Krukas lagers stuk?

Home Forums Techniek Motorisch Krukas lagers stuk?

This topic contains 13 reacties, has 9 deelnemers, and was last updated by Herr Flick 6 years, 2 months geleden.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Gebruiker
  • #501137

    AA-T
    Topic starter
    Berichten: 2445

    Dit topic is gestart door Smitthers

    Ik was opzoek naar het kleine vragen topic, maar niet kunnen vinden dus dan maar hier.

    Ik heb vanmiddag een ciao gekocht waarvan de vorige eigenaar zij dat waarschijnlijk alleen de cp’s afgesteld moesten worden. Maar toen ik thuis de kap eraf haalde en de koppeling probeerde te draaien hoorde en voelde ik hem ergens aanlopen. Ik dacht eerst dat het vliegwiel los zat (niet eerst aangedraaid met koppeling voor blokmontage). Maar na de cp’s afgesteld te hebben bleef hij ergens aanlopen. heb de cilinder eraf gehaald om te kijken of die aanliep. Maar dat was het probleem niet.
    Heb hier filmpje gemaakt van geluid:

    Kunnen jullie daaruit opmaken of het hier gaat om kapotte lagers, kapotte krukas of iets anders?

    #530627

    Martino
    Bijdrager
    Berichten: 7344

    Een kleine vragen topic ga je hier ook niet meer vinden, bestaat niet meer. Op zichzelf al een onzinnig topic.

    Lastig precies te zeggen of het je krukaslagers zijn aan de hand van een filmpje. Evengoed zal het bijvoorbeeld je krukas zelf of vliegwiel kunnen zijn. Ik zal dit blokje er onder vandaan halen en even open halen om alles te inspecteren en dan kan je direct met een revisiesetje de boel weer in elkaar draaien.

    #530628

    ultrabanaan
    Bijdrager
    Berichten: 139

    Als je aan je koppeling draait voel je de koppelingssegmenten. Als de cilinder er namelijk nog op zit en je draait aan je krukas voel je heel veel compressie en moet je moeite doen deze verder te moeten draaien. Als je de cilinder voor de zekerheid toch wil controleren zou ik even de cilinderkop eraf halen en kijken of je eventuele krassen hebt. Als je daadwerkelijk de krukas lagers wilt gaan testen moet je de cilinder er ook af halen en eens aan de krukas draai zonder weerstand van de zuiger. Houd er rekening mee dat als je dingen gaat openen je ook nieuwe pakingen moet gebruiken en goed de how-to’s moet lezen.

    Dus ik zou eerst even naar je koppeling kijken en daarna de rest

    #530629

    zevenenergie
    Forum Goeroe
    Berichten: 4005

    Het kan zijn dat je krukas verdraaid is. De inlaatkrukwang loopt dan tegen het inlaatvlakje aan.
    Als je vliegwiel er af is en je voelt het nog, is het 90% zeker dat dit het geval is.

    Je kan het ook constateren, door, wanneer je de krukas draait en je de schaal stil houd, dat je koppelings schaal wiebelt.
    De lange kruktap maakt bij verdraaiing namelijk een pendelende beweging.

    #530630

    Smitthers
    Bijdrager
    Berichten: 76

    Ten eerste bedankt voor de reacties,

    Ultrabanaan: ik snap niet helemaal wat je bedoelt. Maar als je het filmpje had bekeken kon je zien dat de cilinder er al af was en dat ik die al gecheckt had. Ook nog bedankt voor de tips maar het zou niet het eerste blokje zijn wat ik open maak.

    Zevenenergie: dat ga ik zeker checken. Heb helaas de brommert niet thuis staan dus kan het zondag pas controleren.
    Maar mocht het zo zijn hoe kan ik dat fixen? (Moet nog zoeken hoor misschien is er al een tutorial)

    #530631

    DinoH
    Donateur
    Berichten: 1261

    Heb je de afstandsring wel goed zitten van de koppeling ?

    #530632

    Erik J
    Donateur
    Berichten: 90

    Koppeling eraf en blokje demonteren.

    #530633

    zevenenergie
    Forum Goeroe
    Berichten: 4005

    Smitthers :
    Ten eerste bedankt voor de reacties,

    Zevenenergie: dat ga ik zeker checken. Heb helaas de brommert niet thuis staan dus kan het zondag pas controleren.
    Maar mocht het zo zijn hoe kan ik dat fixen? (Moet nog zoeken hoor misschien is er al een tutorial)

    Het makkelijkst zou zijn een andere krukas monteren. Je kan de oude ook laten richten.
    Een goede motor zaak kan dat.

    #530640

    Smitthers
    Bijdrager
    Berichten: 76

    Heb het probleem gevonden.
    Gelukkig waren het niet de lagers en ook niet de krukas.
    Maar het vliegwiel.
    De nokkenas ligt te diep waardoor het vliegwiel aanloopt aan de onderkant tegen het carter.

    #530642

    Martino
    Bijdrager
    Berichten: 7344

    Ik zal alsnog afvragen hoe dit zo gekomen is? Het vliegwiel klemt zich conisch vast op de krukas. Dit kan iets zijn versleten, maar je lagers of passingen kunnen ook versleten zijn waardoor de krukas niet mooi gecentreerd is in je carters. Nu je het blokje toch hebt gedemonteerd kun je deze net zo goed deze reviseren.

    #530650

    Tommie
    Bijdrager
    Berichten: 81

    Nokkenas???????
    Vertel me waar die zit, want met een andere nokkenas valt een hoop vermogenswinst te maken πŸ˜›

    #530653

    AA-T
    Topic starter
    Berichten: 2445

    Laten we het op ontstekingsnok houden inderdaad πŸ˜‰ Of hoe het ook mag heten..

    Heb je de schimring er wel tussen zitten (en op de juiste manier)?

    #536472

    Smitthers
    Bijdrager
    Berichten: 76

    Heb afgelopen weekend weer gekeken naar de brommer.

    nadat ik het blok gemonteerd had zag ik dat als ik de krukas draaide dat de koppeling begon te wiebelen en erg scheef zat. Heb vervolgens het blok weer gedemonteerd en geprobeerd open te maken. dit ging erg lastig omdat ik de ontstekingsnok (kwam niet op de naam πŸ˜‰ ) niet los kreeg. Heb uiteindelijk de krukas met ontstekingsnok en al eruit gekregen en zag dat 1 van de lagers volledig stuk was. Heb er toen maar een andere krukas met nieuwe lagers ingezet, gemonteerd en hij liep vrijwel direct.

    #537060

    Herr Flick
    Sleutelbeheerder
    Berichten: 6915

    Maar goed dat je daar achter kwam. Weer nette lagers, kan je er weer een flinke tijd tegenaan.

     

    Cheers

    46 Pinasco, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
    Gele Racefrikandel
14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.