Variomatic op Vespa’s

Home Forums Techniek Vario Variomatic op Vespa’s

This topic contains 133 reacties, has 68 deelnemers, and was last updated by Brommers kieken 3 years, 3 months geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 134)
  • Gebruiker
  • #212191

    Tonni
    Topic starter
    Berichten: 4577

    Hier een beetje info over het vario gebeuren. Voor foto’s zie de link.

    http://www.mijnalbum.nl/fotoalbum.php?m=fto&a=1&id=36650&key=SEQTXZXN

    Veel van het onderstaande is gebaseerd op MIJN ervaring met de vario’s in combinatie met een NIET vertraagde pot. Dit kan dus best verschillen met de standaard overbrenging!!!!

    De variomatic werkt globaal zo: in de voorvario zitten rollen. Deze rollen worden door de gyroscopische kracht bij een door hun eigen gewicht bepaald toerental naar buiten geslingerd. Omdat de vario binnenin oplopende banen heeft, gaan hierdoor de voorste schijven naar elkaar toe. Deze hebben een aflopende (conische) vorm, met als gevolg dat de v-snaar op een grotere baan wordt geduwt. Dit kost de motor vrijwel geen moeite. Om dit te compenseren bestaat de achtervario uit twee losse schijven, waarvan de ene tegen de andere wordt geduwt met behulp van een veer. Dit geeft een bepaalde weerstand zodat er een balans is in het toerental waarin de vario begint te werken.De achterschijven worden uit elkaar geduwt en de snaar gaat achter naar een kleinere omloop. Je geeft dus gas en bij een bepaald toerental gaat de voorvario feitenlijk “opschakelen”. Dit gebeurt vrijwel traploos. Het gaat dubbelop: Voor ga je dus naar een grotere overbrenging terwijl je achter tegelijkertijd een kleinere (=zwaardere) overbrenging krijgt.

    Bij Vespa hebben ze een vertraging in de achterklok gedaan omdat je anders een veel te zware overbrenging zou krijgen. Vergelijk het maar met een originele Ciao met een 50mm poelie. Dat trekt hij dus niet.

    De vertraging is gelijk aan die van een snorfiets (behalve Citta’s want die hebben weer veel kleinere wielen en dat vertraagd ook).

    De verschillen in vertraging:

    Om het wiel met een brommer overbrenging rond te krijgen moet de poelie 7 keer rond.(1:7)

    Om het wiel met een snor overbrenging rond te krijgen moet de poelie 13 keer rond.(1:13)

    In de vario potten zijn ook nog eens verschillen. Je hebt ze met 1:11,5 en 1:13.

    Ik denk dat dit verschil er is om het verschil in omtrek tussen een 16″ en een 17″ wiel op te heven. Ook in brommer potten bestaan er deze verschillende overbrengingen. Ze zijn alleen niet zo groot dat je er echt verschil in zou merken.

    Verder is er nog verschil: De achtervario’s. Ze zijn er met 100mm en 90mm schijven. De 90mm geeft dus een iets hogere eindsnelheid.

    De snelste overbrenging zou dus een pot met 1:11,5 zijn in combinatie met 90mm achterschijven.

    Er zijn voorvario’s met 5, 6 en 8 rollen. Ze zijn wel gelijk qua diameter en oploop van de banen, dus ik merk hier geen verschil in. Er zijn achtervario’s met segmenten met een kleine voering maar ook met een grotere voering.De grote geeft in principe meer grip als je veel vermogen hebt en zal minder snel doorslippen.

    Een vario goed afstellen op je blokje is een verhaal apart. Ten eerste heb je altijd last van je start koppeling. Deze bemoeit zich er altijd mee als je optrekt en bij een bepaalde snelheid bent. Daardoor is hoogtoerig op- en doortrekken bij een vespa altijd moeilijk. Als je namelijk op die snelheid bent, slingeren je startsegmenten naar buiten, en dat remt het toerental van je motor. Dit is het “dipje” waar vaak over gesproken wordt. Scooters hebben geen aanren koppeling en hebben hier dus ook geen last van. Daarom ga ik ook een kickstart blok monteren en dan gaat de startkoppeling eruit.

