebruiker

Pjotter
    Bijdrager

gielos
    Bijdrager

Van die achterpoulies he…
    Je bent met 90mm sneller dan met 100mm. Maar die maten, zijn tog de buiten diamters van de poulies net als bij een gewone ‘vaste’ poulie?

Ik weet niet waar je dat gelezen hebt, maar het lijkt me niet.
    Het kan natuurlijk wel theorethisch gezien, als die Bijv. niet op zijn top toeren komt met 90 mm poulie, dan kan een 100 mm sneller zijn.

En de benamingen 90 en 100 mm poulies zijn idd alleen voor de buiten diameter.

Maar, de diameter van de binnen kant scheeld ook. Dus bij de 90 mm poulie kan de snaar dieper er in zakken. wat de preciese binnen maten zijn weet ik ook niet.

Voor zijn grotere poulies wel sneller, maar achter is groter meer optrekkracht.

Of heb ik nu iets verkeerd begrepen? Want 90mm en 100mm poulies passne toch ook allebij in de origineel koppeling?

Hier heb je helemaal gelijk in!

iaccaloco
    Bijdrager

De 9 cm achterpoelie wordt ong. rond de 6,5 cm………

(wat ik met ervan herinner dan…….2 sec. daarna schoot ie door m’n achtertuin………..:) )

LAAT DAT OOK EEN LES VOOR JULLIE ZIJN VRIENDEN!!!!

TIL NOOOOOOIT JE ACHTERWIEL OP, OF LAAT ‘M NOOOOIT ONBELAST DRAAIEN OP FIETSSTAND………

Dan krijg je dus dit………:

IACCALOCO’S BIG VARIO-BANGG!!!!
    (klik erop)

Gelukkig is m'n piemel in 't Engels wél dick!

Herr Flick
    Sleutelbeheerder

Ik maak hier ook gelijk maar vragen topic voor vario beetje over, nu heb ik ook vario en heb dus een klein vraagje.

Ik heb de vario gemonteerd (en trekt natuurlijk als een beer op 😀 ) maar nu rijd hij maar 25-30 met vetttttt veel toeren.

Dit komt zeker omdat ik maar 3 van de 8 complete rolletjes erin heb zitten ?
    De 3 rolletjes die erin zitten zijn 8 gram.
    Want ik dacht even proberen, maar had niet gelijk zo sloom verwacht zegmaar.

Ook zitten er nog std trekveertjes in, is dit net zoals bij de koppeling dat je “harder” optrekt of dient t nu ergens anders voor voor de vario.

Nou dat was t wel zo’n beetje..

/Thomas

46 Pinasco, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
    Gele Racefrikandel

iaccaloco
    Bijdrager

Trekveertjes zijn niet meer zo effectief als met je poelie-aandrijving is mijn ervaring……

hij klinkt alleen meteen een stuk feller, en, idd. trekt ook wel iets sneller op

En die toeren kloppen wel, dat zei ik toch al? 😉

Tonni
    Topic starter

Als ie het met 30 km/u al uitgiert dan zal waarschijnlijk je voorvario niet “opkomen”. Dat zal in jouw geval zeer waarschijnlijk zijn omdat er niet genoeg gewicht inzit. Ook is de verdeling met maar drie rollen niet echt optimaal… Als je vario volledig opkomt dan zou ie op toeren toch zeker 65 a 70 moeten halen, misschien nog wel meer. Check (als je vario wel varieert ook even je snaarspanning. Met de originele drukveer had ik ook altijd wel last van doorslippen.

Je kan rolletjes bestellen van Metrakit, die zijn ook 14×14 en verkrijgbaar in 5 en 8 gram. Je kan anders wel een paar rollen van mij lenen (ik zal ook es kijken of ik nog extra over heb, maar denk het niet).

I came, I saw, and forgot what i was doing...

Herr Flick
    Sleutelbeheerder

Ik kan nergens hier metrakit 14×14 bestellen, ik heb bij Luytink (ken je wel tonni) daar kan ik de rolletjes wel kopen, maar de hulsjes niet.

dus ik heb eigenlijk alleen nog maar de hulsjes nodig.

Volgens mij slipt me v snaar niet door trouwens

46 Pinasco, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
    Gele Racefrikandel

iaccaloco
    Bijdrager

Tonni, die snelheid die jij aangeeft red je niet hoor……

Geloof ik nix van…..!

Vespa Si
    Bijdrager

gielos :

Van die achterpoulies he…
    Je bent met 90mm sneller dan met 100mm. Maar die maten, zijn tog de buiten diamters van de poulies net als bij een gewone ‘vaste’ poulie?

Ik weet niet waar je dat gelezen hebt, maar het lijkt me niet.
    Het kan natuurlijk wel theorethisch gezien, als die Bijv. niet op zijn top toeren komt met 90 mm poulie, dan kan een 100 mm sneller zijn.

En de benamingen 90 en 100 mm poulies zijn idd alleen voor de buiten diameter.

Maar, de diameter van de binnen kant scheeld ook. Dus bij de 90 mm poulie kan de snaar dieper er in zakken. wat de preciese binnen maten zijn weet ik ook niet.

Voor zijn grotere poulies wel sneller, maar achter is groter meer optrekkracht.

Of heb ik nu iets verkeerd begrepen? Want 90mm en 100mm poulies passne toch ook allebij in de origineel koppeling?

Hier heb je helemaal gelijk in!

Okay, mijn vraag (beetje omslagtig gesteld dus) idd of 100mm poulies verde rinzakken dan 90mm poulies, andtwoord is dus ja. Ik vond het dus raar dat in de startpost van dit topic stond dat je met 100 harder gaat dan met 90, maar er staat niet bij dat dit komt doordat 100mm verder inzakt.

Dan weet ik genoeg:)

Vespaflappie
    Bijdrager

neej die zakken niet verder in!!!

jordy
    Bijdrager

hey
    ik heb een paar keer een vario geleent van een vried van me.
    dat tekt lkkr
    maar waar kun je eigenlijk zon vario kopen
    en hoe duur zij ze?? groetjes jordy

barry
    Donateur

een complete gereviseerde vario met 8 rollen bij Barry natuurlijk.150€ zonder verzending.Alles is gestraald , ziet er als nieuw uit.Roulementen + keerringen zijn vervangen.

joey636
    Bijdrager

barry heb je meschien foto’s van die vario voor mij

J3sp3R
    Bijdrager

Op welke vespas zit nou standaard eigenlijk een vario?
    Op de Avanti’s, en de Superbravo’s en sommige belgische mix ciao’s weet ik. Maar ook op sommige nederlandse ciao’s, of grillo’s?

Jelle
    Moderator

naar mijn weten is er in nederland alleen een vespa si (monte carlo) met vario ooit geweest.
    maar standaard vario op een belgische ciao had ik nog nooit gehoord, dacht alleen op een paar types bravo en op de grillo.

15 berichten aan het bekijken - 31 tot 45 (van in totaal 134)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.