    Als je strakkere veertjes monteert, dan gaat je optrek toerental omhoog. Verander je dan niks aan je voorvario dan zal deze al gaan oplopen terwijl je nog aan het optrekken bent. Gevolg: je toerental gaat “dansen”. Dit compenseer je met het monteren van lichtere rolletjes. Precies welke combinatie je moet gebruiken is helaas niet te zeggen. Dit hangt af van heel veel verschillende dingen.
    -cilinder
    -uitlaat
    -blok (wel of niet bewerkt en/of speedengine)
    -carburateur

    Als je ook maar bijvoorbeeld je uitlaat veranderd dan kan het zijn dat je alweer opnieuw je vario moet gaan afstellen. Het is een echt geduld werkje. Heb je dan ook de afstelling goed met een bepaalde set-up, schrijf dan ook alles op.

    Wil je ook(snel) met een vario rijden dan is de mooiste en helaas ook duurdere oplossing:

    -Een voorvario van Malossi, Polini of Pinasco.
    -Een standaard achtervario met 90mm achterschijven.
    -Strakkere veren voor de optrek koppeling.
    -Een iets (+10% of +15%) strakkere drukveer van Polini of Malossi.
    -De “race” vertanding van Malossi.
    -Een minimaal 12,5mm brede, platte snaar.
    -Met deze setup kan je makkelijk 85-90 halen en trekt ie ook nog lekker hard op.

    Gaat het je alleen om de trekkracht dan voldoet een standaard setje prima en kan je alleen een paar strakkere veren en een setje lichtere rolletjes monteren.Dit loopt alleen op top niet zo hard (ongeveer 65-70)

    Ik ben in onderhandeling om de assen die ik gebruik voor de verkoop te laten maken. Deze as gaat gewoon in een brommer pot en geeft dus een veel zwaardere overbrenging. Je hebt hiervoor dan ook een sterk blokje nodig dat ook nog lekker op toeren draaien wil. Theorethisch gezien zou je met deze overbrenging ver over de 100KM/U moeten gaan. Ik denk dat je dan wel minimaal met B.V. een Speed- of Evo Engine, Reedvalve Engine of Simonini Engine moet gaan spelen.In elk geval zeker met een 80cc. Ik heb een keer de 100 aangetipt maar dan zit ik nog lang niet op top toeren.Hij kan het dan niet meer trekken (ik rijdt dan ook maar met een 60cc EVO Alu van Polini).

    Dat was het eerst weer, ik hoop dat jullie er iets mee kunnen.

    I came, I saw, and I forgot what I was doing...
    #213876

    Vespaflappie
    Bijdrager
    Berichten: 1231

    KIJK hier kan ik iets mee:D:D Bedankt ; enne als je zo’n asje hebt laat et me ff weten ok? Mazzels

    #213877

    stevo10
    Bijdrager
    Berichten: 47

    mmmm heel interesant alleemaal dat vario gebeuren enzo. als je iest verkoopt moet je me maar even een mail sturen. ik wil ooit ook nog eens met vario systemen gaan stoeien.

    gr. ivo

    ciao

    #213878

    citta70cc
    Bijdrager
    Berichten: 164

    Waarom liep mijn 70cc ciao, speedengine, 13/13 carb en leo terugloop scooteruitlaat dan maar 60km/h?
    En heb je al ervaring met scooteruitlaten? werkt veel beter bij een vario!

    #213879

    citta70cc
    Bijdrager
    Berichten: 164

    heb je nog een variopot (klok) liggen met lange as?

    #213880

    citta70cc
    Bijdrager
    Berichten: 164

    En zijn de voorvario’s van malossi of polini ook in Nederland verkrijgbaar? Ik heb ze wel op een duitse site gezien…

    #213881

    Ciao tuning
    Bijdrager
    Berichten: 23

    hey kun je het mij ook effe laten horen als je zo’n as hebt ??

    #213882

    Frenkie
    Bijdrager
    Berichten: 327

    Chille info man!!
    Als je een vario setje verkoopt…hoor ik het wel he 😀

    #213883

    coda
    Donateur
    Berichten: 670

    Tonni,reed je bijna 100 in de slipstream van een auto of op eigen kracht?
    De mijne moet namelijk straks ook 100 (digitaal) gaan halen (op eigen kracht),maar dan met 80cc malossi ipv polini,vlakkere kop,SP uitlaat en 16mm carburateur.
    zou dat mogelijk zijn? met de huidige set up en SP eronder haalt ie krap 90.

    #213884

    Tonni
    Topic starter
    Berichten: 4577

    @coda: als je een goed blok hebt moet het vogens mij te doen zijn. Ik heb nog nooit met 80cc gespeeld, dus ik weet niet hoeveel meer het presteert. Maar wel al eens 90 met een 65DR met ori. kop, bewerkt ori. carter, 13/13,polini filter, 70mm poelie en een TECHNO!!

    Zelfde (90+) met zelfde setup alleen een “race” krukas en een Proma Snake. Zelfs met een origineeltje haal je 70 als het moet (plat erop en op uitloop).

    Mijn snelle rit was op eigen kracht ( over het dode punt geslipstreamd door een van mijn collega rijders ( loopt ook 85/90 op eigen kracht) en toen door met de wind mee…

    @citta70cc: ik weet hier (Groningen) in elk geval geen malossi, wel de polini (99euro)

    I came, I saw, and I forgot what I was doing...
    #213885

    Tonni
    Topic starter
    Berichten: 4577

    Blijf het vaag vinden dat jullie allemaal zo hard kunnen rijden met dikke setup (zonder dat ie kapot loopt)en allemaal kleine sproeiers(58/ 64) Ik rijdt met een 68 en polini filter ( die laat het meeste lucht door) Als ik er een 66 in doe dan trekt het in het middengebied en op top al een stukje minder. Mijn kameraad waarvoor ik hetzelfde blok heb klaargemaakt heeft ook 68 en een andere die een licht bewerkt blok heeft met een 57cc DR rijdt al met 66.Vaaaaaaaaag!!!!

    I came, I saw, and I forgot what I was doing...
    #213886

    Frenkie
    Bijdrager
    Berichten: 327

    Tonni :
    Blijf het vaag vinden dat jullie allemaal zo hard kunnen rijden met dikke setup (zonder dat ie kapot loopt)en allemaal kleine sproeiers(58/ 64) Ik rijdt met een 68 en polini filter ( die laat het meeste lucht door) Als ik er een 66 in doe dan trekt het in het middengebied en op top al een stukje minder. Mijn kameraad waarvoor ik hetzelfde blok heb klaargemaakt heeft ook 68 en een andere die een licht bewerkt blok heeft met een 57cc DR rijdt al met 66.Vaaaaaaaaag!!!!

    Bij vespa is het vrijwel altijd, hoe groter je cilinder (op std. carters) hoe kleiner je sproeier. Ik reed met een 50cc std. op een 66 sproeier. Op mijn 60cc DR reed ik met een 60 sproeier en mijn 70cc DR Evo op getunede carters met een 58 sproeier. (Bert kan jullie dit heel goed uitleggen) Altijd perfect afgesteld!! En als hij perfect is afgesteld, loopt ie echt niet kapot hoor!! Anders is het gewoon je eigen schuld (verkeerde benzine, verkeerde/te weinig olie, foute bougie, niet goed laten warmdraaien, geen goed filter enz enz.)

    #213887

    coda
    Donateur
    Berichten: 670

    Dat geklooi met die kleine sproeiers heeft mij een hoop aanlopers gekost en uiteindelijk mijn cilinder,ik heb ze nu zo ongeveer allemaal geprobeerd en een 70 sproeier is voor mijn set-up het beste.
    Met kleinere sproeiers gaat ie geweldig pingelen door de schrale verbranding en loopt uiteindelijk flink aan,zodat je achterwiel blokkeert.
    Vrienden van me hebben 70cc malossies en die kunnen er wel weer tegen,gaan ook niet pingelen,toch vreemd.

    #213888

    Frenkie
    Bijdrager
    Berichten: 327

    coda :
    Dat geklooi met die kleine sproeiers heeft mij een hoop aanlopers gekost en uiteindelijk mijn cilinder,ik heb ze nu zo ongeveer allemaal geprobeerd en een 70 sproeier is voor mijn set-up het beste.
    Met kleinere sproeiers gaat ie geweldig pingelen door de schrale verbranding en loopt uiteindelijk flink aan,zodat je achterwiel blokkeert.
    Vrienden van me hebben 70cc malossies en die kunnen er wel weer tegen,gaan ook niet pingelen,toch vreemd.

    Maar jij hebt dan ook weer een 80cc.
    En dat pingelen hoeft niet perse je sproeier te zijn hoor. Kan best je benzine zijn (te laag octaan gehalte) of verkeerde olie en die shit, maar daar heb ik het eerder al eens over gehad.

    #213889

    coda
    Donateur
    Berichten: 670

    Nee,nee,heb natuurlijk alles eerst geprobeerd,euro95,98,super,etc.
    en allerlei soorten olieen,bij mij is het echt de sproeier.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 134)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.